Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 19:32
Sinds gisteravond ben ik in het bezit van een Canon 15-85mm, 2e hands gekocht via Marktplaats. Erg blij toen die werd bezorgt en gelijk op mijn 550d gezet toen ik thuis was. De eerste indruk was echter niet zo goed. Ik merk dat de autofocus soms veel moeite heeft om scherp te stellen. Ik heb tot nu toe alleen nog foto's in de huiskamer gemaakt. Gisteren in kunstlicht (want het was al donker buiten) en schoot automatisch alles op 3200 ISO. Vanochtend weer foto's gemaakt in daglicht ('s ochtends was het nog niet heel licht en iets dauw op de ramen) en schoot ie gemiddeld op 800 ISO. In beide gevallen moest ik vaak manueel corrigeren. Als ik eenmaal in de buurt zat qua scherpte dan pakt ie hem ineens wel op met autofocus. Ander voorbeeld was dat ik gisteravond een foto probeerde te maken van mijn beeldscherm. Ongeveer 2 a 3 seconden deed de autofocus niks(?) en ineens stelde die perfect scherp. Ik vind het lastig te zeggen of de lens wel probeert scherp te stellen want de USM is een stuk stiller dan mijn kit lenzen.

Lens ziet er uit als nieuw incl. een B+W UV filter en de verkoper lijkt ook gewoon ok en reageert vlot op mijn mails (ook toen ik dit probleem aan hem doorgaf). Mijn gevoel zegt dat de verkoper mij geen defecte lens heeft gestuurd, dus hoop op iets anders.

Wat kan het zijn en/of kan ik doen om te weten of mijn lens toch defect is, of gewoon traag? Ik las al wel op internet dat deze lens niet erg snel is, en bij volledig zoom (85mm) gaat ie niet lager dan f5.6, wat ook niet meewerkt. Uiteraard zal ik buiten nog wat test foto's schieten om te kijken of ie in 'ideale' omstandigheden wel snel is. Ik verwachte echter meer van een USM lens die nieuw nog bijna 600,- kost... :)?

[ Voor 7% gewijzigd door bsmpower op 09-10-2013 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Scherpstellen op een beeldscherm is nou ook niet bepaald makkelijk.. Tevens snap ik niet helemaal wat die 800 ISO te maken heeft met de autofocus van je lens.

Probeer het eens gewoon buiten op een zonnige dag. Je kan trouwens naar de focus scale kijken, als die beweegt stelt hij scherp, of gewoon goed luisteren, zo stil is de 15-85 nou ook weer niet :)

Over binnen.. Een f3.5-5.6-lens is nou niet echt heel geschikt voor fotografie bij weinig licht.. Een flitser met focus assist zou dan kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Bedankt voor je reactie Radiant. Ik heb de ISO genoemd om een indruk te geven hoe donker het in de ruimte was op het moment van foto's schieten. Dus met 3200 ISO wil ik aangeven dat het erg donker was in de kamer aangezien de automatische modus dit zelf kiest, en 800 ISO dat het al wat lichter was in de kamer.

Qua geluid hoor ik wel dat ie 'aan het werk' is. Alleen erg zacht en soms voel ik het aan lichte vibraties in de lens. Bedankt ook voor de tip over de focus scale. Dat is dat schermpje op de lens toch? Die heb ik eerder nooit gehad, dus ook nog niet op gelet.

Misschien maak ik me op dit moment onterecht teveel zorgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Focus scale: klopt.

ISO is slechts 1 van de dingen die je belichting bepaalt, dus zonder de sluitertijd en diafragma zegt het nog niet zo heel veel over de hoeveelheid licht.

