Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Microsoft SAM inventarisatieprogramma

Pagina: 1
Acties:

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023
Wie heeft dit traject wel eens doorlopen en wat zijn je ervaringen? We zijn er op dit moment namelijk mee bezig :)

• Semt-x
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-11 14:41
Ik! Dat doe ik vaak bij bedrijven die me voor dit opruimtrajecten inhuren. Ik doe dit met eigen geschreven tooling.
Het inventariseren van lokale sam databases is 1 onderdeel van een opruim traject. (andere dingen zijn bijv aan welke serviice accounts er op welke servers worden gebruikt, onder welke account schedules tasks zijn geconfigureerd)

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:38
Microsoft SAM inventarisatie gaat over Microsoft licenties.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

wizl schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 11:04:
We zijn er op dit moment namelijk mee bezig :)
Om het topic vanaf het begin hopelijk interessant te maken: begin met de eigen ervaringen tot nu toe. Waarom ben je er aan begonnen en hoe pakken jullie het aan (in wat voor soort/grootte omgeving), waar merk je dat het nuttig gaat zijn en waar zitten pijnpunten? :)

Overigens, je noemt het een traject en suggereert daar een beetje mee dat je het als eenmalige actie beschouwt. Je wilt e.e.a. natuurlijk wel netjes gaan bijhouden.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• wizl
Dit inventarisatieprogramma is een 'traject'. We hebben een schrijven van Microsoft gehad waarin ze ons verzoeken een gedetailleerd overzicht van onze licenties aan te leveren. Dat leek een goed moment om onze licenties eens tegen het licht te houden.

Tot nu toe hebben we een Deployment Summary ingevuld (aantallen clients, users, soorten/versies software, gebruik RDS etc.) Daarop hebben we een soort analyserapport van Microsoft terug ontvangen met de vraag een aantal zaken toe te lichten. Daarop vervolgens weer een analyserapport met het verzoek de volgens hen ontbrekende licenties in orde te maken. In dat stadium zijn we nu.

Heb nog wel een paar vraagstukken waar Microsoft ook niet direct een antwoord op heeft blijkbaar :)

[ Voor 64% gewijzigd door wizl op 09-10-2013 12:09 ]

• Red Cell
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:21
Mijn ervaring... PAS OP

Hoewel an sig dit niet zo'n probleem moet zijn heb ik voor meerdere klanten mee gemaakt dat Microsoft de zaak zo een rommel van had gemaakt dat weinig meer klopte.
Je heb wel contact met een nedelander, maar zoals je wel merkt aan het retour document word deze in het buitenland beoordeeld. Deze afdeling, na ik heb begrepen onderhand, zit in het oostblok ergens en deze personeels leden zijn niet echt op de hoogte vaak van hun eigen licentie structuur.

Voorbeelden?
Een VMware omgeving met 6x windows 2008 erop. Volgens geven wij 2x 2008 standard en 1x 2008 enterprise. Volgens de licentie voorschriften mag je ent. 4 maal virtueel gebruiken op 1 machine.
Volgens het rapport die we terug kregen moesten we 3 maal bijkopen. :F

Andere situatie kreeg ik de vraag terug waarom ik een 2008SBS licentie niet gebruikte. Bleek op een wazige manier dat Microsoft het voor elkaar had gekregen de licenties van 2 zuster ondernemingen bij de licentie positie van de klant toegevoegd te hebben. Voor de duidelijkheid dit waren bedrijfstechnisch en klanttechnisch gezien vanuit microsoft volledig gescheiden bedrijven. Na contact met de nederlandse casemanager heeft microsoft die audit ook maar gedropped omdat wij het beter in de smiezen hadden dan hunzelf. >:)

Dus wat je ook doet, lees alles dubbel na, ga er niet klakkeloos vanuit dat hun gelijk hebben en controleer ook dubbel of je ook wel echt moet bijkopen wat hun aangeven.

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:39
Een VMware omgeving met 6x windows 2008 erop. Volgens geven wij 2x 2008 standard en 1x 2008 enterprise. Volgens de licentie voorschriften mag je ent. 4 maal virtueel gebruiken op 1 machine.
Volgens het rapport die we terug kregen moesten we 3 maal bijkopen.
Niet toevallig 2 nodes met failover? Dan moet je namelijk voor zover ik weet beide nodes volledig licentiëren, dus alle licenties dubbel aankopen.

• Red Cell
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:21
@Dennism; Nee enkele node. En met hun 3 licenties erbij zou ik ook niet genoeg hebben gehad voor een senario met 2 nodes.

Maar m'n doel was meer te waarschuwen dat je wel scherp moet zijn. Ik heb bij elke fout die ik aankaarte zover gelijk gekregen van microsoft.

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:39
Red Cell schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 13:40:
@Dennism; Nee enkele node. En met hun 3 licenties erbij zou ik ook niet genoeg hebben gehad voor een senario met 2 nodes.

Maar m'n doel was meer te waarschuwen dat je wel scherp moet zijn. Ik heb bij elke fout die ik aankaarte zover gelijk gekregen van microsoft.
Wel als je 1x Ent en 2x standaard moest bijkopen volgens hun ;) Ik kwam daarop omdat het aan de klantzijde de meest gemaakte licentie fout is die ik tegenkom. HA/DRS cluster opgezet, en dan vaak maar de helft van de benodigde licenties hebben voor HA/DRS

Maar wat je zegt klopt inderdaad soms, in het opstellen en in het verwerken van de MS SAM Audit rapportage worden wel eens fouten gemaakt waardoor je idd goed moet opletten dat je niet voor teveel wordt. Moet wel zeggen dat ik vaker zaken als Office licenties fout zie gaan dan windows server (behalve in bovengenoemd scenario).

• unaco
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-07 17:34
Ben tot nu toe bij 4-5 betrokken geweest en pas 1x is het gegaan zoals het zou moeten gaan.
Laaste traject heb ik Microsoft uit hun eigen EULA en SPUR moeten quoten voordat ze het traject af wilden ronden.

Ook moet ik zeggen dat maar in 1 geval de eindgebruiker daadwerkelijk 100% compliant was. Vaak missen er CAL's van diverse soorten. Bijv. Enterprise Exchange bovenop de normale.

Al met al, vul ze secuur in, geef al je agreement nummers op die je hebt of hebt gehad en verwacht niet dat je er binnen een maand vanaf bent :).

• wizl
Bovenstaande is ook ongeveer mijn ervaring tot nu toe. Ik vul de documenten secuur in. Vervolgens blijkt uit de analyse dat ze er gewoon overheen gelezen hebben :S
Pagina: 1