Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ga namens mijn familie een tablet aanschaffen voor mijn oma. Ik ben tevreden over mijn iPad dus dat leek me een goede keuze, maar ik bedacht me dat het lastig is om foto's op een iPad te zetten. Stel dat alle ooms en tantes foto's op haar iPad willen zetten wordt dit lastig lijkt me. Is hier een simpele oplossing voor? Vanwege het gebruikersgemak van iOS zou ik namelijk toch een iPad prefereren. Hebben jullie nog tips waar ik verder op moet letten bij het kiezen van een tablet?

De tablet zal voornamelijk gebruikt worden door mijn oma (94 maar kwiek), denk aan Skype en foto's laten zien. Het zou ook leuk zijn als de visite/familie makkelijk foto's erop kan zetten. Prijs tablet maakt niet veel uit. Ik sta open voor andere besturingssystemen, al lijkt iOS het makkelijkst voor ouderen. Kan iemand dit uit ervaring bevestigen?

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-11 23:22
Mijn moeder krijgt het in ieder geval niet voor elkaar om foto's en video's op dr iPad te zetten, maar wel op dr Android telefoon (kabeltje erin en slepen maar tov iTunes). Mijn moeder is niet handig met technologie.

Volgens mij is het om het even. De werking van beide systemen is min of meer gelijk, ze zal toch niet vaak in het instellingen menu komen. Ze moet wel een beetje voorzichtiger zijn in Google Play tov de AppStore, maar ook dat is in de praktijk wel te overzien.

Misschien is het een idee om de nieuwe Nexus en iPad af te wachten, kijken of er nog iets specifieks in zit wat voor een oma handig is.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Verwijderd

Topicstarter
Ze is volgende week jarig dus afwachten is helaas geen optie.

Verder nog tips?

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:15

Hoicks

Techno!

iPad met camera connection kit is een eitje.Hiermee kun je snel en gemakkelijk foto's overzetten van SD/USB naar de iPad. (Hoewel ik hierbij het nadeel heb ondervonden dat ik niet kan zeggen dat ik alleen de jpg's wil overzetten en niet de RAW bestanden)

Ik zou in ieder geval gaan voor een tablet minimaal 10" met een goede hoes erom heen. (Ouderen laten ook nog wel eens wat vallen).

Ander (android) tablet kan overigens ook, maar ik heb daar weinig ervaring mee.

[ Voor 11% gewijzigd door Hoicks op 10-10-2013 14:44 ]

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

• Fotogravinnetje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-08 16:50
Voor de meeste oma's zou ik ook voor iPad gaan, eerlijk gezegd. Maar ik heb geen idee hoe makkelijk/moeilijk het is om er foto's op te zetten. Voordeel van iOS tov Android is dat het lastiger is per ongeluk de boel stuk te maken en je verdwaalt minder makkelijk in de instellingen. Voor mezelf is dat juist een nadeel omdat ik graag de boel naar m'n hand zet en daar is Android handiger voor.
Voordeel van Android is dan wel weer dat je werkt met een meer standaardpoort voor de connectie en het is vaak gemakkelijker om de opslagruimte uit te breiden (via (micro)sd-kaart of usb-otg bijvoorbeeld)
En inderdaad 10 inch + beschermhoes

[ Voor 3% gewijzigd door Fotogravinnetje op 10-10-2013 14:53 ]

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-11 23:24
Hoicks schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 14:43:
iPad met camera connection kit is een eitje.Hiermee kun je snel en gemakkelijk foto's overzetten van SD/USB naar de iPad. (Hoewel ik hierbij het nadeel heb ondervonden dat ik niet kan zeggen dat ik alleen de jpg's wil overzetten en niet de RAW bestanden)

Ik zou in ieder geval gaan voor een tablet minimaal 10" met een goede hoes erom heen. (Ouderen laten ook nog wel eens wat vallen).

Ander (android) tablet kan overigens ook, maar ik heb daar weinig ervaring mee.
Dit, en ios is een stuk makkelijker voor ouderen...

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-11 22:04
Opa van 78 heeft sinds kort een iPad en kan er goed mee overweg. Foto's worden meestal gemaild naar zijn gmail account en daar plukt hij ze zelf uit etc.
Ik ben geen Apple fan, maar blijkbaar werkt het wel voor oudjes!

Float like a butterfly, sting like a bee.

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:50
Heb ook geen ervaring met iPads, maar zou je niet gewoon zoiets:
http://dx.com/en/p/lightn...-mini-ipad-4-white-238876
kunnen halen voor een paar euro, en zo de foto's op de iPad zetten?

Heb zo'n ding voor m'n Samsung Andoid tablet, werkt prima met USB sticks enz.
Ze zijn er ook wel voor SD kaartjes enz :)

Edit:
Deze bijvoorbeeld.