Sommige dingen zijn ook gewoon lastig om op scherp te stellen, probeer het eens buiten op een aantal onderwerpen, en mocht het dan nog niet lukken, even een paar voorbeelden hier plaatsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v0LrAtH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-12-2024
Een paar kleine algemene tips voor het scherpstellen in minder licht:

- Gebruik je middelste focuspunt van je 550D. Die is kruisgevoelig, en geeft normaal een beter resultaat om scherp te stellen.
- In echt slechte lichtomstandigheden, helpt het vaak op de juiste afstand een "rand" te zoeken. Plaatsen met een scherpe kleurovergang zijn gemakkelijker in focus te krijgen. Stel je scherp op een gezicht: richt je dan op de ogen of de mond, niet op de wangen. Wil je een foto van je scherm, richt je dan niet op een "kleurmassa", maar op een overgang tussen 2 kleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Bedankt voor jullie tips, daar kan ik wel wat mee! Ga het de komende dagen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals ik het lees, is jouw doel op dit moment niet om goede foto's te maken, maar om foto's te maken die je kunnen helpen om te bepalen of de lens aan je verwachtingen voldoet.

Mijn eerste vraag is eigenlijk een heel andere vraag: Heb je nog meer lenzen en zo ja, welke dan?
(Als we weten wat voor andere lenzen je hebt, kunnen we je wat gerichte "opdrachten" geven om te testen.)

Mijn eerste opmerking: Dat je camera naar iso 800 (in de ochtend) en iso 3200 (in de avond) springt, geeft eigenlijk al aan dat er heel weinig licht is. Weinig licht maakt het voor je camera heel moeilijk om scherp te stellen. Als je camera niet "weet" wat hij moet doen, zal hij vervolgens ook de lens geen opdracht geven om "iets" te gaan doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2013 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Mijn doel is om te bepalen of mijn lens wel correct werkt omdat ik inderdaad iets andere verwachtingen had. Als ik weet dat mijn lens gewoon goed is, dan kan ik mij er bij neerleggen dat de verwachtingen niet overeenkomen met de werkelijkheid en ga ik deze lens minder snel gebruiken voor donkere omgevingen. Ik heb op dit moment nog twee Canon kitlenzen (18-55 en 55-250) en een 50mm 1.8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:49

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Vermoed dat het objectief wel goed is, maar de kennis en kunde er nog niet is om hiermee goed om te gaan. En dit is zeker geen probleem. Door veel oefenen komt dit allemaal goed.

Advies verdiep je eens in de belichtingsdriehoek. (Diafragma, sluitertijd en ISO) Als je heirvan de basis beheerst (ook kunt toepassen) dan zal het allemaal wat makkelijker worden.

onderstaande link is al erg handig om eens door te lezen en mee te oefenen. Met de daaraan gerelateerde artikelen
http://www.digitalefotogr...rsus/belichtingsdriehoek/

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn eerste advies zou zijn om je 18-55 op je camera te schroeven en dan eens te testen wat er gebeurt. Om exact te zijn, zoom volledig in met je 18-55. (Die is dan ook f5.6) maak een foto van een situatie waarbij je goed contrast heb op je middelste scherpstelpunt.)

Zet bijvoorbeeld een donkere stoel tegen een lichte wand. Zodat je goed contrast heb.

Waarschijnlijk zul je zien dat als je dat in de avond doet, je camera een iso instelling van 3200 gaat kiezen.

Doe vervolgens hetzelfde met je nieuwe lens. Ook hier volledig inzoomen en kijk maar eens wat voor instellingen je camera dan kiest.

De kans is erg groot dat de instellingen ongeveer gelijk gaan zijn.

Mijn eerste inschatting is dat de kans ook erg groot is dat je camera op die manier net zoveel moeite gaat hebben met scherpstellen met beide lenzen.

Wat je eigenlijk zou moeten doen, is het volgende: Kies voor het programma Ta (? Sorry, Nikonian ?) zodat je diafragma voorkeur instelt. (Je camera kiest dan een sluitertijd.) In Ta zal je camera over het algemeen geen autoiso doen (en dus op iets van iso 200 o.i.d. staan), dus dan krijg je wel gelijk een enorm lange sluitertijd. Dus het is handiger om een statief te pakken.

