• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:57

John Doos

ClaudZaque

Topicstarter
Hallo mede tweakers,

Ik heb het gevoel dat ik in Arma2 (DayZ) ik niet de speelervaring krijg die ik verwacht had te krijgen.

Ik denk dat dit te wijten is throtteling van mijn CPU.

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/hrzixd.png

Zal nieuwe koelpasta helpen?
Ik heb een Xnotebooks Vulcan (Haswell) laptop, en expres gekozen voor de beste koelpasta. (25piek...)
En heb de laptop sinds ergens agustus in gebruik, en game er pas enkele weken mee.

Wat is hiervoor de oplossing?

IDLE loop de trouwens tegen de 60c aan.

Deze test is gedraaid op een tafel, en met gamen zit ik op een notepal u3 thuis.

Alvast bedankt!

EDIT: ik heb geen optie voor cpu throtteling in mijn BIOS.
EDIT2: overige hardware, tevens geforce driver 331.40
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/fkmi36.png

[ Voor 11% gewijzigd door John Doos op 08-10-2013 15:27 ]

Nee

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-02 02:13

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Zo, die temps zijn wel erg hoog inderdaad voor die CPU. Helemaal in een XNB met de goede pasta..

Slechte mount ben ik bang.

Mijn eigen oude XNB met een i7 2960XM op stock werdt idle zo'n 40c en gameload 60c. Overclocked naar 3.6Ghz 70c ofzo.

Ik heb geen idee hoe makkelijk zon XNB uit elkaar te halen is maar ik zou eerst contact opnemen met XNB. Die zouden het onder garantie moeten fixen IMO.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

Topicstarter
Hee bedankt voor je snelle reactie, ik upload trouwens nu een foto met verdere system specs en vul het aan met driver info etc.

Het punt is ik kan hem niet missen ivm stage, ga hem dus zelf open schroeven en pasta vervangen. (Moet geen probleem zijn, ook qua garantie niet?)

Nou weet ik dat Haswell een stukje warmer word, maar dat hij hem terug clocked in prime95 vind ik bizar!

Nee

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Haswell mag dan warmer worden, deze CPU is ook fiks zuiniger dan die 2960xm dus dat scheelt de andere kant op weer.

Ik denk wel dat je garantie gaat vervallen met open maken trouwens.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• Imprezzion

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Ah, het is de 15,6" versie..

Misschien heeft die mindere koeling. Ik had een Titan SA17 17".

Dan nog, dit is gewoon te hoog voor zo'n laptop.

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

Topicstarter
Bij deze is xnotebooks gemaild, ik ben benieuwd naar hun reactie.

En zal hem vast openmaken voor zover het kan zonder zegels te vebreken en het een en ander te bekijken vanavond.

EDIT: Als er evt foto's en/of beschrijvingen gewilt zijn kan ik dit ook in dit topic uploaden voor evt toekomstige tweakers met throttle problemen.

[ Voor 29% gewijzigd door John Doos op 08-10-2013 15:37 ]

Nee

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-02 19:37
ik zal er vanaf blijven en wachten totdat xnotebooks terug heeft gemailed zodat je geen gezeik kan krijgen.

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

Topicstarter
Het lijkt mij dat ik dingen gewoon mag openmaken mits ik geen garantie zegels verbreek?

Ik ga niet gelijk de koeler loshalen hoor :P

EDIT: Het is trouwens toch nodig omzelf de koelpasta te vervangen, aangezien ik hem niet kan wegsturen ivm stage en aansluitend weer school.

Word pas de zomervakantie dat ik hem kan opsturen, als mijn nieuwe desktop build af is en ik dus mijn laptop kan missen. (ivm bijbaantje studentaanhuis)

Vraag is echter dus alleen, vervalt mijn garantie dan :P

[ Voor 127% gewijzigd door John Doos op 09-10-2013 10:08 ]

Nee

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

Topicstarter
Heb hem opengemaakt en nieuwe koelpasta van 2,50 van coolermaser erop gedaan.

