Back-up accu 2,4V vervangen door 2xAA batterijen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-10 21:31
In een tweetal bedieningskasten voor tekstaanduiders van bussen zitten back-up accu’s van 2,4V / 110mAh (oplaadbaar, NiCD).

Deze zitten op de PCB gesoldeerd, maar kunnen op den duur gaan lekken waardoor de PCB beschadigd raakt.

Ik wil eigenlijk deze accu’s van het PCB gaan verwijderen en een vervanger buiten de behuizing v/h apparaat plaatsen.

Is het mogelijk om een batterijhouder voor 2xAA (penlite) eraan te solderen en daarin 2 stuks oplaadbare (NiMH) AA-batterijen van 1,2V p/s (=totaal 2,4V bij het in serie schakelen) te plaatsen als vervanger van de bovenstaande accu?

Een NiCD vervangen door NiMH kan volgens mij verder ook geen kwaad, omdat ze in principe op dezelfde manier worden opgeladen?

[ Voor 5% gewijzigd door Josefien op 03-07-2016 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
De enige reden waarom dit niet zou kunnen is een ruimtelijke. Dus eenvoudig de vraag of je het kwijt kunt, de twee soldeerpuntjes gemakkelijk kan bereiken en vervolgens de oude accu gemakkelijk kan verwijderen. Kortom, alleen maar de praktische kant verder niets.
Technisch zijn beide gewoon eender, allebei 2,4 V. Hoe ze worden opgeladen, ik ga er van uit dat dit hoe dan ook op de juiste manier gebeurt (de oude accu zal denk ik met z'n 2,4 V ook uit twee cellen in serie bestaan, zie onderstaand commentaar van Ferry), is verder niet relevant, opgeladen en wel zijn ze afgezien van de capaciteit gewoon gelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door Techneut op 09-10-2013 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-10 21:31
Ruimtelijk is het geen probleem. De bestaande accu is al gedesoldeerd en de soldeerpunten zitten vrij dicht bij de achterkant v/h apparaat. Via een gaatje in de behuizing kunnen de draden naar buiten worden geleid naar de batterijhouder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Qua laden zal het misschien iets minder gunstig zijn. Maar echt een probleem zal het niet zijn lijkt mij. Uiteindelijk zijn de celspanningen gelijk, en staan er hier gewoon 2 in serie (volgens mij kan dat ook de oorzaak zijn van het laden. In serie laden kan onbalans tussen beide cellen geven).
Eventueel 2xAAA gebruiken om toch iets sneller de batterijen op niveau te kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

Gebruik wel zgn. 'low self-discharge' NiMH cellen (Sanyo Eneloop, GP ReCyco, enz.); het laadcircuit is immers ontworpen voor het druppelladen van een 110mAh accuutje en met een paar 'goedkopie' cellen zou het wel eens een 'race tegen zelfontlading' kunnen worden.

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:15

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Yep, de laadstroom zal rond de 10mA liggen, voor een 2000mA moet die theoretisch 200 uur laden om vol te zijn.... Overigens als je een beetje rond snuffelt kan je prima kleine cellen vinden.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
Als je toch aan het solderen gaat kun je misschien kijken of je de cellen ergens anders in de behuizing kunt onderbrengen, ergens waar het minder kwaad kan als die cellen ook plotseling gaan lekken.
Pagina: 1