Doe nog een keer dezelfde test. (dus 18-55 en 15-85 maximaal inzoomen op een contrastrijk onderwerp). Waarschijnlijk is de gekozen sluitertijd dan wel ongeveer gelijk.

Als je echt wilt weten of je lens beter/sneller scherp stelt dan je 18-55, moet je foto's gaan maken met voldoende licht. (Zodat je camera niet de limiterende factor is. Dus overdag, met ruim licht. Maak dan gerust een keer een foto met de instellingen die je nu gebruikt. Als dan je ISO onder de 400 duikt, begin je aan voldoende licht te komen om goed scherp te stellen.

Doe dan nog een keer een dergelijke test.

Blijf ook vooral je 18-55 met je 15-85 vergelijken. Dat helpt jezelf ook gewoon om een beetje een referentiekader op te bouwen.

(Indien gewenst mag je mij gerust een DM sturen. Wellicht kunnen we een keer een afspraak maken om e.a. snel door te lopen.)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2013 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Wederom bedankt iedereen voor het meedenken en de goede tips. Kan ik erg waarderen! Ik ga alles de komende dagen proberen en zal mijn bevindingen hier plaatsen (zodat iemand anders met dit probleem ook nog wat kan leren van dit topic). DickCAH, bedankt voor je aanbod. Misschien maak ik hier nog wel gebruik van, maar dat laat ik je tegen de tijd wel weten per PM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jur_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-09 20:33
Ik heb ook een lange tijd een 15-85 gehad en recent via marktplaats verkocht. Het is een behoorlijk vlot focussende lens. Ik zou inderdaad ook het focussen eens alleen op het centerpunt zetten (cross-focus punt), deze zou wat accurater moeten zijn.

Verder is het altijd lastiger om te focussen wanneer er geen contrast is in je onderwerp, bijvoorbeeld wanneer het donkerder wordt, dus dat kan altijd een probeem zijn. Wellicht dat je het objectief nog eens op een andere body kunt proberen.

Verder veel plezier er mee in ieder geval! :) Ik heb altijd veel plezier beleefd aan die van mij, en hem alleen weg gedaan omdat ik over ben gegaan op FF en daar een ander objectief bij heb gescoord.

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Na werk nog even snel buiten wat foto's geprobeerd te maken vanaf mijn balkon. Het werd al langzaam donker (rond 18:15), maar naar mijn idee wel genoeg licht om de 15-85 en 18-55 met elkaar te vergelijken.

Vergelijking 18-55 met 15-85mm
Met beide lenzen heb ik een foto gemaakt vanaf mij balkon en inderdaad schieten ze op dezelfde iso (diafragma en sluitertijd had ik vast gezet in manuele modus). Toch heb ik het gevoel dat de 18-55 sneller scherp stelt. Hij maakt uiteraard meer lawaai en misschien lijkt ie daardoor sneller/harder te werken?

Foto maken niet mogelijk?
Wat me verder nog wel opviel is dat ie op sommige standen geen foto wil maken (knop ingedrukt, maar maakt geen foto). Dit heb ik wel eens gehad met mijn kit lens bij erg weinig licht, maar bij de 15-85mm lijkt dit vaker te gebeuren. Weet iemand hoe dit precies werkt?

Focus
Ik heb ook nog even de focus scale bekeken en die gaat alle kanten op als ik de camera op verschillende objecten richt, dus dat werkt gewoon. Qua focus instelling wist ik niet precies welke ik moest kiezen:
- ONE SHOT
- AI FOCUS
- AI SERVO

Nu heb ik net een tutorial video gekeken en lijkt er op dat ik de IA FOCUS vooral niet moet gebruiken, er daar stond ie bij mij op :-s... Inmiddels op AI SERVO gezet. Tutorial over focus settings: KLIK

Daarnaast wilde ik de focus op 'center' zetten, maar kom er niet helemaal uit waar ik dat instel. Ik kwam deze tutorial tegen, maar die gaat uit van het feit dat je het schermpje aan hebt: KLIK. Een andere tutorial geeft aan dat dit de "metering" instelling is: KLIK

Ik ga vanavond dus maar eens wat tutorials bekijken en toepassen op mijn camera.

