iMac 24" valt uit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-10 14:05

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Topicstarter
Hallo mede tweakers,

Op het moment heb ik een iMac gekregen die constant uitviel het betreft een iMac a1225 24".

Ik heb hier een nieuwe hardeschijf ingezet en vervolgens een clean install Mac OS X 10.7 op gedaan, de installatie verliep ook zonder moeite. Vervolgens als ik de iMac aanzet valt hij uit bij bijvoorbeeld voor het inlogscherm maar andere keren weer na het inlogscherm als ik al 2 of 3 minuten ben ingelogd.

Ik heb al het complete moederbord los gehaald en de koelpasta vernieuwd i.v.m. hoge temperaturen, maar dit mog niet helpen.

Weet iemand van jullie misschien nog raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:18
Heb je de voeding al vervangen?

Omdat het kan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nirrilith
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-10 16:32
draaien je fans ook?
heb ooit eens een imac gehad waarvan de CPU fan kapot was gaf een beetje hetzelfde resultaat als wat jij nu beschrijft.

Battle.net ID: Nirrilith#2845

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Topicstarter
Dit zijn de zaken die ik al geprobeerd heb:
- Nieuwe SATA schijf en clean install van Mac os x 10.7
- Ander geheugen
- Koelpasta van cpu en gpu vervangen
- Temperatuur nagekeken en fan's maar de temperatuur lijkt gewoon normaal.

Ik had gisteren weer eens de originele sata schijf in de imac geplaatst en nu starte hij wel op, ik kon gewoon een uur lang alle zaken doen voordat hij pas uitviel. Ik zal morgen eens een clean install uitvoeren op de originele sata schijf en kijken wat die dan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Waarschijnlijk hetzelfde... Ik verdenk ook de voeding.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Topicstarter
Zijn er meer mensen die denken dat het de voeding is? Kan ik deze ook doormeten? Als het 100% zeker weten de voeding is dan kan ik deze wel aanschaffen maar zou zonde zijn als dit het niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-10 21:17

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Ja, ik heb iets dergelijks gehad met mijn iMac 27 inch. onvoorspelbaar gedrag zomaar uitvallen. soms tijdens het opstarten soms tijdens het werken. af en toe knipperde het scherm ook. Uiteindelijk de voeding vervangen en daarmee opgelost. Voeding heb ik bestelt via iFixit.

Hoor je af en toe ook de schijf klikken en opspinnen alsof de stroom er heel even afgaat?
Meestal wijst onvoorspelbaar uitvallen wel op een probleem met de voeding.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:48
Krijg je geen enkele melding na het opstarten? Of zie je iets vreemds in het console?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gymaroe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09 16:46
Er is ook een bekend probleem met sommige 24"iMac's

In zijn algemeenheid hebben deze als videokaart een ATI HD2400/2600 pro.
Daar is een t/m de laatste ML update een Fix voor (Niet van Apple!)

Kijk hier eens:
https://discussions.apple...384136?start=405&tstart=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:11

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Videokaart kan defect aan het gaan zijn, heeft een reflow nodig. Helpt vaak goed bij de stabiliteit. Hulp nodig? Ik repareer veel Macjes, zie ook mijn tweakblog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10 12:34
Zoals de topic starter al zei valt hij uit, geen glitching dus lijkt mij echt de voeding, heb laatst van 2 defecte imacs een goede gemaakt, 1 had een defecte videokaart, de ander een defecte voeding.
Gewoon de videokaart van de uitva mac in de mac met een videokaart probleem gezet en draait als een zonnetje als server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Topicstarter
Afgelopen Maandag is een nieuwe (tweedehands) voeding binnen gekomen. Nadat ik deze voeding gemonteerd had viel de iMac (nog steeds) helaas uit.

Als ik hem normaal aanzet en op het bureaublad aan laat staan gebeuren er geen rare dingen en valt die ook niet uit. Maar zodra ik Photoboot aanklik (webcam) en ik klik op effecten valt die direct uit.

Waar zou het eventueel anders aan kunnen liggen? Ik zou het zonde vinden als deze naar de sloop gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gymaroe
Zoals ik al heb gemeld is er een bekend probleem bij deze iMacs.

De nieuwere video drivers na osx 10.6.2 geven bij deze mac genoemde problemen.
Volg de bovengenoemde link dat is een apple forum van meer dan 100 pagina's over deze imac.

