Geen PC geluid optisch -> HT

Pagina: 1
Acties:

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-01 18:59
Bij mij is weer de wens ontstaan om mijn PC geluid ook via de Home Theatre te laten lopen. Met een eerdere PC ging dit áltijd goed, van elk alertje tot games aan toe.
Momenteel gaat het moeizamer.
De schuldige hardware:
pricewatch: Creative X-Fi Xtreme Audio PCI Express
pricewatch: Panasonic SC-PT460 Zwart
Aangesloten, HT op de goede input. Geen geluiden. Ook bij YouTube filmpje helemaal niets.
Vervolgens een film opgestart: succes! Surround geluid, helemaal top. Vervolgens weer geen alertjes of andere geluiden. Andere film: noppes, geen geluid.
Dan maar de handleiding erbij gepakt:
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2hfl5pl.jpg
PCM Fix op "off gezet" en Main/SAP in elke mogelijke stand. Elke mogelijke combinatie. Doet ook helemaal geen ene moer.

Iemand enig idee waarom dit niet wilt werken?

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 27-01 18:57

Zorian

What the fox?

Hoe staan je geluidsinstellingen van de geluidskaart? :) Staat deze op surround?

[ Voor 17% gewijzigd door Zorian op 10-10-2013 10:35 ]

• ShitHappens
Ja PC staat helemaal goed ingesteld: als ik een andere geluidsset aansluit werkt het perfect: inclusief surround en alle geluid.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:58

DjVe

Hatsaflats!

Klinkt als een bitstream/pcm instelling die niet mee wil werken. In principe moet de geluidskaart het signaal onbewerkt (bitstream) doorzetten naar je home cinema. Waarschijnlijk is hij nu toch iets aan het bewerken, waardoor de home cinema het niet snapt (pcm).

• Zorian

Zorian

What the fox?

Geen idee of dit bij jouw geluidskaart van toepassing is, maar bij mijn geluidskaart (Asus Xonar DX) is er een 'foutje' in de drivers waardoor ik moeilijk moet doen.
Als volgt: Stel de non-optical output in als standaardapparaat, en in het controlepaneel van de drivers stel je daarna in dat hij optical moet gebruiken en schakel om van PCM naar Dolby. Zodra ik dat doe springt de receiver ineens tot leven hier.
Wellicht dat er bij jou ook iets 'vreemds' gedaan moet worden met de instellingen. Zelf kwam ik ook pas na een aardig tijdje zoeken erachter dat dit benodigd was voor optisch.

Hoe zit het trouwens met je geluidskaart qua formaten? Kan deze de juiste formaten weergeven die je receiver ook 'begrijpt'? Je kan prima Dolby Digital PL-II hebben bijvoorbeeld, maar als de receiver enkel Dolby Digital Live slikt houdt het vaak meteen op.

Heeft je moederbord toevallig ook optisch? Zo ja, probeer eens of hij het via daar wel doet?

Pics:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JPBZGlm.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/vnMit3j.png

[ Voor 33% gewijzigd door Zorian op 10-10-2013 17:26 ]

• ShitHappens
Wat dat betreft: de geluidkaart geeft netjes Dolby Digital signaal uit, als de bron dat ook is (film). Vreemde is als ik een film kies met DTS stream dan kan ik instellen tot ik een ons weeg: geen geluid. Terwijl de Home Cinema dat wel zou moeten ondersteunen. (alsmede DDPL-II)
In de instellingen van de Creative geluidskaart kan ik geen extra instellingen vinden, met betrekking tot de coderingen. Er zat nog wel een programma bij: "THX TruSudio pro instellingen" maar deze lijkt niet overweg te kunnen met de geluidskaart.
En op de Home Cinema zag ik dat ik per stream nog kan schakelen tussen "bitstream" en "PCM" maar dat wilt beide niet werken.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Maar je kaart staat als PCM ingesteld en dan is het logisch dat je er geen DTS uit krijgt, want dat kan de kaart niet verwerken. Je moet de kaart dus bitstream laten uitsturen en de homecinema het werk laten doen. Die heeft namelijk alle decoders aan boord.

• Zorian

Zorian

What the fox?

De home cinema ondersteunt DTS, maar je geluidskaart doet dat dus niet. Dan kan het kloppen dat je geen geluid krijgt. :)

Heb je onboard trouwens geprobeerd?

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Als je bitstream via optisch stuurt heb je geen DTS/DD decoders op ej geluidkaart nodig.

• ShitHappens
DjVe schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 08:00:
Maar je kaart staat als PCM ingesteld en dan is het logisch dat je er geen DTS uit krijgt, want dat kan de kaart niet verwerken. Je moet de kaart dus bitstream laten uitsturen en de homecinema het werk laten doen. Die heeft namelijk alle decoders aan boord.
Ik kan geen fluit instellen op de geluidskaart, hij stuurt gewoon uit wat 'ie binnenkrijgt vanuit de PC. Maar m'n andere speakerset pak wel de DTS streams netjes op - te herkennen aan het symbooltje. Dezelfde DTS stream naar de Home cinema die het zou moeten accepteren werkt weer niet.
Zorean schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 16:37:
De home cinema ondersteunt DTS, maar je geluidskaart doet dat dus niet. Dan kan het kloppen dat je geen geluid krijgt. :)

Heb je onboard trouwens geprobeerd?
Nouja net als hierboven: op andere set gaat DTS wel goed. Onboard heeft geen optical, vandaar de losse geluidskaart. Optical is overigens de enige aansluiting die ze beiden ondersteunen.

EDIT na hele lange tijd: de Home Cinema in deze kwestie accepteert alleen Dolby Digital of DTS, niets anders. Geluidskaart vervangen die de optie "Dolby Digital Live" heeft en werkt als een zonnetje.

[ Voor 8% gewijzigd door ShitHappens op 23-06-2014 00:56 ]

Pagina: 1