Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerZero86
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-04 17:32
Hallo beste mensen.

Ik ben op zoek naar een NAS. Deze moet de volgende dingen gaan doen:
-Gebruikt worden door maximaal 4 gebruikers tegelijk (alsin data in-en output)
-Tenminste 4 TB aan dataopslag
-Een webUI waarop bepaalde dingen geregeld kunnen worden (met name torrents).
-Backups van externe bronnen moeten erheen gesynced worden (met name van mijn server, die elders staat)
-De prijs moet redelijk blijven. Nu is redelijk erg vaag, dus ga ik het getal 350 uit mijn hoge hoed trekken. Dit is geen wet van meden en perzen: iets meer is niet echt een probleem, mits de voordelen opwegen tegen de nadelen

Het hele huis is binnenkort klaar voor 1Gb/sec (overal cat6 en nieuwe switches), dus de kabels mogen de bottleneck niet zijn

Ikzelf ben goed met Linux, Windows en alles daaromheen, maar ik ben daarmee de enige gebruiker die dat voordeel heeft, de rest is helaas vrij digibeet.

Zelf heb ik op dit moment het volgende in gedachte: QNAP TS-210 Turbo NAS, waarin ik dan twee 5200rpm 2TB schijfjes stop (die ik erbij koop), daar gooi ik dan Debian op, vervolgens forward ik port 22 vanuit de router naar de NAS, zodat backups vanaf extern naar hier en van hier naar extern gesynced kunnen worden over SSH. Uiteraard neem ik alle SSH veiligheidsmaatregelen in acht (geen rootlogin, allen login met publickey, etc). Daarnaast installeer ik een torrentclient welke een webUI heeft, zodat alle gebruikers dit kunnen regelen (uiteraard staat port 80 alleen intern open). Daarnaast voer ik alle configuraties uit zodat iedere gebruiker de NAS als schijf kan terugvinden op zijn of haar computer.

Klinkt dat als een degelijk idee in jullie oren? Is er misschien een NAS die beter geschikt is?

[ Voor 8% gewijzigd door KillerZero86 op 08-10-2013 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Aankoopadvies. Move OT->CAA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webbier
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-05 15:56
Als je een qnap koopt en er vervolgens debian op gaat zetten (weet niet eens of dit zomaar gaat) kun je beter zelf een nas in elkaar zetten. Pak een itx moederbordje (bijv. pricewatch: ASRock B85M-ITX of pricewatch: ASRock B75M-ITX) met een bijpassende processor (bijv. http://tweakers.net/product/324260/intel-celeron-g1610/ of pricewatch: Intel Pentium G3220 Boxed, let even op het socket).
Doe er wat geheugen, een voeding en een kastje bij en je bent waarschijnlijk goedkoper uit dan je qnap, terwijl je meer power hebt.