Goedeavond tweakers,
Kan ik 2 pc ventilatoren op een en de zelfde aansluiting van het moederbord kwijt?
Kan ik 2 pc ventilatoren op een en de zelfde aansluiting van het moederbord kwijt?
Hoi ik zou eigenlijk niet weten wat mijn moederbord qua ventilatoren aan kan.TERW_DAN schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 21:23:
Dat ligt eraan wat voor fans dat het zijn.
Een standaard fannetje doet 0,2 of 0,3A. Maar pak je een bijvoorbeeld een beruchte Delta 120mm fan, al dan niet met metalen bladen, die trekt makkelijk in de buurt van 1A.
Kijk naar het verbruik en wat je moederbord kan leveren en dan heb je je antwoord.
Nee het zouden dan 2 fans worden van 80 mm van ongeveer 0.2 tot 0.7 ampere.TERW_DAN schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 21:23:
Dat ligt eraan wat voor fans dat het zijn.
Een standaard fannetje doet 0,2 of 0,3A. Maar pak je een bijvoorbeeld een beruchte Delta 120mm fan, al dan niet met metalen bladen, die trekt makkelijk in de buurt van 1A.
Kijk naar het verbruik en wat je moederbord kan leveren en dan heb je je antwoord.
[ Voor 144% gewijzigd door Anoniem: 520779 op 09-10-2013 07:21 ]
Ik verwacht dat het wel kan. Meestal is 1A totaal over zo'n header de norm volgens mij. Er is voor zover ik weet helaas niet echt een standaard voor, dus het verschilt qua moederbord wat wel kan en wat niet.Nee het zouden dan 2 fans worden van 80 mm van ongeveer 0.2 tot 0.7 ampere.
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Is het dan gewoon solderen van de 3 draden?Ultraman schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 07:46:
Maak aub gebruik van de "Wijzig" knop rechtsbovenaan je post, in plaats van tweemaal na jezelf te posten binnen 24 uur.
Vaak gaat twee fans op een enkele aansluiten wel goed. Ik heb vroeger een Slot A processorkoeler gehad waar twee snel draaiende 40mm fans op zaten en die gingen ook samen op 1 header.
Dat waren echter wel kleintjes dus.
Als je 80mm niet te lomp zijn verwacht ik dat het geen problemen op zal leveren.
[...]
Ik verwacht dat het wel kan. Meestal is 1A totaal over zo'n header de norm volgens mij. Er is voor zover ik weet helaas niet echt een standaard voor, dus het verschilt qua moederbord wat wel kan en wat niet.
Hoe zuiniger die fans hoe safer je zit natuurlijk. Meeste 80mm fans die ik heb zijn 0.2 a 0.3A vziw, daar durf ik er best twee of drie van aan een header te hangen.
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 520779 op 09-10-2013 08:03 ]
Twee draden zou ik doen, enkel plus en minAnoniem: 520779 schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 08:01:
Is het dan gewoon solderen van de 3 draden?
Ja, dat kan.Bij een fan dan het stekkertje eraf halen en het draadje strippen en solderen op het andere fan en die op het moederbord plaatsen?
Ik zou verwachten dat er dan ergens een zekering doorpoeft of dat er een spoortje naar de fan header doorbrand en het dan niet meer werkt. Qua enge dingen zal het wel meevallen.Maar als het niet kan, dat me moederbord het niet aan kan, wat gebeurd er dan? Moederbord kapot, of de fan?
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Die foto heeft een veel te lage resolutie om iets zinnigs over het moederbord te kunnen zeggen, post even wat het merk + model is.Anoniem: 520779 schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 07:18:
http://i1310.photobucket....c02978496_zps6fb65590.jpg
Dit is me moederbord boven het PCI-E x16 slot zie jee aansluiting voor een fan(bruine kleur), en waar de 24 pins stekker van de voeding ingaat zie je ook een aansluiting voor een fan(wit) maar de laastse genoemde doet het niet. Hoe komt dat? Wie weet hoe je die aan de praat krijgt?
Ik hoop dat jullie allen de foto kunnen zien.
Als het niet kan, kan er iets stuk gaan op je moederbord, de fans overleven het wel. Of er op je moederbord dan een automatische zekering doorgaat, of een éénmalige, of een spanningsregelaar doorfikt waar ook nog een ander onderdeel van afhankelijk is, is niet te voorspellen.Anoniem: 520779 schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 08:01:
Maar als het niet kan, dat me moederbord het niet aan kan, wat gebeurd er dan? Moederbord kapot, of de fan?
"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq