Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[Advies] Speakerset + receiver woonkamer

Pagina: 1
Acties:

• chup5528
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-11 20:33
Hallo audiofielen!

Mijn vriendin en ik zijn gaan samenwonen en wat blijkt, we hebben nog wat geld over voor leuke dingen :). Ik wil natuurlijk graag een nieuwe speakerset voor de woonkamer! Voor de speakerset willen we ongeveer 500 euro uitgeven (zit wellicht nog iets rek in..).

We kijken voornamelijk series/films, maar ik zou ook erg graag fatsoenlijk muziek willen kunnen luisteren.

Na wat zoekwerk, kwam ik uit bij de Onkyo HT-S6505. Echter, na wat meer zoekwerk, las ik al snel dat men vaak veel positiever is over vloerstaanders, dan satellietspeakers. Dus, met nog meer naslagwerk, kwam ik uit op dit:

- Jamo S 426 HCS3 5.0
- Jamo Sub 210
- Onkyo TX-SR508 (tweedehands)

Ik snap dat dit nog een low-budget set is, maar nu heb ik momenteel een Logitech Z-5500 set, dus alles wat beter klinkt dan dat zal ik al geweldig vinden... (vriendin vindt alles prima klinken, dus de hele set is eigenlijk meer voor mij :P )

In reviews lees ik al dat men over het algemeen erg positief is over de speakers. Nu ben ik benieuwd of dit een goede combinatie is, en of iemand wellicht (betere) alternatieven weet? De sub bijvoorbeeld, heeft een frequentiebereik van 38-200Hz. Is het het waard om een sub te nemen die <30Hz kan?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

VWB je laatste vraag (sub onder 30 Hz): Dat is het zeker waard. Een beetje vloerstaander haalt namelijk de 30Hz al, en een sub moet aanvullen ;)

Als jij fatsoenlijk muziek wilt luisteren ontkom je eigenlijk niet aan een paar mooie vloerstaanders trouwens, tenzij je de ruimte echt niet hebt.

Ik zou eerder wat meer geld in de speakers steken dan in je receiver. Moet het trouwens 5.1 zijn, of wil je puur voor stereo gaan? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• chup5528
Het liefst 5.1, voor de mooie effecten bij films.. Of wellicht beginnen met 2.1, en later aanvullen, als ik op die manier veel betere speakers in huis kan halen? :).

Wat betreft de sub, wellicht is de Jamo Sub 360 haalbaar als ik er een 2.1 set van maak.. Die pakt 28Hz :).

Als ik kijk naar de Jamo S 426 / Sub 360 combinatie, kom ik op ongeveer 390 euro. Goedkoopste receiver (met mogelijkheid voor 5.1) die ik dan kan vinden, is de Denon AVR-X500. Totaal in m'n wenslijstje: 561,90 euro.. Dat is te doen :). edit: ik zie dat die prijs van de S 426 per speaker is.. Dan maar m'n PC verkopen :+

Maar goed, mis ik dan m'n surround effects heel erg straks, of is dit het zeker waard? Uitbreiden naar 5.1 is in de toekomst natuurlijk ook mogelijk..

[ Voor 6% gewijzigd door chup5528 op 07-10-2013 22:03 ]

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:23

JT

VETAK y0

Speakers tweedehands een optie? Overigens ben ik het er niet mee eens dat je persé vloerstaanders moet hebben voor goede weergave. Zeker niet als er een sub bij zit. Er zitten ook voordelen aan boekenplankspeakers.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• chup5528
Wat mij betreft wel een optie ja. Wellicht MP nog eens afstruinen.

Ik zal m'n budget wel op kunnen rekken tot een 700 euro. Daar moet ik toch wat fatsoenlijks voor kunnen halen :P

• The Eagle

The Eagle

Dat ligt er aan wat jij onder fatsoenlijk verstaat ;)
Als dat het budget voor 5.1 speakers + receiver is, kom je ws nog bij al die blikkerige alles in 1 setjes uit, alleen dan in de bovenkant van de markt. Heeft meer opties, maar klinkt alsnog nergens naar ;)

2e hands voor dat budget ZOU kunnen, maar ook dan haal je wellicht wel kwaliteit in huis, maar bijvoorbeeld geen HDMI aansluitingen oid. De vraag is: wat moet een receiver dan precies kunnen, en wat is dat je meer waard :)

ter indicatie: ik had al mijn apparatuur + speakers bij Correct vandaan. Meeste uit de koopjeskelder, dus uitlopende modellen. Ik draai met een Klipsch / Denon combi, en dan met de Synergy serie. Da's de net wat mindere klasse van Klipsch - maar klinkt alsnog als een klok.
Fronts: Klipsch F3, a 250 euro per speaker
Center: Klipsch C20, a 200 euro
Rears: Klipsch F1 (ook vloerstaander, a 100 euro per stuk
Sub: Klipsch SUB-10 a 200 euro
Dan heb je een behoorlijke speaker op een budget. Praat je alsnog over een bedrag van 1000 euro aan speakers. True, ik had ook met de F1 als fronts en dan een stel B1's a 75 euro als rears kunnen volstaan. Maar dan nog zit je aan 750 euro voor een goede speakerset. Moet er de receiver nog bij (in mijn geval een Denon AVR2311 a toen 650 euro)

