Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroodjeBami
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-08 16:03
Hey mede-tweakers,

Ik heb een probleem waar ik al (héél lang) mee zit, ik kom namelijk me router settings niet in. Ik heb er al uren aan gezeten, maar het mocht niet baten.

Het probleem is als volgt:
Ik wil graag mijn router (linksys WAP2000) binnenkomen, maar het lukt niet. Ik heb geprobeerd draadloos en met kabel te verbinden, ik heb de ip-adressen 192.168.0.1, 192.168.1.1 en 192.168.1.254 (stond in de handleiding) geprobeerd, ik heb de router meerdere keren gereset, maar ik kom er maar niet in.

Nou had ik beneden op mijn andere router (Netgear) precies hetzelfde probleem. Daar vond ik echter in de handleiding een stappenplan om mijn IPv4 instellingen aan te passen naar een handmatig ip adres (192.168.1.21) en toen kon ik mijn router instellingen in een keer wel in. Ik ben niet de meest technische persoon op de wereld, dus ik had geen idee wat deze instellingen betekenden, maar het werkte wel. Ik heb hetzelfde trucje op de linksys proberen toe te passen, maar het werkte niet. Ik vermoed dat ik een andere handmatige IPv4 adres moet hebben voor de linksys, maar ik heb geen idee welke. Ik heb al in de handleiding gezocht, maar kon het niet vinden.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

P.S. Ik probeer mijn router kanaal te veranderen, aangezien mijn WiFi nogal wat kuren vertoond.
Ik heb met kabel 60mb/s down snelheid, maar op wifi heb ik (zelfs al sta ik er 1m vanaf) hoogstens 20 mb/s down snelheid. Dit vind ik vooral vreemd, maar het is zeker geen groot probleem.
Het grootste probleem is dat ik, als ik op WiFi zit, om de ~15 minuten voor een korte periode (~30 sec) mijn internet connectie verliest. Is het dan wel mogelijk dat het kanaal veranderen dit probleem oplost? Of zit er waarschijnlijk iets anders achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe eens in windows. Start > uitvoeren > cmd (enter)
ipconfig/all (enter)

En daarna: tracert www.tweakers.net

Plak hier dan de output (de ip adressen + benamingen etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Een harde reset met het kleine knopje waar je met een tandestoker of naald in moet drukken al geprobeerd?
Dan zou alles naar standaard settings moeten gaan.

Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-07 11:44

ShadowAS1

IT Security Nerd

Even ter info. De WAP2000 is wireless-G. Je moet niet verwachten dat je meer snelheid gaat krijgen door van kanaal te veranderen omdat je al op de max zit.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroodjeBami
Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 00:24:
Doe eens in windows. Start > uitvoeren > cmd (enter)
ipconfig/all (enter)

En daarna: tracert www.tweakers.net

Plak hier dan de output (de ip adressen + benamingen etc)
Dit komt er uit:
https://docs.google.com/f...4S2c5MVE/edit?usp=sharing
https://docs.google.com/f...NdmFxdzA/edit?usp=sharing

192.168.178.1 leidt naar de setup van mijn modem en niet naar die van mijn router.
Centropy schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 00:24:
Een harde reset met het kleine knopje waar je met een tandestoker of naald in moet drukken al geprobeerd?
Dan zou alles naar standaard settings moeten gaan.
Een harde reset heb ik al meerdere malen geprobeerd, ja (zoals jij hebt beschreven inderdaad).
ShadowAS1 schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 16:46:
Even ter info. De WAP2000 is wireless-G. Je moet niet verwachten dat je meer snelheid gaat krijgen door van kanaal te veranderen omdat je al op de max zit.
Dat weet ik. Ik wil ook niet dat hij sneller wordt, ik wil alleen niet dat mijn WiFi om de 15 minuten het 30 seconden niet meer doet.

[ Voor 43% gewijzigd door BroodjeBami op 10-10-2013 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:21

TommieW

Numa numa.