Download de Kext fix en installeer de 10.6.2 amd video kext.
(Deze werken zonder problemen t/m Mountain Lion, voor Mavericks lijkt er ook al een oplossing te zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-10 16:37
de 24" iMac heeft vaak problemen met Condensatoren ed. Dit is eigenlijk heel logisch en het is goedkoop op te lossen. Enige nadeel is wel dat je hele iMac uit elkaar moet. XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Allemaal oplossingen, maar geen enkele oorzaak. Dat is alsof je het hele motorblok wil gaan vervangen, terwijl alleen je benzinepomp stuk is.

Wat is het resultaat van AHT? Zonder het resultaat van de AHT kom je er nooit achter welke van de 1000 onderdelen je moet vervangen.

[ Voor 55% gewijzigd door Trommelrem op 01-11-2013 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gymaroe
Een exact probleem is inderdaad niet te benoemen. Maar al in het tweede jaar van de productie van dit model waren er veel problemen. Daarop heeft Apple onder garantie videokaarten vervangen. Dit heeft echter vaak niet geholpen.

Wel blijkt dat met nieuwere drivers de temperaturen oplopen. Echter met de drivers van versie 10.6.3 loopt ook deze machine weer als een zonnetje.

Wil je nog jaren plezier van deze mac hebben kext 10.6.3 installeren.

https://dl.dropbox.com/u/...tof%20Turek%27s%20Fix.zip

Maar je mag natuurlijk ook nog wel meer onderdelen van je mac gaan vervangen. Een stimulans voor onze economie is nooit weg 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Topicstarter
Gymaroe schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 08:32:
Zoals ik al heb gemeld is er een bekend probleem bij deze iMacs.

De nieuwere video drivers na osx 10.6.2 geven bij deze mac genoemde problemen.
Volg de bovengenoemde link dat is een apple forum van meer dan 100 pagina's over deze imac.

Download de Kext fix en installeer de 10.6.2 amd video kext.
(Deze werken zonder problemen t/m Mountain Lion, voor Mavericks lijkt er ook al een oplossing te zijn)
Ik heb het even nagekeken maar het blijkt dat ik een Nvidia video kaart erin heb zitten en geen ATI kaart.
supersnathan94 schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 10:35:
de 24" iMac heeft vaak problemen met Condensatoren ed. Dit is eigenlijk heel logisch en het is goedkoop op te lossen. Enige nadeel is wel dat je hele iMac uit elkaar moet. XD
Dit zou geen probleem zijn omdat de iMac al uit elkaar is. Het scherm zit tijdelijk met 1 schroefje vast.
Trommelrem schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 10:37:
Allemaal oplossingen, maar geen enkele oorzaak. Dat is alsof je het hele motorblok wil gaan vervangen, terwijl alleen je benzinepomp stuk is.

Wat is het resultaat van AHT? Zonder het resultaat van de AHT kom je er nooit achter welke van de 1000 onderdelen je moet vervangen.
De AHT krijg ik ook niet aan de praat, als ik tijdens het opstarten op D druk (indgedrukt houd) krijg ik geen AHT. PRAM heb ik ook al meerder malen gereset ook de VRAM
Gymaroe schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 11:34:
Een exact probleem is inderdaad niet te benoemen. Maar al in het tweede jaar van de productie van dit model waren er veel problemen. Daarop heeft Apple onder garantie videokaarten vervangen. Dit heeft echter vaak niet geholpen.

Wel blijkt dat met nieuwere drivers de temperaturen oplopen. Echter met de drivers van versie 10.6.3 loopt ook deze machine weer als een zonnetje.

Wil je nog jaren plezier van deze mac hebben kext 10.6.3 installeren.

https://dl.dropbox.com/u/...tof%20Turek%27s%20Fix.zip

Maar je mag natuurlijk ook nog wel meer onderdelen van je mac gaan vervangen. Een stimulans voor onze economie is nooit weg 8)7
Heb zoals ik vermelde inderdaad helaas een Nvidia kaart hier is geen fix voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dw1-nl

Dw1-nl

Webontwikkelaar

Topicstarter
Kick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:18
Is je probleem ondertussen al opgelost? En zo ja, hoe heb je het dan op gelost?

Omdat het kan.....

Pagina: 1