Toon posts:

Groter bereik WiFi gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik ben onlangs verhuisd naar een nogal wat grotere kavel met mijn gezin en heb onlangs het netwerk aangesloten. Hier liep ik echter tegen een bekent probleem aan, namelijk, ik heb geen dekking van de WiFi in mijn hele huis. We maken op dit moment gebruik van een relatief oude SpeedTouch modem/router die af en toe hapert en dus ook wel aan vervanging toe is. We hebben in elke kamer een aansluiting, maar ik zou ook graag gebruik willen maken van het netwerk op mijn smartphone.

Nu kom ik bij mijn vraag. Ik zou graag in het hele huis en op het terras achter het huis WiFi bereik hebben. We hebben een goedkoop data abonnement dus het is belangrijk dat er geen snelheid verloren gaat en het de kosten moeten niet te hoog oplopen. Ik heb nu al het een en ander gelezen maar ik kan er nog niet echt achter komen wat de beste optie is in mijn geval. Als alles onder de 150 euro kost ben ik tevreden!

Wie kan mij op weg helpen?

Groet, Mark

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Cloudtrax in combinatie met OpenMesh is mijns inziens de beste managed WiFi oplossing voor consumenten. Per AP ben je minder dan 100 euro kwijt.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:12
Je hebt dus op meerdere plekken in huis al netwerkkabels liggen?

Ik zou dan op de bovenverdieping en evt. achterkant huis een accespoint plaatsen. Je kunt ook WiFi repeaters gebruiken, maar dan verlies je snelheid.

Het hoeven overigens niet perse accespoints te zijn, je kunt een router ook instellen om als accespoint te werken, dus als je nog een oude router hebt liggen kan dat misschien ook ;)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Simpel, als je in de verschillende delen al netjes netwerkaansluiting hebt: zet op een of meer strategische plaatsen een extra accesspoint neer. Dat is het enige wat echt goed werkt en dankzij de aanwezige aansluitingen ook een makkelijk te realiseren oplossing.

@thinkpad: oude router is zonde. Dan ga je allerlei brakke oude wifi standaarden gebruiken en zo. Gewoon fatsoenlijk up to date spul gebruiken. Ook voor 150 euro moet je prima een of twee goede accesspoints kunnen kopen.

[ Voor 29% gewijzigd door Orion84 op 09-10-2013 21:05 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dan nog dat ik met een verouderde router zit die i.c.m. een accespoint het denk ik niet makkelijker krijgt. Zijn er goede combinaties bekent met een nieuwe router en een accespoint of kan ik beter gewoon een nieuw modem aanschaffen en bijvoorbeeld 2 accespoints?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Je modem/router van een upgrade voorzien kan natuurlijk nooit kwaad, maar een extra accesspoint aansluiten zou op zich niet uit moeten maken voor de belasting van die oude modemrouter. Sterker nog, doordat een aantal wireless clients verhuizen naar het accesspoint heeft het draadloze netwerk van de oude modemrouter zelfs minder te doen.

[ Voor 29% gewijzigd door Orion84 op 09-10-2013 21:14 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dan ga ik even op zoek naar een mooi setje. Mochten er nog tips zijn, dan hoor ik het graag en alvast bedankt voor alle snelle reacties!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Kijk even naar populaire modellen hier in de pricewatch (incl. Reviews) en evt. Op smallnetbuilder.com voor uitgebreide reviews van netwerkapparatuur :)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:17

lier

MikroTik nerd

Twee tips, laat je modem/router vervangen door je ISP (kost waarschijnlijk niets) en kijk eens naar de apparatuur van Mikrotik (niet eenvoudig, wel goed!). En verder eens met iedereen hierboven :)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• TweakMaster
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-04 12:09
Met de gedachte van lier in je achterhoofd: mocht de isp moeilijk doen, gewoon zeggen dat de verbinding er vaak (of helemaal) uit ligt, terwijl je gewoon de telefoonlijn uit je modem haalt, helpt je vaak aan een nieuwe modem. Niet helemaal netjes maar zo heb ik meerdere klanten aan een nieuwe modem geholpen die vaak gezeik hadden met hun oude. Deze tip heb ik trouwens van een xs4all helpdesk-medewerker :P

