Huis, tuin en keuken pc die lang mee moet

Pagina: 1
Acties:

• debrouw
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-02 09:22
Hallo,

Allereerst wat achtergrondinformatie. Ik ben een leek die niet om de paar jaar een nieuwe computer koopt. Ik typ dit nu op een laptop uit 2007 en de desktop die ik daarvoor had heb ik ook minimaal 6 jaar gebruikt. Nu is het wel tijd voor een nieuwe computer en ik heb gekozen voor een desktop. Een aantal redenen:
1) Ik maak zelden gebruik van de mobiliteit van mijn laptop
2) Voor hetzelfde geld krijg je meer met een dekstop
3) Onderdelen zijn makkelijker te vervangen of toe te voegen
4) Ik heb het idee dat een grote kast ten goede komt van de duurzaamheid (onderdelen zitten niet op elkaar gepropt en raken minder snel oververhit). Zit hier wat in of verzin ik dit?

- Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben geen gamer of overclocker. Mijn gebruik beperkt zich tot surfen, films kijken en wat kleinere programma's. Als ik al een spel speel is het eentje uit de oude doos. (Red Alert 2 of Half life 2 wil ik nog wel eens van stal halen)

- Wat mag het systeem gaan kosten?
800 euro is denk ik wel zo'n beetje mijn max (inclusief randapparatuur). Als het goedkoper kan is dat mooi meegenomen, maar op 2 tientjes ga ik niet kijken.

- Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Ik moet naast de basiscomponenten nog een monitor hebben. Toetsenbord muis en een dvd station ook, maar dat laat ik hier buiten beschouwing (evenals speakers). En ook nog een besturingssysteem.

- Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie lijst onder.

- Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Zie toelichting.

- Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Geen verdere eisen, wensen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 170,45€ 170,45
1Gigabyte GA-H87-HD3€ 84,40€ 84,40
1Corsair Carbide 200R Closed€ 48,54€ 48,54
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 79,56€ 79,56
1Kingston ValueRAM KVR16N11/8€ 66,-€ 66,-
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 58,-€ 58,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 146,21€ 146,21
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 653,16

Misschien dat jullie je afvragen waarom ik relatief een hoop geld uitgeef voor een systeem waar ik geen bijzondere dingen op ga doen. Daar ligt ook wel mijn grootste twijfel. Mijn gedachtegang is dat ik lang met dit systeem wil doen en daarom wat meer uitgeef.
Ik heb geen videokaart in mijn lijst staan omdat ik niet game. Maar Als ik de Guide/Advies voor geschikte onderdelen bekijk, wordt mij een pricewatch: AMD A10-5800K Black Edition aangeraden. Ik heb hier niet voor gekozen omdat ik her en der lees dat Intel toch wat duurzamer is. Mocht ik bovendien in de toekomst toch een bepaalde game of grafisch programma aan willen schaffen (en daarmee ook een videokaart) dan is deze processor wellicht een betere optie(?). Is dit een overdreven keuze? Het kan namelijk wel zo'n 70 euro schelen.
Verder vraag ik mij af of ik het juiste moederbord heb gekozen bij de processor en of de kast groot genoeg is voor een grafische kaart die ik eventueel in een veel later stadium nog toe zou willen voegen.
Is een koeler noodzakelijk? En klopt het dat wat SSD betreft de crucial nauwelijks onder doet voor de EVO?
Ik heb voor deze monitor gekozen, maar die is niet terug te vinden in de pricewatch:
http://azerty.nl/36-1054-...gw2265hm-led-monitor.html

Alvast hartstikke bedankt voor de info.

[ Voor 9% gewijzigd door debrouw op 09-10-2013 17:34 . Reden: lijst aangepast ]

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-04 20:03
In geval van geen videokaart,zou ik de voeding terug schroeven naar een 360watt versie. Moet ruim genoeg zijn voorlopig, zelfs als je er later een "doorsnee" videokaart in zet.

En mogelijk kun je kiezen voor de i5 4430 (iets goedkoper) en daar een 250GB SSD voor kopen (plextor of Samsung EVO) dan zit je daar voorlopig ook qua ruimte goed. Want zo'n schijf loopt over de jaren toch wel wat vol(ler).

