Alternatieve behuizing BBG Basissysteem en CPU koeler

Pagina: 1
Acties:

• Buur75
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-01 11:42
Ik ben van plan de configuratie uit de desktop BBG van afgelopen maand te kopen, maar ik kan weinig info en geen reviews vinden van de aanbevolen behuizing, de Cooler Master N300. Tevens vind ik 'm niet zo mooi (dat is persoonlijk en dus heel moeilijk natuurlijk) en is hij niet te krijgen bij de shops waar ik de spullen wil kopen (nog kiezen tussen Azerty, 4lauch en 4allshop)...

Ik ga niets overklokken, en ga er naast de opgegeven componenten niets anders inbouwen behalve een dvd-brander en misschien een HD naast de SSD, dus ruimte en supergoede airflow voor hete componenten is niet echt nodig (er komt zelfs geen videokaart in want APU). Echter vind ik het wel belangrijk dat het geheel STIL is.

Wat betreft uiterlijk: klein is fijn (en mooier), en ik hou van eenvoudig een kaal (dus liever geen leds en flauwekul poespas). En oja, een USB3 poort vind ik toch wel leuk, maar niet echt heel erg noodzakelijk, maar wel pre.

Ik heb zelf rondgekeken bij de populaire kasten in de pricewatch, en de volgende vallen ook in mijn smaak:
  • Corsair Carbide 200R, iets groter, en kreeg op hardwareinfo niet zo'n al te beste review?
  • Fractal Design Core 1000 USB3, maandenlang de grote hit bij de basissystemen van de BBG, is sinds kort als USB3 versie te krijgen!
Heeft iemand misschien nog andere ideeen? Is de 200R echt niet zo goed? Is de Core 1000 een slechte optie? Zoals je ziet zit ik in de goedkope prijsrange, dus <60 euro...

En oh wat betreft het stille, terwijl ik zeer waarschijnlijk nooit het absolute max van de apu ga vragen ben ik wel naar het kijken voor een vervangende CPU koeler omdat die wellicht stiller is dan de boxed koeler van de A8-5600. Dit is een FM2 socket. Ik had de Cooler Master Hyper 412s uitgekozen (stil en goedkoop), maar deze past volgens mij alleen op een FM1 socket? Is dat verschil zo groot; gaat dat echt niet lukken op een FM2? Welke kan ik dan beter nemen (max 40 euro of zo), of is de boxed koeler prima als ik toch niet overklok.

• Stravincy
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
Ik kan je wel vertellen welke ik later van plan ben te gaan kopen, of je verder wat aan dit "advies" hebt weet ik niet. Heb ook geen idee hoe stil deze behuizing is, maar dat kan je vast wel ergens vinden.

Corsair Carbide 300R: pricewatch: Corsair Carbide 300R

• Buur75
Ja die is mooi en heel goed, maar die vind ik echt te groot...

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:33

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik zou dan gewoon de Core 1000 USB3 nemen als die voldoet aan je eisen. Let wel op dat die enkel processorkoelers met een hoogte t/m 148 mm kan huisvesten. De Coolermaster 412S is 160 mm hoog en gaat dus niet passen.

Mounting holes van FM1 en FM2 zijn volgens mij gelijk; elke koeler die op FM1 past, past dus ook op FM2. Aangezien de processor niet heel veel hitte verstookt kan je ook kijken naar een kleinere koeler zoals de Coolermaster TX3. Die past wel in de Core 1000.

• Buur75
Ja ik neigde al naar de aanschaf van die kast. Dank je wel! Een beetje bevestiging helpt de onzekere mensch enorm.

Nou zomaar een vraagje, maar die Coolermaster TX3, hoe kom je daar zo snel bij? Ik bedoel, er zijn vele tientallen modellen om uit te kiezen, maar deze schud je zo uit je mouw? Heeft die een goede reputatie of zo? Ik zat zelf nog naar de Scythe Big Shuriken 2 Rev. B. Deze is gekanteld en past volgens mij ook in de Core 1000... Is dat wat, of zou je de TX3 nemen? Zoals je zelf goed aangaf is een lage geluidsproductie inderdaad belangrijker voor mij dan de koelcapaciteiten...

[ Voor 3% gewijzigd door Buur75 op 08-10-2013 21:26 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Voor jouw gebruik maakt de koeler niet heel belangrijk, als je nou ging overklokken of extreme stilte wilde bij een heethoofd als een FX-8350, was het al veel belangrijker.

People as things, that’s where it starts.