En tja, oordeel zelf maar... (Op de accu vandaar de lage clock atm)
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2yl36ue.png

Nee

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:35

D4NG3R

kiwi

:)

tbh vind ik 85 a 90c voor een laptopprocessor (Zeker een i7) niet bijzonder. Ik praat daarbij wel onder een stresstest en niet tijdens een game.

Even ter vergelijking: Mijn i7 2670QM tikt onder full load de 87C aan en thottled hierbij niet. Online vind ik vrijwel alleen maar vergelijkbare resultaten bij het model laptop dat ik heb.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

Topicstarter
Het feit is, dat ik met koelpasta van xnotebooks twv 25euro, 20graden hogere cpu temps heb dan met koelpasta van 2,50. :+

Zaakje is opgelost ik ga xnotebooks mailen!

Nee

Verwijderd

John Doos schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 23:52:
En tja, oordeel zelf maar... (Op de accu vandaar de lage clock atm)
[afbeelding]
Ehm.. Waarom stresstest je op de accu? Daar kan je helemaal niets mee. Volgens mij gaat een CPU niet magischerwijs lager draaien omdat je op de accu werkt, maar dat terzijde.

Verder is het, in tegenstelling tot wat anderen melden, bij mobiele CPU's totaal zinloos om naar de temperaturen te kijken. De temperatuur waarbij de CPU terugklokt is namelijk voor elke notebook anders.

Helaas heb jij een notebook gekozen waarbij de koeling volgens notebookcheck absoluut zuigt:
Afbeeldingslocatie: http://www.notebookcheck.net/fileadmin/Notebooks/Schenker/XMG_A523/Screens/stress1.jpg
Met throtteling tot 800 mhz, wat het absolute minimum waarop de CPU kan draaien.

Als je wilt weten of je CPU last heeft van throtteling, draai dan een fatsoenlijke test. Zoals prime95 voor de CPU, en iets anders voor de GPU (niet furmark. De driver klokt de GPU standaard terug als er een processs furmark.exe draait), en monitor zowel de kloksnelheden als de CPU Package Power tijdens de speelsessie. Als de CPU package power tijdens de speelsessie ver onder de 47w gaat heb je last van throtteling (of de game heeft niet zoveel CPU nodig). Gebruik de package power om te bepalen of de CPU throttled, niet de temperaturen. De ene laptop throttled bij 80°, de ander bij 105°.

Met een enkel screenshot kan je geen conclusies trekken, behalve als daar alle informatie op staat die je nodig hebt, zoals bij notebookcheck. De package power kan je uitlezen en loggen met bijvoorbeeld hwinfo.

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

Topicstarter
Package power is inderdaad 47watt, dus ik heb het idee dat hij nog steeds throtteld.

Zal morgen eens even wat 3dmark draaien ofzo.

Nee

Verwijderd

3Dmark strest alleen de GPU. Je moet de GPU en CPU tegelijk belasten, dat gebeurt immers ook in games.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:34

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@darkstone: ook als je furmark.exe naar foertmark.exe hernoemt?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Verwijderd

Volgens mij klokt hij dan niet meer standaard terug.

Maar dan nog is furmark zinloos omdat de load veel hoger is dan bij standaard grafische applicaties.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2013 01:32 ]

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

Topicstarter
Door een nieuwe methode van de heatpipe en koeling plaatsen, is er waarschijnlijk iets mis gegaan met de spreiding/verdeling van de koelpasta.

Ik zal vandaag even wat nuance in mijn reacties aanbrengen:)

Hierbij alle meedenkende tweakers + xnotebooks bedankt!

