• bavaro
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-10-2018
Hoi,

Een vraag over geheugen.

Op het moment ben in het bezit van OCZ CL7 1600 geheugen (2x2GB). Nu wil ik gaan upgraden en zit ik er aan te denken om er bv (2x4GB) bij te prikken.
Aangezien ik geen OCZ geheugen meer kan aankomen moet ik uitwijken naar een ander merk.

Mijn vraag:
  • Kan ik naast mijn bestaande geheugen OCZ 1600 (2x2GB) CL7, bv merk X 1600 (2x4GB) CL9 bijprikken en wat voor 'n impact heeft dit?
bedankt,
B.

Verwijderd

Proberen kan altijd, maar die module-kits zijn er niet voor niks. Ik weet het niet zeker, maar met verschillende groottes heb je geen dual-channel meer, als je dat al had.

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01 08:35

henwy

Meh

Je kunt het proberen, maar ik vraag me af of het werkt. Persoonlijk zou ik het alleen bij de 2x4 modules houden. Zou hou je in ieder geval je dual channel en zal dit waarschijnlijk stabieler werken.

• bavaro
Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 11:55:
Proberen kan altijd, maar die module-kits zijn er niet voor niks. Ik weet het niet zeker, maar met verschillende groottes heb je geen dual-channel meer, als je dat al had.
henwy schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 12:01:
Je kunt het proberen, maar ik vraag me af of het werkt. Persoonlijk zou ik het alleen bij de 2x4 modules houden. Zou hou je in ieder geval je dual channel en zal dit waarschijnlijk stabieler werken.
Aha...m'n moederbord is een MSI P55 GD-65 met 4x RAM memory banken (volgens mij heeft bijna ieder moederbord deze). Als ik het goed begrijp dan heeft het geen nut om de 4 banken te vullen, als ik dual channel wil blijven behouden?

Ik zou dus beter af zijn met bv 2x4GB of 2x6GB of enz...

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 11:55:
Verschillende grootten op hetzelfde kanaal werkt inderdaad niet met dual channel mode.
Maar dat is hier niet het geval.

Hij heeft twee setjes van gelijke grootte. Namelijk: 2x2GB en 2x4GB.
Zolang de geheugenrepen op hetzelfde datakanaal maar van dezelfde grootte zijn werkt dual channel.

Zet je dus 2x2GB op hetzelfde datakanaal, en de 2x4GB samen op het andere datakanaal, dan zal dual channel keurig werken voor elk van de setjes. Op de meeste moederborden zijn de DIMM sloten die samen een datakanaal vormen in dezelfde kleur uitgevoerd.

Ik heb nagenoeg dezelfde set-up in mijn machine zitten. De processor, daarin zit de memory controller, is een Core i7 860 en ik heb hetzelfde moederbord als de TS: MSI P55-GD65.
Ik heb 4 DIMM sloten, waarvan er volgens mij 2 blauw en 2 zwart van kleur zijn.
Ik heb in de blauwe sloten elk een Geil 2GB DDR3-2133 CL9 module zitten en in de zwarte elk een Corsair 4GB DDR3-1600 CL9. Totaal dus 2x2 + 2x4 = 12GB.
Ze werken elk keurig in Dual Channel op 1600MHz CL9 voor zover ik mij bekend. Kan het vanavond nog wel even controleren, mocht het dan niet zo zijn dan zal ik dit hele verhaal wel doorstrepen...

Wat de TS dus wilt kan prima.
De snelheid en timings zullen die worden van het langzaamste reepje, dus 1600MHz CL9.

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 10-10-2013 17:52 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En het verschil tussen CL7 en CL9 ga je waarschijnlijk niet echt merken. Het zal inderdaad wel iets trager zijn, maar tenzij je zeer geheugenintensieve dingen doet ga je dit niet echt merken.

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-01 15:38

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Wat er vrij zeker gebeurt: Dual channel zal werken als je het goed plaatst. In feite heb je 2x2 sets dus dat zou okay moeten zijn. Daarbij is het dual channel profijt erg weinig hoor, bij bepaalde applicaties/opdrachten/games zou het ergens tussen de < 5% zitten.

Wat er verder zeker is: Je PC pakt sowieso de laagste timings van één type geheugen.

Wat echter niet zeker is:

- Gaat het uberhaubt werken?
-- Je PC kan gewoon BSOD's geven omdat hij denkt dat het geheugen corrupt/stuk is.
-- Je PC kan één paar geheugen uitschakelen omdat hij ziet dat hij niet op de zelfde snelheid loopt als het eerste geheugen reepje wat hij zag.

- Daarnaast zou je goed moeten kijken of de timings + voltage het zelfde zijn. Dit is redelijk belangrijk. Grote kans dat je systeem het wel netjes met 'auto' op gaat pakken en de één dan onder gaat clocken, anders moet je dit handmatig gaan doen.

Daarbij wat @ultraman zegt is half waar.

Je moet even goed kijken wat de dual channel slots zijn. Beetje 50/50 kans dat het of: 1+2 en 3+4 is, maar 1+3 en 2+4 komt ook vaak voor.

• bavaro
zeker weten doe ik het niet maar als ik de timing in de bios op auto laat staan lijkt mij dat het moederbord de beide RAM sets (dual channel slots 1+3 en 2+4) ongeacht de afwijkende timing, ze toch gelijk gaat zetten. :?
  • Kun je dual channel draaien als channel 1: 4GB is en channel 2: 8GB is?
    Logisch gezien zou ik zeggen van niet maar dat betekend dat ik de RAM reepjes anders moet verdelen. denk aan OCZ met merk X op één channel. Dit lijkt me alleen problemen te kunnen geven, stabiliteits. :?

[ Voor 28% gewijzigd door bavaro op 11-10-2013 12:21 . Reden: Nog een extra vraag toegevoegd mbt dual-channel ]

• bavaro
bavaro schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 18:26:
zeker weten doe ik het niet maar als ik de timing in de bios op auto laat staan lijkt mij dat het moederbord de beide RAM sets (dual channel slots 1+3 en 2+4) ongeacht de afwijkende timing, ze toch gelijk gaat zetten. :?
  • Kun je dual channel draaien als channel 1: 4GB is en channel 2: 8GB is?
    Logisch gezien zou ik zeggen van niet maar dat betekend dat ik de RAM reepjes anders moet verdelen. denk aan OCZ met merk X op één channel. Dit lijkt me alleen problemen te kunnen geven, stabiliteits. :?
Kan iemand misschien een antwoord geven op mijn volgende vraag? Ik weet namelijk niet of dat er risico's zijn als ik nieuw geheugen naast mijn bestaande laat draaien.

Bedankt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het moederbord zal uitgaan van de SPD (als het goed is) waarmee die uitgaat van de veilige settings voor je geheugen. Daarmee komen alle modules op dezelfde snelheid en settings te draaien.

Dual channel met ongelijke kanalen zou op zich moeten kunnen (hangt ook weer af van de geheugen controller), maar als je 2x 2GB en 2x 4GB hebt dan zou ik gewoon 6GB in ieder kanaal zetten.
Pagina: 1