Nokia Lumia 1020 review

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-09 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Topicstarter
reviews: Nokia Lumia 1020: high-end camera, midrange-telefoon
Gooi je die foto's vervolgens op Facebook of een andere socialemediasite, dan worden ze nogmaals verkleind en gecomprimeerd, waardoor de verschillen opnieuw afnemen.
Nemen verschillen af of nemen verschillen toe?

Ik zou beargumenteren dat verschillen (van de initiele hoge resolutie) tot aan het uploaden/comprimeren op iets als FaceBook, juist toenemen. Een toename van een verschil zorgt juist voor een herkenbare vermindering van detail?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 19:08

WoutF

Hoofdredacteur
Het punt is dat de verschillen tussen een full-size-foto uit de 1020 en uit de iPhone 5S goed zichtbaar zijn. Verklein je beide vervolgens naar Facebook-formaat en gooi je er nog wat extra jpeg-compressie overheen, dan is het kwaliteitsverschil tussen die twee foto's al flink afgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 14:23

Booster

Superuser

Wat is de tracknaam/artist van de muziek vanaf 00:33 o.a? :)

Mijn complimenten weer trouwens. Erg goede presentatie die mijn aandacht vasthoud, en helder uitgelegd/vergeleken.

[ Voor 49% gewijzigd door Booster op 09-10-2013 10:05 ]

The cake is a lie | The Borealis awaits...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ander puntje:
Hoe de optische stabilisatie precies werkt is niet helemaal duidelijk. Nokia heeft het zowel over het bewegen van de 'optical assembly' als van de 'lens assembly', waardoor we vermoeden dat enkel de lenselementen bewegen om trillingen op te vangen en niet het hele objectief plus sensor
Dat is een nogal nutteloze opmerking. Beeldstabilisatie vermindert de rotatie van de camera, (dus omhoog/naar beneden richten, of links en rechts) en niet een op en neer gaan van de gehele camera.Daarom dat voor optische beeldstabilisatie de lens t.o.v. de sensor moet bewegen, en juist niet het objectief + sensor. Dat laatste doet namelijk niets zinvols.

Het is eenvoudig in te zien dat alleen rotaties relevant zijn. Als je een landschap fotografeert, dan zie je duidelijk wanneer de camera één graad omhoog wijst. De berg in de achtergrond komt dan duidelijk veel lager in beeld. Echter, wanneer je de camera één mm omhoog beweegt , maar 'm nog steeds horizontaal houdt, dan levert dat exact hetzelfde beeld op. In theorie beweegt de berg ook, maar de beweging is dan in de orde grootte: 1mm / 1000 meter t.o.v. de hoogte die in berg in het beeld inneemt. Zelfs als de berg dus het gehele beeld inneemt, dan is dat slechts 1 miljoenste van de beeldhoogte. Dus in de orde van 1/100e tot 1/1000 pixel verschuiving.

Bij objecten die zich dichterbij bevinden wordt het effect groter, maar pas bij macro opnamen is het effect zo groot dat het zinvol is die beweging te corrigeren. Daarom dat de enige optische beeldstabilisatie die behalve rotaties, ook translaties corrigeert, in de Canon L macro lens zit. Voor smartphones is het echter totaal irrelevant.

Je mag die hele paragraaf over de werking van de optische beeldstabilisatie dus weglaten. Het is gewoon optische beeldstabilisatie zoals je die in alle camera's tegenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LukevanDrie
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 16:47

LukevanDrie

Teamlead Mediateam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arthur-m
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-09 22:45
Ha Wout,

Weer ene fijne review van je! Mooie onderbouwingen en altijd zeer compleet.
Ik proef ook een grote mate van objectiviteit, wat altijd erg prettig is!

Ik lees je reviews erg graag!

Groet, Arthur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Je mag die hele paragraaf over de werking van de optische beeldstabilisatie dus weglaten. Het is gewoon optische beeldstabilisatie zoals je die in alle camera's tegenkomt.
Goed punt. Done.
arthur-m schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 14:14:
Ha Wout,

Weer ene fijne review van je! Mooie onderbouwingen en altijd zeer compleet.
Ik proef ook een grote mate van objectiviteit, wat altijd erg prettig is!

Ik lees je reviews erg graag!

Groet, Arthur
Dank je, en graag gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil nog wel even reageren op een bepaald punt ook vermeld in deze reactie Six9 in 'reviews: Nokia Lumia 1020: high-end camera, midrange-telefoon'
Six9 in 'reviews: Nokia Lumia 1020: high-end camera, midrange-telefoon'
Ik heb deze ook in het mismoderatie topic gemeld omdat deze een -1 had gekregen.
Ik vind het wel zeker een +2 of +3 zelfs.

De tweakers reviewer geeft in de review en ook nog eens reacties daarboven namelijk aan dat de Lumia 1020 mede een lagere score krijgt omdat Google apps ontbreken.
De reactie met Six9 constateert dan heel terecht dat bij tweakers reviews blijkbaar een product een lagere score gegeven wordt als de maker van een concurrerend product dat die reviewer gebruikt lastig doet.
Alsof het locked in te zijn van de tweakers reviewer op Google producten de Lumia 1020 een slechter product maakt.