Weet alleen niet of er apps (aka: file explorers) zijn waarmee dat makkelijk kan. Ga uit van wel eigenlijk. :P

[ Voor 26% gewijzigd door SmiGueL op 10-10-2013 17:38 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:49
Al gekeken naar een Surface (Windows RT) als outsider in dit verhaal?
Heeft een normale usb poort, dus iedereen kan hier zijn camera of kaartlezer mee verbinden. Heeft de vertrouwde verkenner vanuit windows (die kent volgens mij iedereen wel)
Tiles op het start scherm zijn naar behoefte aan te passen qua grootte.

Aangezien bij oudere mensen het zichtvermogen achteruit kan ik me voorstellen dat icoontjes op een android of ios tablet aan de kleine kant zijn.

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-11 11:01
Een Surface, hoewel een geweldig apparaat, is voor ouderen géén optie. Ik spreek hier uit ervaring. Omdat in de basis van Windows 8 een stroom aan informatie altijd aanwezig is (live tiles) wordt het scherm snel heel druk en onduidelijk. Ook zijn de letters op het scherm echt niet groot te noemen (is wel wat in te configureren) en werkt het OS niet op alle punten intuitief.

Android en iOS zijn volgens mij inmiddels prima te vergelijken qua usability. Beide is dus (mijns inziens) voor een oudere een prima keuze en ik zou dan ook focussen op hardware-kwaliteiten...

• richard_1st
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:49
bdalenoord schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 15:18:
Een Surface, hoewel een geweldig apparaat, is voor ouderen géén optie. Ik spreek hier uit ervaring. Omdat in de basis van Windows 8 een stroom aan informatie altijd aanwezig is (live tiles) wordt het scherm snel heel druk en onduidelijk. Ook zijn de letters op het scherm echt niet groot te noemen (is wel wat in te configureren) en werkt het OS niet op alle punten intuitief.

Android en iOS zijn volgens mij inmiddels prima te vergelijken qua usability. Beide is dus (mijns inziens) voor een oudere een prima keuze en ik zou dan ook focussen op hardware-kwaliteiten...
Live tiles kan je volgens mij naar keuze uitschakelen.

Maar blijft een persoonlijke keuze uiteraard

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-11 23:22
Fotogravinnetje schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 14:53:
Voor de meeste oma's zou ik ook voor iPad gaan, eerlijk gezegd. Maar ik heb geen idee hoe makkelijk/moeilijk het is om er foto's op te zetten. Voordeel van iOS tov Android is dat het lastiger is per ongeluk de boel stuk te maken en je verdwaalt minder makkelijk in de instellingen.
Om eerlijk te zijn snap ik dat punt echt niet. Los van welk instellingen menu het handigst is, maar als Oma het gewoon niet opzoekt maakt het toch niet uit? De kans dat je per ongeluk in het instellingen menu terecht komt is op beide systemen net zo groot. En je zal toch als kleinkind wifi enzo een keer in moeten stellen, maar daarna werken de systemen gewoon praktisch hetzelfde, een hoop icoontjes en een markt waar je je apps vandaan haalt. (Ik heb zowel een iPad 4 als een Nexus 10, maar die laatste gebruikt mijn vriendin meestal)

Om eerlijk te zijn denk ik dat een Oma de meerprijs voor een dure tablet toch niet zal waarderen. Of ze moet een gadget liefhebber zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door ph4ge op 10-10-2013 16:30 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties!

- ik had nog niet van de USB adapter gehoord, klinkt goed
- ze is geen gadget liefhebber en is onbekend met Windows
- stevig hoesje is inderdaad handig ;)

Aangezien dit haar eerste computer-ervaring wordt lijkt me iOS toch het makkelijkst.
De retina iPad met hoesje en USB adapter gaat het worden.

Tenminste... Als ik naast een camera ook eenvoudig een USB stick kan inpluggen, dit ga ik nog even onderzoeken

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2013 17:03 . Reden: grammatica ]

• Jeroen797
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 20:58
Hier ook veel positieve ervaringen met iPads voor ouderen i.p.v. Android tablets. Een tijd geleden hebben we hier in Zeeland een actie gehad als je een bepaald alles in 1 abbonement nam, kreeg je er een Samsung Galaxy Tab bij kado. Ik ben hiervoor vaak bij mensen thuis geweest die het een erg lastige tablet vonden en vele daarvan zijn overgestapt op iPads en sindsdien nooit meer van ze gehoord.

Ook mijn opa van 82 heeft sinds 2 weken een iPad (had ook een laptop maar gebruikte deze ooit) en had deze ook erg snel door en is er bijna niet meer vanaf te slaan.
Pagina: 1