Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuisKopen2013
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-08-2016
Ik lijk er uit te komen met de verkopende partij. Ik zit nu te tobben over de overdrachtsdatum.
Ergens vind ik het wel heel makkelijk en pratisch om die nu op Januari te zetten, dus bijv 2 januari 2014.

Maargoed, maandag 30 december zou natuurlijk ook een optie kunnen zijn.
Weten jullie of dit nog iets uitmaakt? bijv in financiele zin? Volgens mij zijn er geen belangrijke wijzigingen in de wetten rond de huizenmarkt.
Maakt het begin of het eind van de maand nog iets uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:18
Bij mijn weten geen fiscale veranderingen per 1-1-14 (?). Let wel op de NHG hypotheekgrens en de verstrekkingscriteria van banken; het zou kunnen dat je in 2014 minder kan lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuisKopen2013
Ok bedankt. Die twee punten raken mij btw niet zo.
Het gaat mij er voornamelijk om, als ik het huis eind 2013 koop dat ik niet bepaalde dingen moet betalen voor dat hele jaar. Woz-dingen bijv of andere belastingtoestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:19
Ben geen ervaringsdeskundige, maar is het niet zo, net zoals bij 'n auto dat dit naar rato verdeeld wordt? dus ls jij 30 december koopt, dat je puur voor 30/31 december betaald, en dan de volgende rekening krijgt voor de 't jaar erna.(of dat dit samen verrekend wordt). Belasting laat je nooit teveel betalen, maar te weinig ook niet dus voor die 2 dagen komen ze ook wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 09:18
Volgens mij is het de datum 1-1 die bepaalt wie de gemeentelijke belastingen betaalt. Maar ze worden gewoonlijk verrekend tussen verkoper en koper, pro rato het deel van het jaar dat je het huis hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:28
De OZB wordt doorgaans verrekend tussen koper en verkoper. Als je nu echter in een huurhuis woont kun je beter voor 1 januari formeel verhuizen. Bij huurders is het namelijk niet zo gebruikelijk om de gemeentelijke belastingen te verrekenen.

Een ander aspect wat van belang kan zijn betreft aftrekposten. Er zijn wat eenmalige kosten bij de aanschaf van een huis die je mag aftrekken. Als je net op de grens van een belastingschijf zit kan het voordelig zijn om die in 2013 af te kunnen trekken. In 2014 heb je immers hypotheekrenteaftrek voor een jaar hypotheekrente.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:16
Ik denk dat het grootste gevaar de nieuwe regels en Nibud richtlijnen gaan zijn. Je kan dan weer ineens een stuk minder lenen.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:01
Als je het huis (gedeeltelijk) financiert met eigen geld dat nu op de bank staat: voor 1 januari is interessanter, anders telt dat bedrag nog mee in box 3 bij de inkomstenbelasting 2014.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuisKopen2013
Free rider schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 22:46:
Als je het huis (gedeeltelijk) financiert met eigen geld dat nu op de bank staat: voor 1 januari is interessanter, anders telt dat bedrag nog mee in box 3 bij de inkomstenbelasting 2014.
Ik financieer inderdaad een groot stuk van het huis zelf. Dus dit punt is zeker van belang
Als reactie op een andere post, ik ben nu thuiswonend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Ik financieer inderdaad een groot stuk van het huis zelf. Dus dit punt is zeker van belang
Als reactie op een andere post, ik ben nu thuiswonend.
Als je nu veel vermogensrendementsheffing betaalt: zeker voor 1 januari overdragen. Dan hoef je over 2014 veel minder of zelfs (als je na kopen van het huis onder de vrijstelling komt) niets af te dragen, en als je ruim boven de vrijstelling zit qua vermogen is dat zeker de moeite waard.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 9942 op 10-10-2013 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramBo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 16:02
Als kopende partij zijn er aftrekposten (kosten koper, notaris, etc..) die opgenomen kunnen worden in de belastingaangifte voor het betreffende jaar.

Wanneer het huis passeert in 2013 kunnen die meegenomen worden in de aangifte die je doet begin 2014.
Passeert het huis in 2014 dan weet ik niet of het mogelijk is om die kosten op te voeren in de aangifte over 2013. Als dit niet mag zul je deze teruggave een jaar later pas krijgen.

Hoe het zit met eventuele aftrekposten voor de verkopende partij ben ik niet mee bekend, misschien kan iemand anders daar meer informatie over geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
BramBo schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 10:53:
Hoe het zit met eventuele aftrekposten voor de verkopende partij ben ik niet mee bekend, misschien kan iemand anders daar meer informatie over geven.
De verkopende partij heeft geen aftrekposten die met de verkoop van het huis te maken hebben. De kosten die gemaakt worden voor de verkopende makelaar zijn niet aftrekbaar. Voor de verkopende partij is dus alleen vermogensrendementsheffing van belang. Als er een hoop geld vrijkomt bij het verkopen van het huis kan het dus voordelig voor de verkoper zijn om pas in het nieuwe jaar te verkopen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:57
Woy schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 11:00:
[...]

De verkopende partij heeft geen aftrekposten die met de verkoop van het huis te maken hebben. De kosten die gemaakt worden voor de verkopende makelaar zijn niet aftrekbaar.
Het is niet veel maar de kosten voor het doorhalen van je hypotheek zijn m.i. financieringskosten en dus wel aftrekbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Laatst online: 11-05 20:59
HuisKopen2013 schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 20:31:
.