Ryzen cloud9

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips ;)

• Pantera88
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-11 00:19
Stekker uit het modem trekken. 08000402 bellen en zeggen dat het power lampje rood brand. Sturen ze een nieuwe.
Wifi van de v8 is echter niet top. Eigen modem is vaak beter.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:06
Ik zou 2x een UniFi kopen. Spul werkt echt briljant! (en ze zijn ook nog eens mooi)
Mikrotik zijn gave routers maar over het WiFi gedeelte/performance heb ik slechte verhalen gelezen.

http://varia-store.com/Wi...UAP-UniFi-UBNT::1218.html

CISSP! Drop your encryption keys!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

En op welke manier sluit dat aan bij zijn budget van ~150 euro? Als ik het goed zie kosten die dingen 200+ euro per stuk. Dat is allemaal leuk en aardig, maar lijkt me totale overkill (ook qua featureset).

• laurens0619
Dan zie je het niet goed of zie ik een andere pagina onder die link dan jij ;)

Die dingen zijn 59,- per stuk. Verzendkosten zijn 10,- naar NL.
130,- totaal

Wat vind je eraan overkill? De featureset van die dingen vallen wel mee. Belangrijkste is vooral het roaming verhaal waar ze goed in zijn. Iets wat helaas niet altijd lukt met andere type routers.

De software die erbij zit maakt het wel af en is wellicht een beetje overkill:
Afbeeldingslocatie: http://www.s4s.co.za/UserFiles/Image/ubiquiti/unifi%20screen%20shot.png

Verder is lokatie van een router zeer belangrijk voor het bereik. De meeste mensen hebben hem in de meterkast staan wat echt de allerslechtste plek is mbt bereik/performance om die dingen neer te zetten. Het beste kan je hem centraal open in de ruimte neerzetten. Ik vind dat je dat met de UniFi nog wel kunt maken omdat ze niet zo verschrikkelijk lelijk zijn (IMHO).

[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 10-10-2013 10:32 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik kan die webshop niet bekijken met dank aan de proxy hier, dus ik had even in de PW gekeken naar die Unify apparaten en daar kwam ik prijzen rond de 200 tegen, vandaar :)

Ik zie nu dat dat deels ook voor een 3-pack was, dus dat scheelt inderdaad nogal :P

• laurens0619
ik zat net in de pricewatch te kijken en zag dat die prijzen inderdaad meer bij de 200 lagen idd ;)

Ik had het even gemist maar ze hebben nu ook (met een software update) seamless roaming geintroduceerd. Dit zorgt ervoor dat alle AP's onder 1 virtueel BSSID/channel gaan zenden en je computer er dus maar 1 ziet. Dan hoef je computer dus niet meer na te denken maar wissel je toch tussen accespoints.
I ran a simple test by running a continuous ping from a wireless laptop while connected and standing close to one AP configured in a ZH SSID. I then walked my laptop next to a second AP in the same ZH group. The pings continued uninterrupted, meaning I hadn't lost a connection. Yet, via the UniFi controller AP overview screen, I could see my connection changed from one physical AP to the other. Neat!
http://www.smallnetbuilde...platform-reviewed?start=3

Ook schijnt de wireless uplink (een 2e AP via WiFi als in extender) ook goed te werken maar komt natuurlijk niet in de buurt van UTP.

• Trommelrem
Unifi koop je volgens mij al vanaf 89 euro. Hoewel het zakelijk zeer goed is, is het voor consumenten totaal niet geschikt vanwege de eis dat je een managementserver moet hebben (en ja, dat mag een PC zijn die niet altijd aan staat, maar het is niet handig).

