Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Probleem videokaart - nieuwe voeding nodig (?)

Pagina: 1
Acties:

• draggie8
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-11 22:35
Ik heb een tijdje terug een andere videokaart gekocht. Deze:

http://tweakers.net/price...n560so-1gi/specificaties/

Omdat hij 550 watt nodig heeft voldeed mijn oude voeding niet meer aan de eisen. Dus heb ik er een tweedehamdse sweex ps040 in laten zetten.

Paar dagen terug wilde ik hem ff testen. Dus nfs de run weer geinstalleerd, temp. On screen gezet en spelen maar. Toen ik hem startte was de temp. Max rond de 50 gekomen, en toen: Bam, Zwart beeld. Opnieuw opstarten. Zou het aan de temp. Liggen? Nee dat kan dus niet. Van anderen kreeg ik de tip dat sweex slechte voedingen waren en dat ik een andere moet kopen. Hoe denken jullie daar over?

Maar ik had dus ff gekeken naar voedingen.

Ik kwam op de onderstaanden uit. Nu naar jullie de vraag welke voor mij genoeg power kunnen geven (videokaart heeft 550 watt nodig), voor een stabiel systeem kunnen zorgen en welke van deze de beste is. Aangezien mijn budget niet enorm is de volgende voedingen:

-Cooler master b700
-OCZ ModXstream pro 600 of 700 watt.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Verdere suggesties rond deze prijsklasse zijn welkom!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:15
Zoals ik het zie met Sweex, is het een b merk. Prima als je je pc weinig gebruikt, dus 1 uurtje per dag.
Maar liever niet wanneer je je pc vaak gebruikt.
Daarnaast heb je hem 2e hands gekocht. Wat resulteert in een oudere voeding en dus minder stabiel.

XFX, Seasonic zijn wellicht interessantere merken.

• draggie8
Nou, ik gebruik hem niet heel vaak. Want gebruik meestal mn smartphone of tablet. Maar voor gamen moet hij het toch prima doen..

Zou het dan toch ergens anders aan liggen misschien?

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-11 23:14
Een sweex voeding in een game pc is hetzelfde als een brommeruitlaat monteren op een auto.... Het komt vooruit maar je moet er niets van verwachten.
500W voeding van een goed merk is voldoende, als je SLI wil draaien dan moet je kijken richting de 700W.

Zoals al aangegeven zijn Seasonic en XFX (Superflower komt ook uit dezelfde fabriek) op dit moment de beste keus dus dan zit je iets boven 50 euro, misschien dat op V&A nog wat interessants staat?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:15
Een 500W Sweex voeding is bij lange na niet zo sterk als een 500W Seasonic, XFX of OCZ bijvoorbeeld.
Hij kan het als piek hebben, maar niet om constant op dat niveau te draaien. Dus dat kan inderdaad je probleem zijn.

• draggie8
Even een vraag. Hoe lang gaat een voeding mee? Hoelang werkt deze optimaal?

Ik heb nu een a merk 80+ gezien op marktplaats (ocz) maar is wel 2 jaar oud. Maar 25 euro en in de winkel nu 65. Is mooi natuurlijk, maar niet als hij na 3 week stuk is xD

• SirKartoffel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10-12-2024
OCZ zou ik nou ook geen A-merk willen noemen, die staan er juist om bekend dat hun voedingen het vrij snel begeven en als ze dat doen dan willen ze ook weleens je hele systeem meenemen.
Koop gewoon een seasonic of een xfx, dat zijn voedingen die langer meegaan dan de componenten in je pc. Ze geven niet voor niets 5 jaar garantie.

• draggie8
Bedankt voor je reactie.

