Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kwam er vandaag achter dat mijn Adobe Lightroom en Photoshop Essentials kleuren in mijn foto's anders weergeven dan bijvoorbeeld IrfanView of Paint. Ter illustratie van het probleem:

Afbeeldingslocatie: https://public.dm1.livefilestore.com/y2pS-1i7A1fOK3rihI8Y_24yN0lgb7RNeEQJLJP7j6RLFgszD_AKdDCDV8FGllv3VNQgSHKSdKMWtYYFAIdtaJ86hK5zhXHS9dQJcOLqU9dJgI/Naamloos.jpg?psid=1

Zoals je ziet is de weergaven van IrfanView oranje, terwijl Photoshop toch echt rood laat zien. Ik heb al allerhande instellingen doorgeneust, maar geen manier gevonden om dit verschil op te heffen.

Flickr geeft 'm weer zoals Adobe:
Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3775/10167694844_0141c0807e_z.jpg
Red Autumn by Woutoud, on Flickr
Ik verwacht dan ook dat het probleem ergens anders zit, maar zowel Paint als Irfanview maken de foto oranje. Zou het iets in Windows kunnen zijn? Als dat zo is zou ik niet weten wat...

P.S. Commentaar op de foto mag ook, maar het was vooral een extreme bewerking om Color Efex Pro een beetje te testen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ahum... Probleem solved! Nik Collection bracht ProPhotoRGB met zich mee (denk ik) en Lightroom begon daarin te exporteren. Als ik 'm op sRGB zet lijkt het goed te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:01

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

ProPhotoRGB is het standaard formaat om uit te wisselen tussen Lightroom en Photoshop (Elements). Dit is ook goed, alleen moet je het eindresultaat wel exporteren als sRGB ;)

Ze doen dit omdat ProPhotoRGB een veel grotere kleurruimte biedt dan sRGB waardoor een geen kwaliteit verloren gaat tijdens het exporteren/importeren tussen twee programma's :)

Commentaar op de foto: ik vind hem wat eentonig, had wel wat meer variatie verwacht al dan niet in meedere kleuren (met overheersend rood bijv.) of met meerdere variaties rood :)

[ Voor 20% gewijzigd door Ventieldopje op 09-10-2013 20:03 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aha, weer wat geleerd. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:08
Maar goed, wat ventieldopje zegt inderdaad. Keyword als je er meer over wilt leren is Colour Management.

Dat gaat er eigenlijk om hoe verschillende programmas, monitoren en printers met kleurruimtes omgaan zoals ProPhotoRGB, AdobeRGB, sRGB en nog veel meeer..!

Wikipedia: Color management

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic:
Mooie plaat!! Heb langer naar de foto gekeken dan naar je probleem. Heerlijke kleuren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 20:51:
offtopic:
Mooie plaat!! Heb langer naar de foto gekeken dan naar je probleem. Heerlijke kleuren :).
Dit.

&

Proofing tools zijn je vriend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks :) Op m'n Flickr staat inmiddels wel een iets subtielere versie, waarin het rood wat selectiever is toepast.
Pagina: 1