• Buur75
Klopt, maar ik wil wel extreme stilte bij deze normale werk-PC en ik vrees dat de boxed koeler van de A8-5600k daar niet aan voldoet. 'Extreem' is misschien een beetje overdreven, maar bijvoorbeeld mijn oude LCD monitor is sinds kort ook aan het zoemen en daar erger ik me al kapot aan, die gaat er dus ook uit, maar dat terzijde. Het is een indicatie van hoe veel ik van stilte hou...

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:12

Thomg

Aww yiss

Stilte? Gelid tranquilo rev2 ;) 152>148
pricewatch: Noctua NH-L9a

[ Voor 64% gewijzigd door Thomg op 08-10-2013 22:20 ]

• Buur75
Puik, maar past niet in Core 1000!
(sorry, ging over de Gelid)

[ Voor 40% gewijzigd door Buur75 op 08-10-2013 22:23 ]

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:12

Thomg

Aww yiss

Buur75 schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 22:21:
Puik, maar past niet in Core 1000!
Hah! Ik was je 1 minuut voor!
Sorry kon het niet laten :X

Ook aantrekkelijke opties
pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
pricewatch: Scythe Shuriken Rev. B

[ Voor 37% gewijzigd door Thomg op 08-10-2013 22:26 ]

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:33

Bolletje

Moderator Harde Waren
Buur75 schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 21:25:
Ja ik neigde al naar de aanschaf van die kast. Dank je wel! Een beetje bevestiging helpt de onzekere mensch enorm.

Nou zomaar een vraagje, maar die Coolermaster TX3, hoe kom je daar zo snel bij? Ik bedoel, er zijn vele tientallen modellen om uit te kiezen, maar deze schud je zo uit je mouw? Heeft die een goede reputatie of zo? Ik zat zelf nog naar de Scythe Big Shuriken 2 Rev. B. Deze is gekanteld en past volgens mij ook in de Core 1000... Is dat wat, of zou je de TX3 nemen? Zoals je zelf goed aangaf is een lage geluidsproductie inderdaad belangrijker voor mij dan de koelcapaciteiten...
Is een redelijke populaire kleinere processorkoeler. Nu komt echter naar voren dat je stilte wel heel erg hoog hebt zitten (kwam in de openingspost nog niet zodanig naar voren).

Die Shuriken is dan inderdaad wel een goede keuze. Je kan ook nog weerstanden kopen die je er tussen kan zetten of een goedkope fancontroller (pricewatch: Zalman Fan Mate 2). Dan maak je het helemaal stil. Je kan dan zelf de ventilatorsnelheid bepalen.

Hoeveel haast zit er bij? Dit weekend kan ik namelijk wel verschillende ventilators testen met de Fan Mate 2. TX3 heb ik volgens mij nog wel op de plank liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Bolletje op 08-10-2013 22:27 ]

• Buur75
Ok dank u wel, ik ga het eerst zonder fancontrollert proberren!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

200R is een prima kast, maar niet bijzonder stil (niet zo gek gezien de hoeveelheid gaten overal voor koeling).

Misschien dit iets voor je?:

pricewatch: Cooler Master Silencio 352

Moet je wel bij een mATX mobo blijven, maar binnen budget, klein, keurig om te zien/afgewerkt, stil, en 50 euris.

• Oraijon
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-02 18:35
Voor case zou je ook eens kunnen kijken naar de N200 van Cooler Master
pricewatch: Cooler Master N200

Heb er zelf toevallig een paar maanden terug een build mee gemaakt die me enorm meeviel, voor de prijs krijg je redelijk wat "luxe", kabel management, twee ingebouwde fans, veel ruimte voor cpu koeler (en evt videokaart als je daar ooit voor kiest).

Enige wat wel een beetje tricky was is de plaatsing van de 2.5" drives, die zitten zo dat de aansluiting net te ver weg zitten van de 3.5" drives waardoor ik wat creatiever moest zijn met m'n voedingskabels (maar ook dat is goedgekomen :P).

Qua stilte vond ik hem persoonlijk ook fijn, maar durf totaal niet in te schatten of dat voor jou ook geldt dus daar zou je even je google-fu op los moeten laten :p

• Buur75
Bedankt voor de behuizingen, ik zal ze allemaal in overweging nemen. Met name die Silencio van Foritain bevalt me wel zo op het eerste gezicht! Merci.

@Bolletje: dank voor het aanbod, maar het hoeft niet hoor. Ik denk dat ik vandaag of toch vrijwel zeker nog voor het weekend een bestelling ga plaatsen.
Pagina: 1