Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ultrabook met wat grafische power

Pagina: 1
Acties:

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-11 13:55

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
(jarig!)
Na bijna anderhalf jaar met een zware gamingnotebook naar school te zijn geweest, heb ik recentelijk mijn (oude) desktop verkocht en zou ik graag de zware notebook wat meer gaan gebruiken als desktop. Nu ben ik dus op zoek naar een (soort van) ultrabook die toch wel een gamepje kan draaien, maar verder vooral mobiel is.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?

Het is vooral de bedoeling om de notebook te gebruiken voor browsen, office werk, Unity3D en de Unreal Editor/Game. Verder zal er nog af en toe worden geprogrammeerd, gephotoshopped en een filmpje worden gekeken. In lijstvorm zoek ik naar:
-Mooi scherm, liefst IPS met zoveel mogelijk pixels
-Redelijk wat grafische kracht, maar niet gekker dan een GTX765M (minimaal iris pro?)
-Dual/quadcore CPU, van de haswell serie
-8/16GB geheugen, het liefste 8 en uitbreidbaar naar 16
-Een VGA aansluiting, het liefste natuurlijk zonder converter

Wat mag je laptop gaan kosten?

Persoonlijk vind ik €1000,- al veel geld voor mijn wensen, maar ik wil ook weer niet gaan besparen ten koste van bijvoorbeeld bouwkwaliteit. €1500,- is de absolute max. Wel moet ik erbij zeggen dat ik als student zijnde bij bedrijven als Sony en Apple 10/12% korting krijg en dat ik de BTW ook kan terugkrijgen (maar dit doe ik liever niet).

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)

De bedoeling is dat dit de 'meesleep' laptop wordt, dus dat is wel één van de belangrijkste aspecten. Qua gewicht, lijkt me rond en nabij de 2KG wel een mooie max. Accuduur het liefste minimaal 6 uur tijdens het browsen/tekstverwerken. Grootte zo rond de 13/14 inch, om het ook weer niet te klein te maken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Het liefste zou ik toch wel een laptop met een donkere (zwart of donkergrijs) kleur hebben. Verder heb ik toch wel een kleine merkvoorkeur naar Sony, Apple, Asus, Lenovo en Dell vanwege de naar mijn mening betere bouwkwaliteit tov de concurrentie.

Wat heb ik zelf gevonden?

Ten eerste de Sony Vaio Pro 13:

Deze kost met touch screen, i7 4500U, 8GB ram, 256GB PCI SSD en een VGA adapter in de studentenstore €1.286,12 incl. BTW.

Voordelen van het apparaat:
-Goede accuduur
-Super gewicht
-Bouwkwaliteit
-Scherm (touchscreen)
-SSD

Nadelen:
-Weinig grafische kracht
-Geen VGA aansluiting in de laptop zelf
-Relatief duur voor de specs
-Max 8GB geheugen

Door het gebrek aan grafische kracht eigenlijk een beetje een no go, maar toch heeft die iets...

Dan de Sony Vaio Fit Multi-flip:

Hiervan is de prijs mij nog onbekend, net zoals de release datum.

Voordelen:
-Scherm (touchscreen)
-Tabletmodus
-Dedicated GPU (735M)
-Gewicht

Nadelen:
-Waarschijnlijk prijs
-Mogelijk is een 735M niet beschikbaar in 13/14 inch modellen

Lijkt een interessantere optie dan de Pro, maar er zijn nog wel wat vraagtekens.

Als derde is er de X•BOOK 13CL58 QUAD IPS van BTO:

Deze kost met i7 4700MQ, 1080p IPS scherm, GTX765M, 16GB geheugen (kingston), 250GB Samsung 840 EVO SSD, Intel dual band netwerkkaart en Windows 8 €1445 incl. BTW.

Voordelen:
-Configureerbaar (fatsoenlijk)
-Quad core
-Veel grafische power
-Scherm
-SSD
-Veel i/o poorten, waaronder VGA en LAN.

Nadelen:
-Clevo barebone aka slechtere bouwkwaliteit
-Warmte
-Geluid (van de fan, maar ook de speakers zijn niet top)
-Accuduur

De nadelen zijn mee te leven door de hele mooie voordelen, alleen hij spreekt mij niet echt aan eerlijk gezegd.

Als laatste dan de Alienware 14:

Deze kost met i7 4700MQ, GTX675M, 8GB ram, 750GB HDD, 1080p IPS scherm en DVD speler €1405,- incl. BTW en exclusief kortingen (die er bij Dell nogal veel zijn).