Omdat ik overdag werk en het vroeg donker is, denk ik dat het echte testen van de lens pas het weekend gaat lukken. Ik neem zeker al jullie tips weer mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Geen foto maken bij weinig licht betekent meestal geen focus kunnen vinden. In de handmatige standen komt dit vaker voor doordat de camera dan niet automatisch de flitser omhoog klapt om te helpen bij het zoeken van focus. Druk de flitser via het knopje links van de zoeker omhoog, in het donker zal de flitser dan een aantal keren snel achter elkaar afgaan om de AF licht te geven om zo op een onderwerp te kunnen focussen.

AI SERVO dien je alleen te gebruiken bij bewegende onderwerpen. De camera verwacht dan beweging en past de autofocus continu aan (dus ook als je focust op een niet-bewegend onderwerp, dan krijg je dus een onderwerp dat af en toe uit focus is doordat de camera zoekt naar een bewegend voorwerp). Bij statische onderwerpen ben je beter af door ONE SHOT te gebruiken.

Focus op middelste punt instellen doe je door het knopje rechts bovenin op de achterkant van je camera te drukken (het "inzoom-knopje") en vervolgens met je instelwieltje net zo lang te scrollen naar rechts tot alleen het middelste AF-punt rood oplicht in de zoeker.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt trouwens s'avonds ook best wel foto's maken. Maar dan moet je wellicht meer lampjes aandoen. (Het is een inkopper, maar ik heb echt een keer iemand met alleen een paar kaarsen aan foto's zien maken en maar klagen dat de camera zo slecht focuste...)

Even voor de beeldvorming: ISO hoger instellen maakt het voor je camera NIET makkelijker om focus te vinden!!

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2013 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Hier ben ik nog een keer. Ik heb de lens vanmiddag naar buiten genomen en nog wat test foto's gemaakt. In het kort wat scenes incl opmerkingen:

- Uitgezoomd (ong. tussen de 15 en 35mm) geven mooie foto's, nagenoeg geen scherpstelling problemen. Schiet in auto modus netjes op ISO 100 op f7 en 1/125.

- Ingezoomd (ong. tussen de 50 en 85mm) heeft ie moeite met scherpstellen op (vaste) objecten. Vaak moet ik de lens een beetje manueel 'helpen' of duurt soms een paar seconden (en/of een stuk of 4 keer klikken op de afdrukknop) voordat ie echt scherp heeft gesteld. Met name vol ingezoomd met het diafragma hoger dan f7.0 gaat het erg moeizaam en schiet ie naar ISO 800 (in vol daglicht!). Ook is het een paar keer voorgekomen dat de camera helemaal niet wil afdrukken terwijl de focus en belichting goed lijkt te zijn. Kan iemand uitleggen hoe dit kan?

Mogelijk ben ik dit soort problemen nooit eerder tegen gekomen omdat ik voornamelijk mijn 18-55mm altijd heb gebruikt, en dus niet in het 'probleemgebied' komt. Moet ik er dus gewoon aan wennen dat de lens veel licht nodig heeft bij inzoomen om goed te presteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Niet online

Radiant

Laat eens wat voorbeelden zien van dingen waarop je niet kan focussen? Voor autofocus heb je contrast nodig, een egaal witte muur werkt bijvoorbeeld niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bsmpower schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 15:11:
Hier ben ik nog een keer. Ik heb de lens vanmiddag naar buiten genomen en nog wat test foto's gemaakt. In het kort wat scenes incl opmerkingen:

- Uitgezoomd (ong. tussen de 15 en 35mm) geven mooie foto's, nagenoeg geen scherpstelling problemen. Schiet in auto modus netjes op ISO 100 op f7 en 1/125.

