Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nef
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-02-2024
Hallo Tweakers,

Recent heb ik een Samsung Evo 120GB SSD'tje aangeschaft. Deze van't weekend in mijn kast gestopt en windows erop gegooid. Alles werkt naar behoren, behalve één ding.

Normaliter gaat mijn geluid via HDMI naar mijn receiver. Het geluid speelt via mijn speakers af en het beeld gaat gewoon door naar mijn monitor. Echter gebruik ik 's avonds wel eens een hoofdtelefoon en voor skype gebruik ik een losse micrfoon. Deze sluit ik aan op de front poorten van mijn kast. Na de installatie krijg ik echter de front als de rear on-board audio poorten niet meer werkend. Ik heb meerdere drivers geprobeerd, waaronder een recente realtek driver, één van mijn moederbord CD en de eigen windows drivers. Ook ben ik de eerste 10 pagina's google resultaten doorgegaan.

De installatie van de drivers verloopt prima en ook worden de poorten door de computer 'gevonden'. Er gebeurt echter niets als ik iets op de poorten aansluit.

De specs van mijn systeem:
Besturingssysteem

MS Windows 7 Ultimate 64-bit
Processor
AMD Phenom II X6 1055T 25 °C
Thuban 45nm Technologie
RAM
8,00 GB Single-Kanaal DDR3 @ 667MHz (9-9-9-24)
Moederbord
ASRock 870 Extreme3 (CPUSocket) 36 °C
Graphics
DENON-AVR (1920x1080@60Hz)
AMD Radeon HD 6900 Series (ATI) 48 °C
Harde schijven
117GB Samsung SSD 840 EVO 120GB ATA Device (SATA-SSD)
977GB SAMSUNG SAMSUNG HD103SJ ATA Device (SATA) 28 °C
Optische schijven
Optiarc DVD RW AD-7260S ATA Device
DTSOFT Virtual CdRom Device
Audio
ATI HDMI Audio
Kast
Cooler Master 690 II advanced

Nu is het zo dat de Front HD Audio connector van mijn moederbord precies onder mijn GPU valt. Hier ontkom ik niet aan. Maar het lijkt me niet dat het hier aan ligt, aangezien de rear poorten ook niet werken.
Ik heb dit probleem met mijn vorige windows installatie ook gehad. Ik heb echter geen idee hoe dit toen is opgelost, maar het moet dus mogelijk zijn.

Kort samengevat:
On board audio van Asrock 870 Extreme3 werkt niet meer na verse installatie windows 7.

Wat doe ik fout? Ben ik iets vergeten? Ik hoop dat jullie mij raad kunnen geven.
Nef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:14

Nemesizz

Untouchable

Waarschijnlijk staat de audio-uitvoer van Windows zelf nog op HDMI (via de videokaart). Je moet dan zelf even de onboard selecteren en als het goed is moeten de poorten dan wel werken.

Tenminste, dit had ik wel eens :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nef
Als ik ze selecteer staan ze als "niet aangesloten".
Probeer ik iets af te spelen, krijgi k ook geen geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:27

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Probeer eens met een Linux Live CD. Je hoort 't eigenlijk al snel, want Ubuntu heeft een inloggeluidje (althans, dat hadden ze, geen idee of dat nog zo is eigenlijk). Maar als 't systeem is opgestart, kan je in een terminal 'speaker-test' uitvoeren. Je krijgt dan ruis te horen als 't werkt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nef
Ben Ubuntu aan het downloaden nu, ik post een update zodra ik meer weet.

Edit: Zonder resultaat. Ubuntu geeft geen geluid en herkent ook geen apparaat als dit ingeplugd wordt.

(Ik heb trouwens meerdere, op mp3/telfoon wèl werkende hoofdtelefoons gebruikt)

[ Voor 56% gewijzigd door Nef op 07-10-2013 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Heb je "rechter muisknop op het luidspreker icoontje in de taakbalk en dan afspeelapparaten selecteren" al geprobeerd.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nef
Jep, daarvia ook alle apparaten afzonderlijk geprobeert te "testen".
Geen geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-05 00:05
Heb je niet toevallig de audio kabel tussen je moederbord en de voorkant van je kast losgetrokken? Als 'ie ook niet ziet dat ze aangesloten worden zou ik de kabel even nakijken en opnieuw erop zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nef
Was inderdaad ook mijn gedachte, maar deze is goed aangesloten. Denk eerder aan een mobo/driver omdat de rear audio poorten evengoed niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:27

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nef schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 21:05:
Ben Ubuntu aan het downloaden nu, ik post een update zodra ik meer weet.

Edit: Zonder resultaat. Ubuntu geeft geen geluid en herkent ook geen apparaat als dit ingeplugd wordt.

