Hardeschijf vreemde kuren

Pagina: 1
Acties:

• jostefa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-01 12:44
Ik zou voor een maat van mij naar zijn hardeschijf kijken omdat deze niet meer
opstartte (kreeg een windows error). Ik had hem beloofd om de fotos er voor hem af te halen zodat hij hem opnieuw kan installeren.

Nu heb ik de hardeschijf in mijn computer gestoken, windows 8.1 met ahci ingeschakeld. Echter wanneer ik de hardeschijf er aan prik begint mijn systeem hem te trippen. Wanneer ik de verkenner open dan ziet hij dat er 2 partities op de schijf staan maar blijft eindeloos lang laden. Wanneer ik met crystal disk manager de smart waarde wil bekijken dan start het programma niet, pas wanneer ik de hardeschijf ontkoppel begint hij met het opstarten en uitvoeren van alle programma's die ik heb aangeklikt.

Verder heb ik geprobeerd om te booten in dos maar dan krijg ik de schijf ook niet aan de praat. Is het mogelijk dat het komt omdat ik ahci aan heb staan (lijkt mij sterk)? Wat voor mogelijkheden heb ik nog om die foto's er af te krijgen?

p.s Ik heb eenmalig wel kunnen bladeren door de hardeschijf maar kopiëren lukte toen niet.

Verwijderd

Linux livecd booten en daarmee de SMART uitlezen. Windows gaat gelijk kloten met de schijf en als deze bijvoorbeeld onleesbare sectoren tegenkomt dan bevriest het zaakje zo goed als wat. Als je met Linux de SMART kunt uitlezen (smartctl -A /dev/sda) en hier posten, ben je al een heel eind.

Waarschijnlijk moet de schijf opnieuw worden overschreven met nullen (zero-write) om de bad sectors te laten verdwijnen.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Waarschijnlijk moet de schijf opnieuw worden overschreven met nullen (zero-write) om de bad sectors te laten verdwijnen.
Even een vraag hierover, is voor de TS vast ook wel handig om te weten. Bij hoeveel bad sectors is een HDD volgens jou defect ? Dat dit niet bij 3 is weet ik, maar waar ligt de grens ?

Verwijderd

Meer dan 200 omgewisselde sectoren (Reallocated Sector Count) begint toch erg veel te worden. Zeker als het toe blijft nemen is het goed de hardeschijf te vervangen (RMA) indien mogelijk.

Actieve bad sectors onder de 40 is redelijk normaal. Dus als je 4 of 13 pending sectors ziet, is dat vrij normaal voor een consumentenschijf met hoge datadichtheid. Het hoeft ook niet altijd een probleem te zijn omdat het sectoren kan betreffen die reeds lange tijd niet zijn gebruikt en dan stilletjes wegrotten. Sommige hardeschijven hebben heel agressieve background scans om die probleem aan te pakken, zoals de Seagate 7200.14 series.

Waar ligt de grens.. waar je hem zelf legt. Je kunt sectorproblemen negeren als je ZFS gebruikt, of je houden aan de specs (uBER=10^-14) of zelf je eigen mening vormen zoals bij de eerste de beste bad sector de hardeschijf gelijk afschrijven. Dat laatste zie ik vrij veel gebeuren.

Onder andere de mythe 'als je bad sectors begint te zien, dan is dat heel ernstig omdat dan de reserve sectoren op zijn' dat is gewoon pertinent onjuist. Een hardeschijf gaat pas een sector omwisselen als deze wordt overschreven of alsnog foutloos kan worden uitgelezen; een zogenaamde pending sector. Als je die ziet betekent dit gewoon dat de hardeschijf weet dat die sector niet gelezen kan worden, en wacht totdat deze sector is overschreven of na de zoveelste poging misschien alsnog foutloos gelezen kan worden. Totdat één van beide gebeurd, blijft de pending sector lekker pending en wordt deze niet omgewisseld.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Bedankt voor de uitleg :)

• jostefa
Ik heb nu een bootable ubuntu usb gemaakt en had ondertussen chkdsk /f uitgevoerd, die nu nog een aantal uren moet draaien. Ondertussen wel al 4 file record segment unreadable, beloofd niet veel goeds. Ik zal morgen het resultaat posten en een smart vanaf linux. Bedankt alvast voor de nuttige informatie.

