Toon posts:

Webserver bouwen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil thuis graag een web/file server hosten.

Op deze server zullen Linux, Apache en MySql gaan draaien.
Het is vooral belangrijk dat SQL queries zo snel en veel mogelijk kunnen worden uitgevoerd.

Kan iemand zijn mening of advies geven over welke componenten ik zou kunnen aanschaffen?
Budget ligt rond de €1000,-(zonder randapparatuur)

EDIT:
Excuses, ik had inderdaad gelijk in detail moeten treden.
Ik verwacht rond de 1000 page requests verdeeld over 24 uur. En daarbij horende 2000 SQL queries.
De web applicatie is gebouwd in PHP.
Ik verwacht dat per 24 uur rond de 50 bestanden worden geupload. Elk variërend van 0,5 tot 10 mb.

EDIT 2:
Voor dit project is het belangrijk dat er fysiek goede toegang is tot de server. Dus een VPS huren is in dit geval niet de beste optie.
Heeft er iemand een suggestie voor onderdelen die ik kan aanschaffen? Zodat ik vast een stap in de goede richting kan zetten.
Swappable hardeschijven zijn een pré.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2013 17:08 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
Allereerst is het van belang om te kijken wat je nu precies wilt gaan doen, en hoe zwaar de boel belast gaat worden. Gaat het om een simpel wordpress-siteje waar een handje vol bezoekers per dag eens een kijkje nemen, dan heb je amper wat nodig en kan je het misschien zelfs al met een Raspberry Pi af. Gaat het om bijvoorbeeld een zwaar gebruikte NewzNab server met duizenden bezoekers (en bijbehorende queries, API-requests etc) per dag, dan praat je over heel andere hardware natuurlijk.
In de regel kun je wel stellen dat een MySQL met name baat heeft bij snelle storage (SSD's zijn daarmee dus al snel in beeld), en veel geheugen.
Wel zou ik je aan willen raden om de boel op een ESXi-platform te draaien, en je MySQL en de webserver / apache op aparte VM's te plaatsen. Dit maakt onderhoud aanzienlijk makkelijker, en geeft je ook wat meer vrijheid mbt resources indelen.

iRacing Profiel

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-04 20:03
Voor een thuisplatform aparte VM's te gaan gebruiken voor een Lam(p) server lijkt me wat overdreven, die setups draaien al 10 jaar zonder problemen bij elkaar op 1 server.

Afhankelijk van de load die je verwacht, een goedkope i3 / i5 met SSD is prima. 8Gb geheugen is mogelijk ook genoeg, samen met een simpele voeding en headless draaien, kun je voor 300-400 euro wat werkbaars hebben.

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:30
Wat wil je er mee gaan doen? Als je er grote websites mee wilt gaan hosten is afgezien van de hardware, thuis draaien waarschijnlijk niet de beste optie. Server huren / kopen in een serverpark kan prima voor een redelijke tijd voor dat budget, en dan heb je wel een snellere, veelal redundante verbinding en dingen zoals stroom zijn ook gelijk goed geregeld.

Als je linux zonder GUI gaat draaien (headless) en dan apache, (neem aan PHP) en mysql kan je met een heel simpele server al af. Maar "SQL queries snel uitvoeren" is niet echt iets waar je op af kan sturen hoeveel kracht je nodig hebt. Wat voor software wil je er ongeveer op gaan draaien en hoeveel verkeer verwacht je?

• kroegtijger
cannibal schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 17:13:
Voor een thuisplatform aparte VM's te gaan gebruiken voor een Lam(p) server lijkt me wat overdreven, die setups draaien al 10 jaar zonder problemen bij elkaar op 1 server.
Waar lees je dat het om een thuisplatform gaat?
Afhankelijk van de load die je verwacht, een goedkope i3 / i5 met SSD is prima. 8Gb geheugen is mogelijk ook genoeg, samen met een simpele voeding en headless draaien, kun je voor 300-400 euro wat werkbaars hebben.
Ook hier weer, waar haal je vandaan wat de eisen van het systeem zijn? Hoe kan je nu op basis van geen informatie hardware gaan aanbevelen? Nogmaals, als het om een heel rechtlijnig webpagina'tje gaat met maar een paar bezoekers per dag, kan je zelfs nog met een Raspberry Pi af, maar als het om een gigantische website gaat met alle toeters en bellen erop die je kan bedenken en een enorme drukte qua bezoekersaantallen, dan praat je over iets compleet anders. Oftewel, er valt nu geen zinnig advies te geven op basis van wat we weten.

iRacing Profiel

• cannibal
Verwijderd schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 14:59:

Op deze server zullen Linux, Apache en MySql gaan draaien.
Ben het verder met je eens dat het wel heel weinig (bruikbare) informatie was.

