Na bijna anderhalf jaar met een zware gamingnotebook naar school te zijn geweest, heb ik recentelijk mijn (oude) desktop verkocht en zou ik graag de zware notebook wat meer gaan gebruiken als desktop. Nu ben ik dus op zoek naar een (soort van) ultrabook die toch wel een gamepje kan draaien, maar verder vooral mobiel is.
Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Het is vooral de bedoeling om de notebook te gebruiken voor browsen, office werk, Unity3D en de Unreal Editor/Game. Verder zal er nog af en toe worden geprogrammeerd, gephotoshopped en een filmpje worden gekeken. In lijstvorm zoek ik naar:
-Mooi scherm, liefst IPS met zoveel mogelijk pixels
-Redelijk wat grafische kracht, maar niet gekker dan een GTX765M (minimaal iris pro?)
-Dual/quadcore CPU, van de haswell serie
-8/16GB geheugen, het liefste 8 en uitbreidbaar naar 16
-Een VGA aansluiting, het liefste natuurlijk zonder converter
Wat mag je laptop gaan kosten?
Persoonlijk vind ik €1000,- al veel geld voor mijn wensen, maar ik wil ook weer niet gaan besparen ten koste van bijvoorbeeld bouwkwaliteit. €1500,- is de absolute max. Wel moet ik erbij zeggen dat ik als student zijnde bij bedrijven als Sony en Apple 10/12% korting krijg en dat ik de BTW ook kan terugkrijgen (maar dit doe ik liever niet).
Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
De bedoeling is dat dit de 'meesleep' laptop wordt, dus dat is wel één van de belangrijkste aspecten. Qua gewicht, lijkt me rond en nabij de 2KG wel een mooie max. Accuduur het liefste minimaal 6 uur tijdens het browsen/tekstverwerken. Grootte zo rond de 13/14 inch, om het ook weer niet te klein te maken.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Het liefste zou ik toch wel een laptop met een donkere (zwart of donkergrijs) kleur hebben. Verder heb ik toch wel een kleine merkvoorkeur naar Sony, Apple, Asus, Lenovo en Dell vanwege de naar mijn mening betere bouwkwaliteit tov de concurrentie.
Wat heb ik zelf gevonden?
Ten eerste de Sony Vaio Pro 13:
Deze kost met touch screen, i7 4500U, 8GB ram, 256GB PCI SSD en een VGA adapter in de studentenstore €1.286,12 incl. BTW.
Voordelen van het apparaat:
-Goede accuduur
-Super gewicht
-Bouwkwaliteit
-Scherm (touchscreen)
-SSD
Nadelen:
-Weinig grafische kracht
-Geen VGA aansluiting in de laptop zelf
-Relatief duur voor de specs
-Max 8GB geheugen
Door het gebrek aan grafische kracht eigenlijk een beetje een no go, maar toch heeft die iets...
Dan de Sony Vaio Fit Multi-flip:
Hiervan is de prijs mij nog onbekend, net zoals de release datum.
Voordelen:
-Scherm (touchscreen)
-Tabletmodus
-Dedicated GPU (735M)
-Gewicht
Nadelen:
-Waarschijnlijk prijs
-Mogelijk is een 735M niet beschikbaar in 13/14 inch modellen
Lijkt een interessantere optie dan de Pro, maar er zijn nog wel wat vraagtekens.
Als derde is er de X•BOOK 13CL58 QUAD IPS van BTO:
Deze kost met i7 4700MQ, 1080p IPS scherm, GTX765M, 16GB geheugen (kingston), 250GB Samsung 840 EVO SSD, Intel dual band netwerkkaart en Windows 8 €1445 incl. BTW.
Voordelen:
-Configureerbaar (fatsoenlijk)
-Quad core
-Veel grafische power
-Scherm
-SSD
-Veel i/o poorten, waaronder VGA en LAN.
Nadelen:
-Clevo barebone aka slechtere bouwkwaliteit
-Warmte
-Geluid (van de fan, maar ook de speakers zijn niet top)
-Accuduur
De nadelen zijn mee te leven door de hele mooie voordelen, alleen hij spreekt mij niet echt aan eerlijk gezegd.
Als laatste dan de Alienware 14:
Deze kost met i7 4700MQ, GTX675M, 8GB ram, 750GB HDD, 1080p IPS scherm en DVD speler €1405,- incl. BTW en exclusief kortingen (die er bij Dell nogal veel zijn).
Voordelen:
-Design staat mij wel aan
-IPS scherm
-Valt nog redelijk te upgraden
-GPU power
-DVD speler, alhoewel ik die niet echt vaak gebruik is het soms toch wel nodig
-Quad core CPU
Nadelen:
-Gewicht
-Accuduur
-Warmte
-Prijs, vooral van upgrades
-Fan noise
Al met al heeft deze laptop wel gewoon alles in zich, maar qua mobiliteit slaat het de spijker niet bepaalt op zijn kop...
Dan komt naar alle waarschijnlijkheid Apple deze maand nog met een update van de 13 inch retina MBP, wat misschien ook nog interessant kan zijn als het heeft wat de Vaio pro heeft maar dan met meer grafische kracht en iets meer gewicht.
