Wat verwacht je dan precies terug te krijgen? Rente, overdrachtsbelasting, OZB, onderhoud, VVE etc. je bent het net zo goed kwijt. De slogan dat je wat opbouwt door een huis te kopen stamt uit een tijd dat de prijzen stegen, die tijd is voorbij. Natuurlijk, je lost ook een heel klein beetje af, maar het is helemaal niet per definitie gunstiger om in je huis te sparen en niks houdt je tegen om te sparen als je huurt.
Uiteindelijk is kopen wel goedkoper op de lange termijn (> 8 jaar), maar er zijn ook grote risico's aan gebonden. Er is niks mis met eerst even te (blijven?) huren.
Hatsjoe schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 23:05:
En hoezo zijn startersleningen een gedrocht? Zoals ik het zie, is dat een ideale uitkomst voor starters, zoals ik. En mocht het in de toekomst toch verdwijnen, geen probleem. Ik ben toch niet van plan te gaan verkopen, althans niet in de komende 10-20 jaar. Bovendien zullen de huizenprijzen weer gaan stijgen in de toekomst. Nu dalen ze maandelijks nog een beetje, maar dat wordt steeds minder. Zoals de statistieken het laten zien, stabiliseert de huizenmarkt zich momenteel. Nu lijkt mij dan ook een ideale tijd om te kopen.
We hebben in Nederland hypotheeknormen die een stuk ruimer zijn dan waar ook ter wereld. Op basis daarvan mag jij een maximaal bedrag lenen. Daar zit dus al een groot risico in. Wat doet een starterslening? Die duwt je zwaar over je maximum leencapaciteit in de schulden. De problemen die daaruit ontstaan zijn talrijk en enorm. Immers, de NIBUD normen zijn er niet voor niets. En het onvermijdelijke afschaffen van die regeling in de betreffende gemeente is een ramp voor de waarde van je huis, er van uitgaande dat je voor een "starterswoning" gaat.
Verder doe je wat voorspellingen over de huizenmarkt. Ik heb je nog nooit gezien in het
huizenmarkt topic. Op zn zachtst gezegd doe je nog al een positieve aanname dat de prijzen gaan stijgen. Ik zou zeggen, verdiep je wat in de markt voordat je een makelaarspraatje van voor de crisis houdt. Zelfs de NVM, altijd de meest positieve voorspeller want positief sentiment bepaalt hun omzet, voorspelt niet dat de huizen op afzienbare termijn gaan stijgen. Sterker nog, ze hopen halverwege 2014 een stabilisatie te zien. Nogmaals, dat is de meest positieve en niet bepaald objectieve voorspeller, de meeste economen en anderen zijn er van overtuigd dat de daling van de prijzen echt niet in zicht is, en zelfs als dat wel het geval is dan kunnen de prijzen niet stijgen. Het is een vrij land, en je hebt alle recht op een eigen mening, maar het idee dat je geld gaat verdienen op een huis is naief en niet het juiste uitgangspunt. Een huis is om te wonen, en dat kost geld. Puur een huis kopen omdat je denkt daar financieel wat bij te winnen is een verkeerd uitgangspunt.
Hatsjoe schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 23:05:
En waarom zou ik dan niet gaan kopen als ik het me prima kan veroorloven met me huidige inkomen, en daarnaast nog een erg royaal bedrag kan sparen? Ik ben verzekerd van een vaste baan, en mijn inkomen zal de komende jaren alleen maar blijven stijgen. Ik zie het niet veel gezinnen doen, met een koophuis, 500 euro per maand sparen.
Sorry dat ik wellicht een beetje koppig overkom, alleen ik zie het echt niet in waarom ik niet zou moeten kopen

Dat is dus de vraag of je het kan veroorloven. Je moet in ieder geval het onverantwoorde risico van een starterslening en een lening op basis van onzekere toeslagen nemen. Dat zijn 2 forse extra risico's bovenop de toch al ruime norm. Een norm die niet voor niets vanaf 1 januari 2014 weer flink naar beneden wordt bijgesteld, en dan nog soepeler is als waar ook ter wereld.
Problemen kunnen altijd ontstaan, maar je moet zelf toch ook wel inzien dat als je er op uit bent om ver boven de normen te lenen dat je je problemen op de hals haalt. Je houdt hetzelfde praatje als die honderdduizenden huishoudens die nu in de financiële problemen zitten omdat ze per se een huis moesten kopen en dat ook nog boven hun macht deden. Die hadden het excuus dat ze zich niet realiseerde dat de huizenmarkt ook weleens kon tegenvallen, maar dat heb jij niet meer.
Het is ook gewoon onrealistisch dat je nu een huis voor de langere termijn koopt. In de eerste plaats weet je dat op jouw leeftijd niet. Belangrijker is dat zodra je 2 inkomens hebt je je realiseert wat voor huis je kan kopen op 1 salaris. Dat zijn over het algemeen niet de huizen waar je een gezin in kan stichten, tenzij je een huis in Oost Groningen koopt. Ik geef je op een briefje dat zelfs als je inderdaad het stabiele leven tegemoet gaat wat je nu voor ogen hebt je binnen de kortste keren wil verhuizen, dan heeft je vriendin ineens ook een inkomen en is er veel meer mogelijk.
Vanwaar de haast? Er is niks veranderd in de huizenmarkt, in het gunstigste geval stabiliseert de markt. Waarom dan niet gewoon wachten totdat jullie afgestudeerd zijn en een baan hebben? Waarom niet de relatie testen in een huurwoning en daarnaast lekker sparen? Dan weet je zeker dat je zowel financieel als relationeel en psychologisch een veel stabielere basis hebt. Dat is veel beter dan je te haasten om maar vooral zo snel mogelijk zoveel mogelijk schuld op je nek te halen.
For the record, ik ben zelf wel opzoek naar een koophuis, maar onze situaties zijn niet vergelijkbaar. Toen ik in een vergelijkbare situatie zat ben ik gaan huren en daardoor sta ik nu niet 30%+ onder water in een onverkoopbaar huis.
[
Voor 5% gewijzigd door
ph4ge op 11-10-2013 11:58
]
toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"