Maar ik hoor bij tweakers reviews dan weer nooit als negatief punt dat android telefoon de iCloud niet ondersteunt omdat apple daar geen app voor levert op android of dat op android telefoon geen Apple Siri app wordt geleverd. Dus als je locked in ben op Apple diensten is dat geen probleem bij reviews van Android telefoons maar als de reviewer locked in is op Google dan is dat wel een probleem voor de Nokia Lumia 1020.

Waar de review eindigt met de conclusie:
We geven de Lumia 1020 daarom drieënhalve ster, maar ben je een fotografieliefhebber zoals hiervoor genoemd, dan kun je daar gerust een halve ster bijtellen
was het misschien gepaster geweest om te zeggen.
We geven de Lumia 1020 daarom vier sterren, maar ben je een helemaal locked in op Google/Apple diensten, dan kun je daar gerust een halve ster aftrekken
En dan verwacht ik dit soort review punten natuurlijk elke keer ook bij Android telefoon reviews (het ontbreken Apple diensten dan)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2013 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoutF

WoutF

Hoofdredacteur
Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 17:23:
Ik wil nog wel even reageren op een bepaald punt ook vermeld in deze reactie Six9 in 'reviews: Nokia Lumia 1020: high-end camera, midrange-telefoon'
Six9 in 'reviews: Nokia Lumia 1020: high-end camera, midrange-telefoon'
Ik heb deze ook in het mismoderatie topic gemeld omdat deze een -1 had gekregen.
Ik vind het wel zeker een +2 of +3 zelfs.

De tweakers reviewer geeft in de review en ook nog eens reacties daarboven namelijk aan dat de Lumia 1020 mede een lagere score krijgt omdat Google apps ontbreken. Het Google-apps-verhaal maakt maar een klein deel uit van de kritiek op het ecosysteem.
De reactie met Six9 constateert dan heel terecht dat bij tweakers reviews blijkbaar een product een lagere score gegeven wordt als de maker van een concurrerend product dat die reviewer gebruikt lastig doet.
Alsof het locked in te zijn van de tweakers reviewer op Google producten de Lumia 1020 een slechter product maakt.
Ik stip die afwezigheid wel aan in de review, omdat het WP8-platform daarmee afwijkt van Android en iOS en ik denk dat het voor mensen die WP8 minder goed kennen relevante info kan zijn. Ik zeg er ook duidelijk bij dat dit zeker niet voor iedereen relevant is, en dat als je geen gebruik maakt van Googles diensten je hier niets van hoeft aan te trekken.

Als het mij echt zo zwaar om die Google-apps ging had ik dat wel specifiek als minpunt opgevoerd. De vermelding in de review was meer een observatie dan een oordeel.
Maar ik hoor bij tweakers reviews dan weer nooit als negatief punt dat android telefoon de iCloud niet ondersteunt omdat apple daar geen app voor levert op android of dat op android telefoon geen Apple Siri app wordt geleverd. Dus als je locked in ben op Apple diensten is dat geen probleem bij reviews van Android telefoons maar als de reviewer locked in is op Google dan is dat wel een probleem voor de Nokia Lumia 1020.
Sorry, maar dat vind ik echt appels met peren vergelijken. Niet elke app is gelijk en ook niet elke dienst is gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WoutF schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 20:59:
[...]

Ik stip die afwezigheid wel aan in de review, omdat het WP8-platform daarmee afwijkt van Android en iOS en ik denk dat het voor mensen die WP8 minder goed kennen relevante info kan zijn.
Maar ik zie nooit in android telefoon reviews staan dat op Android de Apple apps ontbreken of de Nokia apps of MS Office. Een iPhone gebruiker heeft toch ook last van het ontbreken van Apple apps als ze naar een ander platform willen?
Als het mij echt zo zwaar om die Google-apps ging had ik dat wel specifiek als minpunt opgevoerd. De vermelding in de review was meer een observatie dan een oordeel.

[...]

Sorry, maar dat vind ik echt appels met peren vergelijken. Niet elke app is gelijk en ook niet elke dienst is gelijk.
Ofwel je vindt Google diensten toch het belangrijkst (want juist het ontbreken van die apps levert negatieve observaties op in je review van windows Phone) maar jullie vind Apple diensten minder belangrijk (want het ontbreken daarvan op android wordt in geen enkele review genoemd) en daarmee worden je reviews gekleurd.
Op Android en iOS telefoons krijg je ook geen gratis weredlwijde offline navagatie app die iets van 60 euro waard is zoals op Nokia. Het ontbreken daarvan zie ik ook niet terug in reviews bij high end Android toestellen of iPhones terwijl die dure apps standaard gratis zit op alle high end Nokia's.

Je reactie legt op geen enkele manier uit waarom google app (je noemt ze zowel in het artikel als in de reacties) belangrijker zijn van Apple apps of de gratis offilin navigatie apps op Nokia toestellen dat ze wel negatief bij Windows Phone worden genoemd maar het ontbreken van die Apple en Nokia apps omgekeerd niet negatief bij android reviews.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2013 12:14 ]

Pagina: 1