Al met al veel keuze, wat het eigenlijk alleen maar moeilijker maakt
. Wat zouden jullie aanraden of juist afraden in mijn geval?
Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Het is vooral de bedoeling om de notebook te gebruiken voor browsen, office werk, Unity3D en de Unreal Editor/Game. Verder zal er nog af en toe worden geprogrammeerd, gephotoshopped en een filmpje worden gekeken. In lijstvorm zoek ik naar:
-Mooi scherm, liefst IPS met zoveel mogelijk pixels
-Redelijk wat grafische kracht, maar niet gekker dan een GTX765M (minimaal iris pro?)
-Dual/quadcore CPU, van de haswell serie
-8/16GB geheugen, het liefste 8 en uitbreidbaar naar 16
-Een VGA aansluiting, het liefste natuurlijk zonder converter
Wat mag je laptop gaan kosten?
Persoonlijk vind ik €1000,- al veel geld voor mijn wensen, maar ik wil ook weer niet gaan besparen ten koste van bijvoorbeeld bouwkwaliteit. €1500,- is de absolute max. Wel moet ik erbij zeggen dat ik als student zijnde bij bedrijven als Sony en Apple 10/12% korting krijg en dat ik de BTW ook kan terugkrijgen (maar dit doe ik liever niet).
Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
De bedoeling is dat dit de 'meesleep' laptop wordt, dus dat is wel één van de belangrijkste aspecten. Qua gewicht, lijkt me rond en nabij de 2KG wel een mooie max. Accuduur het liefste minimaal 6 uur tijdens het browsen/tekstverwerken. Grootte zo rond de 13/14 inch, om het ook weer niet te klein te maken.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Het liefste zou ik toch wel een laptop met een donkere (zwart of donkergrijs) kleur hebben. Verder heb ik toch wel een kleine merkvoorkeur naar Sony, Apple, Asus, Lenovo en Dell vanwege de naar mijn mening betere bouwkwaliteit tov de concurrentie.
Wat heb ik zelf gevonden?
Ten eerste de Sony Vaio Pro 13:
Deze kost met touch screen, i7 4500U, 8GB ram, 256GB PCI SSD en een VGA adapter in de studentenstore €1.286,12 incl. BTW.
Voordelen van het apparaat:
-Goede accuduur
-Super gewicht
-Bouwkwaliteit
-Scherm (touchscreen)
-SSD
Nadelen:
-Weinig grafische kracht
-Geen VGA aansluiting in de laptop zelf
-Relatief duur voor de specs
-Max 8GB geheugen
Door het gebrek aan grafische kracht eigenlijk een beetje een no go, maar toch heeft die iets...
Dan de Sony Vaio Fit Multi-flip:
Hiervan is de prijs mij nog onbekend, net zoals de release datum.
Voordelen:
-Scherm (touchscreen)
-Tabletmodus
-Dedicated GPU (735M)
-Gewicht
Nadelen:
-Waarschijnlijk prijs
-Mogelijk is een 735M niet beschikbaar in 13/14 inch modellen
Lijkt een interessantere optie dan de Pro, maar er zijn nog wel wat vraagtekens.
Als derde is er de X•BOOK 13CL58 QUAD IPS van BTO:
Deze kost met i7 4700MQ, 1080p IPS scherm, GTX765M, 16GB geheugen (kingston), 250GB Samsung 840 EVO SSD, Intel dual band netwerkkaart en Windows 8 €1445 incl. BTW.
Voordelen:
-Configureerbaar (fatsoenlijk)
-Quad core
-Veel grafische power
-Scherm
-SSD
-Veel i/o poorten, waaronder VGA en LAN.
Nadelen:
-Clevo barebone aka slechtere bouwkwaliteit
-Warmte
-Geluid (van de fan, maar ook de speakers zijn niet top)
-Accuduur
De nadelen zijn mee te leven door de hele mooie voordelen, alleen hij spreekt mij niet echt aan eerlijk gezegd.
Als laatste dan de Alienware 14:
Deze kost met i7 4700MQ, GTX675M, 8GB ram, 750GB HDD, 1080p IPS scherm en DVD speler €1405,- incl. BTW en exclusief kortingen (die er bij Dell nogal veel zijn).
Voordelen:
-Design staat mij wel aan
-IPS scherm
-Valt nog redelijk te upgraden
-GPU power
-DVD speler, alhoewel ik die niet echt vaak gebruik is het soms toch wel nodig
-Quad core CPU
Nadelen:
-Gewicht
-Accuduur
-Warmte
-Prijs, vooral van upgrades
-Fan noise
Al met al heeft deze laptop wel gewoon alles in zich, maar qua mobiliteit slaat het de spijker niet bepaalt op zijn kop...
Dan komt naar alle waarschijnlijkheid Apple deze maand nog met een update van de 13 inch retina MBP, wat misschien ook nog interessant kan zijn als het heeft wat de Vaio pro heeft maar dan met meer grafische kracht en iets meer gewicht.
Al met al veel keuze, wat het eigenlijk alleen maar moeilijker maakt
Grillmeister