(Ik heb trouwens meerdere, op mp3/telfoon wèl werkende hoofdtelefoons gebruikt)
Dus voor en achter werken beide niet? Ubuntu ziet wel de onboard geluidskaart? Geen kanalen die op mute staan?

Als je echt niets hoort, dan kan je er in principe vanuit gaan dat de kaart stuk is. Met Linux hoef je niet voor een driver te zoeken, het zou zo moeten werken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nef
Hero of Time schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 23:31:
[...]

Dus voor en achter werken beide niet? Ubuntu ziet wel de onboard geluidskaart? Geen kanalen die op mute staan?

Als je echt niets hoort, dan kan je er in principe vanuit gaan dat de kaart stuk is. Met Linux hoef je niet voor een driver te zoeken, het zou zo moeten werken.
Ubuntu ziet integrated analog audio en SP/DIF audio. Geen kanalen die op mute staan inderdaad.

Kaart stuk wil me ook niet aan, voor de frisse installatie deden beide front audio poorten het vlekkeloos. Rear weet ik niet, want die gebruikt ik nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nef
Extra info, misschien nuttig, nu pas opgevallen:

Hij geeft aan dat de Digitale audio S/PDIF wel is aangesloten, terwijl deze gewoon ongebruikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nef
Met een nieuwe geluidskaart (AMD Xonar DGX) heb ik mijn geluid poorten weer werkend gekregen.

Het probleem wat ik alleen nu heb is dat audiobeheer aangeeft dat S/PDIF en Jack uit aangesloten zijn, waar dit niet zo is. Ik kan hierdoor dus niet automatisch switchen van mijn hdmi naar mijn jack uitgang, omdat hij het aan/afsluiten van de koptelefoon niet herkent.

Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Het lijkt dan toch een driver probleem oid. Bij dit soort vage problemen gooi ik gewoon windows er nog een keer overheen. En begin opnieuw met troubleshooten.

Ik heb trouwens het zelfde mobo. En ik gebruik altijd de drivers van de Asrock website. Ze zijn inmiddels meer dan 3 jaar oud, maar ze werken altijd.

EDIT:

Weet je heel zeker dat de stekkers van de audiokabel wel goed in de headers zitten? (mobo en frontheader controleren)

[ Voor 17% gewijzigd door kendo op 13-10-2013 14:31 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:48
Mijn Asrock B75 Pro3 had onlangs ook problemen met onboard audio.
Achteraf bleek het aan de mobo te liggen.

Van de leverancier een nieuwe gekregen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nef
Alles zit gewoon goed aangesloten. Het lijkt me ook een driver probelem, maar heb alle mogelijk te vinden drivers bijna al geprobeerd. Ik denk dat het een ander programma o.i.d. is wat ruzie maakt met de driver, maar kan hier ook niets van vinden.

Heb dus een nieuwe geluidskaart dus het zou moeten werken, ook al is het moederbord defect. Mijn mobo is ook meer dan 2 jaar oud, dus weet niet hoe dat met de garantie zit. Ik voel er ook weinig voor om mijn moederbord op te sturen voor RMA aangezien ik mijn pc dagelijks nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nef
kendo schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 14:27:
Het lijkt dan toch een driver probleem oid. Bij dit soort vage problemen gooi ik gewoon windows er nog een keer overheen. En begin opnieuw met troubleshooten.

Ik heb trouwens het zelfde mobo. En ik gebruik altijd de drivers van de Asrock website. Ze zijn inmiddels meer dan 3 jaar oud, maar ze werken altijd.

EDIT:

Weet je heel zeker dat de stekkers van de audiokabel wel goed in de headers zitten? (mobo en frontheader controleren)
Paar verse windows installatie hebben ook niet geholpen. Welke headers bedoel je? De HD AUDIO zit fatsoenlijk aangesloten. Het lijkt ook niet aan de front panel te liggen, want zonder de HD AUDIO heeft de geluidskaart hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-05 14:44
Van mijn ASRock P55 Extreme4 is de onboard audio op een gegeven moment ook "dood" gegaan.
Toch echt een hardware issue. Niet dat ik dat zo'n ramp vond, als ik de muis bewoog hoorde ik een irritante pieptoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nef
unfor schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 00:09:
Van mijn ASRock P55 Extreme4 is de onboard audio op een gegeven moment ook "dood" gegaan.
Toch echt een hardware issue. Niet dat ik dat zo'n ramp vond, als ik de muis bewoog hoorde ik een irritante pieptoon.
Dat had ik ook inderdaad! Maar ik heb nu een losee geluidskaart... dan zou het opgelost moeten zijn toch?

edit: onboard audio is uitgeschakeld

[ Voor 4% gewijzigd door Nef op 15-10-2013 00:10 ]

Pagina: 1