Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rontellu
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18-04-2016
Ziggo zorgt voor de internet-verbinding naar de buitenwereld. Mijn D-Link router hangt aan een Ziggo-modem Ubee.
Heeft iemand een idee hoe ik ook de 5GHz-band kan instellen/gebruiken naast de 2.4Ghz-band?

Deze router vervangt een 6 jaar oude Linksys. Deze router viel zelden uit. De nieuwe D-Link moet bijna iedere dag gerest worden. (10 seconden de stroom eraf)
Hoe zijn andere ervaringen met deze router?

Gijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:23

lier

MikroTik nerd

Volgens pagina 24 van deze handleiding is een vinkje in combinatie met de juiste settings voldoende.

Welke versie van de firmware draai je...ik zag dat er een versie 1.04 beschikbaar is.
Waarom moet de router gereset worden?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rontellu
Dank voor je reactie Emiel.

De settings staan goed, ook voor 5Ghz.
Geen enkel apparaat waarmee ik het internet op ga, vindt kennelijk de 5Ghz band.

Ik heb nu firmware versie 1.03. Dank voor de tip. Zal 1.04 erop zetten.

Ik moet de router resetten omdat hij regelmatig helemaal weg valt.

Als ik in Netwerkcentrum Windows kijk, dan staat er een mooi rood kruis tusen router en computer getekend. Stroom eraf en weer erop en het hobbelt weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rontellu
Hallo Emiel.

Op www.d-link.com vind ik versie 1.03B01 voor de DIR-857 .

Deze versie wordt aangegeven in het login scherm.

Waar heb jij versie 1.04 gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Twee dingen die in me opkomen:
1) weet je we zeker dat die apparaten waarmee jij het internet op gaat wel 5GHz ondersteunen?
2) op welk kanaal staat de DIR-857 ingesteld? Kan zijn dat dat ding op kanaal staat wat niet in EU gebruikt mag worden. Kan ook zijn dat het ingesteld staat op kanaal boven de 52 en de andere apparaten kunnen geen DFS/TPC aan. Zet hem voor de zekerheid ergens tussen 36 en 52.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rontellu
Hi.

1. Daar heb ik ook aangedacht. Mijn nieuwe Samsung S4 vindt mijn D-Link router. Ik hoopte dat hij twee mogelijkheden zou vinden, dus dat ik een 2.4 en 5 verbinding zou vinden. Dat is dus niet zo.
In een restaurant met open wifi vond ik vorige week een 5Ghz verbinding, naast een 2.4 verbinding. Mijn relatief nieuwe laptop en mijn iPad vinden ook geen 5Ghz verbinding.
Enig idee hoe je met deze 5Ghz mogelijkheid om moet gaan?
Ik wil dat graag, omdat het 's avonds erg druk is op de "lijn". Beetje traag internet dus.

2. Instelling staat op kanaal 36

(knippen en plakken)
Wireless Band : 5GHz Band
Wireless Radio : Enabled
802.11 Mode : 11na
Channel Width : 20/40 MHz
Channel : 36
WISH : Inactive
Wi-Fi Protected Setup : Enabled/Configured

de andere op kanaal 6:

Wireless Band : 2.4GHz Band
802.11 Mode : 11bgn
Channel : 6

Ik moet bekennen dat deze materie niet helemaal vertrouwd is voor mij.

Als je een tip hebt..... dank alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rontellu schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 21:13:
Hi.

