Moederbord bottleneck voor GPU en RAID controller

Pagina: 1
Acties:

• _Drum_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik heb op dit ogenblik een Asus P8Z68V PRO moederbord waarop een GTX 660TI videokaart zit in combinatie met een Areca 1212 RAID controller. (Misschien dat er later nog een tweede 1212 controller kaart bijkomt).

De videokaart heeft een PCI 3.0 x16 aansluiting en de Areca heeft een PCI-e x8 aansluiting.
Volgens de specs heeft het moederbord o.a. de volgende slots: 3 x PCI Express 2.0 x16 slots (x16/x0 or x8/x8, final x1 or x4). Dit wil zeggen dat mijn videokaart nu geen x16 snelheid heeft, maar een x8 (buiten het feit dat er gebruik gemaakt wordt van een PCI--e 2.0 slot ipv een PCI-e 3.0 slot)

Denken jullie dat de prestaties van de videokaart en de raid controllers fel kunnen verbeterd worden door een socket 2011 moederbord te gebruiken aangezien die meer PCI-e lanes bevatten dan mijn z68 moederbord? En zijn die verbeteringen groot genoeg om daarvoor te investeren in een nieuw moederbord + CPU?

• XxRenéxX
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-12-2025
Hoogstwaarschijnlijk niet. Ik weet dat een high-end videokaart praktisch geen prestatieverlies lijdt in een x8 slot in plaats van een x16. Volgens mij kunnen de high-end videokaarten ook in een x4 nog prima functioneren. Of die RAID-Controller een prestatiewinst kan behalen weet ik niet, maar aangezien dat een videokaart geen last heeft van minder dan 16 lanes denk ik dat een RAID-Controller dat ook niet heeft. Volgens mij heeft een videokaart veel meer data verkeer als een RAID-Controller.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-02 15:43
Ik neem aan dat je raidcontroller in een kleine slot zit en niet in een grote? Dus dan zou je videokaart toch op x16 lanes moeten draaien en je raidcontroller op de x4 lanes (van de kleine pci-e slot)? Of zie ik nu iets over het hoofd?

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
ik neem aan dat de GTX in het blauwe slot zit en de Areca in het witte slot
de kans is echter klein dat je veel performance mist

ik zou zeggen: test het gewoon eens :)
Areca er uit, hd op de ich en draai wat gamebenches die GPU limited zijn, daarna hetzelfde met de Areca
de kast dat de Areca gelimiteerd wordt is zeer klein

• _Drum_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
catfish schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 22:38:
ik neem aan dat de GTX in het blauwe slot zit en de Areca in het witte slot
de kans is echter klein dat je veel performance mist
kom net onder mijn bureau vandaan en wilde Joenino antwoorden toen ik je bericht zag. Idd, videokaart in blauwe slot, de areca in het witte slot.
ik zou zeggen: test het gewoon eens :)
Areca er uit, hd op de ich en draai wat gamebenches die GPU limited zijn, daarna hetzelfde met de Areca
de kast dat de Areca gelimiteerd wordt is zeer klein
het gaat me voornamelijk om de prestaties van de Areca.
Booten gebeurt via een intel 510 en ik speel zelden games (lees: 3x / jaar Cod 4:MW), maar ik gebruik de areca wel als projecten-schijf (RAID10) waarop een paar VM's en databases draaien (SQL server en Oracle).
Dus als de snelheidswinst marginaal is, wacht ik nog een tijdje met mijn setup te upgraden, bespaart me niet alleen tijd maar ook nog wat geld ook. :)

Dank jullie wel voor de reacties!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 13:41

KneoK

Not in a million lightyears

Volgens de standaard zou je met PCI-E 2.0 theoretisch 500MB/s per lane kunnen doorvoeren dus zelfs in een x1 slot moet dat nog voldoende zijn.
Pagina: 1