TL;DR: Als je echt een beetje goed geluid wilt voor zowel 5.1 als stereo, moet je op minimaal 1500 euro rekenen als je het nieuw koopt. En meestal heb je dan alleen de fronts, receiver en center. Maar met vloerstaanders kun je het dan voorlopig zonder sub af, en de rears koop je er later bij of je pakt een stel oudere.

[ Voor 53% gewijzigd door The Eagle op 07-10-2013 22:38 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• chup5528
Daayum, 1500 euro kan ik vergeten haha.

Thanks voor de info iig!

• JT

JT

VETAK y0

Dat is gewoonweg niet waar. Vorige week zag ik nog een Pioneer VSX AXxxx receiver van 20kg met HDMI voor 200 euro. Tannoy Revolution 5.0 set met vloerstaanders voor voor 200 euro. Dan kun je voor 200 nog een leuke sub uitzoeken en dan heb je echt een belachelijk goede set voor 600. Kwestie van een beetje geduld om koopjes te vinden en je vind echt heel leuk spul.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• chup5528
Kijk, dat klinkt me al iets beter in de oren JT, haha. Daar moet ik dus gewoon een beetje naar uitkijken :)

• The Eagle

The Eagle

Ook dat ;)
Maar vooral: gaan luisteren, en voro jezelf weten wat je goed vind klinken met jouw muziek en wat niet.
Toen ik voor mijn set ging kijken dacht ik dat ik met KEF of B&W thuis zou komen. Uiteindelijk wisten de Klipsch'en mij te overtuigen. Weer een ander gaat voor Focal, Tannoy of desnoods voor Pied Pipers of vintage B&O's. Het is maar net wat jij lekker vind klinken :)

• JT

JT

VETAK y0

chup5528 schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 22:50:
Kijk, dat klinkt me al iets beter in de oren JT, haha. Daar moet ik dus gewoon een beetje naar uitkijken :)
Ga hier maar eens naar kijken: http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr

Ecodan warmtepomp

• yep123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-11 08:59
Hoi,

Kijk eens naar de merken Dali en Boston Acoustics, van Dali de Zensor serie en Boston de de A serie. Als later het budget het toelaat kun je rears erbij kopen en de subwoofer.

De subwoofer hoeft niet van hetzelfde merk te zijn, beter is om naar een echt subwoofer merk te kijken zoals Rel, SVS, BK enz. Deze kun je prima 2ehands kopen.

Een beetje vloerstaander kan prima zonder sub muziek afspelen, dus gewoon stereo. Op de meeste receivers is dat makkelijk in te stellen (pure audio). Wanneer je films gaat kijken kun je de sub, center en rears gaan gebruiken, de sub gebruik je dus alleen voor de LFE geluiden. Soms kan het echte laag van b.v. ontploffingen wel een belasting zijn voor je speakers, dus beter is om deze alleen via de sub te sturen.

Wat betreft de Klipsch die worden genoemd schijnen deze het beste uit de verf te komen met de wat populaire muziek soorten pop en rock.

Maar ga vooral luisteren, wat de een mooi vindt kan de ander helemaal niks vinden.

Receiver moet je denken aan de merken Denon, Marantz, Onkyo en b.v Yamaha maar hiervoor geldt ook alles is smaak gebonden. Voor wat jij wilt kun je voor ong 500 euro best wel een receiver vinden. Let ook op waar je de receiver voor wilt gebruiken b.v. streamen, aantal hdmi in en uitgangen, hdmi 1.4 (3d) enz. Heb je niet zoveel featers nodig dan kun je hierop besparen om een iets ouder model te nemen,

Aanrader is om het HT forum eens te bezoeken

Gr

• chup5528
Bedankt voor de tips mensen!

• yep123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-11 08:59
laat maar weten wat het geworden is

• chup5528
Bij deze:

Receiver heb ik deze week opgehaald: Onkyo TX-SR508. Maandag ga ik de speakers ophalen, Jamo S 426 HCS3. Die twee samen heb ik voor €255,- :).

Als laatste ben ik dan nog van plan de BK Gemini II te halen: http://www.ra-subwoofers.nl/producten/gemini.html. Totaal komt op €580,-. Dan heb ik voor dat geld toch een prima setje, dacht ik zo! :)

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
gave set! veel plezier er mee!

• JT

JT

VETAK y0

Cool, enjoy :)

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1