Maargoed, maandag 30 december zou natuurlijk ook een optie kunnen zijn.
Gezien je voor 1/1 het beste van dat vele spaargeld af kan, zou ik nu dus ruim tevoren vast die datum gaan inplannen gezien allerhande instellingen na 15 december 2-3 weken gaan snurken, hou daar goed rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:41

Mx. Alba

hen/die/zij

Als ik de plussen en minnen die ik langs zie komen zo eens bij elkaar optel kom ik uit op dat het interessanter is om het transport voor 1 januari te doen.

In ieder geval gefeliciteerd met je aankoop en namens alle andere Nederlanders bedankt voor het meehelpen aan het loswerken van de huizenmarkt! :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:49
BramBo schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 10:53:
Als kopende partij zijn er aftrekposten (kosten koper, notaris, etc..) die opgenomen kunnen worden in de belastingaangifte voor het betreffende jaar.

Wanneer het huis passeert in 2013 kunnen die meegenomen worden in de aangifte die je doet begin 2014.
Passeert het huis in 2014 dan weet ik niet of het mogelijk is om die kosten op te voeren in de aangifte over 2013. Als dit niet mag zul je deze teruggave een jaar later pas krijgen.

Als passeren in 2014 plaatsvindt kan je er een voorschot op nemen door je voorlopige aanslag 2014 aan te passen.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Chief-XL schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 14:27:
[...]

Als passeren in 2014 plaatsvindt kan je er een voorschot op nemen door je voorlopige aanslag 2014 aan te passen.
Maar dat word dan in 12 gelijke delen uitgekeerd over heel 2014. Als je het nog in 2013 laat doen, en tijdig je voorlopige teruggaaf invult krijg je het in 2013 nog terug.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuisKopen2013
In ieder geval gefeliciteerd met je aankoop en namens alle andere Nederlanders bedankt voor het meehelpen aan het loswerken van de huizenmarkt! :D
Thanks, en nu maar hopen dat we op het juiste moment instappen en dat ze niet nog 20% gaan dalen.
Ik zie het iig niet als "investering", waarde ongeveer behouden zou al mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
Als je van plan bent voorlopig daar te gaan wonen, is een daling in de nabije toekomst van 20% fijn hoor, hoef je minder belasting te betalen :+
Is pas een probleem als je wil verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:28
Als je op de OZB doelt heb je niet zo veel een aan daling van de prijzen. Het is niet dat gemeentebegroting automatisch krimpt bij dalende huizenprijzen. Het percentage zal dus gewoon worden verhoogd (en dat wordt natuurlijk niet teruggedraaid als de prijzen weer gaan stijgen).

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
T-MOB schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 10:24:
Als je op de OZB doelt heb je niet zo veel een aan daling van de prijzen. Het is niet dat gemeentebegroting automatisch krimpt bij dalende huizenprijzen. Het percentage zal dus gewoon worden verhoogd (en dat wordt natuurlijk niet teruggedraaid als de prijzen weer gaan stijgen).
Buiten dat daalt de WOZ waarde ook echt niet mee met de daadwerkelijke prijsontwikkeling. Mijn WOZ waarde ligt nu ongeveer 1% onder die van 2007/2008, hoewel de WOZ waarde eerst iets aan de lage kant was, is deze nu aan de hoge kant.

Maar buiten de OZB telt het ook nog een beetje mee voor het EWF en dus je inkomstenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:16
dcl! schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 21:08:
Als je van plan bent voorlopig daar te gaan wonen, is een daling in de nabije toekomst van 20% fijn hoor, hoef je minder belasting te betalen :+
Is pas een probleem als je wil verkopen.
Ach, dan is je toekomstige huis ook weer in waarde gedaald.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
En dus alleen maar gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Zolang het maar niet sneller daalt dan dat je aflost op je huis is er inderdaad niet echt een probleem, zolang je maar weer een ander huis terug koopt ( En niet toevallig een huis hebt dat veel meer dan het gemiddelde gedaald is ).

[ Voor 20% gewijzigd door Woy op 11-10-2013 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
dcl! schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 21:08:
Als je van plan bent voorlopig daar te gaan wonen, is een daling in de nabije toekomst van 20% fijn hoor, hoef je minder belasting te betalen
Reken daar maar niet op. De waarde van mijn huis daalt al een paar jaar, maar mijn OZB-aanslag daalt niet evenredig met de waardevermindering.

De OZB bestaat uit een waardecomponent en een tariefcomponent. Als de waardecomponent daalt stijgt de tariefcomponent. Helaas is er geen wetgeving die de OZB-tarieven reguleert. Gemeenten kiezen arbitrair een tarief om hun begroting sluitend te maken.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
WOZ waarde betaalt de persoon die op 1 januarie het huis bezat.
Dus in dat opzicht scheelt het weer wat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Shadowhawk00 schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 17:04:
WOZ waarde betaalt de persoon die op 1 januarie het huis bezat.
De WOZ waarde word niet betaald.
Dus in dat opzicht scheelt het weer wat geld.
Ook als je het over de OZB hebt gaat dat niet op, want inderdaad word dat in eerste instantie betaald door de persoon die het op 1 januari in zijn bezit heeft, maar bij de overdracht word dat gewoon naar rato verrekend.

Pagina: 1