Vermoeden: MS maakt WinXP trager met nieuwe updates

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillyTheClit
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-10 10:36
Ik beheer 800+ lap- en desktops met Windows XP, deze zijn allemaal up-to-date met patching.
Qua software draait er niets bijzonders op: Office, browser, SAP, ... typische kantooromgeving.
Installatie van toepassingen is strikt gereguleerd, dus ik heb wel een goed idee wat er gebeurt met deze machines. Om redenen van compatibiliteit zaten we tot hiertoe vast op XP en dat was tot hiertoe absoluut geen probleem.
Binnen de volgende 3 maanden gaan ze allemaal over naar Win7 of worden vervangen door nieuwe hardware (met Win7 uiteraard).

Sinds ongeveer 1 maand stel ik vast dat steeds meer gebruikers klagen dat hun HD ledje niet meer uitgaat gedurende de 10 minuten volgend op het inschakelen van hun toestel. Dat gebeurde voorheen ook wel, maar de klachten zijn exponentieel toegenomen (in 2012: 1 per week, nu 10 per dag).
Ook bij (automatische) restaging van een PC, waarbij dus alle rommel verdwijnt, is dit probleem al aanwezig.

Het vermoeden rijst dus dat MS bij het maken van nieuwe patches voor XP vooral niet goed oplet dat deze spaarzaam omspringen met resources. Of dit een actieve of passieve bezigheid is laat ik in het midden, maar het helpt wel om verstokte XP gebruikers tot waanzin te drijven en richting nieuwe hardware/OS te drijven.

Iemand anders dit ook al vastgesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Over het algemeen zal MS geen èchte moeite doen op patches te optimaliseren; dat gebeurt hooguit bij service packs.

Maar als het probleem nog maar 1 maand speelt, denk ik eigenlijk meer aan een FU van jouw kant

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-10 17:41

DeTeraarist

#Boots2Asses

Het vermoeden rijst dus dat MS bij het maken van nieuwe patches voor XP vooral niet goed oplet dat deze spaarzaam omspringen met resources.
Ik vermoed dat je nog niet weet wat er voor deze schijfactiviteit zorgt. Ik zou daar eerst achter proberen te komen voordat ik met vingers ga wijzen.
Dit klinkt niet aardig, maar meten is weten en uit je post maak ik op dat dat tot op heden niet is gebeurt want er is alleen een vermoeden.

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Gebruik een disk monitoring tool om te kijken wat het probleem veroorzaakt. Is het bv een eenmalige .NET optimalisatie, een update van de virusscanner of iets anders? Zonder inzicht in de systemen kan niemand wat zinvols roepen denk ik.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-10 09:24

Pathogen

Shoop Da Whoop

Simpel: pak een losse bak en zet daar ook XP op minus alle updates van het afgelopen jaar. Testen maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-10 20:53

TheVMaster

Moderator WOS
Pfff....ik vind dit wel heel erg kort door de bocht. Misschien dat je inderdaad eerst kunt onderzoeken wat nu precies het probleem veroorzaakt, voordat je met de vinger naar Microsoft gaat wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:08
Voor hetzelfde geld hebben 400 van jouw machines HDD's uit dezelfde batch die nu allemaal stuk aan het gaan zijn... iets meer onderzoek is wel gewenst.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillyTheClit
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-10 10:36
Specifieke monitoring is nog niet gebeurd maar... (zoals in originele post):
BillyTheClit schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 12:23:

Ook bij (automatische) restaging van een PC, waarbij dus alle rommel verdwijnt, is dit probleem al aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toevallig zijn er 10 updates voor xp op 10-10-2013 uitgebracht ,zogoed als allemaal beveilegingsupdates . Zelf merk ik niet iets van een vertraging op xp maar er kan een psygologische factor meespelen, zoals de users die waarschijnlijk thuis een snelle w7 pc hebben waardoor een ouder xp systeem trager lijkt te worden . Filefragmentatie in combinatie met een hd zorgt ook voor lange reads en writes ,maar 10 minuten is dan wel erg lang .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

.net framework updates vereisen een update van de GAC met een gedeeltelijke recompile.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Waar ik de laatste tijd nogal last van heb gehad met XP machines is dat de svchost service 100% CPU gebruikt. Vooral met een clean install is dit probleem aanwezig is gaat pas weg wanneer de machine volledige geupdate is. Alleen gaat het updaten met de service op 100% extreem traag. Ik weet dat de svchost service de update service is. Ik heb dit probleem met een aantal XP machines gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:50
Ja, elke stukje extra actieve software op de pc maakt de pc trager.
Een pc wordt toch traag na een paar jaar?

Eigenlijk wordt de pc helemaal niet trager, de software groeit.
En omdat niemand zich druk maakt om efficiëntie en prioriteiten van alle processen die draaien op Windows bakken. Is het één grote hoop ellende, alle processen (op een paar indexers na) hebben "normal" prioriteit waardoor er een grote file ontstaat bij de hard disk. Gooi een paar processen naar prioriteit "idle" of "below normal" en kijk of er nog wat te redden valt. Hier zijn tools voor. (Prio, Process Lasso, etc...)

Wikipedia: Wirth's law

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom ondersteun je uberhaupt een besturingssysteem dat 12,5 jaar oud is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Mei volgend jaar zal je van het probleem verlost zijn aangezien er dan helemaal geen updates meer komen voor WXP. 8 April krijg je de laatste updates en daarna is het afgelopen. Je systemen zullen daarna alleen door eigen gebruik en installaties langzamer worden.

Ergo: Tijd om te upgraden!

https://discord.com/invite/tweakers

Pagina: 1