"Nieuwe" kleine HTPC

Pagina: 1
Acties:

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:44

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Ik heb een HTPC staan uit januari 2012:
AMD A8-3870K Black Edition + boxed cooler
Asus F1A75-M
Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9
SSD
3,5" HDD
ATX voeding

De hardware voldoet nog prima, heel soms speel ik eens Fifa of Prototype, maar voornamelijk wordt het systeem gebruikt voor XBMC en RTL gemist, SABNZBD, Couchpotato, Sickbeard en Utorrent. Alles zit nu in een (micro) tower, en die staat verstopt achter mijn speaker. Maar goed, het knaagt. Ik wil daar geen tower hebben staan, ik wil de boel netjes in mijn tv meubel.

Ja St@m, daar had je eerder aan moeten denken.. klopt, maar toch wil ik het nu anders :+

Daar komt bij dat ik me bij vlagen erger aan het geluid wat de pc produceert. Als ik ga gamen dan staat dat ding soms toch echt wel te blazen, en als ik gewoon in de woonkamer zit, dan hoor ik de pc.
Ik zit nu op mijn werkplek, en de pc die ik hier heb is een DELL Optiplex 380, en die hoor ik gewoon niet, en die staat 30 centimeter van me af. Dus dat moet beter kunnen!

TV meubel heeft een ruimte van 28 centimeter hoog, 40 centimeter breed en is ongeveer 45 centimeter diep (maar daar moet wel ruimte achter zitten zodat ik mijn randapparaten kan aansluiten. Effectief 40 centimeter dus. Deurtje gaat dicht. Weinig ruimte dus, veel warmte.. Ik ben bereid om de achterkant er in ieder geval uit te zagen als dit nodig is.

Als laatste is onlangs de HDMI-out van mijn moederbord overleden, beeld wordt nu doorgegeven via DVI -->HDMI --> TV, maar dit is niet echt een fijne optie, aangezien ik onlangs ook een nieuwe versterker heb gekocht met het HDMI passtrough zodat er maar één HDMI kabel zou lopen naar de tv. Sluit ik het op bovenstaande manier aan op de versterker, dan geeft die geen beeld door. Er loopt nu dus een extra kabel naar de tv.

Dus TLDR:
Huidige behuizing is te lomp
Wil de pc in afgesloten kast (lxbxh = 40x40x28cm) achterkant kast mag er eventueel uit
Pc maakt nu teveel lawaai
HDMI-out moederbord defect
Budget: ~ € 150

Ok, de pc moet dus in de kast komen, en het liefste wil ik zoveel mogelijk hardware hergebruiken.

1. Een kleinere Micro-ATX (µATX) behuizing kopen en een fatsoenlijke CPU koeler en misschien een extra casefan, nieuw moederbord vanwege de kapotte HDMI-out.

Deze optie valt voor mij eigenlijk al af. De beschikbare kasten vind ik mwah.. en als ik toch nieuw spul ga kopen, dan wil ik eigenlijk ook direct een nieuw moederbord.

2. Een Mini-ITX behuizing en moederbord kopen, fatsoenlijke CPU koeler en misschien een extra casefan

Deze optie klinkt me beter in de oren.. ware het niet dat ik op een verouderd platform werk (FM1) en dus gebonden ben aan een FM1 moederbord.. en als ik dan Mini-ITX kies dan heb ik keuze uit wel 2! moederborden :P
http://tweakers.net/categ...lSbK2OkqGZMZKwoYUFULS2FgA

Qua prijs scheelt het niet veel, en ik denk dat het qua performance ook niet zoveel uitmaakt. Laat ik de Asrock nemen budgettechnisch.
pricewatch: ASRock AMD A75 A75M-ITX

Dan de behuizing, ik heb eerder gewerkt met LC-Power spul, en om eerlijk te zijn ben ik daar niet echt van onder de indruk. Silverstone daarentegen vind ik wel mooi spul.

pricewatch: Silverstone Sugo SG05-Lite Zwart

Voordeel (denk ik): Er zit een 12cm fan in.
Nadeel: SFX voeding, dit zou betekenen dat ik een nieuwe voeding moet kopen.

Voeding dan dus: modulair lees ik het op het forum, dat is handig. De enige modulaire SFX voeding die ik kan vinden is er één van € 112,90 Die valt dus af.
Een gewone SFX voeding dan: pricewatch: be quiet! SFX Power 300 Watt
Dit is de enige die een beetje binnen het budget past volgens mij. Maar die heeft weer geen denderende reviews.