Als ik zo kijk naar xfx/seasonic zou ik deze doen denk ik:

pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 620W

Dat lijkt me ruim genoeg toch: 620 watt? Of is wat hoger verstandiger?
Trouwens, onze pc is ''al'' 3,5, bijna 4 jaar. Ik ga er niet vanuit dat ik dan een voeding nodig heb die 6/7/8 jaar meegaat, want als een pc 10 jaar is is hij alweer zwaar verouderd en heb ik dus waarschijnlijk al een andere

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dat zal wel ruim voldoende zijn. We weten niet wat de rest van je pc is, maar het lijkt me sterk dat het geheel meer dan 300 watt nodig heeft, een 430 watt voeding is dan ruim genoeg.

bijv deze Corsair Builder CX430 Bronze

• draggie8
Huh, dus jij denk dat ik aan een 430 al genoeg heb? Hoe kan dat dan? Er staat bij mijn videokaart dat hij 550 wat nodig heeft minimaal, dan heb ik aan een 430 watt voeding toch lang niet genoeg?

• draggie8
Ik heb even een vraag.. ik wil een nieuwe voeding gaan kopen, maar is zoiets eigenlijk wel universeel? Of is er een kans dat het niet past/er verkeerde kabels bij zitten? Ben een beetje bang dat het dan straks misschien niet past als ik een nieuwe heb..

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Maak je maar geen zorgen, zelfs de schroefjes passen op de mm precise :D

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• draggie8
Geen idee hoe serieus ik dit moet nemen.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
draggie8 schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 13:07:
Geen idee hoe serieus ik dit moet nemen.
Dit moet je gewoon serieus nemen.

het komt overigens van 2 kanten, jij neemt de mensen hier niet serieus en als ik eerlijk ben, neem ik jouw ook niet al te serieus.

vandaar dat je waarschijnlijk niet al te veel hulp krijgt.

• commondus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09 15:48
draggie8 schreef op zaterdag 26 oktober 2013 @ 01:54:
Ik heb even een vraag.. ik wil een nieuwe voeding gaan kopen, maar is zoiets eigenlijk wel universeel? Of is er een kans dat het niet past/er verkeerde kabels bij zitten? Ben een beetje bang dat het dan straks misschien niet past als ik een nieuwe heb..
Hangt van je kast en je setup af. Als je een normale tower/mid tower/wat dan ook hebt dan past er een ATX voeding in, dit zijn de meeste voedingen. Als je een mini itx systeem hebt oid heb je een speciale maat nodig. Verder hangen de benodigde kabels van je setup af, een gemiddelde voeding heeft een 24 pins stroomtoevoer naar mobo, 8 pins cpu, 2x peg 6pins(of 6+2) en een aantal sata powers. Een gemiddeld systeem kan draaien met deze vereisten, maar wat oudere systemen hebben soms nog maar 4 pins cpu en 20pins stroomtoevoer.

Misschien slim om even een lijstje met specs te geven? Al verwacht ik dat je met een gemiddelde voeding je systeem wel zal trekken.

• draggie8
@Reepje, ik dacht dat het sarcastisch bedoeld was.. dat kan ik niet ruiken. Natuurlijk neem ik jullie hulp serieus anders had ik al lang niks meer gedaan/gevraagd hier

@commondus, ik heb een qmotion goldline kast.. die ongeveer 3-4 jaar is geloof ik.. weet het niet exact.. waar heb je verder specs van nodig? Moederbord? Dat weet ik namelijk zo niet maar ik zou morgen ff kunnen kijken indien nodig..

• draggie8
Dit zijn de specs van een corsair die ik nu op het oog heb.

1 x voeding 24-pins ATX met afneembaar 4-pins deel
1 x voeding 8-pins +12V EPS
8 x 15-pens seriële ATA-voeding
6 x 4-PIN interne voeding
2 x 4-PIN mini-stroomconnector
4 x 8-pins PCI Express voeding met afneembaar 2-pins deel)

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:38

Quad

Doof

Klinkt als een flinke CFx/SLI ready voeding.

Welke is het?

