60 of 120 Hz Futureproof Game Desktop

Pagina: 1
Acties:

• WilbertNeems
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-04 17:28
Beste forumgebruikers,

Mijn laptop is afgelopen vakantie helaas van mijn ontvreemd. Wel betekent dit een uitgelezen kans om weer terug te gaan naar een degelijke desktop. Omdat ik het gamen op mijn laptop een beetje mistte wil het graag in één keer goed doen door nu flink te investeren en een systeem neer te zetten om goed mee te gamen waar ik weer een hele tijd mee vooruit kan.

In eerste instantie houdt ik wel van een beetje pracht en praal en wil ik dus graag met hoge settings kunnen gamen. Ook wil ik graag een 120/144 Hz scherm proberen om Battlefield 4 te spelen, maar dan wel met genoeg GPU-kracht om ook dit met redelijke hoge settings te kunnen spelen. De vraag is alleen of dat betaalbaar is en ik niet beter later kan omschakelen naar 120 Hz.

- Wat wil je doen met je nieuwe systeem? (welke programma's wil je gebruiken)?
Gamen op 120 Hz, voornamelijk Battlefield 4 maar ook Batman: Arkham Origins en GTA V daarnaast zal ik er mee tekstverwerken, beetje browsen en films kijken.

- Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem wat ik in gedachten heb zit op ongeveer 1700 euro, liever zou ik op dit systeem nog wat besparen tenzij er goede argumenten zijn om dat niet te doen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, ik had een laptop en die is gestolen. Alleen mijn muis, Roccat Kone+, ga ik weer gebruiken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een compleet systeem, inclusief monitor en toetsenbord.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, maar AMD lijkt mij prijstechnisch een stuk interessanter.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Geluidsniveau is redelijk belangrijk. Tijdens het gamen vindt ik wat meer herrie niet erg, ik draag dan toch een hoofdtelefoon. Maar tijdens browsen, film kijken en tekstverwerken/studeren vindt ik een stille desktop wel belangrijk. Ik leen nu een laptop van een vriend waar ik zeer dankbaar voor ben, maar de herrie die het ding produceert iriteert enorm.
Daarnaast wil ik componenten zoals voeding, kast, toetsenbord, monitor graag langer gebruiken en alleen de GPU/CPU eens upgraden.

120 Hz systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8350 Black Edition€ 167,95€ 167,95
1ASRock 970 Extreme4€ 76,70€ 76,70
2Gigabyte GV-R797OC-3GD€ 282,50€ 565,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 53,49€ 53,49
1Cooler Master CM 690 III Window€ 89,26€ 89,26
1Asus VG248QE Zwart€ 300,-€ 300,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,60€ 22,60
1Corsair Vengeance K95 (US English)€ 131,50€ 131,50
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 64,90€ 64,90
1Seasonic M12II 750W 80+ Bronze€ 89,90€ 89,90
1Samsung 840 EVO 250GB€ 146,21€ 146,21
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.707,51

CPU en moederbord
Ik heb de fx-8350 gekozen omdat deze octocore mij het meest lijkt voorbereid op de toekomst terwijl hij nu snel genoeg is om geen bottleneck te vormen.
De keuze in moederbord vond ik lastig, deze werd elders aangeraden en leek mij voldoen. Wel vraag ik mij af of deze degelijk genoeg is, of hij genoeg ruimte biedt en of het on-board geluid voldoende is. Eventueel wil ik later een geluidskaart toevoegen. Is deze kaart dan afdoende, en is er dan nog genoeg ruimte om te koelen tussen de kaarten?

Eventueel zat ik te denken aan een intel CPU met moederbord.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 198,90€ 198,90
1MSI Z87-G45 Gaming€ 129,20€ 129,20

Dit moederbord vanwege de geluidskwaliteit.

GPU
Met 2*7970 (goede prijs/kwaliteit verhouding) hoop ik genoeg kracht te hebben om lekker op 120 Hz te kunnen spelen. Eventueel zou ik voor één 7970 kunnen gaan met een 60 Hz scherm.
Wat ik moeillijk kan bepalen is of ik beter kan wachten op een 280X, of ipv van 2*7970 te wachten op de 290X.

Behuizing
Deze behuizing geeft goede prestaties voor een goede prijs. Alleen de looks vindt ik wat tegenvallen, wat is een kast met dezelfde prestaties maar met fancier looks?
Daarnaast twijfel ik of ik niet een grotere kast moet nemen die misschien stiller is door zijn grotere interne ruimte.

Monitor
De Asus lijkt mij de beste 120 Hz monitor, met blacklight strobing en voor een TN-paneel heel aardige kleurenweergave.
Als ik toch voor 60 Hz ga lijkt de pricewatch: BenQ GW2450HM Zwart mij een goede keuze.
Is 24 inch daarnaast niet te groot als de monitor op een meter van je af staat?