- Ingezoomd (ong. tussen de 50 en 85mm) heeft ie moeite met scherpstellen op (vaste) objecten. Vaak moet ik de lens een beetje manueel 'helpen' of duurt soms een paar seconden (en/of een stuk of 4 keer klikken op de afdrukknop) voordat ie echt scherp heeft gesteld. Met name vol ingezoomd met het diafragma hoger dan f7.0 gaat het erg moeizaam en schiet ie naar ISO 800 (in vol daglicht!). Ook is het een paar keer voorgekomen dat de camera helemaal niet wil afdrukken terwijl de focus en belichting goed lijkt te zijn. Kan iemand uitleggen hoe dit kan?
Wat is de sluitertijd in dit geval?

Wanneer je in dezelfde licht omstandigheden schoot, dan betekent f/7 en ISO 800, dat je camera een 3 stops hogere sluitertijd heeft uitgekozen, om dezelfde belichting te houden. Dus 1/1000.... En dat zou wel heel erg raar zijn. (Beetje hogere sluiter is ok bij langere brandpuntafstand, maar dit is overdreven.)
Mogelijk ben ik dit soort problemen nooit eerder tegen gekomen omdat ik voornamelijk mijn 18-55mm altijd heb gebruikt, en dus niet in het 'probleemgebied' komt. Moet ik er dus gewoon aan wennen dat de lens veel licht nodig heeft bij inzoomen om goed te presteren?
Nee, in normaal zonlicht moet deze lens op alle brandpuntafstanden vlot focusseren. Een beetje helpen zou absoluut niet nodig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Hierbij wat foto's waarbij de camera veel moeite had met scherpstellen. De eerste foto is wel scherp, maar dit koste dan ook wel 4 scherpstelling pogingen.

Koste veel tijd voordat ie scherp was.
85mm | 1/125 | f6.3 | ISO 100 (in vol daglicht met zonnetje)
Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3682/10402979513_e50fbc6530_z.jpg (origineel)

Bij deze foto probeerde ik de eenden scherp te krijgen. Focus punt stond op het midden. Het lijkt er op dat de bladeren voor scherper zijn. Maar de kwaliteit van de hele foto laat te wensen over.
85mm | 1/200 | f5.6 | ISO 1250 (in vol daglicht met zonnetje)
Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3742/10402804654_7998555f7c_z.jpg(origineel)

P.s. inmiddels heb ik de Canon 18-135mm IS STM aangeschaft. Ik vertrouw de 15-85mm niet genoeg om hem straks mee te nemen op vakantie en zat eerder al te twijfelen om de 18-135mm STM te halen. Ik heb wat test foto's gemaakt en deze lens stelt veel sneller scherp dan de 18-85mm. Ik ervaar totaal niet meer de problemen die ik heb met de 15-85mm. Op papier zou het een stap terug moeten zijn, maar in de praktijk lijkt de 18-135mm te voldoen aan al mijn verwachtingen. De 15-85mm gaat dus weer in de verkoop. Ik had de lens misschien nog meer tijd moeten geven, maar ivm vakantie geen tijd meer voor. Hopelijk is de volgende eigenaar er wel blij mee, en weet hij/zij hoe de lens gebruikt moet worden om er alles uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Klinkt alsof er iets niet helemaal jofel is aan die 15-85. Het kan nooit zo zijn dat die lens slechter presteert op het gebied van AF dan je 18-55, bij dezelfde onderwerpen etc. Ook al zoom je wat verder in.

"85mm | 1/125 | f6.3 | ISO 1250 (in vol daglicht met zonnetje)" klinkt ook vreemd. Op basis van de Sunny 16 regel (zonnig weer = 1/100, F/16, ISO 100) zou daar nooit ISO 1250 nodig moeten zijn.