Tevens ben ik geen fan van een tweedehandse voeding, je weet niet wat ermee gedaan is en een defecte of een instabiele voeding kan je hele (dure) pc naar de Filistijnen helpen.

Koop er een met zekerheid gewoon nieuw in de winkel, het kost wat meer maar dan heb je gewoon betrouwbaarheid en zekerheid. Niet dom maar verstandig zijn..

pricewatch: Seasonic M12II 520W
pricewatch: XFX Pro 550W

Alles went behalve een Twent.
🎯Psst.. Kans maken op 12 maanden Tweakers HERO abonnement?
nggyu nglyd

• draggie8
Van dat idee om er een tweedehands te nemen ben ik al afgestapt hoor ;)

Ik zat aan de corsair cx600m of de cx750m te denken.

• Quad

Quad

Doof

Wat wil je ermee doen dat je dat nodig denkt te hebben en waarom zou het tekort zijn wat ik aangeef?

[ Voor 4% gewijzigd door Quad op 28-10-2013 01:19 ]

nggyu nglyd

• draggie8
Ik wil niet veel meer doen dan de gewone alledaagse dingen op de pc en natuurlijk wil ik goed kunnen gamen.. ik wilde een wat "dikkere" voeding nemen omdat ik hem er in mijn volgende pc weer in wil zetten (ga ik zelf samenstellen.) Maar ik wil niks met 2 videokaarten of 2 monitoren doen enzo..

• Quad

Quad

Doof

Dan zijn mijn gestelde opties ruim voldoende.

nggyu nglyd

• Linus_BE
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-11 12:46
Ik heb zelf de xfx voeding (pricewatch: XFX Pro 550W) in mijn systeem (zie sig) en dat is zeker voldoende, dus ook voor jouw systeem.

• draggie8
Heb nu een andere vraag.

Velen van jullie dachten dat het aan de psu ligt, maar ik wil het graag 100% zeker weten, want anders koop ik een andere psu en dan blijkt het daar niet aan te liggen.

Nu las ik dus over iemand die exact hetzelfde probleem had, en die heeft het ram-voltage wat opgekrikt. Nu heb ik ff in mijn bios gekeken en het staat standaard op 1,5v. Andere opties zijn 1,6v en 1,65v.

Nu is mijn vraag: kan het kwaad om hem op 1,6v te zetten en te testen of het probleem dan opgelost is?

Ik wil graag alles uitsluiten want heb geen zin om mijn geld te steken in een psu en dat achteraf blijkt dat het daar niet aan lag.

Specs pc:

-De voeding is een sweex ps040 650 watt. Inmiddels is mij al verteld dat dit een slecht merk is en het dus waarschijnlijk aan de voeding ligt, maar nogmaals: ik wil zeker weten dat het nergens anders aan ligt.

-Videokaart is een gtx560ti, de soc versie van gigabyte
-Mobo is een Intel DP55WB
-Ram is bij mij DDR3 van 4 gig die momenteel op 1,5v staat (stond standaard zo)

Mocht je meer gegevens nodig hebben: zeg t maar! Ik wil alles uitsluiten voordat ik een voeding koop, dus ook het ram-voltage.

Alvast bedankt!

Ps. Bedankt voor jullie hulp voor het voeding probleem, heb met jullie hulp nu een keuze gemaakt.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:13
Ook al is de voeding nu niet het probleem, vervang die tikkende tijd bom nou gewoon.

• Dr.Root
  • Laatst online: 14-03 08:49
SirKartoffel schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 14:16:
OCZ zou ik nou ook geen A-merk willen noemen, die staan er juist om bekend dat hun voedingen het vrij snel begeven en als ze dat doen dan willen ze ook weleens je hele systeem meenemen.
Koop gewoon een seasonic of een xfx, dat zijn voedingen die langer meegaan dan de componenten in je pc. Ze geven niet voor niets 5 jaar garantie.
laat mij nou net een ModXstream gekocht hebben (1 maand geleden)

Die ModXstream pro dingen komen nog best goed uit de benches.