Verwijderd

Je moet geen filesystem check draaien, maar je moet de SMART data uitlezen. Als je nu doorgaat met filesystem check vernietig je daarmee het bewijs zoals vastgelegd in de SMART gegevens.

sudo apt-get install smartmontools
sudo smartctl -s on -A /dev/sda

• jostefa
In ubuntu kan ik wel browsen door de hardeschijf, ik ben nu de foto's aan het overkopieren! Enkele foto kopieren niet over maar dat nemen wij maar voor lief. Hoop dat het lukt!

Smart:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
SMART Attributes Data Structure revision number: 16
Vendor Specific SMART Attributes with Thresholds:
ID# ATTRIBUTE_NAME          FLAG     VALUE WORST THRESH TYPE      UPDATED  WHEN_FAILED RAW_VALUE
  1 Raw_Read_Error_Rate     0x002f   200   200   051    Pre-fail  Always       -       1397
  3 Spin_Up_Time            0x0027   186   186   021    Pre-fail  Always       -       1658
  4 Start_Stop_Count        0x0032   096   096   000    Old_age   Always       -       4635
  5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   200   200   140    Pre-fail  Always       -       0
  7 Seek_Error_Rate         0x002e   200   200   000    Old_age   Always       -       0
  9 Power_On_Hours          0x0032   093   093   000    Old_age   Always       -       5224
 10 Spin_Retry_Count        0x0033   100   100   051    Pre-fail  Always       -       1
 11 Calibration_Retry_Count 0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
 12 Power_Cycle_Count       0x0032   098   098   000    Old_age   Always       -       2700
192 Power-Off_Retract_Count 0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       64
193 Load_Cycle_Count        0x0032   167   167   000    Old_age   Always       -       101513
194 Temperature_Celsius     0x0022   107   084   000    Old_age   Always       -       40
196 Reallocated_Event_Count 0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       0
197 Current_Pending_Sector  0x0032   199   199   000    Old_age   Always       -       78
198 Offline_Uncorrectable   0x0030   100   253   000    Old_age   Offline      -       0
199 UDMA_CRC_Error_Count    0x0032   200   200   000    Old_age   Always       -       1
200 Multi_Zone_Error_Rate   0x0009   100   253   051    Pre-fail  Offline      -       0

[ Voor 49% gewijzigd door jostefa op 09-10-2013 21:40 . Reden: SMART schema geupdated voor juiste drive ]

Verwijderd

Deze is van je SSD, probeer eens:

smartctl -s on -A /dev/sdb
smartctl -s on -A /dev/sdc

sdb is de tweede schijf, sdc de derde schijf; etcetera.

• jostefa
Heb de smart in de vorige post geupdated naar de juiste drive. Het copieren van die fotos gaat traag maar gestaag ;)

Verwijderd

78 pending sectors dus 78 onleesbare sectoren op de schijf. Dat is de reden waarom hij zo klere traag is onder Windows OS.

Je kunt proberen de files onder Linux OS te recoveren. Of commerciële tools zoals SpinRite. Het makkelijkste is als je een (nieuwe) lege hardeschijf hebt om de gegevens ruw naar te kopiëren en daarmee te sleutelen. Dan heb je de meeste kans op succes.

Laat maar weten wat je wilt. :)

• jostefa
Ik heb de foto's weten over te kopiëren zonder recovery tool. Er zitten wel een aantal foto's tussen die "kapot" zijn maar dit beter dan niets. Wanneer ik meer tijd heb zal ik eens een recovery tool proberen.

De oplossing was dus booten in een linux bootable os en van daaruit de bestanden kopiëren naar een extern medium.

CiPHER nog vriendelijke bedankt voor je hulp!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
windows wil altijd vooruit lezen, en thumbnails weergeven etc. en dan moet je de files kunnen lezen..

op het moment dat je dat niet doet en gewoon bit voor bit gaat aflezen hangt die hooguit pas op het moment dat die een sector echt niet kan lezen tijdens het copyeren..

404 Signature not found

Pagina: 1