Wat is de beste tacktiek (nieuwe SSD en HDD) (W7 install)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeltek
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-02-2022
Hallo mede-tweakers!

Ik krijg vanmiddag mijn pakketje binnen met mijn pc-upgrade. :9~
Het pakketje bestaat uit:
  • Msi r7970 OC
  • Seagate Barracuda 2TB HDD
  • Samsung 840 EVO 120GB
  • 2x2GB RAM van Kingston
Hoe kan ik dit het beste aanpakken, ik wil graag Windows 7 Ultimate 64 bit er opnieuw opzetten.
Ik heb al een Windows cd (met legale serial ;) )

Mijn opslag bestaat op dit moment uit een C en D (1TB) schijf waarbij op C Windows staat en op de D schijf staat de rest. (Ik heb alles gebackuped wat ik wil houden op mijn Externe harde schijf)

Kan ik het beste eerst mijn videokaart en RAM in mijn kast doen?

Is het correct dat ik eerst mijn oude HDD afkoppel en alleen mijn nieuwe SSD aansluit?
Ik wil later wel beide HDD's erin hebben natuurlijk.

Wat is volgens jullie het beste stappenplan?
(ik wil dus 3 schijven, (SSD voor windows, HDD 1 TB en HDD 2TB schijven)
En kan ik er op 1 of andere manier ook voor zorgen dat de SSD niet de C schijf wordt zodat als ik dingen installeer ik zelf kan bepalen of ze op mijn SSD moeten want ik heb wel eens het probleem dat sommige programma's/spellen alleen maar op de C schijf kunnen en dan kan hij misschien te vol raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-10 18:38
Je vraagstelling is dus dit tenminste zo komt het op mij over:
In wat voor volgorde moet ik de hardware die ik heb gekocht erbij plaatsen?
Gewoon alles erin zetten en in de BIOS/UEFI aanzetten dat de ssd het eerste opslagmedium is.

Hoe kan ik Windows het beste opnieuw installeren?
Windows gewoon op de SSD, als mogelijk in UEFI mode installeren met een USB stick.
Je Windows schijf wordt wel je C: schijf maar bij bijna alle installaties kan je een folder pad opgeven in geavanceerde installatie modus.

Als je wil dat temp files niet op je C: partitie gezet worden kan je overwegen je userprofile op een andere partitie/schijf te zetten (of je Temp locatie aan te passen). Bijvoorbeeld met deze instructie op eightforums sevenforums (je gebruikt Windows 7 en geen Windows 8 ).

Verder om ruimte te besparen op je ssd kan je, je pagefile aanpassen naar een kleinere grote en je hibernate file verplaatsen naar een andere schijf (of uitzetten als je, je pc toch nooit in slaapmodus/hibernate zet).
jeltek schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 12:54:
Wat is volgens jullie het beste stappenplan?
(ik wil dus 3 schijven, (SSD voor windows, HDD 1 TB en HDD 2TB schijven)
En kan ik er op 1 of andere manier ook voor zorgen dat de SSD niet de C schijf wordt zodat als ik dingen installeer ik zelf kan bepalen of ze op mijn SSD moeten want ik heb wel eens het probleem dat sommige programma's/spellen alleen maar op de C schijf kunnen en dan kan hij misschien te vol raken.
Hier vraag ik me echt af wat voor programma's/spellen dat zijn en vooral hoe groot ik heb laatst nog Mechwarrior 2 geïnstalleerd (Win98/Win95) tijdperk en zelfs daar kan ik de map & partitie bepalen. Drivers wil je sowieso op je C: schijf zodat die snel laden anders zoals sommige hier zeggen heb je een Ferrari met de snelheid van een Golf in je computer. Ik draai zelf Windows 8 op het moment en op het moment neemt m'n C: schijf (Windows) 33 GB in, Windows 7 zou ook ongeveer zoveel in moeten nemen met alle updates etc. dus nog meer dan genoeg ruimte voor wat extra spellen en programma's op je ssd.