Als zo'n ding mijn systeem fried... I dont hope so :)

Volgens mij zit er op de nieuwe voedingen van OCZ ook gewoon een beveiliging hoor ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Dr.Root op 18-12-2013 16:19 ]

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-11 15:34
Dr.Root schreef op woensdag 18 december 2013 @ 16:18:
[...]

laat mij nou net een ModXstream gekocht hebben (1 maand geleden)

Die ModXstream pro dingen komen nog best goed uit de benches.

Als zo'n ding mijn systeem fried... I dont hope so :)

Volgens mij zit er op de nieuwe voedingen van OCZ ook gewoon een beveiliging hoor ;)
Zolang je dat ding niet vol gaat belasten continu is er niet veel aan de hand. Ga je echter continu aan de max van de voeding zitten dan is er kans op brokken.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Dr.Root
Joenino schreef op woensdag 18 december 2013 @ 16:20:
[...]

Zolang je dat ding niet vol gaat belasten continu is er niet veel aan de hand. Ga je echter continu aan de max van de voeding zitten dan is er kans op brokken.
<- psu leek.

Is de kaart (MSI R9 280x) ''single'' al teveel voor deze voeding? (draai momenteel een FX6300 cpu, non OC)

want wat word er verstaan onder het teveel belasten van je Voeding?

[ Voor 8% gewijzigd door Dr.Root op 18-12-2013 16:25 ]

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:13
Lijkt me geen probleem in tests trekt een systeem op basis van een 280x ~300-330w tijdens gamen.

• Dr.Root
!mark schreef op woensdag 18 december 2013 @ 16:28:
Lijkt me geen probleem in tests trekt een systeem op basis van een 280x ~300-330w tijdens gamen.
thnx. Lijkt me sterk dat een voeding met 80+ bronze certificering een systeem fried, maargoed. Het kan ja :)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:47
De certificering zegt niks over kwaliteit en zeker niet over 5 jaar.

Als de voeding van slechte componenten is gebouwd kan hij prima voldoen aan een bronze of zelfs gold EFFICIENCY certificaat, maar als de kwaliteit van die stroom slecht is (of slecht wordt door bv het lekken van capacitors) dan kan hij prima de rest van je pc slopen.

Of een voeding van goede kwaliteit is weet je pas als je er een goede review over hebt gelezen.
Is er geen review te vinden of alleen van sites die niet weten wat ze doen (en daar zijn er helaas ook genoeg van) zou ik hem eerlijk gezegd al niet eens overwegen.
Goede sites met voeding reviews zijn bv: hardwaresecrests, jonnyguru, techpowerup.

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 18-12-2013 18:03 ]

• Dr.Root
Jonnyguru techpowerup waren er positief over

• draggie8
Nu aan het kijken bij azerty naar voedingen. Ik twijfel tussen de cooler master b700 of de seasonic s12II 620.. Heeft iemand tips? Ik wil graag nog wel genoeg upgrade-ruimte hebben, daar ik in de toekomst met iemand zelf een nieuwe game-pc samen ga stellen en deze voeding daar in wil zetten. Alvast bedankt, ik waardeer jullie hulp erg!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:47
De seasonic is kwalitatief (veel) beter.

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-11 05:28
Mijn advies als je voorlopig vooruit wilt komen:
pricewatch: Corsair Builder CX430 Bronze hele goede voeding en voldoet ruim aan je benodigdheden. Je kunt ook de 500W versie ervan nemen. Seasonic en XFX raad ik ook alle dagen aan.

[ Voor 33% gewijzigd door TheUninvited op 25-12-2013 14:44 ]

• draggie8
430 vind ik wel heel weinig hoor..

Ik zag net ook een corsair cx600m, voor 60 incl. Verzending en bronze 80+.. En die seasonic komt uit op 68, de cooler master ook 60.. Dus ik twijfel tussen die psu's... wat is beter bij mijn setup en toekomstige pc, een corsair met 600 watt of de cooler master met 700?

