Verwijderd

Topicstarter
Al een tijdje worstel ik ben het bekende windows 7 64x probleem:
De random freezes.

Ik heb een zelfgebouwde kast met:
i5 processor (intel R core i5 2500k)
CPU 3.30GHz
2x Corsair 4096 MB PC3-10600 (Corsair: CMV4GX3M1A1333C9)
CAS 9-9-9-24
750W power supply OCZ Fatalty
Videokaart: pricewatch: MSI N660Ti PE 2GD5/OC

Het probleem heb ik al een tijdje, maar normaal doe ik een system recovery naar een eerder goed punt en dan gaat ie weer een tijdje normaal. Maar nu krijg ik de pc nauwelijks meer aan.
Als ik de pc opstart dan doet die dat nog normaal. Pas als ik helemaal bij het inlog scherm ben begint het probleem. Als ik inlog en niks doe dan freezed die na 5-10 minuten. Als ik de event viewer probeer te bekijken, internet open of iets anders actiefs doe freezed die bijna direct.
Notabel is ook dat als er een geluid wordt afgespeelt dan blijft die hangen op de laatste frequentie wat een heel charmant monotoon geluid geeft.

Wat ik toe nu heb geprobeerd is:
Memtest: pass 2 / Error 0
All drivers but windows operative disabled: (duurt langer voor de freeze maar alsnog)
Ik kan niet windows updaten want daar freezed die te snel voor
Ik kan niet virus scan doen want daar freezed die te snel voor
Ik heb geluidskaart een keer gedisabled gehad
Ik heb een defragmentatie gedaan
Ik heb een CCleaner gebruikt

Ten einde raad inmiddels.. dure pc en ik wil er gewoon mee kunnen gamen zonder problemen :(

Na bijna 3 maanden kloten kom ik toch eindelijk bij een forum aan.. HELP ME ALSJEBLIEFT

Als je meer informatie nodig hebt, roep maar.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2013 08:39 ]

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Heb je een Crucial M4 SSD er in?

Zo ja, wellicht heb je oude firmware en dan kun je ook last van freezes hebben.
Oplossing: firmware updaten :)

[ Voor 64% gewijzigd door albino71 op 09-10-2013 22:53 ]

Te koop....

Verwijderd

Topicstarter
albino71 schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 22:41:
Heb je een Crucial M4 SSD er in?

Zo ja, wellicht heb je oude firmware en dan kun je ook last van freezes hebben.
Oplossing: firmware updaten :)
Nee, ik heb geen SSD

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
Harddisk kan een oorzaak zijn. Daarnaast heb ik dit ook een keer bij een systeem van een kennis gehad, nooit de precieze oorzaak kunnen achterhalen, opnieuw geinstalleerd en het probleem was weg . . .

Verwijderd

Topicstarter
pricewatch: Western Digital Blue WD5000AAKX, 500GB
Aanvulling, deze harde schijf heb ik erbij

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-11-2025
Redelijk standaard disk, niets bijzonders. Zou in principe normaal moeten werken, maar wil je het zeker weten, dan zul je toch moeten testen met een andere harddisk. Disk m.b.v. de juiste tools gewoon klonen is voldoende. Je moet niet meer dan 1 ding tegelijk wijzigen, anders weet je straks nog niet wat nu de oorzaak was.

Verwijderd

Topicstarter
lazybones schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 23:14:
[...]

Redelijk standaard disk, niets bijzonders. Zou in principe normaal moeten werken, maar wil je het zeker weten, dan zul je toch moeten testen met een andere harddisk. Disk m.b.v. de juiste tools gewoon klonen is voldoende. Je moet niet meer dan 1 ding tegelijk wijzigen, anders weet je straks nog niet wat nu de oorzaak was.
Suggesties hoe je dit aanpakt? Ik probeer dit nu zelf te doen om het te leren maar ben half/half nog een leek met hardware.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Dit topic hoort eigenlijk niet in het Elektronica forum thuis, zie de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Welk moederbord heb je en hoe oud is het?
Zijn je temperaturen en voltages goed? Kijk in je BIOS, dat is betrouwbaarder dan een los programma als speedfan.
Heb je al een BIOS reset-to-defaults geprobeerd?
HDD SMART?

Om een software probleem uit te sluiten kun je een Linux livecd uitproberen, als ie dan dezelfde symptomen vertoont dan ligt het duidelijk aan de hardware.

[ Voor 19% gewijzigd door Ploink op 09-10-2013 23:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ploink schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 23:35:
Dit topic hoort eigenlijk niet in het Elektronica forum thuis, zie de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Welk moederbord heb je en hoe oud is het?
Zijn je temperaturen en voltages goed? Kijk in je BIOS, dat is betrouwbaarder dan een los programma als speedfan.
Heb je al een BIOS reset-to-defaults geprobeerd?
HDD SMART?