1. Daar heb ik ook aangedacht. Mijn nieuwe Samsung S4 vindt mijn D-Link router. Ik hoopte dat hij twee mogelijkheden zou vinden, dus dat ik een 2.4 en 5 verbinding zou vinden. Dat is dus niet zo.
In een restaurant met open wifi vond ik vorige week een 5Ghz verbinding, naast een 2.4 verbinding. Mijn relatief nieuwe laptop en mijn iPad vinden ook geen 5Ghz verbinding.
SGS4 doet 5GHz, bijna alle iPads (muv 1e generatie) ook. Als die niets kunnen vinden ligt het daar alvast niet aan.
Enig idee hoe je met deze 5Ghz mogelijkheid om moet gaan?
Ik wil dat graag, omdat het 's avonds erg druk is op de "lijn". Beetje traag internet dus.
Normaliter zet je het aan en het werkt...
2. Instelling staat op kanaal 36

(knippen en plakken)
Wireless Band : 5GHz Band
802.11 Mode : 11na
Channel : 36
Dat is inderdaad een normale, goede config voor 5GHz. Ik zou alleen WPS zelf uitzetten, maar dat staat los van waar je hier tegenaan loopt.
de andere op kanaal 6:

Wireless Band : 2.4GHz Band
802.11 Mode : 11bgn
Channel : 6

Ik moet bekennen dat deze materie niet helemaal vertrouwd is voor mij.
Als je last hebt van interferentie wil je vooral niet op 40MHz gaan draaien. Een goede AP schakelt bij interferentie automatisch terug naar 20MHz, maar of deze dat doet... ik zou dus op de 2.4GHz Width op 20MHz instellen (en WPS uitzetten).
Als je een tip hebt..... dank alvast.
Er is nog een setting die roet in het eten kan gooien: staat ergens nog een "Hide SSID" of omgekeerd "Broadcast SSID" vinkje? Als hij wel op hide staat (en/of niet op broadcast) dan wordt het niet de lucht in gestuurd. Dat zou nog aan de orde kunnen zijn.

Gebruik je trouwens zelfde SSID voor 2.4GHz of 5GHz? Ik vind het zelf handiger twee verschillende te gebruiken. Dat is makkelijker bij troubleshooten en geeft je meer houvast om volgorde in te stellen in client (bij voorkeur 5GHz pakken, alleen als daar geen ontvangst is 2.4GHz pakken).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rontellu
Hi,

dank weer voor je reactie.
Voor 2.4 heb ik het advies gekregen van mijn leverancier om kanaal 1 te kiezen ipv kanaal 6. 6 schijnt standaard kanaal te zijn. Dus als mijn buren ook allemaal op kanaal 6 zitten.....
Kanaal 1 werkt.

Ik gebruik inderdaad dezelfde SSID voor 2.4 en 5GHz. Bij het installeren is dat zo gekomen.
Ik probeerde als eerste de voorgeschreven methode door de fabrikant. Dat ging helemaal fout.

Toen deze manier flopte, heb ik de router aangesloten. Ziggo gebeld, deze hebben de boel gereset en het werkte.

Als ik kijk in D-Link configuratie/setup (192.168.0.1) en ik kijk in Status Wireless dan vind ik twee lijsten met Wireless Clients. Lijst 1 is 2.4, lijst 2 is 5GHz. (Mac Address en IP Address)

Lijst 1 gaf 4 clients aan, lijst 2 gaf er twee. Dat waren de SGS4 en de iPad.

Mijn voorzichtige conclusie: 5GHz band wordt wel degelijk benut. De router zoekt de beste verbinding. 2.4 of 5. Ik zag namelijk dat zowel de SGS4 en de iPad na een tijdje in de 2.4GHz lijst verschenen (waren even dubbel zichtbaar in de beide lijsten) en daarna verdwenen beide IP addressen uit de 5GHz lijst en waren alleen nog zichtbaar in de 2.4GHz lijst.

Klopt mijn conclusie?

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geen idee, dat kun je pas constateren als je verschillende SSID's inzet en het echt zeker kunt zeggen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rontellu
Hi.

Ik heb nu twee SSID gemaakt.
Beide zijn zichtbaar nu.
Ik heb het simpel opgelost. Alle Samsung en Apple apparatuur op 5GHz, alles met Windows op 2.4.
Het werkt tot nu toe. Dank voor je bijdrage.

Groet
Pagina: 1