Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50
Ik heb eigenlijk altijd mijn opdrachten voor goede bekenden binnen mijn circuitje gedaan en alles ging eigenlijk altijd heel informeel en vrij vlekkeloos. Maar ik wil nu full time voor mezelf beginnen en ik moet daarom ook actief de boer op om nieuwe klanten te werven. En wat mij al diverse malen op het hart gedrukt is is dat ik met algemene voorwaarden moet gaan werken. Ik ken ook wel een paar mensen die door onduidelijke contracten of voorwaarden veel meer werk moesten verrichten aan een opdracht of gewoon simpelweg niet of minder betaald kregen.

Waar ik naar op zoek ben is een beetje een idee hoe je zoiets op zet, waar je rekening mee moet houden en hoe je die dingen vervolgens invult. En hoe toets je ze vervolgens als je ze uitgewerkt hebt? Dingen waar ik zelf mee bezig ben zijn:

- Wanneer is de software van mij en wanneer is hij van mijn opdrachtgever?
- Wanneer is het project afgelopen?
- Wanneer wordt er betaald?
- Wat als er niet betaald wordt?
- Werk ik met verschillende versies, bijvoorbeeld uurtje factuurtje inhuur op locatie vs een projectopdracht?

Er is best het een en ander te vinden maar specifiek over software niet zo veel.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vind een jurist die voor jou een AV kan schrijven. Bijv http://www.studentjurist.nl/ sluit prima aan je wensen en is voor starters ook nog betaalbaar ook. Betaling vind ik zelf 50% op voorhand, juist om opdrachtgevers die halverwege af wensen te haken, dat die kosten minimaal vergoed zijn. Het is ieder z'n voorkeur, maar geeft net dat beetje zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:31
Er zijn redelijk standaard voorwaarden van de Nederland ICT. Volgens mij kan je deze voor een paar euro overnemen.

Maar volgens mij ben je meer opzoek naar een goed contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De NL ICT (ICT~Office) voorwaarden zijn overigens volgens mij ook best gratis te gebruiken: http://www.nederlandict.nl/index.shtml?ch=ICT&id=1734 / http://www.nederlandict.nl/?id=8307 en ook prima te vinden via Google. Logisch ook, de klanten moeten ze ook kunnen inzien :+

Of inderdaad, als je speciale wensen hebt:
Verwijderd schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 19:15:
Vind een jurist die voor jou een AV kan schrijven. Bijv http://www.studentjurist.nl/ sluit prima aan je wensen en is voor starters ook nog betaalbaar ook.
Maar bedenk dat (IMHO) een slimme klant nooit akkoord gaat met een standaard AV van een leverancier. Die zal dus zelf zijn algemene inkoopvoorwaarden op tafel leggen ;) Of zin 1 van het contract is dat jouw AV niet geldt.

Je zult dus vooral ook zelf de verschillende aspecten willen (her)kennen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50
Nou aan de ene kant is een goede afbakening heel belangrijk voor me, aan de andere kant wil ik ook geen klanten afschrikken met voorwaarden die te strikt of ongebruikelijk zijn natuurlijk. Vertrouwen blijft het begin.

Wat gaat er in een contract en wat in de voorwaarden, ook zo iets.

Bedankt voor de links ik duik daar in ieder geval eens even in d:)b

[ Voor 11% gewijzigd door BikkelZ op 09-10-2013 02:46 ]

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

F_J_K schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 20:04:
De NL ICT (ICT~Office) voorwaarden zijn overigens volgens mij ook best gratis te gebruiken: http://www.nederlandict.nl/index.shtml?ch=ICT&id=1734 / http://www.nederlandict.nl/?id=8307 en ook prima te vinden via Google. Logisch ook, de klanten moeten ze ook kunnen inzien :+

Of inderdaad, als je speciale wensen hebt:
[...]

Maar bedenk dat (IMHO) een slimme klant nooit akkoord gaat met een standaard AV van een leverancier. Die zal dus zelf zijn algemene inkoopvoorwaarden op tafel leggen ;) Of zin 1 van het contract is dat jouw AV niet geldt.
Afwijkende afspraken dan de AV kan je toch ook met elkaar kenbaar maken? Een AV kan je prima dekken op de meest basis voorwaarde. Bijv wat gebeurd er met de programmatuur en bij wie behoort het copyright enzo?

Ik denk dat een kleine investering van ongeveer 200 euro echt de moeite waard is voor een op de door jouw meest vertrouwde manier van werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik zou in ieder geval opnemen dat alles wat je produceert jouw eigendom blijft totdat de laatste cent van elke factuur voldaan is.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
F_J_K schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 20:04:
Dat zal wel loslopen? Het is vrij gebruikelijk dat de leverende partij de voorwaarden stelt. De afnemer kan natuurlijk zijn wensen hebben, maar een compleet pakket aan 'inkoopvoorwaarden' lijkt me niet. Dat is veel te algemeen in tegen stelling tot wat de TS gaat leveren.
ari3 schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 17:39:
Ik zou in ieder geval opnemen dat alles wat je produceert jouw eigendom blijft totdat de laatste cent van elke factuur voldaan is.
Bij software blijft het (intellectueel) eigendom toch altijd bij de maker? Volgens mij kun je nooit dat hele eigendomsrecht overdragen zelfs. Dat soort dingen regel je dus in een softwarelicentie. Ook hier zou ik niet het wiel opnieuw uitvinden en gewoon een bestaand model gebruiken naar gelang je eigen inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Mijn vader had altijd zo'n mooi zinnetje staan op zijn contracten dat hij alleen maar aansprakelijk is voor de som van de opdracht.