Voordelen:
-Design staat mij wel aan
-IPS scherm
-Valt nog redelijk te upgraden
-GPU power
-DVD speler, alhoewel ik die niet echt vaak gebruik is het soms toch wel nodig
-Quad core CPU

Nadelen:
-Gewicht
-Accuduur
-Warmte
-Prijs, vooral van upgrades
-Fan noise

Al met al heeft deze laptop wel gewoon alles in zich, maar qua mobiliteit slaat het de spijker niet bepaalt op zijn kop...

Dan komt naar alle waarschijnlijkheid Apple deze maand nog met een update van de 13 inch retina MBP, wat misschien ook nog interessant kan zijn als het heeft wat de Vaio pro heeft maar dan met meer grafische kracht en iets meer gewicht.

Al met al veel keuze, wat het eigenlijk alleen maar moeilijker maakt 8)7 . Wat zouden jullie aanraden of juist afraden in mijn geval?

Grillmeister

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:22
Deze al in de overweging meegenomen?
pricewatch: Acer Aspire V7-482PG-54208G52tii

http://www.anandtech.com/...eview-everything-you-need

Enige nadeel volgens jouw lijstje:
- Heeft vga via verloopje
- Is niet je voorkeursmerk

En deze voldoet ook redelijk al is de GPU niet erg sterk.
pricewatch: Samsung Ativ Book 7

[ Voor 19% gewijzigd door Polster op 07-10-2013 17:35 ]

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
(jarig!)
Polster schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 17:34:
Deze al in de overweging meegenomen?
pricewatch: Acer Aspire V7-482PG-54208G52tii

http://www.anandtech.com/...eview-everything-you-need

Enige nadeel volgens jouw lijstje:
- Heeft vga via verloopje
- Is niet je voorkeursmerk

En deze voldoet ook redelijk al is de GPU niet erg sterk.
pricewatch: Samsung Ativ Book 7
Die acer is inderdaad nog niet zo'n gek idee, afhankelijk van de prijs en specs van de multi-flip is dat misschien wel de beste van het stel.

Grillmeister

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
(jarig!)
De Vaio Fit Multi-flip is sinds vandaag te bestellen.

Met een i7 4500U, 256GB SSD, 16GB geheugen, 4 jaar garantie (gratis upgrade), 2GB GT735M, 2880x1620p 15 inch scherm en stylus kom ik uit op een prijs van €1488,61. Dit is dus zo'n beetje de meest luxe uitvoering, maar alle upgrades leken me de upgradeprijs wel waard (dit kan ik natuurlijk mis hebben). Verwachte levering is alleen wel half november, dus als dit hem wordt dan wacht ik sowieso eerst tot eind oktober.

Verder heb ik nog eens nagedacht over de Acer Aspire V7, maar ik wil toch wel graag proberen Acer te vermijden waar mogelijk vanwege slechte ervaringen in het verleden met Acer laptops.

Wat denken jullie, is de Multi-flip de moeite/het geld waard of is het echt een gigantische miskoop op het eerste gezicht? Enige nadeel dat ik op het moment kan zien is de prijs en de afwezigheid van een VGA poort (dit hoop ik zo relatief makkelijk op te lossen: https://www.google.nl/sho...QXgnIGwBg&ved=0CFMQ8wIwAA).

Grillmeister

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-11 13:02
Waarschijnlijk heb je (net als ik) enorm slechte ervaring met de goedkope Acer modellen. Ja je hebt gelijk, dit zijn/waren bagger laptops. De high-end modellen zijn echter veel beter. Ze zouden eigenlijk zelfs van de naam 'Acer' af moeten stappen bij de high-end modellen, omdat Acer een slechte naam heeft (wat bij de high-end modellen niet van toepassing is).

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
(jarig!)
Ghoxer schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 14:05:
Waarschijnlijk heb je (net als ik) enorm slechte ervaring met de goedkope Acer modellen. Ja je hebt gelijk, dit zijn/waren bagger laptops. De high-end modellen zijn echter veel beter. Ze zouden eigenlijk zelfs van de naam 'Acer' af moeten stappen bij de high-end modellen, omdat Acer een slechte naam heeft (wat bij de high-end modellen niet van toepassing is).
De slechte ervaringen waren bij (2) goedkope/midrange modellen en bij een high end 'gaming' model, natuurlijk zegt dit niets over de huidige kwaliteit van hun high-end modellen maar dat gevoel gaat niet zo makkelijk weg. Maar met nog minstens een paar weken de tijd, zal ik hem zeker niet zomaar aan de kant schuiven.

