Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe server; Hardware 'te' weinig, of 'te' veel?

Pagina: 1
Acties:

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-11 19:16
Tweakers,

Graag uw advies en/of commentaar. Ik heb al veel geïnventariseerd, gegoogeld en vergeleken. Toch zou ik graag een andere blik op de andere situatie willen werpen. De heren bij 2 grote server leveranciers waren prettig om te spreken, maar erg commercieel. Is de nieuwe hardware ‘te’ veel of ‘te’ weinig? Discussie staat open, ik ben op dit moment ook nog een offerte aan het bespreken bij een andere leverancier.

Ik moet voor een firma van 11 gebruikers een nieuwe server installeren. Het netwerk en workstations heb ik beide onlangs persoonlijk vernieuwd. Cliënts zijn allemaal nieuwe krachtige Windows 7 machines, Netwerk is stabiel en geconfigureerd.

Huidige omgeving:
- 1 server voor online CRM, draait op WAMP.
- 1 small business server 2003
- 1 2003 server die wordt gebruikt als TS server

Wensen van de firma:
- Roaming Profiles
- Terminal Server, voor RDP op afstand
- Online CRM wordt hergebruikt
- Géén Exchange, staat bij de ‘moeder’ organisatie
- Goede bestandopslag, snel, veilig
- 5 Jarig contract serveronderhoud

- Mijn blik op de software
SBS 2011 Essentials
SBS 2011 Premium Add-on voor Terminal Server

Nieuwe apparatuur:
- PowerEdge T420, TPM
- 5Yr ProSupport and Next Business Day On-Site Service
- 2x Intel® Xeon® E5-2407 2.20GHz
- PERC H310 Adapter RAID Controller
- 8 x 4GB RDIMM, 1333 MHz
- (5) 600GB, SAS 6Gbps, 3.5-in, 15K RPM (Hot Plug)(1 ‘reserve’ op de plank)
- Dual, Hot-plug, Redundant Power Supply (1+1), 750W
- UPS 1000w
- 10 User CALs

Back-up, SSL Certificaat en et cetera niet meegerekend.

Bedankt voor het lezen en eventueel posten. d:)b

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

de roaming profiles-eis nekt je, anders had je met een Synology NAS uitgekund.

Security tip: draai geen productie op WAMP.

d:)b :henk d:)b

• ThinClientQ
MrJayMan schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 11:13:
de roaming profiles-eis nekt je, anders had je met een Synology NAS uitgekund.

Security tip: draai geen productie op WAMP.
Ben ik het helemaal mee eens, ook uit eerdere ervaringen. Alleen heeft de CRM ontwikkelaar dit zo geïnstalleerd, waarschijnlijk uit luiheid. Ik ga kijken naar betere alternatieven en dit verbeteren.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinClientQ op 09-10-2013 11:19 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

• Hoe ga je de servers deployen? Als VM op Hyper-V of VSphere?
  • Waarom reken je backup niet mee bij de hardware aanschaf
  • Wat is de gewenste beschikbaarheid? (kan de omgeving er een dag uitliggen)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• ThinClientQ
Question Mark schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 14:00:
Bedankt voor je reactie.

Hyper-V

Medewerkers willen geen back-up tape meenemen, is nog een discussiepunt.

Ja, e-mail en Internet functioneert nog bij server uitval, is besproken en akkoord.

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
ThinClientQ schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 14:10:
[...]

Medewerkers willen geen back-up tape meenemen, is nog een discussiepunt.

Bedrijf failliet als de data verloren gaat is dan wel een optie die ze begrijpen? :X
Los van het feit dat er andere manieren zijn.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• ThinClientQ
Oogje schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 14:17:
[...]

Bedrijf failliet als de data verloren gaat is dan wel een optie die ze begrijpen? :X
Los van het feit dat er andere manieren zijn.
We zijn de andere manieren aan het bespreken, zoals back-uppen naar een andere vestiging of cloud oplossing.
Gebruikers snappen niet dat back-up cruciaal zijn. :z

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

ThinClientQ schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 14:10:
[...]
Ja, e-mail en Internet functioneert nog bij server uitval, is besproken en akkoord.
Zeker weten? De DNS-server waar de clients gebruik van maken is dan ook down.. Geen dns is geen internet... Het is handmatig aan te passen (ff tijdelijk een andere dns-server configureren), maar houdt er wel rekening mee.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• ThinClientQ
Question Mark schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 14:21:
[...]

Zeker weten? De DNS-server waar de clients gebruik van maken is dan ook down.. Geen dns is geen internet... Het is handmatig aan te passen (ff tijdelijk een andere dns-server configureren), maar houdt er wel rekening mee.
DHCP (&DNS) laten uitvoeren door mijn DrayTek? Je kunt makkelijk DHCP uitschakelen op SBS2011.

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-11 07:57
ThinClientQ schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 14:27:
[...]

DHCP (&DNS) laten uitvoeren door mijn DrayTek? Je kunt makkelijk DHCP uitschakelen op SBS2011.
DHCP uitschakelen op SBS kan, maar aangezien een SBS server ook meteen domain controller is, is DNS van levensbelang op die server. Zonder DNS, geen Active Directory domein. DHCP ergens anders draaien kan, maar zorg er dan wel voor dat de computers die lid zijn van het domein, een primaire DNS verwijzing naar de SBS server krijgen.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:39
DNS op de draytek is geen AD, dus alleen te gebruiken als noodoplossing bij een server calamiteit.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Linke Loe schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 14:58:
[...]
DHCP ergens anders draaien kan, maar zorg er dan wel voor dat de computers die lid zijn van het domein, een primaire DNS verwijzing naar de SBS server krijgen.
Niet primair, alleen maar verwijzen naar een AD-aware DNS-server en niet naar andere dns-servers. Anders heb je kans dat clients alsnog query's gaan uitvoeren tegen een DNS-server die geen kennis heeft van de AD-records.

Primar/secundair zegt nl. niks over welke DNS-server (primair) geraadpleegt wordt (daar wordt een bepaald algoritme voor gebruikt wat oa rekening houdt met responsetijden).

edit: volgens mij bedoelen we hetzelfde overigens... Ik las je post verkeerd geloof ik :)

[ Voor 6% gewijzigd door Question Mark op 09-10-2013 15:15 ]

Verwijderd

Naar mijn bescheiden mening is er sowieso niet zoiets als te veel. In principe. :) Je kan natuurlijk wel overdadig overspecificeren en daar onnodig veel voor betalen, maar vanuit technisch functioneel oogpunt doet dat geen pijn en dat lijkt me hier niet het geval.

Ik zie geen issues met je gekozen configuratie, ik zou met backup zelf gewoon kiezen voor een (eventueel dubbel uitgevoerde) NAS op een externe locatie waar je deduplicated de backup naartoe ploft.
Tapes vind ikzelf niet echt meer van deze tijd in de meeste scenario's, niet op de laatste plaats omdat tapes je geen off-site oplossing geven en het wel off-site te krijgen altijd een oefenloze discussie is wie welke tapes wanneer gaat meenemen.

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-11 07:57
Question Mark schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 15:13:
[...]
Niet primair, alleen maar verwijzen naar een AD-aware DNS-server en niet naar andere dns-servers. Anders heb je kans dat clients alsnog query's gaan uitvoeren tegen een DNS-server die geen kennis heeft van de AD-records.

Primar/secundair zegt nl. niks over welke DNS-server (primair) geraadpleegt wordt (daar wordt een bepaald algoritme voor gebruikt wat oa rekening houdt met responsetijden).

edit: volgens mij bedoelen we hetzelfde overigens... Ik las je post verkeerd geloof ik :)
Ik bedoelde inderdaad dat je domain controllers de enige DNS verwijzing mogen zijn op de clients. Excuses voor de verwarring... ;)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Waarom SBS Premium addon voor de terminal server? Heb je de SQL server die daarbij zit nodig? 2008r2 en 2012 standard zijn naar mijn weten goedkoper.

• ThinClientQ
Linke Loe schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 23:10:
[...]

Ik bedoelde inderdaad dat je domain controllers de enige DNS verwijzing mogen zijn op de clients. Excuses voor de verwarring... ;)
Duidelijk, gaan we doen. :)
_JGC_ schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 00:47:
Waarom SBS Premium addon voor de terminal server? Heb je de SQL server die daarbij zit nodig? 2008r2 en 2012 standard zijn naar mijn weten goedkoper.
Ik wou hem gebruiken inderdaad voor de Terminal Service, ik ga kijken en vergelijken met 2008r2.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Welke applicaties ga je eigenlijk aanbieden via die RDS server?

Pagina: 1