Oftewel: als jij iets programmeert van 10.000 euro en door een softwarefoutje raakt de klant 100.000 euro kwijt, dan ben je alleen aansprakelijk voor die 10.000 euro.

Geen idee of dat voor de rechter ook standhoudt, maar in zijn branche was dit nog gevaarlijker (technische tekening maken van 2.000 euro, waar vervolgens iets van 50.000 euro voor gebouwd wordt.. beetje jammer als ze dan alles op jou willen verhalen als het enige wat jij gedaan hebt een tekening is).

Ik ben daar eigenlijk wel benieuwd naar :) Het zijn toch risico's die je graag wilt afdekken. Zelf ondernemen is al spannend genoeg (heb ik wel genoeg opdrachten, etc), maar als je dan ook nog eens schadeclaims krijgt dan wordt het wel heel spannend.

En het gebeurt sneller dan je denkt.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

BikkelZ schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 02:46:
Nou aan de ene kant is een goede afbakening heel belangrijk voor me, aan de andere kant wil ik ook geen klanten afschrikken met voorwaarden die te strikt of ongebruikelijk zijn natuurlijk. Vertrouwen blijft het begin.

Wat gaat er in een contract en wat in de voorwaarden, ook zo iets.
Klopt: sowieso wil je niet meteen naar het contract wijzen bij het eerste het beste foutje. Met de klant meedenken kan altijd en zal afhankelijk van de klant (en zijn netwerk!) beter zijn voor iedereen. Een contract is handig om naar te wijzen maar is pas echt relevant als je een conflict of zwaar meningsverschil hebt. Dan wil je e.e.a. helder op papier hebben.

Wat in overeenkomst, wat in AV: alleen alles dat erg opdrachtgever- of projectspecifiek is of vaak verandert in de ovk (of bij kleine opdrachten waar een ovk overdreven is: in de offerte / opdrachtbevestiging).

"Spannende" zaken zoals rond IE kunnen prima in de AV, maar die wil je misschien mondeling wel noemen en toelichten naar de klant om problemen achteraf te voorkomen ("We willen o.a. vanwege efficiency code hergebruiken bij volgende klanten, net zoals we dat voor u doen obv vorige code. Daarom houden wij standaard het IE"). En dan voorrekenen dat het veel duurder wordt als dat niet mag.
ebia schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 20:00:
Dat zal wel loslopen? Het is vrij gebruikelijk dat de leverende partij de voorwaarden stelt. De afnemer kan natuurlijk zijn wensen hebben, maar een compleet pakket aan 'inkoopvoorwaarden' lijkt me niet. Dat is veel te algemeen in tegen stelling tot wat de TS gaat leveren.
Het is vrij gebruikelijk, als het even kan doe ik het ook. Ik zeg alleen dat een slimme klant het niet zomaar slikt :+ AV zullen inderdaad beter passen op de diensten van de leverancier maar hebben de neiging geschreven te zijn door die leverancier, die natuurlijk zijn belang voorop heeft staan. Het is dus niet vanzelfsprekend dat die AV acceptabel zijn voor de klant. De klant heeft geld en weet dat de leverancier concurrenten heeft. Als de AV goed zijn voor ook de klant: prima. Zo niet: vraag & aanbod.

Misschien komen we bij verschillende klanten, ik kom (als adviseur, niet als ontwikkelaar of softwareleverancier) amper bij klanten die niet algemene inkoopvoorwaarden hebben. En natuurlijk heb ik ook een AV. Resultaat is dat je een contract sluit waar de ene of de andere van toepassing is (geheel of gedeeltelijk afhankelijk van waar de verschillende inzichten zijn), of je maakt een maatwerkcontract. Soms accepteer ik bijv de AV van de klant, maar dan wel met 10% risico-opslag, of accepteert de klant de mijne minus artikel X.

Voor grotere opdrachten (zeg paar ton over een paar jaar) wil je sowieso een maatwerkcontract. Maar daar hebben we het hier niet over.
Lethalis schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 08:17:
Mijn vader had altijd zo'n mooi zinnetje staan op zijn contracten dat hij alleen maar aansprakelijk is voor de som van de opdracht.
offtopic:
Eens, naar ik hoop dat hij daar 'de opdracht' goed definieert: is 40k bouw + 4 jaar lang 5k per jaar onderhoud 40, 60, of 5k aansprakelijkheid? Ook als het in het tweede jaar al fout gaat? <-- reden om toch te checken bij iemand die weet hoe overeenkomsten in elkaar steken.

Tegelijkertijd wil je nog steeds voor jezelf kijken naar ook bedrijfs- en beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dik_voormekaar
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-10 17:35
- Lever je er wel of geen broncode bij ?
- Hoe is het Intellectuele eigendom geregeld ? Je moet zorgen dat jij die eigenaar blijft, anders mag je geen andere projecten ontwikkelen met de kennis van dit project.
Pagina: 1