[ Voor 39% gewijzigd door cannibal op 08-10-2013 17:09 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-04 12:14
Kijk anders naar een Zotac Zbox, Intel NUC of een Gigabte Brix. Eigenlijk zijn die altijd voldoende als je niet met 3D, games of photoshop/renderings aan de slag gaat.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Als je echt een betrouwbaar systeem wilt bouwen zou ik toch wat andere merken kiezen (dit is puur op eigen inzicht gebaseerd). Voor het moederbord zou ik Gigabyte of Asus kiezen. De hdd zou ik van Western Digital nemen (evt. de Re serie). Voor intern geheugen zijn Corsair en Kingston altijd wel betrouwbaar. Tot slot voor de ssd raad ik Samsung, Intel of Kingston aan.

Wat betreft de videokaart: Voor lichte games en grafische programma's zoals photoshop voldoet die i5 prima. Ik zou het eerst zonder aparte videokaart aanzien. (Betekent ook minder warmte/energieverbruik).

• debrouw
Bedankt tot dusver voor de input. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik denk niet dat ik voor een barebone zal kiezen.
En een 'mindere' voeding is een optie. Maar kan het ook kwaad als je er één hebt die eigenlijk te veel watt heeft voor je systeem? En hoeveel zou een koeler toevoegen. Geluid maakt mij namelijk niet zoveel uit.

Het lijkt mij verder ook handig om alles bij één winkel te bestellen (en wellicht assemblage service te gebruiken). Nu zijn deze onderdelen bij elkaar het goedkoopst bij Megekko, een website waar ik nog niet eerder van gehoord had. Heeft iemand daar ervaringen mee? Of kan ik beter een paar 10tjes meer betalen voor Azerty. Dat ik daar wat langer op de producten zou moeten wachten vind ik niet erg.
Nogmaals bedankt alvast.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Megekko is een nieuwe winkel, ik heb er al eens wat besteld en dat ging prima. Aan dozenschuiven kun je weinig verkeerd doet, en de meeste webshops zijn toch echt dozenschuivers.

People as things, that’s where it starts.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-04 12:14
debrouw schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 23:48:
Bedankt tot dusver voor de input. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik denk niet dat ik voor een barebone zal kiezen.
En een 'mindere' voeding is een optie. Maar kan het ook kwaad als je er één hebt die eigenlijk te veel watt heeft voor je systeem? En hoeveel zou een koeler toevoegen. Geluid maakt mij namelijk niet zoveel uit.

Het lijkt mij verder ook handig om alles bij één winkel te bestellen (en wellicht assemblage service te gebruiken). Nu zijn deze onderdelen bij elkaar het goedkoopst bij Megekko, een website waar ik nog niet eerder van gehoord had. Heeft iemand daar ervaringen mee? Of kan ik beter een paar 10tjes meer betalen voor Azerty. Dat ik daar wat langer op de producten zou moeten wachten vind ik niet erg.
Nogmaals bedankt alvast.
Als je voeding veel te sterk is voor je pc, dan gaat de efficiëntie van de voeding onderuit. Dat is voornamelijk zonde van de prijs van de sterkere voeding en qua verbruik schiet het ook niet op.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• debrouw
Ik heb de lijst aangepast. De HDD heb ik weggehaald omdat ik nog een externe harde schijf heb. Mocht deze SDD volraken (wat denk ik niet zo snel gebeurt) dan kan ik bestanden (films met name) overzetten of opschonen. Het belangrijkste wat ik eigenlijk nog wil weten is of de configuratie nu klopt. Met andere woorden; gaat dit systeem werken.
Andere verbeteringen, op- of aanmerkingen zijn uiteraard altijd welkom.

Andermaal bedankt voor alle hulp.

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Dit lijkt me wel wat voor u:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 170,45€ 170,45
1Asus Intel B85 B85M-G€ 59,99€ 59,99
1Cooler Master Silencio 352€ 47,11€ 47,11
1Dell Ultrasharp U2312HM Zwart€ 175,45€ 175,45
1Microsoft Windows 8 NL OEM 32/64 bit€ 81,38€ 81,38
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,-€ 67,-
1Samsung SH-224DB Zwart€ 13,45€ 13,45
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,40€ 31,40
1Samsung 840 EVO 250GB€ 146,21€ 146,21
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 792,44
  • stille m-ATX kast (koeling is geen probleem als geen aparte videokaart gebruikt)
  • moederbord met de mogelijkheid om later nog RAM bij te steken*
  • goed scherm, DVD-brander en Windows inbegrepen
*Ga je nooit meer dan 8GB nodig hebben, neem dan bijvoorbeeld dit bord: Gigabyte GA-H81M-DS2V
Pagina: 1