Let wel op dit is hoe ik het zou doen en het ook aan anderen aanraad als je het anders wil heb ik daar geen problemen mee.

[ Voor 7% gewijzigd door Starke op 08-10-2013 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeltek
Ok thnx, naja had met origin (bf3) problemen om hem op D te krijgen maar dat gaat nu vast wel goed komen.

Ik bedoelde wat ik het best eerst kon doen. Eerst alleen de ssd eraan hangen en windows installeren, daarna andere hdd's eraan hangen en die formateren in de bios?
Dan drivers etc installeren met nieuwe hardware er al in.
Dat is ongeveer de volgorde toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
jeltek schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 14:09:
Ok thnx, naja had met origin (bf3) problemen om hem op D te krijgen maar dat gaat nu vast wel goed komen.

Ik bedoelde wat ik het best eerst kon doen. Eerst alleen de ssd eraan hangen en windows installeren, daarna andere hdd's eraan hangen en die formateren in de bios?
Dan drivers etc installeren met nieuwe hardware er al in.
Dat is ongeveer de volgorde toch?
Ik ben niet bekend met Battlefield 3 via Origin (maar zelf heb ik wel Origin games die zonder probleem van m'n E partitie draaien).

Je kan zoals je zegt eerst de ssd doen en dan installeren dan weet je wel gelijk dat alles goed staat (bootloader en alles op je ssd). Je kan ook zoals ik heb aangegeven in m'n vorige post alles gewoon inbouwen en in je boot volgorde je ssd als eerste opslagmedium neerzetten (dan komen de bootloader en alles ook op de ssd).

Let wel op de opties als AHCI (bij voorkeur aan). Om te zorgen dat je ssd TRIM en alles kan gebruiken.

De harde schijven (anderen) hoef je niet in de BIOS te formatteren dat kan ook gewoon in Windows zelf nadat deze klaar is met installeren of tijdens de setup van Windows (maar na de installatie lijkt het me het makkelijkst omdat je dan kan zien wat er op de schijven staat). Ik neem aan dat je de data die je hebt namelijk wel wil behouden (op je data schijf).

En nadat Windows is geïnstalleerd gewoon de drivers (en Windows updates) en alle programma's weer en dan kan je van start met je geüpgrade pc. Let wel op dat je moederbord drivers het beste bij de fabrikant vandaan kan trekken (intel.com of game.amd.com) en andere drivers bij voorkeur ook bij de fabrikanten zelf.

Als je, je ssd niet kan installeren moet je misschien in de command promt van de Windows setup (repair mode) de volgende commando's geven:
diskpart
list disk
select disk #
clean

Waar de # je ssd is die getoond wordt onder list disk (dit is alleen nodig als je niet kan installeren omdat de ssd vanuit de fabriek al GPT is gemaakt).

[ Voor 15% gewijzigd door Starke op 08-10-2013 15:23 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeltek
hmmm ok bedankt voor je informatie _/-\o_

Wat bedoel je precies met AHCI en hoe zet ik dat aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-10 20:51

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

jeltek schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 17:40:
hmmm ok bedankt voor je informatie _/-\o_

Wat bedoel je precies met AHCI en hoe zet ik dat aan?
Dat staat als het goed is in je BIOS, kan vanalles zijn, kijk gewoon even onder elk menu wat met SATA/HDD's te maken heeft.

Ook eraan denken om defragmentatie uit te zetten want anders kun je je nieuwe SSD binnen een paar maanden weggooien.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeltek
Ok, dat defragmentatie kan ik ook in de bios uitzetten?

Ik ben nu bezig met het inbouwen van het RAM geheugen en de videokaart en SSD.

Is het mogelijk dat ik mijn sata (nmmr 1, zat HDD in) nu de SSD op aansluit, kan ik dan later de HDD op sata 2/3 zetten zonder dat ik problemen krijg?

