• BiggyB
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-01 15:03
Ik wil graag mijn QNAP NAS TS-210 en mijn Eminent 7280 vervangen.

Waarom?

Ik loop tegen beperkingen op bij vooral mijn NAS. De NAS kan programma's zoals PLEX niet aan en ook mijn SABNZB+ loopt steeds stroperiger. Verder ben ik het zat om alle aanpassingen die ik doe in Python te doen :)
Ook ben ik niet te spreken over de Eminent 7280. (wel nette service ontvangen mbt nieuwe fan) De interface is lelijk en afschuwelijk traag. Verder mis ik handige opties om snel mijn NAS te kunnen benaderen.

Waarmee?
Ik denk aan een HTPC. Na dit topic gelezen te hebben denk ik dat een HTPC aan mijn eisen gaat voldoen. Ik wil een mooie,stille kast in de woonkamer, die ik kan gebruiken als download station én mediaplayer. Daarnaast wil ik XBMC of PLEX gaan gebruiken.

En wat is dan mijn vraag?
Zie ik nog dingen over het hoofd? Voordat ik mij ga verdiepen in budget en samenstelling wil ik weten of mijn gedachtegang over het vervangen van deze twee apparten voor een HTPC een logische is.

Mochten er mensen zijn die dezelfde stappen hebben gevolgd dan ben ik erg benieuwd naar de huidige samenstelling van jullie HTPC.

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:55
ik ben vooral benieuwd hoe de huidige nas is samengesteld.
ik zit zelf op 6 TB aan HD die al weer verder moet uitgebreid. Als je dit in de woonkamer wilt zetten wordt het al een echte kast. ook moet je hierdoor naar moederborden gaan kijken die genoeg sata poorten hebben en de gewenste audio en video uitgangen bezitten.

om die reden zit ik tegenwoordig meer te kijken naar een htpc die linux + xbmx + sabnzb+ draait. en de gedownloade series wil ik dan sequentieel op mijn nas laten zetten. bijvoorbeeld alles wat al een week op de htpc staat en ik dus allang gekeken heb.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

• BiggyB
Ik heb nu 2x 2TB in RAID1 draaien. Aangezien ik ook een Samsung smart tv heb hoeft de HTPC niet direct in de woonkamer te staan en kan ik de kast via het netwerk benaderen (of via apps van bv PLEX voor samsung tv's)

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Ik zou er zelf niet voor kiezen om storage en speler in 1 te voegen, maar eerder kiezen om storage centraal te plaatsen (zelfbouw-NAS?) en TV's als client te laten werken met ofwel een HTPC (bijvoorbeeld huiskamer) ofwel een wat "dunnere" client zoals een ZBox of zelfs een Pi

iRacing Profiel

• BiggyB
Adviseer je om storage en speler niet in één te doen vanwege gebruikersgemak of te hoog processorgebruik?

• kroegtijger
BiggyB schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 14:03:
Adviseer je om storage en speler niet in één te doen vanwege gebruikersgemak of te hoog processorgebruik?
Voornamelijk gebruiksgemak, maar het een houdt verband met het ander. Een hoog CPU-verbruik (alhoewel dat relatief gezien nog wel mee valt in deze setup. Alleen met downloads zal dat wat stijgen) heeft tot gevolg meer warmte. Warmte moet je afvoeren, en dan is al heel snel een fan nodig. Actieve koeling maakt geluid, en geluidsproductie van koeling e.d. is juist hetgeen je niet wilt hebben bij een mediaspeler. Hetzelfde geld voor de HDD's. Ook die maken geluid, en als je dat kan elimineren door het naar een plek te brengen waar het niet dondert hoeveel geluid er wordt gemaakt, is dat een stuk eenvoudiger. Daarnaast ben je ook een stuk toekomstgerichter mocht je nog eens meer clients (TV's met media-spelers bijvoorbeeld) erbij gaan krijgen.

iRacing Profiel

• BiggyB
kroegtijger schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 14:20:
[...]

Voornamelijk gebruiksgemak, maar het een houdt verband met het ander. Een hoog CPU-verbruik (alhoewel dat relatief gezien nog wel mee valt in deze setup. Alleen met downloads zal dat wat stijgen) heeft tot gevolg meer warmte. Warmte moet je afvoeren, en dan is al heel snel een fan nodig. Actieve koeling maakt geluid, en geluidsproductie van koeling e.d. is juist hetgeen je niet wilt hebben bij een mediaspeler. Hetzelfde geld voor de HDD's. Ook die maken geluid, en als je dat kan elimineren door het naar een plek te brengen waar het niet dondert hoeveel geluid er wordt gemaakt, is dat een stuk eenvoudiger. Daarnaast ben je ook een stuk toekomstgerichter mocht je nog eens meer clients (TV's met media-spelers bijvoorbeeld) erbij gaan krijgen.
Inderdaad. Mede daarom ben ik ook gaan oriënteren op Microservers (HP Proliant Microserver N54L bv). Deze zou dan prima in mijn meterkast kunnen staan waarna ik alles via het netwerk benader.

• kroegtijger
BiggyB schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 14:21:
[...]

Inderdaad. Mede daarom ben ik ook gaan oriënteren op Microservers (HP Proliant Microserver N54L bv). Deze zou dan prima in mijn meterkast kunnen staan waarna ik alles via het netwerk benader.
Ik ben zelf uiteindelijk voor een zelfbouw-projectje gegaan, en heb er persoonlijk nog geen seconde spijt van... Echter mn bankrekening wel... (as usual is het hele project weer aanzienlijk duurder geworden dan de bedoeling was.. :') )

iRacing Profiel

• BiggyB
Daar ben ik inderdaad ook bang voor. Wellicht dat ik ergens nog een mooi 2ehands microservertje op de kop kan tikken, kan ik het iig even uitproberen.

• kroegtijger
BiggyB schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 15:46:
Daar ben ik inderdaad ook bang voor. Wellicht dat ik ergens nog een mooi 2ehands microservertje op de kop kan tikken, kan ik het iig even uitproberen.
Heb je niet ergens nog een oude desktop staan die je tijdelijk kan misbruiken voor een proof of concept? Als het bevalt, kan je dan altijd nog gaan investeren erin. Ik ben er wel achter dat upgrade-ruimte houden toch wel een groot voordeel is; geheugen, snelle storage en HDD-ruimte is altijd te kort in dergelijke builds. Naarmate het project vordert worden er meer en meer taken toegevoegd aan de machine, waardoor je vanzelf weer hogere hardware-eisen gaat krijgen :')

iRacing Profiel

• BiggyB
kroegtijger schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 01:53:
[...]

Heb je niet ergens nog een oude desktop staan die je tijdelijk kan misbruiken voor een proof of concept? Als het bevalt, kan je dan altijd nog gaan investeren erin. Ik ben er wel achter dat upgrade-ruimte houden toch wel een groot voordeel is; geheugen, snelle storage en HDD-ruimte is altijd te kort in dergelijke builds. Naarmate het project vordert worden er meer en meer taken toegevoegd aan de machine, waardoor je vanzelf weer hogere hardware-eisen gaat krijgen :')
Goede tip, ga ik inderdaad eerst eens proberen!
Pagina: 1