[Algemeen] Programma's verliezen focus/gaan naar achtergrond

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowabungaa
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-09 17:45
Beste Tweakers,

De laatste tijd heb ik een zeer willekeurig en vervelend probleem waarvoor ik geen oplossing gevonden krijg; programma's gaan automatisch naar de achtergrond, m.a.w automatisch alt-tabben eigenlijk, zonder dat ik zelf een dergelijke knoppen combinatie indruk. Dit gebeurd in zowel fullscreen programma's als programma's in een window.

Voorbeeld: Op dit moment is de helft van mijn scherm gevuld met Google Chrome waarin ik dit topic schrijf. Op willekeurige momenten schiet het scherm naar de achtergrond, maar niet dat VLC Media Player, dat op de andere helft staat, naar de voorgrond komt, en kan ik dus niet verder typen zonder eerst zelf te alt-tabben of gewoon op het programma te klikken.

Ook bij bijvoorbeeld Steam Big Screen komt dit probleem voor of VLC Media Player zelf, bij fullscreen is het dan alleen te merken dat ik bijv. niet meteen op escape kan drukken om fullscreen te sluiten, of op spatiebar om te pauzeren.

Een zeer vervelend probleem, vooral bij het typen van een post of bijv. het werken in Word. Zeer irritant om zonder dat je het doorhebt een aantal flinke volzinnen te schrijven en dan te zien dat ergens halverwege het programma is 'weggeschoten' en er dus niks is opgeschreven. :(

Googlen op dit probleem heeft niks specifieks opgeleverd. Sommige vondsten gaven AVG Anti-Virus de schuld, een programma dat ik niet heb. Sommige geven malware de schuld die de aandacht van de computer opeist, om het zo maar te zeggen. Maar een aantal scans op dat gebied leveren ook niets op.

Al met al heb ik dus geen idee wat er aan de hand is. Ik hoop dat dit in het goede sub-topic staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-10 09:00
Misschien een gekke vraag, maar een laptop of een desktop? Bij een laptop is het aantikken van het touchpad om de focus weg te laten springen natuurlijk een klassiekertje ;)

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowabungaa
Goeie vraag :P Een desktop. Heb al gecheckt of het toevallig geen tweede muis of een ingeplugde controller was die lastig aan het doen was, maar dat was niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowabungaa
Kleine bump;

Probleem komt en gaat nog steeds met schijnbare willekeur en meer zoeken heeft niets opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je hebt gecheckt op aanwezgheid van een tweede muis, maar kan het zijn dat je eigen muisknopjes gewoon wat lam aan het worden zijn? Wat als je simpelweg een andere muis neemt? Die dingen hebben ook niet het eeuwig leven ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowabungaa
De hoofd-muis is nog in zeer goede staat. Goed ding, die MX518 van Logitech. Het is ook niet dat er een ander programma dan wel naar de voorgrond verschijnt als het ene zijn focus verliest. Echt een héél raar probleem, en zeer frustrerend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Kan van alles zijn. Al dan niet bewust geinstalleerde applicaties, rotte window manager, bokkende drivers, lopende services, stukke hardware ( ja ook Logitech kan haperen).

Dus een stappenplan:
1: Dit topic gaat van CSA naar WOS, waar het thuishoort.
2: Vermeld minimaal je OS, bvk ook aangesloten hardware.
3: Check je opstartapplicaties, je eventlog en eventueel running processes
4: Controleer of het probleem zich ook voordoet als je een minimale boot uitvoert met zo min mogelijk (hulp)applicaties etc. opgestart.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFeverr
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:31
ik weet, als applicatie ontwikkelaar zijnde dat je je elementen in je applicatie om focus kan laten vragen.

A. Is het steeds een willekeurig programma? let even goed op wanneer dit optreed. is dit bijvoorbeeld als je muis boven dit venster hangt?
B. is het steeds hetzelfde programma? zo ja, welke?
C. zie je niet waar de focus is? dan kan het een programma zijn dat zich verborgen houd, om je te kloten misschien.
Pagina: 1