Iolo System Mechanic SSD optimalisatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siard
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-05 07:50
Hallo,

Ik gebruik al een hele tijd het programma van Iolo, System Mechanic. Ik vind het een heel handig programma, en het werkt perfect. Alleen heb ik een tijdje geleden een probleem gehad.
Het programma wilde mijn SSD (Samsung 830 series, 128GB) optimaliseren. Nou had ik ergens gelezen dat je een SSD nooit mag defragmenteren, maar ik dacht dat optimaliseren wat anders zou zijn. Ik liet het programma z'n werk doen. Het duurde erg lang, en uiteindelijk moest ik de computer uit zetten. Ik annuleerde dus de optimalisatie van de SSD.
Maar toen ik na de (incomplete) optimalisatie mijn computer opnieuw op wilde starten, gaf deze problemen. Er werd melding gemaakt dat er fouten in Windows zouden zitten, en dus dat Windows niet gestart kon worden. M'n uiteindelijke oplossing was: belangrijke bestanden overzetten van SSD naar een (veilige) HDD en Windows opnieuw installeren. Vanaf toen werkte m'n computer weer.

Echter, vraagt System Mechanics nu opnieuw naar optimalisatie van m'n SSD. Ik wil de zaakjes op mijn PC goed voor mekaar hebben, zodat er zo min mogelijk rotzooi op m'n PC staat. Hiernaast moet deze natuurlijk ook zo snel mogelijk (geoptimaliseerd) zijn. (zonder overclock o.i.d).
Nu vraag ik me dus af of het mogelijk is om System Mechanics de optimalisatie uit te laten voeren.
De hamvraag is dus eigenlijk ook: Kwam het door annulering van de optimalisatie dat m'n Windows (7 Home Premium 64-bit) op de SSD niet meer werkt,e of kwam dit door het programma zelf?

Bij voorbaat dank,
Siard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Tja, dit bevestigt maar weer eens dat al die zogenaamde "optimizers", in het gunstigste geval geen schade opleveren. Gooi die rotzooi er gewoon af; je zult echt geen snelheidsverlies bemerken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

De meeste "optimizers" zijn gewoon oplichting. Niet meer dan een placebo voor een kwaal die in werkelijkheid helemaal niet bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-06 15:38

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Lijkt me duidelijk: voer die optimalisatie niet meer uit.
Wat het ook doet, het kan in ieder geval een negatief effect hebben, dat heb je zelf ervaren.
Ik wil de zaakjes op mijn PC goed voor mekaar hebben, zodat er zo min mogelijk rotzooi op m'n PC staat.
Prima insteek, alleen is dit iets wat tussen je oren zit. Het feit dat een of ander tooltje een groen of rood icoontje laat zien is geen enkele basis voor het hebben van een PC die goed in orde is.
Weet je wat het programma uitvoert? Wat zijn de eisen voordat dat lampje op groen springt? Wordt er daadwerkelijk "iets" gecontroleerd of gaat het programma er puur om dat ik ergens op geklikt heb en wordt dan het lampje op groen gezet?
Hangt er helemaal van af hoe de tool in kwestie is opgebouwd. En de ervaring leert dat ze in veel gevallen gewoon onbetrouwbaar zijn of niet tot nauwelijks resultaat opleveren, zoals je uit de bovenstaande twee reacties ook kunt opmaken.
Vertrouw niet blind op een tool, gebruik je eigen gezonde verstand.

Ik ben toch nog even op zoek gegaan naar ervaringen en eventueel reviews van de tool. Naast de website van de tool: http://www.iolo.com/products/system-mechanic/ ; met een schitterende verzameling aan loze kreten en verzonnen technologie. Vond ik ook een review bij PCMweb waar het volgende in de conclusie stond:
Windows presteert 3,6 procent sneller in de benchmark,
Toe maar... 3,6 hele procenten. Daar merk je als mens gewoon helemaal niks van, en nergens valt te bewijzen dat de tool verantwoordelijk is voor deze 3,6 procent "winst". Qua meting kan dit net zo goed marge in benchmark zijn en is er geen enkel verschil in de prestaties.
een topresultaat in deze test.
Geeft al aan dat de andere tools die ze bekeken hebben dus nog minder effect hebben. Aangezien 3,6% nog gewoon onder marge en standaard meetfouten kan vallen, zou ik de conclusie anders verwoorden, naar zoiets als dit: "Deze tools claimen dat ze wonderen doen voor de systeemprestaties, maar allemaal zetten ze geen resultaten neer. Houd je geld dus lekker in de zak en geef het uit aan wat vlottere hardware, meer geheugen of spendeer het lekker aan jezelf, daar haal je vast meer voldoening uit."
Hiernaast moet deze natuurlijk ook zo snel mogelijk (geoptimaliseerd) zijn. (zonder overclock o.i.d).
Dan kun je beste zorgen dat je overbodige rommel van je PC haalt en oplet wat je installeert, dan vang je al het overgrote deel van de vertraging af. Een tooltje welke ik kan aanraden op het gebied van het opschonen van een Windows PC is CCleaner.
Doet wat het moet doen en beloofd verder geen onzin. Als je oplet dan zul je de "Slim" build installeren, in plaats van de standaard, want die is niet voorzien van toolbars en is hier verstopt.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-06 14:42
Dit heeft wat mij betreft in ieder geval niets met Beveiliging te maken, vandaar dat ik je topic verplaats naar CSA.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siard
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-05 07:50
Dank jullie wel allemaal. Ik gebruik het programma al geruime tijd, zoals ik al had gezegd. Ik merkte inderdaad niet echt prestatie verschil, maar dacht dat het goed was voor m'n computer.
Gelukkig gebruik ik al geruime tijd CCleaner, is inderdaad een super handig programma! :)
Omdat ik naast hier, ook op andere fora al negatieve reacties op dit programma heb gehoord, zal ik deze maar snel verwijderen.
Als er echter ook nog mensen zijn die andere (positieve) ervaringen hebben met dit programma, mogen ze die hier ook posten. Graag zelfs!

ps: bedankt voor het verplaatsen.
Pagina: 1