B85 of H81

Pagina: 1
Acties:

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Hoioi

Voor mijn game-itx build zit ik te twijfelen tussen een Asus 81I plus en een Asrock b85m ITX.
Ik ga er 8gb 1600 ram, HDD/SSD, 4670k(hogere restwaarde dan non-k) en een 6850 (die vervangen wordt door een zuinige Maxwell a 175/200 watt) stoppen, alles wordt van prik voorzien door een seasonic g450 geplaatst in een node 304.

Dit is mijn aankooplijstje, de rest heb ik al.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 198,90€ 198,90
1Asus H81I-PLUS€ 69,95€ 69,95
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 67,-€ 67,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 22,60€ 22,60
1Seasonic G-Serie 450Watt€ 75,-€ 75,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 433,45

Kort samengevat zijn dit de voor en nadelen voor mij (overige meuk als extra sata 6gb/s poorten van de b85 chipset heb ik niet nodig, want er komt toch maar 1 ssd en 1 hdd in)

Pluspunten Asus:
-3 jaar garantie (hoewel lastig te claimen als je verkoper failliet gaat, want asus geeft geen carry-in zoals mijn p8p67 bewezen heeft)
-Optimale plaatsing socket (centraal dus tower koeler is eenvoudig mogelijk)

Pluspunten Asrock:
-Overklokken (dan heb ik de mogelijkheid om de 4670k de sporen te geven, maar dat ben ik niet echt van plan, want ik heb een performance per watt fetish, maar kijken wat er met stock voltage bijkan is natuurlijk leuk ;))
-PCIE 3.0

Minpunten Asus
-PCIE 2.0
-Niet overklokbaar

Minpunten Asrock:
-2 jaar garantie
-Sub-optimale plaatsing socket, maar beter dan alle andere merken muv Asus (tower koeler waarschijnlijk mogelijk)

Nadeel beiden:
Niet compatibel met Broadwell.

Kan iemand me helpen bij het maken van mijn keuze?

P.s. overige aanmerkingen op het systeem zijn ook welkom.

[ Voor 3% gewijzigd door eL_Jay op 09-10-2013 15:13 ]

• Matthijs89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-10-2023
Hello,

Als je met een i5 K ooit wil OC zul je een Z87 moederboard moeten aanschaffen. Nu is het nog mogelijk om dat met none Z87 te doen, maar Intel wil dat gaan blokkeren met een update. http://modcrash.com/intel-haswell-k-cpus-overclock-only-z87/

Houdt daar dus wel rekening mee bij het aanschaffen van het juiste board. Mocht je toch voor een none-Z87 gaan dan raad ik aan om een andere goedkopere CPU erbij te nemen. Immers kan je dan met het moederboard niet OC.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-02 11:07
Inderdaad.

Overklokken = K serie = Z serie moederbord.

Restwaarde van een CPU vind ik wel vaag, ik doe er meestal 4-5 jaar mee. Dan is alle restwaarde marginaal :P

ITX behuizingen vind ikzelf altijd erg moeilijk. Ze kunnen maar moeizaam de hitte van een videokaart kwijt en zijn nog steeds formaat schoenendoos. De moederborden ondersteunen vaak maar twee fans. Zelf ben ik maar voor mATX gegaan. In de regel heb je maar een paar moederborden waar een towerkoeler op past in ITX. Buiten Asus en Asrock valt de rest vrijwel altijd af.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Kijk op newegg en amazon wat ze over de bordjes zeggen. Internet er gewoon een beetje op, zoek reviews e.d.

• SirKartoffel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-02 13:36
Voor mini-itx maakt het niet zoveel uit of je b-85 hebt, of h81, op zo'n klein bordje worden de voordelen van b-85, namelijk meer ramsloten en meer satapoorten toch teniet gedaan door ruimtegebrek.
Zoals mirp al zegt koop gewoon het bordje met de beste reviews en de goedkoopste. Asrock heeft ook een nieuw h81 bordje dat al voor 50 euro is terug te vinden in de pricewatch.