Laptop met vreemde kuren

Pagina: 1
Acties:

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-02 17:50
Allereerst bedankt voor de moeite van het lezen van mijn topic :)

Een Vriend van mij heeft een laptop gebracht met de volgende kuren:

Is de laptop koud dan krijg je geen beeld op het laptop scherm. Is hij beetje warm gedraaid en na paar keer aan uit dan krijg je wel beeld op het laptop scherm. Extern werkt het vaak wel/soms niet.

Allemaal erg vreemd en geen touw aan vast te knopen. Dus ik ga op onderzoek uit.

Wat heb ik gedaan:

Systeem stresstest : passed: Temperaturen goed en geen shutdowns.
Videokaart test: Passed temperaturen goed. En geen artifacts.
Via hiren boot cd videokaart memory test. Als hij koud is laten draaien en toen gaf hij enorm veel fouten aan.
Draai hem zodra hij warm is gedraaid en geen fouten. 10 passes lang.

Ik vermoed dat daar de fout zit in het videokaart geheugen. Of verdenken jullie iets anders?
Hoe vervelend het ook is voor mijn vriend, ik vindt het een mooie uitdaging :)

How are you doing?

Verwijderd

Wat zijn de specs? Wellicht is daar een bekend probleem in te herkennen.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:20

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Wel erg weinig informatie vind je niet? :) Om welk merk en type laptop gaat het en welke grafisch chip wordt er gebruikt? Afgaande op jouw verhaal verwacht ik een laptop van een jaar of 5 oud voorzien van een Nvidia 8000-serie GPU, welke op een gegeven moment dergelijke kuren gaan vertonen - als daar al niet eerder iets aan gedaan is.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:43

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

of northbridge los gekomen, die bij warmte genoeg contact maakt.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• stftweaker
Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 12:13:
Wat zijn de specs? Wellicht is daar een bekend probleem in te herkennen.
Laptop g70
Specs: videokaart hd5470
core i3

is meer nodig?

How are you doing?

• stftweaker
Damic schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 12:43:
of northbridge los gekomen, die bij warmte genoeg contact maakt.
Hoe kan ik dit controleren ?

How are you doing?

• d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:06

d_star

Maharadja of the Year :-/

Je kan de staat van de northbridge alleen controleren door de laptop open te maken, andere mogelijkheid is er niet.

Heeft die vriend van je iets uitgehaald met de laptop waarna deze kuren zijn begonnen?

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Misschien dat de laptop vochtig is geworden en dat elke keer als de laptop op temperatuur is dat het verdampt is. Dit gedrag heb ik eigenlijk nog nooit bij een laptop gezien.

• stftweaker
d_star schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 12:59:
Je kan de staat van de northbridge alleen controleren door de laptop open te maken, andere mogelijkheid is er niet.

Heeft die vriend van je iets uitgehaald met de laptop waarna deze kuren zijn begonnen?
Nee helemaal niks, als er iemand zuinig is met zijn laptop is hij het wel.

How are you doing?

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-01 09:44
stftweaker schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 13:17:
[...]

Nee helemaal niks, als er iemand zuinig is met zijn laptop is hij het wel.
In dit geval zal hij er netjes mee zijn omgegaan, maar ik hanteer de regel:
Ik was er niet bij dus ik ga bijna van het ergste uit qua gebruiker...

Want: "Ik heb niets gedaan" resulteert bij mij in 90% van de gevallen dat ze wel wat gedaan hebben.

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• stftweaker
Northbridge bekeken en alles zit muurvast. Ook geen rare dingen gezien.. Ik kom er echt niet uit.

How are you doing?

Verwijderd

stftweaker schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 19:04:
Northbridge bekeken en alles zit muurvast. Ook geen rare dingen gezien.. Ik kom er echt niet uit.
Dat ga je op het blote oog ook niet zien. Ik heb met de HD4570 mobility kaartjes vaker dit probleem gezien, en volgens mij is wat jij hebt gewoon een re-named opvolger daarvan. oplossing was toch een reflow, dus even je moederbordje zo kaal mogelijk draaien en een minuut of 8 op 200 graden in de oven als je geen reflowstation tot je beschikking hebt.

Bij de Nvidia 8xxx serie vaak maar een tijdelijke oplossing, bij de AMD kaartjes zit het probleem denk ik iets anders, want daar heb ik het nog nooit terug zien komen na een reflow.

Zeker het proberen waard.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Quadradial schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 13:26:
[...]
Want: "Ik heb niets gedaan" resulteert bij mij in 90% van de gevallen dat ze wel wat gedaan hebben.
Heel herkenbaar, in geval van vochtschade krijg je meestal geen garantie. Gebruikers willen dat vaak nog wel stilhouden terwijl het gewoon duidelijk zichtbaar is (bruine uitslag op pcb enzo). Als ze gewoon vertellen wat ze hebben gedaan dan zijn mensen die laptops repareren veel eerder geneigd om een iets te vervangen.
Om maar een voorbeeld te geven, iemand kwam garantie claimen bij de balie met de klacht dat de laptop steeds reboot en dan het vast de software is (ik had hem de week ervoor geimaged, dus zeer onwaarschijnlijk). Iemand komt langs om de laptop te repareren, hij haalt de laptop open en jawel vochtschade. Hij dacht er eerst nog over om tobo en een aantal dingen te vervangen, uiteindelijk niet gedaan omdat een 3 jaar oude laptop eruit zag als eentje van 8 jaar en de gebruiker niet melde dat er hij er koffie of iets anders over heen had gegoten :p. Gebruiker kreeg geen garantie en mocht ook nog eens de voorrijkosten betalen van de reparateur.
TL;DR: Gebruiker wilde garantie maar zei niks over vochtschade, kreeg geen garantie en mocht voorrijkosten betalen.
Pagina: 1