Om een software probleem uit te sluiten kun je een Linux livecd uitproberen, als ie dan dezelfde symptomen vertoont dan ligt het duidelijk aan de hardware.
Alle onderdelen zijn pak en beet ongeveer 12-14 maanden oud.
Met de temperatuur is niks mis, ik heb een grote kast met sterke fan gekocht omdat ik veel game, wou gelijk goede koeling hebben. Voltages zou ik niet weten, waar kan ik deze vinden?

pricewatch: MSI H61MA-E35 (B3)

Dit moederbord heb ik erbij

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Welke videokaart en voeding heb je precies? Dan kunnen we kijken of daar wat mee is.
Daarbij ; 2 passes met memtest is echt absoluut niet voldoende om een accuraat resultaat te krijgen over je RAM. Ik zou memtest (86+) eens een nachtje laten draaien, als je dan geen foutmeldingen hebt, dan pas kan je zeker zijn dat je geen gaar RAM hebt.

Controleer ook even het logboek van Windows, misschien vind je daar fouten of waarschuwingen ten tijde van de freeze (kijk dan dus eens een keer als je een freeze hebt gehad met de tijd en vergelijk die dan met het logboek). Test ook de RAM reepjes eens apart of clock ze eens even terug in snelheid.

Mijn server heeft wat onstabiliteitsproblemen gehad, ik heb het RAM uiteindelijk moeten onderclocken (qua snelheid) om de machine weer stabiel te krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
CptChaos schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 00:30:
Welke videokaart en voeding heb je precies? Dan kunnen we kijken of daar wat mee is.
Daarbij ; 2 passes met memtest is echt absoluut niet voldoende om een accuraat resultaat te krijgen over je RAM. Ik zou memtest (86+) eens een nachtje laten draaien, als je dan geen foutmeldingen hebt, dan pas kan je zeker zijn dat je geen gaar RAM hebt.

Controleer ook even het logboek van Windows, misschien vind je daar fouten of waarschuwingen ten tijde van de freeze (kijk dan dus eens een keer als je een freeze hebt gehad met de tijd en vergelijk die dan met het logboek). Test ook de RAM reepjes eens apart of clock ze eens even terug in snelheid.

Mijn server heeft wat onstabiliteitsproblemen gehad, ik heb het RAM uiteindelijk moeten onderclocken (qua snelheid) om de machine weer stabiel te krijgen.
Bedankt, zal dit even proberen.
Mijn voeding is een OCZ Fatalty 750W en de videokaart een pricewatch: MSI N660Ti PE 2GD5/OC

Wat betreft het windows logboek, dat had ik al geprobeerd. Maar nu loopt mijn pc zo snel vast dat ik daar niet meer bij kom. Maar bij elke crash had ik steeds twee errors, maar die waren bij elke crash steeds weer uniek. (als ik vanuit safe mode bij event viewer kan komen dan zal ik daar wel even een afbeelding van bijvoegen)

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

Sorry, EL is hier niet het goede subforum voor. Schopje naar PMG.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• henwy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01 08:35

henwy

Meh

Ik heb een soortgelijk probleem gehad en de oplossing bij mij was het onderklokken van het geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben net gestart met een langere reeks memtest.
Op dit moment
Pass: 2 / Error: 1

Error details:

Tst: 4
Pass: 1
Failing Address: 000b237e4b8
2851.4MB
Good: 8246972c
Bad: 824697ac
Err-Bits: 00000000
Count Chan: 1

Hoe moet ik dit interpreteren?

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:52
De test las van adres 000b237e4b8; verwachtte waarde was 8246972c maar hij kreeg terug de waarde 824697ac.

Als dit pas tijdens de tweede pass is, en je verder geen fouten hebt, dan denk ik dat je geheugen net op het randje zit qua snelheid. Kan wel af-en-toe crashes veroorzaken.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Juiste voltage ingesteld voor je geheugen?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Verwijderd

Topicstarter
nu 4 rondes extra gedraaid.
1: pass
2: error De test las van adres 000b237e4b8; verwachtte waarde was 8246972c maar hij kreeg terug de waarde 824697ac.
3: pass
4: pass

nu even de BIOS gekeken:
Current CPU frequency 100.00 X 33 MHz
Current DRAM Frequency 1333 MHZ
Current CPU Ratio [33]

Internal PLL Overvoltage [Auto]
EIST [Enabled]
INTEL Turbo Boost [Enabled]
OC Genie Button Operation [Disabled]
DRAM Frequency [Auto]

Moet ik de DRAM Frequecy van [33] iets verlagen?