Weet je zeker dat je router als router functioneert, en niet als accespoint?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroodjeBami
TommieW schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 21:39:
Weet je zeker dat je router als router functioneert, en niet als accespoint?
Ik heb hem gereset en daarna kom de setup nog steeds niet in. Dus nee, ik weet het niet zeker, maar ik ga er wel van uit, aangezien alles op standaard staat. Ik heb in ieder geval niks veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eh, de WAP2000 is per default juist een AP, geen router. Dus als je niets veranderd hebt is het dat nog steeds...

Mocht het wel als NAT router draaien, dan kun je makkelijk zien welk IP je nodig hebt om erin te komen door te kijken naar de reeks die je PC toegekend krijgt. Krijg je bijv 192.168.0.x, dan moet je naar 192.168.0.1. Krijg je iets uit 192.168.y.x, dan moet je in de regel naar 192.168.y.1.

Overigens kan het zijn dat je twee NAT routers achter elkaar draait met zelfde IP reeks. Dat gaat sowieso niet goed, om in de tweede te komen moet je het van de eerste loskoppelen. In dat geval moet je ofwel ander IP reeks aan LAN-kant instellen, danwel dat ding daadwerkelijk als AP instellen.

Heb je een router beneden, dan wil je boven 9 van de 10 keer geen router maar gewoon een AP (een router verbindt en scheidt twee verschillende netwerken, een AP breidt dezelfde netwerk uit over WiFi)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroodjeBami
dion_b schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 01:11:
Eh, de WAP2000 is per default juist een AP, geen router. Dus als je niets veranderd hebt is het dat nog steeds...

Mocht het wel als NAT router draaien, dan kun je makkelijk zien welk IP je nodig hebt om erin te komen door te kijken naar de reeks die je PC toegekend krijgt. Krijg je bijv 192.168.0.x, dan moet je naar 192.168.0.1. Krijg je iets uit 192.168.y.x, dan moet je in de regel naar 192.168.y.1.

Overigens kan het zijn dat je twee NAT routers achter elkaar draait met zelfde IP reeks. Dat gaat sowieso niet goed, om in de tweede te komen moet je het van de eerste loskoppelen. In dat geval moet je ofwel ander IP reeks aan LAN-kant instellen, danwel dat ding daadwerkelijk als AP instellen.

Heb je een router beneden, dan wil je boven 9 van de 10 keer geen router maar gewoon een AP (een router verbindt en scheidt twee verschillende netwerken, een AP breidt dezelfde netwerk uit over WiFi)
Ok, dat wist ik niet. Nuttige informatie! Nu is mijn vraag, hoe kom ik dan in de setup van mijn AP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Haal het AP uit je netwerk, reset je AP naar default instellingen, verbind hem met je pc/laptop met een netwerkkabel, geef je pc een handmatig adres in dezelfde reeks* als het adres dat in de handleiding van je AP staat en ga naar het IP dat in de handleiding staat.

Dezelfde reeks betekent doorgaans dat je de eerste 3 blokken hetzelfde moet houden, voor het vierde blok kies je wat anders. Dus als het AP volgens de handleiding 192.168.1.1 heeft, dan neem jij 192.168.1.15 (bijvoorbeeld).

Daarna kan je het AP het beste instellen op een statisch adres in de 192.168.178.x reeks die je modem/router uitdeelt, dan kan je er in de toekomst gewoon normaal bij. Kijk even in de instellingen van je modem in welk exact bereik de adressen worden uitgedeeld, zodat je een adres pakt wat daarbuiten valt, anders heb je risico van conflicten. Je modem deelt bijvoorbeeld 192.168.178.2 tot en met 192.168.178.100 uit, dan kan je 192.168.178.101 of hoger gebruiken voor het AP. Als je modem de hele 192.168.178.x reeks dynamisch uitdeelt, dan is het handig om dat even te beperken, zodat je ruimte hebt voor die statische adressen.

