Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Zakelijk] Lenovo X1 Ultrabook of de W540 serie? (new gen)

Pagina: 1
Acties:

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 16:29
Beste Tweakers,

Ik mag van mijn werkgever een nieuwe notebook uitkiezen maar kan maar niet kiezen tussen een twee-tal modellen. Het moet sowieso het nieuwste model van Lenovo gaan worden, alleen uit welke serie?

Beide modellen voldoen aan mijn eisenpakket alleen heeft de een een net wat vollere uitrusting op cruciale plaatsen en het ander notebook is wellicht wat mobieler.

Ik twijfel tussen een Thinkpad X1 Carbon Touch (http://shop.lenovo.com/nl...x-series/x1-carbon-touch/) en de eveneens nieuwe W540 serie (nieuws: Lenovo geeft ThinkPads een Haswell-update)

Voordelen X1:
- 14"
- Ultrabook, dus erg dun en licht

"Nadelen"
- 3e gen Intel CPU (i7-3667U) ipv 4e gen Intel Haswell
- 1600 x 900 res

Leuke gimmick:
- Multitouch

Voordelen W540
- 2880 x 1620 resolutie :9~
- Intel Haswell CPU (i7-4700MQ)
- Mogelijkheid tot vaste docking station

"Nadelen"
- 2.4kg

Gimmick:
- NVIDIA GT740m

Overeenkomsten:
- SSD van min 240Gb in beide
- LTE/4G support middels Open SIM (wellicht een uitbreiding, los aan te schaffen :?)
en het standaard riedeltje als BT en dergelijke

Hamvraag is dus, wegen de voordelen van de X1 op tegen de monster specs van de W540? Ik zit elke dag in de trein naar het werk waar ik wil werken.

Is dan het gewicht van de X1 een echte pro versus de specs van de W540?

..::System Specs::..

• JeMoederr
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-11 20:16
vast docking station is grote plus, ik mis dat best

• renekluitenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-02-2024
Onmogelijk om zo te zeggen. Wat voor werk ga je er me doen?

Beide series zijn voor heel verschillende doeleinden gebouwd. Van de W540 zijn nog weinig specificaties echt naar buiten gekomen, en van een prijs is ook nog niets bekend. Hieronder zal ik iets meer op de verschillen ingaan.

X1:
- Max 8GB geheugen.
- Intel HD 4000 grafische kaart
- Touchscreen monitor
- Geen Ethernet poort
- Geen VGA
- Twee USB poorten, waarvan één USB 3.0

W540
- Max 32GB geheugen
- In ieder geval een Quadro kaart. Die GT740m uit de link is niet voor de W540. Wellicht een FirePro kaart maar verwacht van niet.
- 2880 x 1620 zal alleen op de hogere series zitten, met de daarbij behorende meerprijs.
- Waarschijnlijk vier USB poorten waarvan twee USB 3.0 poorten.

Of er voor jou meerwaarde zit in een W540 is afhankelijk van wat je er mee gaat doen en of de extra specificaties nodig hebt. Maar het mag duidelijk zijn dat het hier om compleet verschillende machines gaat.

De grote vraag op dit moment is wat ga je er mee doen?

Verwijderd

Ik vind dat je een beetje een vreemde vraagstelling hebt. Moet ik een auto van 40k of 100k kopen? Moeten wij daar een mening over hebben?

als je aan komt met 2 zo verschillende laptops, ga dan terug naar de tekentafel en kijk wat jij belangrijk vind. Hoe hoog staat een hoge schermresolutie op jouw eisenlijs? En een quadcore? (de i7 X1 is een dualcore). En gewicht? Wat bevalt je aan je huidige laptop?

• Ibidem
Momenteel heb ik helemaal geen notebook om mijn werk op te doen. Ben mij bewust van de enorme verschillen en heb toegang tot alle info aangaande de nieuw te verschijnen W540 dus dat is wel de videokaart die erin zit.

Mijn werkzaamheden omvatten voornamelijk zware Excel files en rekenkracht is welkom.

Ik denk dat het de W540 gaat worden want die extra kilogram is best te overzien aangezien de scherm resolutie en de docking mogelijkheid tbv de W540 mij meer aanspreken dan de compacte X1

• renekluitenberg
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-02-2024
Ibidem schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 07:29:
Mijn werkzaamheden omvatten voornamelijk zware Excel files en rekenkracht is welkom.

Ik denk dat het de W540 gaat worden want die extra kilogram is best te overzien aangezien de scherm resolutie en de docking mogelijkheid tbv de W540 mij meer aanspreken dan de compacte X1
Mits het om zware Excel taken gaat (laten we zeggen vanaf tien ketens van tien ingewikkelde formules die regelmatig gedraaid moeten worden) zou de keuze mijns inziens meer af moeten hangen van de processor dan de resolutie van het scherm. Vanaf Excel 2007 wordt multithreading over meerdere cores ondersteund en ga je veel baat hebben bij een snellere processor met meerdere cores (Bij één lange keten van meerdere formules wordt dit effect weer tenietgedaan).

Verder overweeg je de X1 die in de basis al minder aansluitingen heeft maar is de docking-poort van de W540 iets wat je aanspreekt. Wanneer de aansluitingen van de X1 voldoende zijn, waarom heb je dan een dock nodig voor de W540?
Ibidem schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 07:29:
en heb toegang tot alle info aangaande de nieuw te verschijnen W540
Off-topic: Kun je aangeven welke ethernet adapter er in komt te zitten, heb met mijn huidige Elitebook Workstation nogal wat problemen daarmee.

• Ibidem
En juist t.b.v. de Ethernet Poort wordt er geen specifieke info genoemd, wel tbv de Intel Wireless card, dat is de Intel Dual Band Wireless-AC 7260.

Tevens zat ik er wel naast met de videokaart, dat wordt wel een Quadro. Namelijk de 2100M.

Inmiddels ben ik eruit en wordt het, het topmodel in de T540p serie. Heeft ook een 2880x1620 scherm en een i7-4700MQ.

Nu nog even 2.5wk geduld voordat deze geleverd wordt.

Pagina: 1