• SirKartoffel
draggie8 schreef op woensdag 25 december 2013 @ 16:37:
430 vind ik wel heel weinig hoor..

Ik zag net ook een corsair cx600m, voor 60 incl. Verzending en bronze 80+.. En die seasonic komt uit op 68, de cooler master ook 60.. Dus ik twijfel tussen die psu's... wat is beter bij mijn setup en toekomstige pc, een corsair met 600 watt of de cooler master met 700?
430 watt zou prima volstaan, het is echter jammer dat die voeding maar 1 8 pin heeft, waardoor hij ongeschikt is voor je videokaart aangezien die 2x 6 pin nodig heeft.

Pc's worden in de toekomst alleen maar energiezuiniger. 500 watt is op het moment meer dan genoeg, een normaal systeem met zware videokaart komt op full-load net boven de 300 watt uit, dus genoeg speling.

Een voeding van 600 watt kopen is gewoon geldverspilling, zeker als je dan ook nog eens twijfelt tussen twee voedingen die beide van niet al te beste kwaliteit zijn. Neem gewoon een seasonic.

• draggie8
Bedoel je met niet te beste kwaliteit de corsair en de cooler master? Ik dacht namelijk dat corsairs erg goed waren? En de seasonic is ook 620w he? de 520 versie is maar een paar euro duurder.. Vind het erg lastig een keuze te maken want ik ben altijd bang dat ik dan een koop met te weinig vermogen :O

[ Voor 22% gewijzigd door draggie8 op 25-12-2013 17:10 ]

• SirKartoffel
http://nl.hardware.info/usersystemen#p:96810|Seasonic M12II Bronze 520W hier een aantal usersystemen met daarin de seasonic, het zijn er zo een stuk of vijftig en stuk voor stuk hebben ze een zwaarder systeem dan waarmee jij nu zit, dus het zal vast prima gaan toch?

Corsair en seasonic maken prima voedingen, maar dat zijn dan vaker hun duurdere gold/platinum voedingen. De budget voedingen van corsair zitten vol met slechte capacitors, die kunnen je hele pc frituren, zelfs als je weinig stroom verbruikt kunnen ze zomaar gaan fikken. Luister nou gewoon na het advies dat hier gegeven wordt, zo'n seasonic is echt niet zoveel duurder: pricewatch: Seasonic M12II 520W

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-11 15:40
draggie8 schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 15:40:
Bedankt voor je reactie.

Als ik zo kijk naar xfx/seasonic zou ik deze doen denk ik:

pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 620W

Dat lijkt me ruim genoeg toch: 620 watt? Of is wat hoger verstandiger?
Trouwens, onze pc is ''al'' 3,5, bijna 4 jaar. Ik ga er niet vanuit dat ik dan een voeding nodig heb die 6/7/8 jaar meegaat, want als een pc 10 jaar is is hij alweer zwaar verouderd en heb ik dus waarschijnlijk al een andere
Ik gebruik die voeding en mijn PC trekt ie met gemak:

Intel4670
2 schijven
SSD
7870XT
etc

• draggie8
Jongens: EINDELIJK goed nieuws! Ik heb een nieuwe voeding besteld en hem er vanavond ingezet. (Ik ben toch voor de seasonic s12-II gegaan.

Een stress test van 3dmark volbracht hij met vlag en wimpel en ook nfs the run kon hij prima op ultra spelen.. Maar even snel getest dus, maar eerder knalde hij er na nog geen halve seconde uit bij een 3dmark test.. ziet er voor nu dus prima uit!

Ik wil bij deze iedereen die me heeft geholpen heel erg bedanken! Het heeft me erg geholpen.

[ Voor 11% gewijzigd door draggie8 op 08-01-2014 22:57 ]

Pagina: 1