• laurens0619
Trommelrem schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 11:17:
Unifi koop je volgens mij al vanaf 89 euro. Hoewel het zakelijk zeer goed is, is het voor consumenten totaal niet geschikt vanwege de eis dat je een managementserver moet hebben (en ja, dat mag een PC zijn die niet altijd aan staat, maar het is niet handig).
Do UniFi APs require the controller to be running all the time?
UniFi APs can run by themselves without the controller unless features like guest portal is enabled (as UniFi controller also functions as a captive portal). Restarting the controller won't restart your APs.
Je hebt hem dus alleen nodig voor configuratie

• Trommelrem
Precies, en daarom dus niet handig voor consumenten. Even een wachtwoord wijzigen is er dus niet bij.

Zakelijk geloof ik wel in Unifi. Sterker nog, een groot deel van mijn deployments is Unifi. Particulier doe ik altijd Cloudtrax.

[ Voor 100% gewijzigd door Trommelrem op 10-10-2013 11:34 ]

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-12 10:43
Trommelrem schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 11:17:
De management server is alleen nodig als je rapporten wil gebruiken of een guest netwerk met vouchers.

Ik heb ook 2 unifi access points en ik ben er ontzettend tevreden over. Goed bereik, ze zien er mooi uit, volledige set (PoE injects, wallmounts etc inbegrepen) en via varia shop zijn ze erg betaalbaar.

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-12 10:43
Trommelrem schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 11:33:
Precies, en daarom dus niet handig voor consumenten. Even een wachtwoord wijzigen is er dus niet bij.

Zakelijk geloof ik wel in Unifi. Sterker nog, een groot deel van mijn deployments is Unifi. Particulier doe ik altijd Cloudtrax.
je start de controller software op, logt in en wijzigt de gegevens. Niet veel meer moeite als een consumenten access point.

En hoe vaak doe je dat thuis? Als het werkt blijf je er vanaf.

• laurens0619
Trommelrem schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 11:33:

Interessant :) Welke AP's gebruik je icm Cloudtrax? Ziet er ook wel gaaf uit!

• Trommelrem
m3gA schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 11:58:
[...]

Ik heb ook 2 unifi access points en ik ben er ontzettend tevreden over. Goed bereik, ze zien er mooi uit, volledige set (PoE injects, wallmounts etc inbegrepen) en via varia shop zijn ze erg betaalbaar.
Ik ben ook super tevreden over Unifi. Bij zakelijk gebruik. Bij particulier gebruik ben ik er juist niet zo tevreden over vanwege de managementsoftwarevereiste.
laurens0619 schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 12:03:
[...]

Interessant :) Welke AP's gebruik je icm Cloudtrax? Ziet er ook wel gaaf uit!
OpenMesh, Senao/Engenius en nog een paar andere merken.

Bij Cloudtrax hoef je helemaal geen managementsoftware te installeren. Je vult alleen het MAC adres in op de website van Cloudtrax en je AP wordt automatisch bij jouw Cloudtrax toegevoegd. Daarom vind ik het zo geschikt voor particulieren: een leek kan het installeren.

OpenMesh: Open Mesh AP's
EnGenius: Alle AP's waar "-CC" achter staat.

Verwijderd

Voordat je allemaal apparatuur koopt, bel ook eens met je provider, zet je modem uit, of zeg dat hij niet meer goed werkt. 9/10 keer krijg je gratis een nieuw modem... en heb je wel weer goed internet.

• twooggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-12 11:58
Wellicht een idee om bij je provider aan te geven dat je modem kaduk is? Volgens mij moet een nieuwe dan geen probleem zijn. Dat is het nadeel van Firefox. Pagina's refreshen niet automachisch, en dan zie dus niet dat dit al een prima tip was van 'lier'

[ Voor 35% gewijzigd door twooggy op 10-10-2013 20:31 . Reden: Niet goed opgelet. ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ik heb laatst 3 routers van TP-Link aangeschaft à 19,50; geen geld.
Er DD-WRT opgezet en aangesloten als accesspoint; perfecte WiFi dekking over 3 verdiepingen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1