Syteempartitie Vergroten Win7 No Unallocated space

Pagina: 1
Acties:

• spier084
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-08-2025
Hallo iedereen,

mijn vriendin heeft problemen met opslagruimte op haar laptop. Ik zal als eerste de beginsituatie beschrijven:

Een tijd terug heb ik een Windows Recovery Disk gebruikt om haar laptop op te frissen. Bij deze handeling heb ik ervoor gekozen de harde schijf (maar één aanwezig) te partitioneren in een systeemdeel (C: +/- 30 GB) en een datadeel (D: de rest, 200+ GB). Alles is toendertijd netje geformatteerd. Hierbij heb ik nagelaten na te denken over alle overige meuk die een systeem op een systeemdisk plaatst en zodoende is er nu nauwelijks nog ruimte op de C: partitie. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk meuk van C: te verplaatsen naar D: en ook de %appdata% locatie te cleanen. Dit mag amper baten aangezien er dagelijks weer berichten komen over 'lack of storage space on C:'.

Ik ben zodoende gaan googlen naar informatie over het herpartitioneren van de harde schijf, met de hoop een deel van de D: op te offeren voor C:. In de zoekresultaten zie ik een hoop algemeen gebral over partitioneren en 3rd party software die dit gemakkelijk kunnen oplossen, maar ik vind zogauw geen manier om van de D: partitie een stuk af te snoepen en aan C: toe te wijzen.

Nu ben ik geen expert op het gebied van partitioneren, defragmenteren en overige zaken, dus ik dacht laat ik eens de experts bij tweakers raadplegen.

De situatie is als volgt (volgens AOMEI Partition Assistant):

Er is 1 harde schijf (298.09 GB) onderverdeeld in:
- C: 29.30 GB NTFS
- D: 268.79 GB NTFS
De C: partitie bevat het OS (Windows 7 Professional 64 bit)

Mijn doel is om een deel van de D: partitie toe te wijzen aan de C: partitie, zodat het OS en overige componenten wat meer lucht krijgen :P

Hebben jullie tips of adviezen hoe ik dit zo veilig mogelijk kan bewerkstelligen?

Alvast bedankt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Onder Windows 7 heb je geen 3rd party software nodig om partities te resizen, dat kun je ook doen vanuit de ingebouwde diskmanager. Daarmee kun je de D: wat kleiner maken en de C: vervolgens wat groter.

Zorg natuurlijk wel voor backups, er kan altijd iets fout gaan.

• spier084
Thanks Danny voor je reactie.

Ik heb inmiddels gebruik makende van de disk manager een 'niet-toegewezen' partitie gemaakt van 40+GB. Het is mij echter onduidelijk hoe ik deze unallocated space toewijs aan de systeempartitie. De systeempartitie heeft namelijk geen optie 'volume uitbreiden' sinds deze is uitgegrijsd.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dan moet je waarschijnlijk de ruimte toch direct aansluitend hebben. Dus je D: weggooien, je C: uitbreiden en een nieuwe partitie aanmaken als D: en daar je backup op terugzetten.

• Robb3rt
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-01 15:21
Je kan ook even Hirensboot CDtje pakken met een partite tootlje, even zorgen dat je je D paritie naar de einde van je schijf verplaatst en klaar ;)

Ik adviseer dan wel in Windows je C te vergroten al weet ik niet of Windows dat toe laat vanwege het fijt dat het een systeem schijf is dus in gebruik is en Windows er dan niks mee kan.. 8)7

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Makkelijkste is denk ik de hele D te backuppen naar een externe schijf.
Dan kan je deze partitie verwijderen, en C vergroten.

Ik zou gewoon de hele schijf nemen, zo een D partitie is alleen maar onhandig.

• spier084
Het verplaatsen blijkt een must ja. Ik ben nu de D: schijf aan het ruimen en backuppen naar mijn NAS (4 MB/s dus duurt ff). Morgenavond maar eens proberen de partities te resizen.

• Dennisvdw
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Vandaag precies hetzelfde probleem gehad op mijn werk. De D: partitie moest kleiner en de C: partitie groter, echter gaat dit niet zo makkelijk als je denkt en zal de Disk management in Windows dit niet ondersteunen.

Zie je hardeschijf als een soort rechthoek, van links naar rechts krijg je eerst 30GB C: en vervolgens 200+GB D:) (voorbeeld: http://www.chho.se/wp-content/uploads/2013/02/gparted.jpg)

Om dus C: groter te maken moet je het begin van D: eraf halen en vervolgens de "lege" ruimte aan de achterkant C: "Plakken" (wat de Disk Management van Windows doet is alleen de "achterkant" van een partitie eraf halen). Ik zal het even niet moeilijker maken dan dat het is ;)

Mijn voorkeur gaat uit naar de tool GParted, deze zit standaard inbegrepen in de Hiren's bootcd (http://www.hirensbootcd.org/download/). Boot deze even van een usb stick/cd en start Parted Magic. Hierin is een tooltje te vinden die hetzelfde eruit ziet als in de 1e afbeelding (kan niet op de naam komen, iets met partition).

Sleep vervolgens de balk van je D: partitie van LINKS NAAR RECHTS om deze kleiner te maken. Hierdoor valt er dus ruimte tussen je C: en je D: partitie ipv dat het er "naast" komt aan de rechter kant zoals eerder uitgelegd (of zoals Disk Management van Windows doet). Apply de actie en laat het programmatje even zijn gang gaan. Nu zie je dat er ruimte is gevallen tussen de C: en de D: partitie waardoor je de C: schijf kan vergroten.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk voor je is (het is even snel getypt dus mijn excuses voor typefouten). Als je vragen heb kan je een PM sturen of reageren via dit topic, andere tweakeraars kunnen je vast ook verder helpen!

PS: Data verlies is niet uit te sluiten, als er belangrijke data op de partities staat backup deze dan eerst!

[ Voor 3% gewijzigd door Dennisvdw op 08-10-2013 22:57 ]

Pagina: 1