Netwerk valt uit bij uitzetten PC

Pagina: 1
Acties:

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-11 11:37
Hey iedereen,

Ik hoop dat iemand mij kan uitleggen wat mijn onderstaande probleem precies is... ik kom er in ieder geval niet aan uit.

Setup is als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://www.sygysweb.nl/images/tweakers.jpg

Ik heb sinds een tijdje glasvezel internet met 100 Mbit up en 100 Mbit down van Telfort. Dit internet gaat als een tierelier over mijn in elkaar geknutselde netwerkje... Maar wanneer ik mijn "hoofd" pc (waar ik altijd op zit) uitzet dan gaat ca. 5 minuten naderhand de hele internet verbinding weg. Zodra ik de UTP kabel uit mijn pc haal, die uiteraard nog steeds uit staat, heb ik gelijk weer internet op alle andere apparaten.

Met internet weg bedoel ik dat wifi en lan wel verbonden blijven op alle apparaten maar er gewoon geen internet is.

Op het moment dat mijn internet uitvalt, valt iedere verbinding tussen alle apparaten en ook naar buiten toe helemaal stil. Het glasvezel modem blijft gewoon online, en ook de router vertoont geen redenen om te denken dat deze offline gaat of crashed. Ook wanneer de router een factory reset krijgt tijdens de uitval, komt internet terug online. maar na ongeveer 5 min valt hij weer weg.

Haal ik de stroom van de (hoofd) PC dan komt het internet weer online en blijft stabiel tot de stroom weer op mijn PC komt.

Ik heb reeds meerdere routers en switches geprobeerd maar allemaal geven ze dezelfde problemen. De kabels zijn door gemeten en werken naar behoren.

Ik heb geprobeerd devices een vast ip adres te geven in de router maar ook dit heeft geen effect.

Er moet haast wel door mijn Hoofd PC een signaal worden uitgestuurd naar de router die het ding volledig ontregelt, maar wel alleen als de PC uit staat. want als de PC aanstaat werkt het de hele avond naar behoren en ook haal ik prima mijn internet snelheden en ondervind ook geen enkel probleem in de verbinding tussen apparaten onderling.

Nog even het melden waard, De Hoofd pc is minder dan 2 maanden oud.

Is er iemand die een idee heeft?

• roughtodacore
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-12 12:31
Torrents, teveel connecties wat de router niet aankan?

Virus / malware oid.? Kans op infectie op jouw computer zou wel eens aanwezig kunnen zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door roughtodacore op 10-10-2013 11:52 ]

Alles kan, zolang het maar mogelijk is...

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 26-10 23:14
Probeers een hitman pro op jou main pc te draien krijken wat daar uitkomt

const { signature } = await fetchProfile()

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dus: Als je pc uitgaat valt internet weg, maar als je dan de netwerkkabel eruit haalt (van je pc), dan is het probleem voorbij.

Er zou iets met dubbele mac-adressen kunnen zijn op je router of switch.

• sygys
@KillerAce precies. mijn pc stuurt alleen als hij uit staat een signaal over het netwerk waardoor alles uitvalt tot de pc verbroken wordt.

@moijamie, tenzij virussen mijn netwerk plat kunnen leggen op een pc die helemaal uitstaat denk ik niet dat hitman iets kan doen aan dit probleem. Het gebeurt namelijk zelfs op een schone install van windows

@roughtodacore, ik heb geen torrent programma's op mijn pc. dat kan ook niet verklaren dat internet juist uitvalt als deze pc uitstaat want dan download je juist geen torrents meer.

Ik vraag me af of het een bios instelling kan zijn op mijn gigabyte moederbord die met lan te maken heeft.

Ik heb mac adressen al gecontroleerd. er is er geen enkele hetzelfde. als dit het geval was geweest, zou ik dan niet hetzelfde probleem moeten hebben als de PC aan stond?

