Advies grafische kaart

Pagina: 1
Acties:

• Devler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:27
Omdat ik sinds kort een eigen zaakje ben gestart en hierdoor wat leuke inkomsten heb verworven, leek het me tijd om mijn enkele jaren oude pc stilaan te vervangen door een vlotter exemplaar.

Mijn bijberoep is als technisch tekenaar met AutoCad, Inventor, ePlan, ... dus was het voor mij belangrijk dat ik hiermee rekening hield bij de aanschaf van de nieuwe onderdelen.
Na het doorlezen van veschillende edities van de BBG, en het lezen van aankoopadvies voor andere personen kwam ik uit op onderstaande onderdelen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 198,90€ 198,90
1Gigabyte GA-Z87X-D3H€ 120,50€ 120,50
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 84,90€ 84,90
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,-€ 67,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 146,21€ 146,21
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 617,51

Ik denk na alles te hebben doorgelezen dat dit een vrij veilige keuze is geweest en dat ik hiermee weeral enkele jaren vooruit mee kan? Na een overclock (mijn Q6600 draait al enkele jaren stabiel op 3,2 Ghz) zal de i5 minstens zo goed draaien als de i7 waardoor de meerprijs hiervoor niet te verantwoorden zou zijn geweest.

Van mijn oude PC neem ik nog de voeding mee over samen met de grafische kaart, in afwachting dat deze ook vervangen worden als ik weer wat inkomsten heb die ik hieraan kan spenderen.

Mijn huidige grafische kaart is een GTX460 en ik was eventueel aan het overwegen een tweedehands exemplaar in te zetten en het komende jaar in SLI voort te doen. Hoewel ik er al genoeg benchmarks heb bekeken, kan ik voor mezelf niet uitmaken of het de 75€ dat zo'n kaart gemiddeld kost wel waard is?

Bedoeling is om minstens 2 jaar weer vooruit te kunnen vooraleer ik de PC opengooi en de onderdelen weer stelselmatig begin te upgraden.

Wat kunnen jullie mij aanraden? Een goedkope SLI of toch maar investeren in een nieuwe grafische kaart?
Budget is +- 300€ voor een nieuwe grafische kaart als ik een nieuwe moet halen. Dit zal zowiezo pas rond december/januari gebeuren ivm het afsluiten van het fiscale kwartaal, maar ik weet graag op voorhand wat ik mag verwachten.

• mirp
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-07-2022
Als je sli gaat draaien dan zul je moeten oppasen dat je voeding kan leveren.

Mocht je op het moment alles kunnen doen met je gtx 460, dan zou ik geen grafische kaart kopen. Voor jouw gebruik is cpu power belangrijk. Koop alleen een andere grafische kaart als je merkt dat je huidige grafische kaart het niet meer trekt of als je een energiezuinige grafische kaart wilt.

Sli zal voor je apps (autocad e.d) niks doen. 1 videokaart is voldoende.

Ik zie geen cpu koeler. Een aftermarket cpu koeler is zeker aan te raden als je wilt overklokken. Overklokken is voor jouw gebruik aan te raden om zo veel mogelijk singlecore speed te krijgen.

http://www.techpowerup.co...acturer=&pp=25&order=date

http://www.guru3d.com/art..._u12s_u14s_review,11.html

(noctua heeft vrij goede koelers die makkelijk zijn te monteren)

• Devler
Alvast bedankt voor de snelle reactie.

Een aftermarket koeler had ik al maar heb ik eveneens mee besteld en vergeten in het lijstje te zetten.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik af en toe wel is een spel speel, in de trend van Grid, Gta IV (en V als die op pc beschikbaar is), League of Legends, ... maar voor mij hoeft alles niet op Ultra staan om me te kunnen amuseren. Ik mik eerder mid end dan high end.

Koeler die ik besteld heb is deze : Scythe Mugen 3 Rev. B PCGH Edition

Diegene dat nu op mijn processor zit weet ik niet zo direct de type van, maar is een thermaltake die indertijd zo populair waren maar nu om de een of andere reden nog amper aangeraden worden.

Mijn voeding gaat al wel een tijdje mee maar is een Corsair TX 650 en heeft me tot nu toe nog nooit een probleem opgeleverd. Deze wil ik wel met verloop van tijd vervangen door een modulair type, na wat lezen zou Seasonic wel enkele goede voedingen moeten hebben.

• Matthijs89
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-10-2023
Bij SLI moet je ook kijken naar de VRAM een 460 GTX heeft maar 1GB. Als je daar twee van neemt maakt de prestatie winst niet veel uit. Eigenlijk schiet je er weinig mee op. Daarnaast brengt SLI nog andere dingen met zich mee. Meer warmte en geluid productie en een PSU met meer vermogen, je moet immers two GPU's van stroom voorzien. Dan nog niet eens over de driver problemen gesproken. Hier een interessant artikel over SLI en de voor en nadelen ervan: http://nl.hardware.info/r...li-sli-moet-je-het-willen

In jou geval zal ik echt kiezen voor een single GPU. Voor 300 euro kan de net geïntroduceerde R9 280x een goede optie zijn. Asus levert een goede aftermarket cooler erop die net even de extra performance eruit haal: http://www.anandtech.com/...0x-review-feat-asus-xfx/7

[ Voor 11% gewijzigd door Matthijs89 op 08-10-2013 14:24 ]

• Devler
Ik heb beide artikels grondig doorgelezen en kan me wel vinden in jullie advies.

Vandaag is de PC geleverd zoals besteld, echter is het moederbord een Z87-3HD ipv het door mij bestelde bord geworden, klein foutje van de leverancier maar kan nog geregeld worden. Omdat mij nu duidelijk is dat SLI geen goede optie is, denk ik echter om het zo te laten en het prijsverschil bij te leggen bij een grafische kaart.

Al denk ik eerlijk gezegd wel dat ik ga wachten op de release van de allernieuwste kaarten van ATI, om te kijken hoe nVidia hierop reageert. Dat de prijzen zullen zakken betwijfel ik, maar gezonde concurrentie kan nooit geen kwaad. Eventueel met hoe de zaken voor het moment lopen kan ik wel eens iets gekkers doen en een duurdere kaart kiezen, dus denk ik dat afwachten geen slechte zet is.

In ieder geval ga ik kijken naar een kaart met VRAM van 2GB, en laat ik SLI voor wat het is ...