• Debtor
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:08
Beste Tweakers,

Ik zit met een heel vaag probleem. Ik heb al aardig wat systemen in elkaar gezet maar dit ben ik nog nooit tegen gekomen.

Hardware:
MSI Z77A-G43
8 gb 2 stick DDR3
i5 3450P

Probleem:
Als ik de computer opstart zie ik rechtsonder wat nummertjes voorbij komen. Daarna komt even het bios opstartscherm in beeld. Zodra ik op del klik om in het bios te gaan zie ik heel snel een flits van het bios maar gaat dan gelijk over naar een zwart scherm met de tekst BOOTMGR is missing Press crtl alt del to restart. Het probleem is dus dat ik niet het bios in kan om opstarten vanaf cd in te stellen.

Ik weet niet meer hoe ik hier ben gekomen maar ik kreeg opeens ook dit in beeld:
efi cannot find required map name. Press Esc in 5 seconds to skip startup.nsh, any other key to continue.
Als ik Esc indruk gebeurt er niks. Druk in bijvoorbeeld op enter gebeurt er ook niks. Op dit onderwerp heb ik nog gezocht en kan aardig wat site vinden waar dit probleem beschreven wordt maar nergens een oplossing.

Wat heb ik gedaan:
- Alles los gehaald cd en hd. Kom soms het bios in maar loopt dan gelijk vast. Zie wel een deel van het uiterlijk van het bios maar kan verder niks doen.
- Toen een Cmos clear gedaan. Daarna kreeg ik een mooi lijstje te zien met wat er allemaal in de pc zit. En alles staat er netjes beschreven. Dus van een hardware probleem lijkt me geen spraken.
- Nog van hd gewisseld maar ook dit helpt niet.

Aansluitingen
Cd-rom drive aangesloten sata poort
Main HD aangesloten sata poort

Kan iemand mij hiermee helpen want ik snap er niks meer van 8)7

Alvast bedankt!

p.s. sorry voor de misschien wat vage topic titel wist effe geen betere :/

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Ok, begrijp ik nu dat je niet meer in t bios komt? Battarij even uit je mobo halen..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Debtor
Het is een heel nieuw systeem. Een batterij probleem lijkt mij niet aannemelijk.

[ Voor 42% gewijzigd door Debtor op 09-10-2013 21:22 ]

Verwijderd

Werkt F11 ook niet om in het bootmenu te komen?

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Onder je eerste pci-e slot zit gewoon een bios battarijtje hoor

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Debtor schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 21:20:
Het is een heel nieuw systeem. Een batterij probleem lijkt mij niet aannemelijk.
De batterij even loshalen doe je ook niet om batterijproblemen op te lossen.

• Debtor
Nee F11 werkt ook niet. Soms dan schiet hij even door en dan zie het bios maar dan loopt hij gelijk vast. Ik had inderdaad het batterijtje gevonden. Deze heb ik een tijdje los gehad, maar geen verandering.

• Debtor
Ik heb vanochtend nog even wat foto's gemaakt van wat ik precies te zien krijg.

Dit krijg ik te zien als ik op Del druk.
Afbeeldingslocatie: http://www.joosttwigt.nl/project/tweakers/02_bios.jpg

Dit krijg ik te zien als ik F11 druk
Afbeeldingslocatie: http://www.joosttwigt.nl/project/tweakers/03_bios.jpg

Dit krijg ik als ik nergens op druk.
Afbeeldingslocatie: http://www.joosttwigt.nl/project/tweakers/01_bios.jpg

• Squatto
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-02 13:27
Heb je toevallig een tweede monitor of tv aangesloten? Het lijkt namelijk op de 2e foto dat je een deel van de UEFI/Bios the zien krijgt. Misschien dat alle opties op het andere scherm staan?

Verwijderd

Het is een long shot maar verwijder het geheugen eens en probeer dat op meerdere posities uit.