Een all-in oplossing?
pricewatch: Spire PowerCube SPM210B-300W-PFC
Heeft redelijke beoordelingen, en eventueel de fan in de voeding vervangen met zoiets?
pricewatch: Fractal Design Silent Series Silent Series, 80mm

Als laatste processorkoeling.. nou als ik ergens geen kaas van heb gegeten.. :D
Dus gewoon in de pricewatch de sterretjes op 5 gezet, socket geselecteerd en gekeken naar wat moois:
pricewatch: Scythe Samurai ZZ Rev.B
Schijnt wel stil te zijn.

Dan heb ik dus uiteindelijk twee opties:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock AMD A75 A75M-ITX€ 67,45€ 67,45
1Silverstone Sugo SG05-Lite Zwart€ 38,50€ 38,50
1Scythe Samurai ZZ Rev.B€ 22,36€ 22,36
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 43,70€ 43,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 172,01

en

#ProductPrijsSubtotaal
1Spire PowerCube SPM210B-300W-PFC€ 42,69€ 42,69
1Scythe Samurai ZZ Rev.B€ 22,36€ 22,36
1Fractal Design Silent Series Silent Series, 80mm€ 6,96€ 6,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 139,46

Logischerwijs gaat mijn voorkeur uit naar lijstje 2 vanwege de prijs. Maar goed.. wat is nou wijsheid..
Heeft er iemand misschien advies? Andere componenten aanbrengen mag ook! Dat wordt zeker gewaardeerd. :)

Zo.. heb me verder ingelezen en verder ingelezen..
De Spire kast.. misschien toch niet zo'n goed idee, de Sugo, wel een goed idee.
Komt standaard met een voeding, en dan kost de kast zo'n € 100.
Ergens in de krochten van het internet kwam ik de volgende site tegen..
http://www.hardwaresecret...-Power-Supply-Review/757/
En daar wordt dezelfde voeding besproken als die geleverd wordt in de Sugo.
This is certainly a good option for people building small computers based on the SFX standard. SilverStone Sugo SG05 comes with it and it seems to be a good match.
Die voeding i.c.m. met de Silverstone Sugo SG05-Lite Zwart is goedkoper dan de Silverstone Sugo SG05B

#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone Sugo SG05-Lite Zwart€ 38,50€ 38,50
1Prolimatech Samuel 17€ 38,-€ 38,-
1Fortron FSP300-60GHS€ 39,92€ 39,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 183,87

En ook maar een andere koeler, de eerder genoemde schijnt niet te passen :+

[ Voor 23% gewijzigd door St@m op 08-10-2013 11:04 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren

• 0BlackLight
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-03 12:04
Ik zou voor deze koeler gaan:
Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
Die Prolimatech Samuel 17 heeft wel mooi 5 sterren, maar dit zegt niet zoveel als dit maar uit 2 reviews is.

Als voeding zou ik er gewoon een van be quiet! nemen die hier wel vaker worden aangeraden:
be quiet! System Power 7 300W

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
0BlackLight schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 16:21:
Ik zou voor deze koeler gaan:
Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
Die Prolimatech Samuel 17 heeft wel mooi 5 sterren, maar dit zegt niet zoveel als dit maar uit 2 reviews is.

Als voeding zou ik er gewoon een van be quiet! nemen die hier wel vaker worden aangeraden:
be quiet! System Power 7 300W
Je eerste advies neem ik van harte.
Dat ga ik aanpassen.

Waarom kies je toch voor de be quiet! ? Alle reviews geven aan dat dat ding lawaai maakt, en dat is juist niet de bedoeling :P En in juist de reviews over de Fortron wordt gesproken over de indrukwekkende stilte.
Is dat een onderbuikgevoel?

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren

• 0BlackLight
St@m schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 16:48:
[...]

Je eerste advies neem ik van harte.
Dat ga ik aanpassen.

Waarom kies je toch voor de be quiet! ? Alle reviews geven aan dat dat ding lawaai maakt, en dat is juist niet de bedoeling :P En in juist de reviews over de Fortron wordt gesproken over de indrukwekkende stilte.
Is dat een onderbuikgevoel?
Ik las juist dat de be quiet! System Power 7 300W gewoon stil is: hier en hier. Verder vind ik de betrouwbaarheid van een voeding best belangrijk, dus kies ik liever voor eentje die populair is en zich dus al eens bewezen heeft.

Die review van de Fortron FSP300-60GHS komt volgens mij uit 2009 en is dus misschien niet meer helemaal actueel.

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Jij linkt niet naar de SFX voeding he ;)

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:21

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

0BlackLight schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 17:30:
[...]

Ik las juist dat de be quiet! System Power 7 300W gewoon stil is: hier en hier. Verder vind ik de betrouwbaarheid van een voeding best belangrijk, dus kies ik liever voor eentje die populair is en zich dus al eens bewezen heeft.

