Ik heb een HTPC staan uit januari 2012:
AMD A8-3870K Black Edition + boxed cooler
Asus F1A75-M
Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9
SSD
3,5" HDD
ATX voeding
De hardware voldoet nog prima, heel soms speel ik eens Fifa of Prototype, maar voornamelijk wordt het systeem gebruikt voor XBMC en RTL gemist, SABNZBD, Couchpotato, Sickbeard en Utorrent. Alles zit nu in een (micro) tower, en die staat verstopt achter mijn speaker. Maar goed, het knaagt. Ik wil daar geen tower hebben staan, ik wil de boel netjes in mijn tv meubel.
Ja St@m, daar had je eerder aan moeten denken.. klopt, maar toch wil ik het nu anders
Daar komt bij dat ik me bij vlagen erger aan het geluid wat de pc produceert. Als ik ga gamen dan staat dat ding soms toch echt wel te blazen, en als ik gewoon in de woonkamer zit, dan hoor ik de pc.
Ik zit nu op mijn werkplek, en de pc die ik hier heb is een DELL Optiplex 380, en die hoor ik gewoon niet, en die staat 30 centimeter van me af. Dus dat moet beter kunnen!
TV meubel heeft een ruimte van 28 centimeter hoog, 40 centimeter breed en is ongeveer 45 centimeter diep (maar daar moet wel ruimte achter zitten zodat ik mijn randapparaten kan aansluiten. Effectief 40 centimeter dus. Deurtje gaat dicht. Weinig ruimte dus, veel warmte.. Ik ben bereid om de achterkant er in ieder geval uit te zagen als dit nodig is.
Als laatste is onlangs de HDMI-out van mijn moederbord overleden, beeld wordt nu doorgegeven via DVI -->HDMI --> TV, maar dit is niet echt een fijne optie, aangezien ik onlangs ook een nieuwe versterker heb gekocht met het HDMI passtrough zodat er maar één HDMI kabel zou lopen naar de tv. Sluit ik het op bovenstaande manier aan op de versterker, dan geeft die geen beeld door. Er loopt nu dus een extra kabel naar de tv.
Dus TLDR:
Huidige behuizing is te lomp
Wil de pc in afgesloten kast (lxbxh = 40x40x28cm) achterkant kast mag er eventueel uit
Pc maakt nu teveel lawaai
HDMI-out moederbord defect
Budget: ~ € 150
Ok, de pc moet dus in de kast komen, en het liefste wil ik zoveel mogelijk hardware hergebruiken.
1. Een kleinere Micro-ATX (µATX) behuizing kopen en een fatsoenlijke CPU koeler en misschien een extra casefan, nieuw moederbord vanwege de kapotte HDMI-out.
Deze optie valt voor mij eigenlijk al af. De beschikbare kasten vind ik mwah.. en als ik toch nieuw spul ga kopen, dan wil ik eigenlijk ook direct een nieuw moederbord.
2. Een Mini-ITX behuizing en moederbord kopen, fatsoenlijke CPU koeler en misschien een extra casefan
Deze optie klinkt me beter in de oren.. ware het niet dat ik op een verouderd platform werk (FM1) en dus gebonden ben aan een FM1 moederbord.. en als ik dan Mini-ITX kies dan heb ik keuze uit wel 2! moederborden
http://tweakers.net/categ...lSbK2OkqGZMZKwoYUFULS2FgA
Qua prijs scheelt het niet veel, en ik denk dat het qua performance ook niet zoveel uitmaakt. Laat ik de Asrock nemen budgettechnisch.
pricewatch: ASRock AMD A75 A75M-ITX
Dan de behuizing, ik heb eerder gewerkt met LC-Power spul, en om eerlijk te zijn ben ik daar niet echt van onder de indruk. Silverstone daarentegen vind ik wel mooi spul.
pricewatch: Silverstone Sugo SG05-Lite Zwart
Voordeel (denk ik): Er zit een 12cm fan in.
Nadeel: SFX voeding, dit zou betekenen dat ik een nieuwe voeding moet kopen.
Voeding dan dus: modulair lees ik het op het forum, dat is handig. De enige modulaire SFX voeding die ik kan vinden is er één van € 112,90 Die valt dus af.
Een gewone SFX voeding dan: pricewatch: be quiet! SFX Power 300 Watt
Dit is de enige die een beetje binnen het budget past volgens mij. Maar die heeft weer geen denderende reviews.