• Debtor
Nee geen tweede monitor. Ik ben al in de weer geweest met het geheugen maar dat heeft niks geholpen. Die twee screens van het bios is het enige wat ik te zien krijg. Alles loopt dan ook gelijk vast.

Verwijderd

Toetsenbord op een andere poort geprobeerd? Eventueel een ps2 toetsenbord gebruiken?
Het lijkt mij onwaarschijnlijk maar toch.......

• Debtor
Ik zal vanavond even kijken of ik dat thuis nog wel heb liggen;). Om echt alles uit te sluiten zat ik nog aan de voeding te denken om die te wisselen. Heb er nog eentje liggen.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hmm mischien dat je V_USB verkeerd staat gejumperd? en je dus nu stroom van de 5v standby aftakt voor je usb device? en die het niet kan leveren ? geen idee :+

404 Signature not found

• Debtor
Ik ben weer even bezig geweest. Maar nog steeds blijft het heel erg vaag.

Wat heb ik gedaan:
- Enkel de hd, gpu en cd-rom aangesloten - geen verandering
- Van voeding gewisseld met meer power - geen verandering
- Toen nog van geheugen bankjes gewisseld - geen verandering

Ik ben nu echt het spoor bijster. Zou het moederbord niet gewoon kapot zijn?

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zou best kunnen ja. Is er voor het moederbord een procedure om rechtstreeks de firmware nieuw te flashen?

• Debtor
Voor zover ik heb gezien niet. Dit gaat ook via het Bios helaas.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Het mobo is sinds Q1-2012 op de markt en de CPU sinds Q2-2012...

Misschien heeft het moederbord ergens lang op de plank gelegen voordat jij het kocht en werkt de nieuwere CPU hier niet mee? Staat ergens een productie datum of een BIOS versie nr?

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:34

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Bootmgr klinkt als dat de bios zoekt naar een boot partitie.

Euhm probeer eens F11 ofzo te rammen zodoende dat je je boot schijf kunt selecteren (blauw schermpje) als je daar in komt, kun je je bios updaten via usb stick.
http://www.msi.com/service/biosupdate/
service.msicomputer.com/h...ervice/images/BIOS_FD.pdf
nvm over gelezen

[ Voor 3% gewijzigd door Damic op 11-10-2013 14:45 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Debtor
Ploink schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 14:02:
Het mobo is sinds Q1-2012 op de markt en de CPU sinds Q2-2012...

Misschien heeft het moederbord ergens lang op de plank gelegen voordat jij het kocht en werkt de nieuwere CPU hier niet mee? Staat ergens een productie datum of een BIOS versie nr?
Dat zou best eens kunnen. Ik heb vandaag met Alternate gebeld en ze achte de kans aardig aanwezig dat het moederbord defect is. Dus ik ga hem morgen terug brengen. En een andere of anders dezelfde weer mee terug nemen.

Jullie horen het nog!

• Debtor
Nou vandaag bij Alternate langs geweest om mijn mobo terug te brengen. Nu hebben ze hem daar nog even getest. En jullie raden het natuurlijk al daar deed hij het zonder problemen.

Dusja daar stond ik met een mond vol tanden. Nog een beetje met de man achter de balie gesproken over wat het nou zou kunnen zijn, maar daar kwamen we eigenlijk niet uit. Dus ik eigenlijk met de staart tussen de benen terug naar huis.

Ik thuis alles weer aangesloten hopend op een wonder maar helaas nog steeds hetzelfde probleem. Toen als laatste red middel heb ik een oude videokaart van de plank gehaald om deze te vervangen voor mijn 7850. En hop gelijk in het bios!!! Dus nu dacht ik f*ck zou de 7850 het nou begeven hebben. Snel windows geinstalleerd, en op hoop van zegen de stoffige kaart vervangen voor de 7850 en ja hoor het doet het gewoon!!!!.

Ik ben weer helemaal blij (vooral mijn broertje is zijn pc), maar vaag blijft het nog zeker.

Bedankt voor jullie reacties! En dit topic kan weer opslot.
Pagina: 1