Die review van de Fortron FSP300-60GHS komt volgens mij uit 2009 en is dus misschien niet meer helemaal actueel.
Heb hier toevallig nog een Fortron 350W liggen uit 2008 en die dingen zijn gewoon stil, het enige merk waarvan ik niet zou verwachten dat ze stil zijn is Be Quiet! (De naam al, arg..)

Edit:
Hier een systeempje wat ik ga kopen voor grootouders: gallery: kuusj98
Daar kunnen we de voeding ook van pakken, goedkoop en stil (reviews en zelf gehoort)

[ Voor 10% gewijzigd door Kuusj op 08-10-2013 19:23 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• 0BlackLight
St@m schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 19:12:
Jij linkt niet naar de SFX voeding he ;)
Je hebt gelijk, ik had niet gezien dat er in deze kast alleen maar SFX voedingen passen. Bij reviews van de SFX be quiet! voedingen lees ik inderdaad ook dat deze niet echt stil zijn.

• carlo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-04 00:11
De be quiet! ATX voedingen produceren weinig geluid, maar de SFX-versie produceert meer geluid.
http://www.computerbase.d...-watt-netzteil-im-test/8/
Hoe zich dit verhoudt tot SFX voedingen van andere fabrikanten weet ik niet. Ik kan maar weinig reviews vinden van geluidproductie van SFX-voedingen en dan al helemaal niet waarin ze met elkaar vergeleken worden.

Over het algemeen mag je verwachten dat een SFX-voeding iets meer geluid maakt bij gelijk vermogen dan een goede ATX-voeding. Bij ATX kan de fan tot 120mm groot zijn, bij een SFX voeding is dat maximaal 80mm. Dus bij gelijk vermogen een hoger toerental nodig en dus luidruchtiger.

Ik lees een paar tegenstrijdigheden in de eisen en hoop dat je je hier van bewust bent:
- Klein
- Stil
- Gaming
Kies een willekeurige combinatie van twee van deze eisen en een systeem is goed samen te stellen, maar alle drie combineren wordt lastig.

Jouw AMD A8-3870K is een power horse met TDP van 100W. Dat vermogen wordt omgezet in warmte en moet afgevoerd worden. Geen probleem voor een grote stille 14cm fan maar die past niet in een kleine behuizing. En neem je een kleine behuizing dan krijg je kleinere fans met meer lawaai.

Je zal ergens een consessie moeten doen.

Optie 1)
Hergebruik je huidige processor + RAM. Koop een nieuwe kleine kast + SFX voeding van 300W + moederbord, samen ongeveer €140 - €155. Je kan dan lekker gamen maar kast is formaat grote schoenendoos en je zal de fan horen tijdens gamen.

Optie 2)
Hergebruik je RAM. Koop een nieuwe zuinige processor, kleine kast, voeding 100W, moederbord. Vergelijkbare prijs als optie 1. Je kan alleen eenvoudige games spelen maar het systeem hoor je nooit en kast is formaat halve schoenendoos.
Verkoop je huidige processor samen met (beschadigd) moederbord en verlaag zo de totaalkosten nog een beetje. Kun je zeker €40 voor vragen.

[ Voor 19% gewijzigd door carlo op 08-10-2013 20:24 ]

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
carlo schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 20:14:
De be quiet! ATX voedingen produceren weinig geluid, maar de SFX-versie produceert meer geluid.
http://www.computerbase.d...-watt-netzteil-im-test/8/
Hoe zich dit verhoudt tot SFX voedingen van andere fabrikanten weet ik niet. Ik kan maar weinig reviews vinden van geluidproductie van SFX-voedingen en dan al helemaal niet waarin ze met elkaar vergeleken worden.
Duidelijk, dat kon ik ook al niet vinden :P
Over het algemeen mag je verwachten dat een SFX-voeding iets meer geluid maakt bij gelijk vermogen dan een goede ATX-voeding. Bij ATX kan de fan tot 120mm groot zijn, bij een SFX voeding is dat maximaal 80mm. Dus bij gelijk vermogen een hoger toerental nodig en dus luidruchtiger.
Snap ik.
Ik lees een paar tegenstrijdigheden in de eisen en hoop dat je je hier van bewust bent:
- Klein
- Stil
- Gaming
Kies een willekeurige combinatie van twee van deze eisen en een systeem is goed samen te stellen, maar alle drie combineren wordt lastig.
Daar ben ik me terdege van bewust. Het gamen moet je echt zien als ééns in de twee maanden een paar uurtjes gamen, stel dat ik straks Fifa 14 koop, dan zal het iets meer zijn. Maar het échte gamen doe ik allang niet meer.
Jouw AMD A8-3870K is een power horse met TDP van 100W. Dat vermogen wordt omgezet in warmte en moet afgevoerd worden. Geen probleem voor een grote stille 14cm fan maar die past niet in een kleine behuizing. En neem je een kleine behuizing dan krijg je kleinere fans met meer lawaai.
Hmm.. van dat eerste was ik me niet zo bewust.
Je zal ergens een consessie moeten doen.
Duidelijk. Misschien dan toch de optie voor alleen een nieuw mobo (Micro-ATX), nieuwe koeler en een casefan? In een minimale behuizing zodat deze in mijn kast past?