(Hierbij is het koelingsprobleem opgelost, ik ga dit topic nog gebruiken om erachter te komen of ik nou throttle of niet)

[ Voor 10% gewijzigd door John Doos op 09-10-2013 10:22 ]

Nee

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:36

KneoK

Not in a million lightyears

Je zou OCCT eens kunnen proberen om je CPU flink te belasten, die kun je volgens mij ook je cpu speed laten loggen zodat je kunt controleren of je throttled of niet.

http://www.ocbase.com/index.php/download

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

Topicstarter
Hij schommelt bij de eerste tijd eerst heel erg rond de 2600mhz, maar raakt soms ook de 3ghz of soms zelfs nog hoger.

Ik dacht dat de bedoeling was dat er een modus is om constant 3.4ghz te draaien?

Nee

Verwijderd

De snelheid van je CPU zegt niet je je throttlet of niet. Dat heb ik hierboven al uitgelegd.

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

Topicstarter
Dus wat kan ik wel gebruiken als ik de GPU en CPU gelijk wil belasten?

OCCT kan alleen CPU en GPU afzonderlijk belasten, en furmark was niet icm prime95 goed te testen?

Dus wat hou ik dan nog over, aangezien ik zelf 3dmark in gedachte had aangezien deze toch games simuleert dus dan ook cpu gpu en ram pakt?

Nee

Verwijderd

John Doos schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 12:08:
Dus wat hou ik dan nog over, aangezien ik zelf 3dmark in gedachte had aangezien deze toch games simuleert dus dan ook cpu gpu en ram pakt?
3Dmark simuleert het grafische gedeelte van een game. Een normale game heeft ook nog processing power nodig voor AI, laden van werelden, geluid, enzo. 3Dmark doet niet veel meer dan DirectX commando's afvuren vanuit 1 thread. Daarom moet je er nog iets naast draaien wat de CPU strest zonder het GPU gedeelte in de weg te zitten, zoals prime95 op lage prioriteit.

3Dmark loopt overigens niet. Beter pak je unigine heaven, die is gebaseerd op diezelfde engine, maar kan wel loopen.

• John Doos

John Doos

ClaudZaque

Topicstarter
Okee ga dan straks unigine heaven + prime95 low priority draaien.

Nog een manier waarbij ik beide resultaten kan posten, en wijst dat zich van zelf?

Knal ik nu eerst even naar de primera :+

Nee

• Reepje
  • Niet online
John Doos schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 11:18:
Hij schommelt bij de eerste tijd eerst heel erg rond de 2600mhz, maar raakt soms ook de 3ghz of soms zelfs nog hoger.

Ik dacht dat de bedoeling was dat er een modus is om constant 3.4ghz te draaien?
Ik denk dat je nu toch teveel verwacht.
De processor die je hebt klokt op 2,4 GHZ. Er zit een turbo op zodat deze tijdelijk tot maar liefst 3,4 GHZ kan. Het is niet zo dat je hem daar constant op kan krijgen: constant 2,4 ligt meer voor de hand.

Daarbij, het is een laptop. Energie instellingen voor een laptop (en een laptop processor) zullen er eerder toe lijden dat de kloksnelheid lager dan 2,4 GHZ uitkomt: er is immers weinig koeling mogelijk. En het is een laptop zodat je van de gebruiker mag verwachten dat deze zo zuinig mogelijk met de accu wil omspringen.

Verwijderd

Daar hebben ze dus CPU's met een lager TDP voor uitgevonden. Er zit een quadcore met een TDP van 47w in. Als de koeling daarvoor ontoereikend is, wat zo is volgens notebookcheck, hadden ze die CPU niet moeten gebruiken.

Als je een auto koopt en de motor raakt overhit binnen de door de fabrikant opgegeven maximumsnelheid, zou je ook zeggen dat de keuze voor die motor voor die auto verkeerd is. De CPU in mijn laptop gaat als ik hem belast altijd naar de maximumsnelheid voor zover dat binnen het relatief beperkende TDP van 45w mogelijk is (en ik geen furmark op de gpu aan het draaien ben, maar dat is niet onlogisch, ik zit nog met een 35w heatpipe).
Pagina: 1