Maar de foto met de eendjes lijkt dan wel weer wat logischer waardes op te leveren. Misfocus kan daar ook nog wel verklaard worden door de takken in de voorgrond waar wellicht (per ongeluk) op scherpgesteld is. Maar die foto is inderdaad in z'n geheel wel erg onscherp.

Ik weet niet of je 'm al verkocht hebt, maar ik zou er hard over nadenken om 'm terug te sturen. Een defecte lens tweedehands verkopen kan twee kanten op gaan: Of je krijgt 'm niet verkocht, of je krijgt er een boel gezeik mee omdat de koper er pas na koop achter komt dat die lens brak is.

Edit: oh, wacht, je hebt 'm zelf ook tweedehands? Dan zou ik eens een hartig woordje met de vorige eigenaar gaan spreken en/of kijken of je hem alsnog onder garantie kan laten repareren. Je hebt er neem ik aan de oorspronkelijke bon bij? Anders kan je evt. nog kijken in hoeverre Canon hier nog fabrieksgarantie op biedt.

[ Voor 22% gewijzigd door Orion84 op 21-10-2013 15:38 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:06

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Eens met Orion, deze lens niet zo door gaan verkopen. Als ik je verhaal zo lees is die defect. De vorige eigenaar opbellen en met hem even overleggen hoe nu verder te gaan. Mocht er nog een bon zijn en de lens is minder dan 2 jaar oud, dan zit er nog garantie op en kan je hem bij Canon laten repareren.

Maar ik zou zeker niet te snel je laten afwimpelen bij de vorige eigenaar, een defect product verkopen mag ook 2e hands niet zonder dat de nieuwe koper op de hoogte is ervan.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dat bovenste plaatje is een beetje vreemd. Het lijkt er bijna op alsof er een lenselement los of scheef zit. De fietsen zijn behoorlijk onscherp, maar als ik de rest van de foto bekijk lijkt het wel redelijk scherp. In ieder geval lijken de fietsen niet onscherp te zijn door een beperkte scherptediepte, want dan had ik verwacht dat alles buiten het bordje net zo onscherp was (en zeker het gebouw op de achtergrond had dan minder scherp moeten zijn).

Als het een los element is, kan je het misschien ook horen. Mijn 70-200/4 had een los focus element waardoor de onderkant van de foto's onscherp werden. Dit kon je horen (en zien als je via het front element naar binnen keek) als de lens kantelde, waardoor het losse element heen en weer bewoog aan de onderkant (de bovenkant zat wel nog vast). Dit viel gelukkig toen nog binnen de garantie periode en is zonder problemen opgelost.

Mocht dit voor jou niet meer binnen de twee jaar garantieperiode vallen, zou ik zeker verhaal proberen te halen bij de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe kom je bij die eerste aan ISO 1250?

Als ik de EXIF bekijk staat er toch echt ISO100. (85mm f/6.3 1/200 100ISO)

Edit: ik zie het al je hebt de settings verwisseld. Bij die tweede is het nog wel mogelijk dat ie een hoge ISO kiest. Het is een redelijk donkere omgeving. Al lijkt ie wel een klein beetje overbelicht.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2013 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:09
Eens met henkie196: los element. Ik zie inderdaad ook een soort tilt-effect. Daarnaast zeer veel abberaties omdat de correcties door het losse element niet goed kunnen "werken".

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
Hoi allen. Sorry voor de late reactie maar ik ben net terug van 3 weken Nepal. Ik heb daar heel kort even de reacties gelezen maar wilde niet tijdens mijn vakantie op dit forum reageren en/of de verkoper mailen. Daarbij had ik de lens niet mee en kon ik toch niks testen. Inmiddels is me duidelijk dat de lens defect lijkt en zal vandaag de verkoper mailen hierover. Ben benieuwd of we er uit komen.
Pagina: 1