[ Voor 15% gewijzigd door cannibal op 09-10-2013 23:51 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 14:59:
Een web- en fileserver kun je al op de simpelste hardware draaien. Ik heb hier een 8 jaar oude Mac Mini staan met Ubuntu en Apache/MySQL/PhpBB erop. Performt prima voor het handjevol bezoekers wat erop komt. Maar als het om een drukke website met honderden (gelijktijdige) bezoekers gaat dan is er misschien veel meer nodig.

Je zult dus echt in detail moeten aangeven wat je er precies mee wilt doen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:18
Virtualisatie bij een LAMP server om MySQL en apache/php te scheiden zou ik juist niet doen. Spul draait prima op 1 installatie en zodra je gaat scheiden verlies je het voordeel van unix domain sockets.

• kroegtijger
Ik heb 't vermoeden dat de server inmiddels van de baan is :{

iRacing Profiel

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Niet lullig bedoeld, maar als je niet weet wat voor specs je server nodig heeft, hoe weet je dan uberhaupt wat je met je server gaat doen, hoe je je server in elkaar gaat zetten, hoe je hem beheert enz..

• cannibal
kroegtijger schreef op donderdag 10 oktober 2013 @ 13:44:
Ik heb 't vermoeden dat de server inmiddels van de baan is :{
We zijn hem inderdaad al even kwijt volgens mij.

Verwijderd

Topicstarter
Excuses, ik had inderdaad gelijk in detail moeten treden.
Ik verwacht rond de 1000 page requests verdeeld over 24 uur. En daarbij horende 2000 SQL queries.
De web applicatie is gebouwd in PHP.
Ik verwacht dat per 24 uur rond de 50 bestanden worden geupload. Elk variërend van 0,5 tot 10 mb.

• cannibal
Dat valt iig nog al mee, een goede 40 sql queries per uur is niets natuurlijk. Iig niet als je database enigzins juist is opgezet.

Meer van belang is dat je een redelijke opslag voor de uploads pakt, zodat daar je daar geen bottleneck creeert en er lange response times optreden..

Verder is mij nu nog niet helemaal duidelijk, wat je qua "stabiliteit/uptime" je verwacht van het geheel t.o.v. bijv. je internet verbinding enzo.

In een thuis situatie zou elke i3 of gelijkwaardig dit makkelijk moeten kunnen trekken.

• kroegtijger
cannibal schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 10:47:
Dat valt iig nog al mee, een goede 40 sql queries per uur is niets natuurlijk. Iig niet als je database enigzins juist is opgezet.
En mits je geen enorme queries op een database van 100+GB gaat uitvoeren natuurlijk, maar dat lijkt me voor zich spreken.
Meer van belang is dat je een redelijke opslag voor de uploads pakt, zodat daar je daar geen bottleneck creeert en er lange response times optreden..
:Y Volgens mij is in deze build de storage en het geheugen het meest van belang. Afhankelijk van de hoeveelheid storage die nodig is zou een grote SSD of 2 HDD's in Raid1 of Raid10 denk ik het meest aantrekkelijk zijn. Wat betreft geheugen is dat imho volledig afhankelijk van de database, maar in de regel geldt meestal hoe meer hoe beter.
Verder is mij nu nog niet helemaal duidelijk, wat je qua "stabiliteit/uptime" je verwacht van het geheel t.o.v. bijv. je internet verbinding enzo.

In een thuis situatie zou elke i3 of gelijkwaardig dit makkelijk moeten kunnen trekken.
Als het écht stabiel moet zijn, dan zou ik naar een VPS over stappen (overigens is dat uberhaupt geen beroerde keuze natuurlijk. Voor deze investering kan je ook behoorlijk wat maanden een VPS huren.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Voor dit project is het belangrijk dat er fysiek goede toegang is tot de server. Dus een VPS huren is in dit geval niet de beste optie.
Heeft er iemand een suggestie voor onderdelen die ik kan aanschaffen? Zodat ik vast een stap in de goede richting kan zetten.
Swappable hardeschijven zijn een pré.
Pagina: 1