Externe schijf onleesbaar - FAT partition table damaged

Pagina: 1
Acties:

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:46

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Enige tijd geleden heb ik van een collega het verzoek gekregen om naar zijn "kapotte" schijf te kijken. Ik heb het ding mee naar huis genomen en na wat koekeloeren in linux en OSX geconcludeerd dat de schijf wel als apparaat herkend wordt maar eventueel aanwezige partities niet gelezen kunnen worden.

Daarop ben ik aan de slag gegaan met onder andere testdisk, dat programma bevalt mij het beste van de drie die ik uitgeprobeerd heb maar kan helaas het probleem niet oplossen. Wat testdisk me wel kan vertellen is dat de FAT partition table boot record onleesbaar of beschadigd is, maar ook na een 'deep scan' lukt het met me (lees: testdisk) niet om daar iets aan te doen.

Ik weet niet wat ik verder nog aan deze schijf zou kunnen doen zonder het risico op dataverlies te vergroten en hoop daarom op hulp van GoT.

[ Voor 1% gewijzigd door Pixeltje op 07-10-2013 20:24 . Reden: Zie post 'Mijzelf' ]

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Een FAT partition table? Zoiets bestaat niet. Je hebt een MBR partition table, of misschien een FAT. Het ene deelt een schijf in partities, het andere houdt een tabel met gebruikte clusters bij voor het een FAT filesysteem.

Heb je enig idee wat er op de schijf zou moeten staan (hoeveelheid partiities, filesysteem(en)). Het is een externe schijf, heb jij hem ook extern aangesloten? Hoe groot is hij?

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Je hebt gelijk, Testdisk had het over een FAT boot record, niet partition table. (heb de log even teruggelezen)

Op de schijf (250 GB) zou één partitie moeten staan, ik heb de schijf inderdaad extern aangesloten, mede omdat de Wester Digital Mybook behuizing (de eerste volgens mij) niet gemaakt is om na het openbreken weer in elkaar gezet te worden.

Overigens zegt Testdisk wel dat hij een partitie ziet, maar die moet hersteld worden. Dieper scannen levert op dat er inderdaad één partitie zou moeten zijn maar die is onbruikbaar gezien de melding over het boot record.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik neem aan dat het om de data gaat?

Een beschadigde FAT bootsector is niet zo boeiend, dacht ik. Ik zou verwachten dat fsck daar wel iets mee zou moeten kunnen. Als je voldoende ruimte hebt, zou je met dd een lowlevel kopie kunnen maken naar een file, daar met losetup een loop device van maken, en daar fsck op draaien.

Eventueel kun je met PhotoRec zoveel mogelijk data wegkopieren. Helaas ben je dan waarschijnlijk wel je metadata kwijt, en mogelijk gaat hij ook gewiste bestanden vinden. Verder kan hij niet alle filetypen aan (platte tekst gaat niet, bijvoorbeeld), en gefragmenteerde files lukken ook niet.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Ik heb er nog niet aan gedacht om te proberen een dd uit te voeren, vanavond eens kijken of ik daar iets mee kan.

Alvast bedankt!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Topicstarter
Ik krijg het niet voor elkaar. Heb inmiddels ook de eigenaar van de schijf gesproken en die geeft aan dat de inhoud verder de moeite niet meer waard is..

Bedankt voor de tips,

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
[b][message=41003471,noline]Ik weet niet wat ik verder nog aan deze schijf zou kunnen doen zonder het risico op dataverlies te vergroten en hoop daarom op hulp van GoT.
Typisch een geval voor voor Getdataback
Als er nog (leesbare) data op staat haalt deze software het wel terug is mijn ervaring.
Pagina: 1