Sorry voor de mischien domme vragen maar heb dit nog niet eerder gedaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Aangezien je Windows van plan bent opnieuw te installeren voor het in gebruik nemen van de SSD (neem ik aan uit de topic) past Windows zelf een aantal instellingen toe zoals het uitzetten van defragmentatie, superfetch uit en nog wat dingen dus over defragmentatie hoef je, jezelf als het goed is geen zorgen te maken.

Hier is nog een stukje over de BIOS hier gaat het vooral over het veranderen van de boot order. Het aanzetten van AHCI kan als het goed is onder Advanced ergens.

En er zijn geen domme vragen alleen domme antwoorden, iedereen moet iets in het begin leren, dan kan je beter wat vragen stellen en het goed doen, dan geen vragen stellen en er daarna er achter komen dat het niet goed werkt en opnieuw moeten installeren.

Helaas ziet elke bios er anders uit dus is dit het beste wat ik kwa afbeelding van een BIOS kan geven.
jeltek schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 18:36:
Is het mogelijk dat ik mijn sata (nmmr 1, zat HDD in) nu de SSD op aansluit, kan ik dan later de HDD op sata 2/3 zetten zonder dat ik problemen krijg?
Als je de ssd op sata 1 zet dan staat die in de bootorder waarschijnlijk gelijk goed (wel even verifiëren) je krijgt dan geen problemen als je de harde schijf op 2 of 3 zet.

[ Voor 19% gewijzigd door Starke op 08-10-2013 19:11 . Reden: nog meer info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeltek
Bij die RAID/IDE RAID mode en SATA kan ik iets naar AHCI veranderen, welke moet ik dan hebben?
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/34f1mqh.jpg

Hier even voorbeeldje van mijn sata aansluitingen nu, ik zet de SSD zometeen eerst even naar sata 1, en de DVD kan wel even naar 4/5 ofzo.
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/302vs0p.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Gewoon zowel die SATA 6 GB/s en de Raid Mode beide naar AHCI zetten.

Verder alleen nog die boot sequence na de hand bekijken of je SSD direct na je optische drives staat. Als het goed is moet die post in m'n vorige link daar min of meer mee kloppen met jouw bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeltek
Ok, ik heb alles op AHCI gezet (3 dingen totaal, RAID, sata 6/gbs controller en bij de on-chip ata devices kon ik ook een RAID op AHCI zetten)

Nu heb ik Windows geïnstalleerd, videokaart drivers geïnstalleerd van de cd, ook de moederbord drivers en even gekeken op de site van Msi of ik nieuwe drivers kon vinden maar de laatste was van 2011.
Zijn er ook drivers voor de processor/RAM oid? of alleen chipset drivers van moederbord voor mijn i7.

Maar ik vind niet dat hij geweldig snel opstart, vanaf het moment dat ik de powerknop indruk en het scherm zie totdat ik in windows ben duurt ongeveer 33 seconden.
Hierbij moet ik wel zeggen dat zodra het windows logo komt etc dat hij dan wel snel klaar is. Ik heb al in de Bios gekeken wat ik allemaal uit kan zetten maar ik heb de meeste dingen wel uit staan..... Is mijn bios standaard gewoon traag? en mijn SSD kan hier zeker niks aan doen?

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
Chipset drivers voor je moederbord kan je het beste even van de Intel Site downloaden hier. En misschien deze nog voor je AHCI zelf zodat je de nieuwste daarvan ook hebt.

Verder heeft de bios/AHCI helaas gewoon iets aan tijd nodig om geheugen te checken en AHCI te laden (mogelijk dat een BIOS update het iets sneller maakt maar dan moet je wel alle opties in de BIOS weer goed zetten voordat je Windows opstart anders start Windows in IDE modus op en krijg je wat problemen met TRIM e.d. mogelijk).

Processor en geheugen hebben geen driver alleen de moederbord chipset driver kan soms wat nieuwe apparaten toevoegen (waaronder ook bepaalde processor functies).
Pagina: 1