Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:44
Mijn computer heb ik al ongeveer 5 jaar, een half jaar geleden is de videokaart vervangen.
huidige setup:
proc: Intel Q9550,
mobo: Asus p5kc
RAM: Kingston Value Ram 2x 2GB
GPU: HD 7850
SSD: Curcial M4

Voorheen had ik al soms een crash van Windows, eens per 2 weken/maand. echter is dat afgelopen weekend op eens verhoogd naar meerdere keren per dag.
Er zijn 2 soorten crashes, 1 als de computer start zie ik "windows" tekst in het wit en horen de bollen die het windows logo daarna vormen te komen. die bollen verschijnen niet en is een reboot nodig (power button 4 seconden ingedrukt houden)
de andere crash is als ik ergens mee bezig ben, voornamelijk tijdens het gamen, dan gaat de muziek verder maar staat het beeld vast. Dit gebeurde voorheen enkel tijdens het gamen maar sinds het weekend ook bij XBMC. Oplossing: power knop ingedrukt houden.
Ik heb als eerste memtest86+ gedraaid en één van mijn twee latjes gaf errors, deze er uit gehaald.
RAM van een tweede pc gepakt (2x 4GB) deze heb ik 2 runs succesvol memtest laten doorlopen duurde 4 uur (nadat ik de speed van 1333 verlaagd heb naar 1066) vanavond wil ik hem langer laten lopen.

Hierna gebeurd het echter nog...volgende slachtoffer om te onderzoeken: SSD.
volgens HD Tune geen SMART errors.

temperatuur van CPU met stock koeler met stof tussen vinnen wat ik er niet uit krijg: 65 graden tijdens gamen.
GPU: 80 graden tijdens furmark met ventilator op volle toeren, dit is niet het geval tijdens gamen.
in speedfan leken de voltages van 3.3, 5 en 12 volt goed, dit heb ik bekeken voo rde re-install.

zojuist tijdens het tv kijken en ik niets op de computer deed kwam er opeens dit:
schermfreeze
Dit is een statisch beeld.

ik begin bijna het RAM van de GPU te verdenken maar hoe kan ik dit testen of weet er iemand nog meer om te testen? of hoe ik iets kan uit sluiten?

Edit: vanacht bijna 6 keer memtest goed doorlopen zonder 1 error. Lijkt niet in het RAM te zotten.

Edit2: computer sinds vanmorgen zonder te gebruiken 2x uitgevallen en terug gekomen met de melding: no boot media oid. Is panning van schijven afhalen niet voldoende?

[ Voor 6% gewijzigd door skoozie op 08-10-2013 13:46 ]

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• MAMBA5
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07-10-2024
zou zeggen doe een VRAM test

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-11 16:52
Ik zou eerst eens een andere videokaart proberen. Artifacts worden vaak veroorzaakt door defecte videokaart.

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:44
Wat is je frmware van je M4 SSD?

• skoozie
volgens mij 0009:
IDE\DiskM4-CT128M4SSD2__________________________0009____
IDE\M4-CT128M4SSD2__________________________0009____
IDE\DiskM4-CT128M4SSD2__________________________
M4-CT128M4SSD2__________________________0009____
GenDisk
zojuist ook mijn oude HD 4850 in de computer gehangen. en kijken of die het vol blijft houden...

edit: zojuist weg geweest, ook met deze videokaart is de computer were uitgevallen en terug gekomen met de melding: please insert bootable media of zo iets, dat hij de SSD niet kon vinden.

[ Voor 15% gewijzigd door skoozie op 08-10-2013 18:52 ]

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:44
Dan weet ik wat het is.

Je hebt last van de bekende 5000 uren bug van de SSD, even je firmware updaten en het probleem moet opgelost zijn.

http://www.crucial.com/fi...FirmwareUpdate_Signed.zip

• skoozie
General_Snuss schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 20:41:
Dan weet ik wat het is.

Je hebt last van de bekende 5000 uren bug van de SSD, even je firmware updaten en het probleem moet opgelost zijn.

http://www.crucial.com/fi...FirmwareUpdate_Signed.zip
Bedankt voor je antwoord!
Volgens HD Tune heeft mijn SSD 5587 Power On Hours Count. heb zojuist de FW bijgewerkt naar 070H.
dat ou het dan aast wel moeten zijn. de update vond Windows niet helemla leuk, eest die weer recht tekken en dan kijken hoelang ik in de lucht kan blijven. Ik laat het nog weten.

edit: Na de software update lijkt mijn pc het weer als vanouds te doen, General_Snuss bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door skoozie op 10-10-2013 14:32 ]

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Pagina: 1