Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rooted
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-09-2020
Beste Tweakers,

Ik ben na aan het denken om over te stappen naar water koeling.
Echter vind ik het belangrijk dat mijn pc stil is, en overal bij de water koelers zie ik 30-40 decibel staan.
Dit vind ik dan immers te veel voor mijn computer, mijn computer zit nu op zon 21 decibel.
Maar komt dit puur door de ventilators van de waterkoeling? Of is de pomp ook een storende factor?
Zou de water koeler nog steeds veel geluid maken als ik de fans zou vervangen door bijvoorbeeld Noctua fans?

Alvast bedankt,

Rooted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Het is een combinatie van pomp en fans.. En 'waterkoeling'mogen we t niet noemen, een closed circuit koeler zoals de H50/60/70/80/100/110 presteert in de regel even goed of minder dan de beste luchtkoeler. Een Noctua DH14 bijvoorbeeld.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisvdw
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Zoals millman al aan gaf, het is geen echte waterkoeling te noemen maar een closed circuit cooler (die van bv Corsair).
Die 30-40 decibel die er wordt aangegeven zal grotendeels van de fans afkomen. De waterkoeling/pomp maakt naar mijn mening (ik heb zelf een Corsair H60) bijna geen geluid (decibel aantallen zal ik niet weten). Als je dus van plan bent een closed circuit cooler te kopen dan zal ik er inderdaad andere fans bij kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennisvdw op 09-10-2013 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-10 20:17
Het voordeel van een waterkoeling is dat je de warmte kan transporteren. Je kan het naar buiten de kast brengen en met een grote radiator afgeven aan de omgeving.

Die kleine setjes met een 1x12cm radiator in de kast hebben weinig meerwaarde dan dat ze direct op de luchtuitlaat van je kast zitten. Het verschil met de top cpu koelers is niet zo groot qua performance en geluid. (je hebt nu eenmaal oppervlakte nodig om die warmte kwijt te raken)

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chatico
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-10 13:46
Ik wil je wel even dit puntje meegeven.
Ik heb lange tijd waterkoeling gehad het is inderdaad stil en koelt stabieler maar ik ben nogal iemand die vaak onderdelen wisseld.
Als u dat doet is waterkoeling niet zo handig, altijd dat losgekoppel andere blokken steken ontluchten....... blijf zo maar doorgaan.
Is maar een hintje waar je ook aan moet denken ;)
En ik zit nu terug gewoon op luchtkoeling als u het zich zou afvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-09 13:32
Two cents: tegenwoordig is een pc op lucht mooi stil te krijgen (tot en met fanless als je het goed doet)
Op fanless na is waterkoeling wel stiller te krijgen, de boel blijft koeler en het is leuk om te doen. Wel een hoop gepruts en geen goedkope hobby. O en de looks zijn beter natuurlijk.

mixing a drink and music

Pagina: 1