Alternatief is om het AP dynamisch een adres te laten krijgen van je modem, maar dan moet je even kijken of je bijvoorbeeld via het modem kan achterhalen welk adres het AP krijgt, zodat je dat adres voortaan kan gebruiken om de config van je AP te benaderen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroodjeBami
Orion84 schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 09:08:
Haal het AP uit je netwerk, reset je AP naar default instellingen, verbind hem met je pc/laptop met een netwerkkabel, geef je pc een handmatig adres in dezelfde reeks* als het adres dat in de handleiding van je AP staat en ga naar het IP dat in de handleiding staat.

Dezelfde reeks betekent doorgaans dat je de eerste 3 blokken hetzelfde moet houden, voor het vierde blok kies je wat anders. Dus als het AP volgens de handleiding 192.168.1.1 heeft, dan neem jij 192.168.1.15 (bijvoorbeeld).
Ik heb dit stap voor stap gedaan, maar ik kom nog steeds de instellingen niet in. Het standaard ip-adres van de WAP 2000 is toch echt 192.168.1.245?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMaster
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04 12:09
ik gebruik altijd netscan als ik een apparaat niet kan vinden op het netwerk:
http://www.softperfect.com/products/networkscanner/

Ryzen cloud9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroodjeBami
TweakMaster schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 23:00:
ik gebruik altijd netscan als ik een apparaat niet kan vinden op het netwerk:
http://www.softperfect.com/products/networkscanner/
Geprobeerd, maar kwam ik helaas ook niet veel verder mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:52
Je geeft niet bijzonder veel informatie terug. Erg lastig om je zo te helpen.
Hoezo kom je niet verder? Geef eens een screenshot van het programma.
En welk ip heb je volgens Windows gekregen?

En hoe heb je het nu precies aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroodjeBami
Miyamoto schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 14:19:
Je geeft niet bijzonder veel informatie terug. Erg lastig om je zo te helpen.
Hoezo kom je niet verder? Geef eens een screenshot van het programma.
En welk ip heb je volgens Windows gekregen?

En hoe heb je het nu precies aangesloten?
Ik kom niet in de setup. Als ik het ip-adres invul (192.168.1.245 volgens de handleiding) dan komt er gewoon geen setup te voorschijn. Ik kan niet verbinden.

Het programma dat hierboven door TweakMaster is voorgesgeld heb ik geprobeerd en daar kwam enkel het IP-adres 192.168.1.1 uit. Ik heb geprobeerd hier in te komen, maar ook hier deed hij hetzelfde.

De vraag welk IP ik van Windows heb gekregen snap ik niet helemaal? Als je hier IPconfig mee bedoeld, dan krijg ik het IP-adres van de modem helemaal beneden. Als ik mijn laptop met helemaal niks verbind behalve de Linksys router/AP waar ik in wil komen, dan geeft hij een blank veld weer voor default gateway.

Ik heb mijn laptop met een Ethernet-kabel met de router verbonden. Ik heb geprobeerd met mijn WiFi aan en met mijn WiFi uit te werken, maar beide leverden hetzelfde resultaat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:07
Orion84 schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 09:08:
Heb je dit ook gedaan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroodjeBami
Ja dat heb ik gedaan. Het zou kunnen dat ik het fout heb gedaan, maar voor zo ver ik weet heb ik het wel gedaan.
Wat ik heb gedaan: IP-adres 192.168.1.245 (staat in handleiding in een link ergens hierboven gemeld) genomen. IPv4 adres van mijn LAN en/of handmatig veranderd naar verschillende adressen tussen 192.168.1.240 en 192.168.1.255. Dit verschillende keren geprobeerd en vervolgens 192.168.1.245 in mijn adres balk in getikt, maar er kwam niks te voorschijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:17
BroodjeBami schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 14:24:
[...]
De vraag welk IP ik van Windows heb gekregen snap ik niet helemaal? Als je hier IPconfig mee bedoeld, dan krijg ik het IP-adres van de modem helemaal beneden. Als ik mijn laptop met helemaal niks verbind behalve de Linksys router/AP waar ik in wil komen, dan geeft hij een blank veld weer voor default gateway.
De default gateway is niet jouw IP-adres en tevens is het logisch dat je default gateway leeg is, er is geen gateway naar buiten toe als je alleen je AP aansluit. Wat je moet doen is eerst handmatig een IP-adres instellen op jouw netwerkkaart en dan nogmaals de stappen doorlopen. Zie ook comments hierboven.

