3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Voor 3 ? users lijkt me LDAP, als je daar net zo veel van weet als ik (weinig dus)
Edit: geen 3 users, 3 clients, tja, als het wel veel users zijn is het iets meer werk met NFS.
[ Voor 15% gewijzigd door u_nix_we_all op 07-10-2013 21:14 ]
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Potentieel gaat het om 80 users, in de praktijk zal het waarschijnlijk max 30-40 zijn ofzo. En LDAP heb ik dan toch nog wel nodig om centraal accounts te beheren?
[ Voor 20% gewijzigd door JT op 07-10-2013 21:24 ]
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Ik denk niet dat je een aparte export voor elke user wilt.
Dan heb je nog user management, als je je homes centraal doet, is dat een kwestie van een paar files (/etc/passwd , /etc/shadow /etc/group) syncroniseren.
Als je SMB wilt doen is AD/LDAP integratie misschien mooier, maar hangt van de NAS af, heb ik niet zoveel ervaring mee.
Andere vormen van centraal user management heb je al snel een server voor nodig denk ik. Ik denk eigenlijk dat als je 3 gelijke linux-distro's hebt, een quick-en-dirty rsync van die files ook werkt
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Vroeger zou ik NIS hebben gebruikt, dat doet eigenlijk precies wat je wil maar is wel wat ouderwets.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Bedoel je zo te zeggen dat alle gebruikers op dezelfde /home terecht komen?u_nix_we_all schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 21:47:
Ik denk dat e.e.a wat afhangt van hoe je de fileshares op wilt zetten. Voor linux omgevingen ben ik zelf erg voor NFS. Rechten regel je dan met de unix permissies op de files. Als je 1 export aanmaakt en die als /home op de drie clients mount, komt dat met die users wel goed.
Ik denk niet dat je een aparte export voor elke user wilt.
NAS moet er toch komen dus dan is er waarschijnlijk al een LDAP serverAndere vormen van centraal user management heb je al snel een server voor nodig denk ik. Ik denk eigenlijk dat als je 3 gelijke linux-distro's hebt, een quick-en-dirty rsync van die files ook werktMaar dan moet er wel 1 systeem zijn waar de nieuwe users opgevoerd worden !
3 clients, niet gebruikersCAPSLOCK2000 schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 21:56:
Voor 3 man is LDAP inderdaad een beetje overkill, zeker als je eerst moet leren hoe het werkt. Voor 80 man is het zeker interessant. Als je een NAS-server hebt met een kant-en-klare LDAP-server (geen idee of die bestaan) en je alleen de clients hoeft te doen dan valt het allemaal wel mee. Verder is LDAP een uitstekende basis als je ooit nog zou willen uitbreiden, een hoop applicaties kunnen er tegen authenticeren.
Vroeger zou ik NIS hebben gebruikt, dat doet eigenlijk precies wat je wil maar is wel wat ouderwets.
[ Voor 31% gewijzigd door JT op 07-10-2013 22:21 ]
Ecodan warmtepomp
Nee, de homes zitten in /home/user1, /home/user2 etc. Maar dit zijn dan verschillende directories, geen aparte nfs-exports.JT schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 22:20:
[...]
Bedoel je zo te zeggen dat alle gebruikers op dezelfde /home terecht komen?