CPU-koeling
Deze koeler wordt veel aanbevolen als erg goed voor zijn prijs. Nu ga ik waarschijnlijk niet overklocken, heeft een andere koeler dan wel zin?

Voeding
Deze voeding lijkt mij erg interessant omdat hij modulair is en geeft hij genoeg vermogen. Alleen hoe veel zin heeft een gold certificate boven brons?

Ik hoop dat ik zo een redelijk systeem neer heb gezet, elk commentaar is welkom. Daarnaast zou ik graag horen of jullie denken dat ik beter nu of later aan 120 Hz kan beginnen. Het prijsverschil is toch bijna 400 euro.

Bij voorbaat dank voor jullie tijd en reacties!

• Robbedem
  • Laatst online: 11-03-2025
De Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 is goed omdat deze stiller zal zijn dan de stock koeler. Om een FX-83xx te overklokken zou ik deze echter niet aanraden.

[ Voor 13% gewijzigd door Robbedem op 10-10-2013 03:56 ]

• g0ulash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-03 19:32
Als monitor kan ik ook de BenQ XL2411T aanbevelen. 144 Hz, mat scherm (weet niet hoe dat bij de Asus is), maar imo toch een stukje mooier dan de Asus. :)

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-04 20:03
Iig even goed in de gaten houden welke CPU (en met eventueel welke overclock) + GPUs je in de gewenste games een 120-150FPS kunnen leveren en bij welke settings.

[ Voor 12% gewijzigd door cannibal op 10-10-2013 09:46 ]

• WilbertNeems
Waar zou ik dat kunnen vinden? Benchmarks voor standaard CPU zijn er genoeg natuurlijk maar voor overgelockte ben ik nog niet zo veel tegengekomen.

• cannibal
in je OP iig opnemen welke games je wil spelen/speelt.
Velen hier kennen welk plekken voor benches of hebben deze al een keer ergens gezien.

Verder kun je er op zoeken via Google en bij de bekende hardware sites als AnandTech, Toms Hardware, en nog vele andere die ik wel ergens als url heb maar niet zo uit mijn blote hoofd.

• WilbertNeems
Dat stond er al in, maar niet heel duidelijk idd. Het gaat iig voornamelijk om Battlefield 4 en zijn opvolgers, en binnekort hopelijk GTA V en Batman: Arkham Origins. Die spellen zal ik het meest spelen.

• cannibal
Voor BF4 is alles qua performance nog heel lastig in te schatten.
Momenteel lijkt het iig heel zwaar voor zowel CPU (mogelijk vooral FPU) en ook GPU. Beesten van machines persen er momenteel max zo'n 95 FPS uit in sommige beta benchmarks, maar daar kan nog heel veel aan veranderen, want het lijkt voorlopig nog aardig buggy.
Wel is voorlopig Windows 8(.1) wel het beste om hogere performance te halen, mogelijk vanwege DirectX 11.1.

Maar 120 FPS in BF4 kan mogelijk wel eens een kostbaar of onmogelijk grapje worden.

http://www.bf4blog.com/ba...-beta-gpu-cpu-benchmarks/
http://pclab.pl/zdjecia/a...charts/bf4_cpu_radeon.png
http://www.pcgameshardwar...Benchmarks-Cores-1091016/

http://www.guru3d.com/new...rove_cpu_performance.html
http://www.pcgameshardwar...U-Test-Windows-8-1091767/

[ Voor 42% gewijzigd door cannibal op 10-10-2013 12:36 ]

• WilbertNeems
Ik begrijp dat dat lastig is idd. Maar goed 90 fps is al een hele verbetering natuurlijk.

Uit die benchmarks is een i5 dan misschien toch een betere keus.

• Finntasy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-04 13:42
Batman loopt veel beter op Nvidia, das mijn tip

• WilbertNeems
Mm goede tip inderdaad, ik las zelfs ergens dat je het spel gratis krijgt bij somige Nvidia kaarten. Het gaat me alleen wel voornamelijk om Battlefield 4, dat spel lijkt een voorkeur te hebben voor AMD toch?

• Robbedem
  • Laatst online: 11-03-2025
In december zou Mantle beschikbaar worden op de nieuwe AMD kaarten en de HD 7000 serie.
Er is nog niet geweten hoeveel prestatiewinst dit voor Battlefield 4 (en andere games die dit gaan ondersteunen) zal opleveren voor deze kaarten, maar er wordt verwacht dat dit toch minstens 10% is.

[ Voor 12% gewijzigd door Robbedem op 10-10-2013 23:51 ]

• WilbertNeems
Ja, ik denk inderdaad ook dat daat wel flink voordeel inzit. Die videokaart wordt wel een van de nieuwe AMD kaarten.

Wat denken jullie van de processor en het moederbord? Uit de benchmarks is een i5 nu wel iets beter met bijv. BF4 beta. Maar toch is de load op de fx8350 veel lager. Kan ik daaruit de conclusie trekken dat ik met die fx8350 in de toekomst waarschijnlijk langer door kan?
Pagina: 1