Een all-in oplossing?
pricewatch: Spire PowerCube SPM210B-300W-PFC
Heeft redelijke beoordelingen, en eventueel de fan in de voeding vervangen met zoiets?
pricewatch: Fractal Design Silent Series Silent Series, 80mm
Als laatste processorkoeling.. nou als ik ergens geen kaas van heb gegeten..
Dus gewoon in de pricewatch de sterretjes op 5 gezet, socket geselecteerd en gekeken naar wat moois:
pricewatch: Scythe Samurai ZZ Rev.B
Schijnt wel stil te zijn.
Dan heb ik dus uiteindelijk twee opties:
en
Logischerwijs gaat mijn voorkeur uit naar lijstje 2 vanwege de prijs. Maar goed.. wat is nou wijsheid..
Heeft er iemand misschien advies? Andere componenten aanbrengen mag ook! Dat wordt zeker gewaardeerd.
Zo.. heb me verder ingelezen en verder ingelezen..
De Spire kast.. misschien toch niet zo'n goed idee, de Sugo, wel een goed idee.
Komt standaard met een voeding, en dan kost de kast zo'n € 100.
Ergens in de krochten van het internet kwam ik de volgende site tegen..
http://www.hardwaresecret...-Power-Supply-Review/757/
En daar wordt dezelfde voeding besproken als die geleverd wordt in de Sugo.
En ook maar een andere koeler, de eerder genoemde schijnt niet te passen
AMD A8-3870K Black Edition + boxed cooler
Asus F1A75-M
Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9
SSD
3,5" HDD
ATX voeding
De hardware voldoet nog prima, heel soms speel ik eens Fifa of Prototype, maar voornamelijk wordt het systeem gebruikt voor XBMC en RTL gemist, SABNZBD, Couchpotato, Sickbeard en Utorrent. Alles zit nu in een (micro) tower, en die staat verstopt achter mijn speaker. Maar goed, het knaagt. Ik wil daar geen tower hebben staan, ik wil de boel netjes in mijn tv meubel.
Ja St@m, daar had je eerder aan moeten denken.. klopt, maar toch wil ik het nu anders
Daar komt bij dat ik me bij vlagen erger aan het geluid wat de pc produceert. Als ik ga gamen dan staat dat ding soms toch echt wel te blazen, en als ik gewoon in de woonkamer zit, dan hoor ik de pc.
Ik zit nu op mijn werkplek, en de pc die ik hier heb is een DELL Optiplex 380, en die hoor ik gewoon niet, en die staat 30 centimeter van me af. Dus dat moet beter kunnen!
TV meubel heeft een ruimte van 28 centimeter hoog, 40 centimeter breed en is ongeveer 45 centimeter diep (maar daar moet wel ruimte achter zitten zodat ik mijn randapparaten kan aansluiten. Effectief 40 centimeter dus. Deurtje gaat dicht. Weinig ruimte dus, veel warmte.. Ik ben bereid om de achterkant er in ieder geval uit te zagen als dit nodig is.
Als laatste is onlangs de HDMI-out van mijn moederbord overleden, beeld wordt nu doorgegeven via DVI -->HDMI --> TV, maar dit is niet echt een fijne optie, aangezien ik onlangs ook een nieuwe versterker heb gekocht met het HDMI passtrough zodat er maar één HDMI kabel zou lopen naar de tv. Sluit ik het op bovenstaande manier aan op de versterker, dan geeft die geen beeld door. Er loopt nu dus een extra kabel naar de tv.
Dus TLDR:
Huidige behuizing is te lomp
Wil de pc in afgesloten kast (lxbxh = 40x40x28cm) achterkant kast mag er eventueel uit
Pc maakt nu teveel lawaai
HDMI-out moederbord defect
Budget: ~ € 150
Ok, de pc moet dus in de kast komen, en het liefste wil ik zoveel mogelijk hardware hergebruiken.
1. Een kleinere Micro-ATX (µATX) behuizing kopen en een fatsoenlijke CPU koeler en misschien een extra casefan, nieuw moederbord vanwege de kapotte HDMI-out.
Deze optie valt voor mij eigenlijk al af. De beschikbare kasten vind ik mwah.. en als ik toch nieuw spul ga kopen, dan wil ik eigenlijk ook direct een nieuw moederbord.