Dit komt omdat jouw accespoint geen DHCP enabled heeft, en dus krijg je nooit automatisch een IP-adres. Behalve van je modem natuurlijk, maar die is niet aangesloten. Als jouw modem trouwens ook IP adressen uitgeeft werkt deze als modem en router, naar mijn weten. In dat geval wil je het AP ook niet in router mode hebben.
BroodjeBami schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 15:07:
[...]

Ja dat heb ik gedaan. Het zou kunnen dat ik het fout heb gedaan, maar voor zo ver ik weet heb ik het wel gedaan.
Wat ik heb gedaan: IP-adres 192.168.1.245 (staat in handleiding in een link ergens hierboven gemeld) genomen. IPv4 adres van mijn LAN en/of handmatig veranderd naar verschillende adressen tussen 192.168.1.240 en 192.168.1.255. Dit verschillende keren geprobeerd en vervolgens 192.168.1.245 in mijn adres balk in getikt, maar er kwam niks te voorschijn.
Ah je bent al iets verder, ik was traag met mijn reply :)

Wat bedoel je precies met "Wat ik heb gedaan: IP-adres 192.168.1.245 (staat in handleiding in een link ergens hierboven gemeld) genomen", hoezo genomen? Dat is het adres wat jouw AP standaard zou moeten hebben, die gebruik je niet ergens anders natuurlijk.

De rest ziet er wel goed uit. Stel handmatig jouw IP-adres in op 192.168.1.10 met een subnet van 255.255.255.0 en laat je default gateway en dns servers leeg. Dan sluit je de AP aan via een UTP kabel en zou je naar het adres 192.168.1.245 moeten kunnen browsen. Mocht dat nog niet werken, kan je dat adres wel pingen dan? Probeer anders nog even met dat netscan programma.

Weet je ook zeker dat de reset goed uitgevoerd is? Van wat ik lees moet je die reset button minimaal 10sec ingedrukt houden.

Let er ook op dat je de UTP kabel aansluit op een LAN poort van je AP en niet een WAN poort, mocht die er zijn. In de handleiding zie ik dat hij slechts 1 ethernet poort heeft, maar just to be sure :)

[ Voor 50% gewijzigd door Racemol op 12-10-2013 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroodjeBami
Racemol schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 15:09:
[...]

De default gateway is niet jouw IP-adres en tevens is het logisch dat je default gateway leeg is, er is geen gateway naar buiten toe als je alleen je AP aansluit. Wat je moet doen is eerst handmatig een IP-adres instellen op jouw netwerkkaart en dan nogmaals de stappen doorlopen. Zie ook comments hierboven.

Dit komt omdat jouw accespoint geen DHCP enabled heeft, en dus krijg je nooit automatisch een IP-adres. Behalve van je modem natuurlijk, maar die is niet aangesloten. Als jouw modem trouwens ook IP adressen uitgeeft werkt deze als modem en router, naar mijn weten. In dat geval wil je het AP ook niet in router mode hebben.

[...]

Ah je bent al iets verder, ik was traag met mijn reply :)

Wat bedoel je precies met "Wat ik heb gedaan: IP-adres 192.168.1.245 (staat in handleiding in een link ergens hierboven gemeld) genomen", hoezo genomen? Dat is het adres wat jouw AP standaard zou moeten hebben, die gebruik je niet ergens anders natuurlijk.

De rest ziet er wel goed uit. Stel handmatig jouw IP-adres in op 192.168.1.10 met een subnet van 255.255.255.0 en laat je default gateway en dns servers leeg. Dan sluit je de AP aan via een UTP kabel en zou je naar het adres 192.168.1.245 moeten kunnen browsen. Mocht dat nog niet werken, kan je dat adres wel pingen dan? Probeer anders nog even met dat netscan programma.

Weet je ook zeker dat de reset goed uitgevoerd is? Van wat ik lees moet je die reset button minimaal 10sec ingedrukt houden.

Let er ook op dat je de UTP kabel aansluit op een LAN poort van je AP en niet een WAN poort, mocht die er zijn. In de handleiding zie ik dat hij slechts 1 ethernet poort heeft, maar just to be sure :)
Ik bedoelde met "Wat ik heb gedaan: IP-adres 192.168.1.245 (staat in handleiding in een link ergens hierboven gemeld) genomen" dat ik simpelweg het adres in me achterhoofd had toen ik aan de slag ging.

Ik heb opnieuw gedaan wat je zei (het ip adres handmatig op 192.168.1.10 ingesteld), maar het werkte nog steeds niet. Chrome blijft zeggen: website niet beschikbaar. Ik heb geprobeerd 192.168.1.245 te pingen, maar krijg dan als antwoord "Destination host unreachable.

Ik weet zeker dat ik goed heb gereset ja, aangezien de naam eerst anders was en na de reset terug veranderd is naar default..

Er is inderdaad maar één ethernet poort, maar ik weet het verschil niet tussen een LAN poort en WAN poort? Ik ga er vanuit dat ik hem in de goede poort heb gestoken aangezien er maar één poort is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:17
Lijkt er op dat je alles goed hebt gedaan maar dat het default IP-adres van jouw AP gewoon niet 192.168.1.245 is. Ik heb een artikel voor je gevonden waaruit blijkt dat het resetten ook fout kan gaan, waarbij het SSID wel naar default gaat maar het IP-adres niet.

Wat hier staat zou ik eens proberen: http://www.plaintutorials...factory-default-settings/

Ofwel laat je ip op 192.168.1.10 staan en open een cmd scherm. Vul in commando ping -t 192.168.1.245 en druk op enter. Pingen zal nu constant doorgaan en je krijgt in het begin timeouts. Nu reset je nogmaals je AP door 40sec op de rest knop te drukken. Je ziet vanzelf wanneer het werkt, je pings krijgen dan antwoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroodjeBami
Racemol schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 15:57:
Lijkt er op dat je alles goed hebt gedaan maar dat het default IP-adres van jouw AP gewoon niet 192.168.1.245 is. Ik heb een artikel voor je gevonden waaruit blijkt dat het resetten ook fout kan gaan, waarbij het SSID wel naar default gaat maar het IP-adres niet.

Wat hier staat zou ik eens proberen: http://www.plaintutorials...factory-default-settings/

Ofwel laat je ip op 192.168.1.10 staan en open een cmd scherm. Vul in commando ping -t 192.168.1.245 en druk op enter. Pingen zal nu constant doorgaan en je krijgt in het begin timeouts. Nu reset je nogmaals je AP door 40sec op de rest knop te drukken. Je ziet vanzelf wanneer het werkt, je pings krijgen dan antwoord :)
We hebben net een kennis die hier veel verstand van heeft laten kijken zijn conclusie is inderdaad ook dat waarschijnlijk het IP-adres gewoon niet naar de standaardinstellingen veranderd is. Hij heeft het apparaat meegenomen om er verder naar te kijken, dus ik kan er nu niet naar kijken, maar ik ga jouw link zeker doorsturen naar hem. Heel erg bedankt voor de hulp!
Pagina: 1