Ik zou nog eens kunnen proberen mijn switch er tussen uit te halen en kijken of wifi dan na een minuut of 5 wel blijft werken als alleen de pc is aangesloten rechtstreeks op de router. Dan kan ik in elk geval zien of er een conflict is tussen verschillende devices of dat het echt alleen mijn pc is die de router om zeep helpt.

ik zou ook nog eens mijn bios kunnen flashen.

[ Voor 18% gewijzigd door sygys op 10-10-2013 12:21 ]

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:56
Zet je NAS eens tegelijk uit met je PC, en kijk dan eens of hij het langer dan 5 minuten uithoudt?

*Voor het geval je NAS iets van backups wil maken van je pc, en hier een shitload aan pakketten op afvuurt, die daardoor het hele netwerk lam legt. Kan het me amper voorstellen maar als ik 'Sweex router' lees dan denk ik meteen aan rommel. :X

[ Voor 15% gewijzigd door SmiGueL op 10-10-2013 12:33 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Dan nog, zal je netwerk vol zijn en packet loss hebben maar niet helemaal afwezig. Zelfs bij goedkope rommel is de backplane wel genoeg om niet dichtgetrokken te worden door 1 poort.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Je hebt een Sweex.

Ik heb enorme vooroordelen tegen Sweex. Ik weet niet of het nog terecht is want ik heb al 10 jaar niks meer van Sweex gekocht maar zodra ik die naam lees heb ik mijn conclusie klaar*.

Mijn theorie is dat die router het MAC-adres van je PC kloont. Sommige ISPs registreren het MAC-adres van je PC. Als je er dan een router tussenzet dan werkt het niet meer. Daarom klonen sommige routers het MAC-adres van je PC. Ik vermoed dat die Sweex dat ook doet maar het weer vergeet als je hoofd-PC uit staat en dan gekke dingen gaat doen (bv alles broadcasten) waardoor de rest in de soep loopt.

Trek de kabels uit je Sweex, steek PC1 direct op de switch en kijk of je netwerk blijft werken.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• sygys
Heb net getest met pc rechtstreeks op de router zonder switch en dan doen de problemen zich niet voor. Weer een andere switch geprobeerd dit keer van hp maar ook die heeft dezelfde problemen. Iemand een idee hoe het kan dat het alleen achter een switch gebeurt

**update**

Net toen ik weer geen internet had de nas eruit gehaald en meteen kwam het internet weer online. Toch heb ik geen backup op de nas aanstaan.

[ Voor 23% gewijzigd door sygys op 13-10-2013 12:36 ]

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik verdenk nog steeds je router, niet je switch.

Andere optie:
Misschien gebruik je wel een IP-adres dubbel. Controleer eens of alle hosts wel een uniek ip-adres hebben. Als apparaten meerdere netwerkaansluitingen hebben moet je ze allemaal nakijken, ook als er geen kabel in zit.

[ Voor 13% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 13-10-2013 13:23 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• sygys
Ik snap wat je bedoelt... ik ben ook zeker geen fan van sweex maar deze router zat bij mijn glasvezel en werkte in eerste instantie prima. het problem is dat ik ben over gegaan op de sweex omdat mijn TPlink en Linksys dezelfde problemen vertoonde en dacht dat het aan mijn routers lag.

Geen van mijn devices heeft hetzelfde ip.

Het probleem doet zich ook alleen maar voor als mijn nas en pc1 tegelijk zijn aangesloten en mijn pc moet uitstaan. als deze aan staat is er geen probleem... Ik verdenk toch dat de nas een connectie probeert te leggen met mijn pc, ziet dat deze online is omdat er nog stroom door de utp gaat maar geen verbinding kan maken en hierdoor de router plat legt. ik snap alleen niet hoe dit kan..

[ Voor 49% gewijzigd door sygys op 13-10-2013 23:49 ]

Verwijderd

Zou het kunnen zijn dat UPNP op de router aanstaat? Mogelijk zal de eerste PC regel in de UNPN zetten die het Internet inschakeld.

Is er geen mogelijkheid om logging in de router na te kijken? Mogelijk krijg je daar een aanwijzing voor het probleem.
Pagina: 1