2. Een Mini-ITX behuizing en moederbord kopen, fatsoenlijke CPU koeler en misschien een extra casefan
Deze optie klinkt me beter in de oren.. ware het niet dat ik op een verouderd platform werk (FM1) en dus gebonden ben aan een FM1 moederbord.. en als ik dan Mini-ITX kies dan heb ik keuze uit wel 2! moederborden
http://tweakers.net/categ...lSbK2OkqGZMZKwoYUFULS2FgA
Qua prijs scheelt het niet veel, en ik denk dat het qua performance ook niet zoveel uitmaakt. Laat ik de Asrock nemen budgettechnisch.
pricewatch: ASRock AMD A75 A75M-ITX
Dan de behuizing, ik heb eerder gewerkt met LC-Power spul, en om eerlijk te zijn ben ik daar niet echt van onder de indruk. Silverstone daarentegen vind ik wel mooi spul.
pricewatch: Silverstone Sugo SG05-Lite Zwart
Voordeel (denk ik): Er zit een 12cm fan in.
Nadeel: SFX voeding, dit zou betekenen dat ik een nieuwe voeding moet kopen.
Voeding dan dus: modulair lees ik het op het forum, dat is handig. De enige modulaire SFX voeding die ik kan vinden is er één van € 112,90 Die valt dus af.
Een gewone SFX voeding dan: pricewatch: be quiet! SFX Power 300 Watt
Dit is de enige die een beetje binnen het budget past volgens mij. Maar die heeft weer geen denderende reviews.
Een all-in oplossing?
pricewatch: Spire PowerCube SPM210B-300W-PFC
Heeft redelijke beoordelingen, en eventueel de fan in de voeding vervangen met zoiets?
pricewatch: Fractal Design Silent Series Silent Series, 80mm
Als laatste processorkoeling.. nou als ik ergens geen kaas van heb gegeten..
Dus gewoon in de pricewatch de sterretjes op 5 gezet, socket geselecteerd en gekeken naar wat moois:
pricewatch: Scythe Samurai ZZ Rev.B
Schijnt wel stil te zijn.
Dan heb ik dus uiteindelijk twee opties:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | ASRock AMD A75 A75M-ITX | € 67,45 | € 67,45 |
| 1 | Silverstone Sugo SG05-Lite Zwart | € 38,50 | € 38,50 |
| 1 | Scythe Samurai ZZ Rev.B | € 22,36 | € 22,36 |
| 1 | be quiet! SFX Power 300 Watt | € 43,70 | € 43,70 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 172,01 | |
en
| 1 | Spire PowerCube SPM210B-300W-PFC | € 42,69 | € 42,69 |
| 1 | Scythe Samurai ZZ Rev.B | € 22,36 | € 22,36 |
| 1 | Fractal Design Silent Series Silent Series, 80mm | € 6,96 | € 6,96 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 139,46 | |
Logischerwijs gaat mijn voorkeur uit naar lijstje 2 vanwege de prijs. Maar goed.. wat is nou wijsheid..
Heeft er iemand misschien advies? Andere componenten aanbrengen mag ook! Dat wordt zeker gewaardeerd.
Zo.. heb me verder ingelezen en verder ingelezen..
De Spire kast.. misschien toch niet zo'n goed idee, de Sugo, wel een goed idee.
Komt standaard met een voeding, en dan kost de kast zo'n € 100.
Ergens in de krochten van het internet kwam ik de volgende site tegen..
http://www.hardwaresecret...-Power-Supply-Review/757/
En daar wordt dezelfde voeding besproken als die geleverd wordt in de Sugo.
Die voeding i.c.m. met de Silverstone Sugo SG05-Lite Zwart is goedkoper dan de Silverstone Sugo SG05BThis is certainly a good option for people building small computers based on the SFX standard. SilverStone Sugo SG05 comes with it and it seems to be a good match.
| 1 | Silverstone Sugo SG05-Lite Zwart | € 38,50 | € 38,50 |
| 1 | Prolimatech Samuel 17 | € 38,- | € 38,- |
| 1 | Fortron FSP300-60GHS | € 39,92 | € 39,92 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 183,87 | |
En ook maar een andere koeler, de eerder genoemde schijnt niet te passen
[ Voor 23% gewijzigd door St@m op 08-10-2013 11:04 ]
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren