Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

EventID 20 - Message to Windows video subsystem failed

Pagina: 1
Acties:

• keverjeroen
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 15-02 15:55
Omgeving
Eerst even een korte omschrijving van een klein deel van de omgeving. Dit zijn enkel de onderdelen die van toepassing zijn op dit topic.

- Meerdere Windows 2008 R2 Terminal Servers (Remote Desktop) achter een hardware load balancer.
- SCOM 2012 monitoring.

Probleem
De Terminal Server (TS) omgeving werkt, voor zover bekend, goed. Load wordt goed gebalanceerd door de load balancer, de omgeving is vlot en we krijgen geen meldingen van gebruikers over bijvoorbeeld verbroken sessies.

Echter hebben we sinds een korte periode SCOM 2012 draaien. En dan ineens zie je dat er misschien toch iets niet helemaal lekker draait op de TS omgeving. SCOM geeft namelijk (bij alle Terminal Servers), regelmatig de volgende melding:

EventID 20: Attempt to send %1 message to Windows video subsystem failed. The relevant status code was %2.

%1, staat hier niet ingevuld
%2, is 0xffffffffd0000001

Natuurlijk heb ik zelf gezocht op het grote internet en kom o.a. bij http://technet.microsoft....ry/ee891238(v=ws.10).aspx uit. Maar de 'oplossing' die daar staat, vind ik overal op het internet, maar lost niks op. Ja RDP is gewoon beschikbaar, maar toch komt dit event steeds voorbij.

Vraag
Herkend iemand deze melding en weet iemand waardoor deze veroorzaakt wordt? Als beheerder is het vaak zo dat er een duidelijk probleem is (gebruiker zegt dat X niet werkt), dan ga ik opzoek naar een melding en via die melding kan ik vaak een oplossing vinden. Maar nu is het anders, ik zie een melding, heb geen idee of gebruikers er last van hebben en geen idee wat de melding veroorzaakt.

Alvast bedankt voort de tips!

Mijn LEGO dingetjes: www.KeverBricks.nl en https://www.youtube.com/channel/UCfV5rBjVIy9ZuI2F1KPzzSA

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SKay
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 08-08-2018
Ik heb precies zo'n melding nadat we een nieuwe licentie server hebben geinstalleerd voor remote desktop services.
SCOM geeft de volgende melding hier:
Remote Desktop Services Availability Alert
Event ID: 20 -- Description: Attempt to send disconnect message to Windows video subsystem failed. The relevant status code was 0xffffffffd0000001.

Wat er bij staat voor Event ID 20 is dit vage stukje:
Resolution steps for the following event ID: 20
When there is a failed attempt to send messages to the Windows video subsystem, the error code can help determine the cause of this error.
To resolve this issue, check the event ID, and then view the troubleshooting information for that event in the sections below.

Echter een section below is er helemaal niet. Alleen nog een klein stukje over ID's 19, 18, 17, 16

Is hier al verder wat over bekend?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:51

Brahiewahiewa

boelkloedig

Hoe monitort SCOM?
Ik kan me er iets bij voorstellen dat SCOM sequentieel alle RDP servers afloopt om te kijken of ze nog leven. En die load balancer zou dan roet in het eten kunnen gooien...

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• bebaeten
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 05-02 15:47
nou, ik zie die melding ook, had hier graag toch wat meer over vernomen.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True