• carlo
Sorry, had niet zo snel reactie verwacht en was mijn post aan het bijwerken.
Duidelijk. Misschien dan toch de optie voor alleen een nieuw mobo (Micro-ATX), nieuwe koeler en een casefan? In een minimale behuizing zodat deze in mijn kast past?
Die kleine behuizing wordt een probleem.
Jouw huidige processor met een 100W aan TDP vereist een voeding van 200W+. Die zijn er (bijna) niet dus kom je op een 300W voeding uit.

Kleine behuizing en 300W voeding heb ik alleen kunnen vinden in combinaties met een SFX voeding. Dan kom je dus op mijn optie 1 uit. Prima keuze als je een beetje geluid tijdens gamen niet erg vindt.

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
carlo schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 20:31:
Sorry, had niet zo snel reactie verwacht en was mijn post aan het bijwerken.

[...]
Die kleine behuizing wordt een probleem.
Jouw huidige processor met een 100W aan TDP vereist een voeding van 200W+. Die zijn er (bijna) niet dus kom je op een 300W voeding uit.

Kleine behuizing en 300W voeding heb ik alleen kunnen vinden in combinaties met een SFX voeding. Dan kom je dus op mijn optie 1 uit. Prima keuze als je een beetje geluid tijdens gamen niet erg vindt.
Tja, wat is klein.. zoiets, pricewatch: Fractal Design Core 1000 USB 2.0 en dan op z'n kant is natuurlijk ook prima, past prima in mijn kast. Vraag is dan alleen hoe ik met de warmteafvoer zit. Wordt dat niet allemaal veel te warm in de kast. Zoals gezegd, achterkant eruit zagen is geen probleem.

En anders ga ik toch voor optie 1. Dat heb ik zo ongeveer al samengesteld. Fan horen tijdens het gamen is geen probleem. Als ik die pc maar niet hoor als ik wat zit te internetten op de bank (op mijn laptop met de tv uit)

• carlo
Blijkbaar had ik niet goed genoeg gezocht en zijn er wel kleine kasten waar een standaard ATX voeding in past. Bijvoorbeeld deze: pricewatch: Cooler Master Elite 120 Advanced
Lees ook de reviews die er bijstaan voor inbouwtips.
Helaas zijn er voor de FM1 socket maar weinig moederborden uitgebracht en nog minder die de 100W processoren ondersteunen. In de PW staan er nog maar 2.

In de duurdere Silverstone Legacy SG02B-F, past een uATX board waardoor je meer keuze hebt in moederborden. Totaal 18 moederborden in de PW waardoor je een €25 goedkoper uit bent en de duurdere kast compenseert.
pricewatch: Silverstone Legacy SG02B-F

Je kan dan je huidige RAM, processor en voeding behouden, er van uitgaande dat dat niet de ventilator is die zo'n herrie maakt. Even testen dus.

[ Voor 57% gewijzigd door carlo op 09-10-2013 01:28 ]

• St@m

St@m

@ Your Service

Topicstarter
Ik heb gisteravond zelf ook nog rondgezocht, en het gaat waarschijnlijk de Cooler master elite worden.
Ook in deze behuizing pricewatch: Fractal Design Node 304 Zwart past een standaard ATX voeding, dus dat is ook nog een optie, al is die 4 tientjes duurder.

Qua moederbord had ik inderdaad al gezien dat er maar twee zijn, dat is niet zo'n probleem.
Het is niet de voeding die lawaai maakt, dat had ik al geconstateerd, Nexus value 430 heb ik trouwens.

Dank je wel voor je tips en adviezen!

And it's done :P

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-A75N-USB3€ 72,95€ 72,95
1Cooler Master Elite 120 Advanced€ 38,61€ 38,61
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,90€ 24,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 136,46

[ Voor 56% gewijzigd door St@m op 09-10-2013 10:11 ]

• carlo
Lijkt me een goede keuze. En ook nog ruim binnen het door jou gewenste budget.

Veel plezier er mee.
Pagina: 1