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:32

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Je zou de CPU frecuency (dus die 100.00 x 33) eens op 90 zetten, zo is je hele systeem 1/10de teruggeclockt.

Draai dan nog eens memtest, al vind ik het wel raar dat ie niet stabiel is op zijn stock clocks.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Verwijderd

Topicstarter
kuusj98 schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 19:12:
Je zou de CPU frecuency (dus die 100.00 x 33) eens op 90 zetten, zo is je hele systeem 1/10de teruggeclockt.

Draai dan nog eens memtest, al vind ik het wel raar dat ie niet stabiel is op zijn stock clocks.
Ik hoor van meer mensen clean install van W7.64x vaker flawed is. Misschien kan die specifieke versie minder goed plannen met geheugen.. geen idee.
Maar van 33>90 ik dacht dat verhogen juist overclocken was.

Een vraag voor ik het doe, toch.
Als ik de CPU aanpas, hoe beïnvloedt dat de memory?
Staan CPU en RAM niet los van elkaar?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2013 21:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwe update. Vandaag geprobeerd 33 naar 90 te verhogen. systeem laat mij niet hoger dan 37 gaan.
Windows blijft oneindig bij zijn vlaggetje hangen bij deze instelling. Vlaggetje gloeit wel dus geen freeze, maar wel eeuwig laden.
Memory underclocken zorgt er dus voor dat ik helemaal niks meer kan

Verwijderd

Topicstarter
hier zijn de values uit mijn BIOS:

PC Health Status
CPU core voltage: +1.208V
CPU IO voltage: +1.048V
DRAM voltage: +1.504V
GPU voltage: +0.32

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-02 03:11

auto660

1991 240 GL Brick

Je moet niet!! aan die 100 en 33 zitten, die zijn van de CPU. Je moet je ram voltage eens naar 1.6v zetten, maar niet het verkeerde op 1.6 zetten hé. Dan gaan er namelijk dingen kapot als het tegen zit :p

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:29
Verwijderd schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 19:18:
[...]

Ik hoor van meer mensen clean install van W7.64x vaker flawed is. Misschien kan die specifieke versie minder goed plannen met geheugen.. geen idee.
Maar van 33>90 ik dacht dat verhogen juist overclocken was.

Een vraag voor ik het doe, toch.
Als ik de CPU aanpas, hoe beïnvloedt dat de memory?
Staan CPU en RAM niet los van elkaar?
OMFG, hij bedoelde natuurlijk 100 -> 90 te verlagen...

Verwijderd

Heb het ook wel eens gehad. Heb toen heel windows opnieuw er op gezet samen met alle nieuwe drivers en hij deed het weer als een zonnetje.

Verwijderd

Topicstarter
auto660 schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 14:46:
Je moet niet!! aan die 100 en 33 zitten, die zijn van de CPU. Je moet je ram voltage eens naar 1.6v zetten, maar niet het verkeerde op 1.6 zetten hé. Dan gaan er namelijk dingen kapot als het tegen zit :p
gelukkig enige wat er gebeurde was dat windows niet kon laden bij iets anders dan [33]
terug gezet op 33 en de DRAM van auto naar > 1.65V gezet. ik kon kiezen tussen 1.35/Auto/1.65/1.80 maar ik ben ben bang dat 1.80V te hoog is

Ik heb ook nog twee andere opties DRAM Frequency en DRAM Timing Mode
Die staan beide op auto, maar daar heb ik de volgende opties:
DRAM Frequencies: Auto/DDR3:800MHz/DDR3:1066MHz/DDR3:1333MHz
DRAM Timing Mode: Auto/Link/UnLink

hebben die settings ook belangrijke invloeden?

Verwijderd

Topicstarter
auto660 schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 14:46:
Gedaan, naar 1.65V gezet, nog steeds nog steeds freeze binnen 3 minuten.

Verwijderd

Topicstarter
Recent memory vervangen. Problem persists. Terug bij af, blijkbaar. Ga nu een maar denk ik proberen een voor een de moederbord, harde schijf enzo omwisselen :/

dit is echt bagger.. dure PC en je kan er niks mee

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08-2025

Msel

...

Heb je inmiddels Windows al eens opnieuw geïnstalleerd?

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-02 12:22
Je zegt dat de temperaturen in orde zijn omdat je een grote kast hebt. Maar heb je mbv CoreTemp al eens echt naar de temperaturen van CPU en mem direct na het opstarten gekeken?
Oude/uitgedroogde koelpasta geeft slechte/geen warmte verdeling, waardoor je oververhitting kan krijgen. Bij een CPU slaat het hele systeem af als de temp boven een bepaalde waarde komt - zie BIOS instelling. Omdat je systeem hangt, denk ik dan ook niet dat het van CPU komt, maar wellicht van je geheugen?
Pagina: 1