Edit: Ik zal ook proberen in de komende weken wat laptops te proberen irl :) .

[ Voor 4% gewijzigd door RoofTurkey op 09-10-2013 14:22 ]

Grillmeister

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

De laatste tijd maakt Acer imo goede laptops in de high end segment. De low en mid zijn zoals gewoonlijk bagger.

De V7 heeft alles wat je nodig hebt. Best goede prijs/prestatie/kwaliteit.

Verwijderd

RoofTurkey schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 14:21:
[...]

De slechte ervaringen waren bij (2) goedkope/midrange modellen en bij een high end 'gaming' model, natuurlijk zegt dit niets over de huidige kwaliteit van hun high-end modellen maar dat gevoel gaat niet zo makkelijk weg. Maar met nog minstens een paar weken de tijd, zal ik hem zeker niet zomaar aan de kant schuiven.
Acer verkoopt inderdaad genoeg troep, ja ook in het high-end segment, maar dat gaat voor elk merk op (iets met de xps lijn na de l502x..). De acer V7 is echter een van de meer interessante modellen van dit moment. Je krijgt gewoon héél veel waar voor je geld, en anandtech is over het algemeen positef.

Als je niet perse een quadcore wilt zou ik niet twijfelen, en voor de acer V7 gaan.

Als je wel een quadcore wilt, dan is volgens mij alleen de Alienware 14 een leuke keuze. Het is waar dat hij volgens de notebookcheck een takkenherrie maakt idle (al hoor ik verrassend weinig mensen klagen over de fan noise, misschien is het al opgelost). Het is de enige notebook onder de 15.6" waar ik er vertrouwen in heb dat je die quadcore ook kunt gebruiken zonder koel issues. Met het gewicht van de AW14 kan je overigens net zo goed direct voor een 15.6" gaan. Als developer vind ik een quadcore wel handig zodat je snel kan compilen.

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
(jarig!)
De Alienware 14 heb ik toevallig gisteren in het echt gezien, alleen hij is me toch net iets te groot en zwaar voor mij als 'meesleper'.

Mijn enige hoop voor een goed gekoelde quad core in dun en licht formaat is momenteel gevestigd op de rMBP die naar alle waarschijnlijkheid op 22 oktober wordt onthuld. Anders dan ben ik ook gewoon tevreden met een dual core, zolang als de koeling maar gewoon goed is. Grootste minpunt is waarschijnlijk dat als er al een quadcore in kan, dat deze versie waarschijnlijk om en nabij de 2k gaat kosten :-( .

Grillmeister

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
(jarig!)
Zoals jullie misschien wel/niet hebben meegekregen zijn de nieuwe rMBP's (eindelijk) aangekondigd door Apple. Nu kan het vergelijken echt beginnen:

Vaio Multi-Flip vs rMBP 13
15" 2880x1620 IPS touchscreen vs 13" 2560x1600 IPS scherm
i7 4500U (2@ 1,8GHz) vs i5 normal voltage (2@ 2,6GHz)
256GB SSD vs 512GB SSD (nodig vanwege dualboot)
16GB RAM vs 16GB RAM
GT735M 2GB vs Iris 5100 (dacht ik...)
Windows 8 vs OSX (en dan W8 er natuurlijk nog bij)
€1.524,27 vs €1.893,65 beiden inclusief BTW en studentenkorting

De MBP lijkt qua CPU superieur aan de Vaio, alleen qua GPU lijkt de Vaio weer 1,5x zoveel kracht te hebben. Nu zal er op beide toch niet op ultra settings gegamed kunnen worden, laat staan op native resolutie :P dus weet ik niet of dat nou zo'n groot probleem is. Tenzij games natuurlijk gewoon een AMD/NVidia GPU nodig hebben om überhaupt op te starten, zoals vroeger het geval was (weet iemand of dat nog steeds wel/niet zo is?).

Al met al neig ik toch wel het meeste naar de MBP, mede omdat OSX toch wel weer een deur open zet naar iOS ontwikkeling. Nu vraag ik me alleen wel af (als je het natuurlijk eens bent met mijn vergelijking), of deze configuratie een verstandige is:
2,6GHz i5
16GB geheugen, omdat het niet uitbreidbaar is
512GB SSD, is dit wel genoeg voor OSX en Windows zonder steeds de opslag te moeten 'managen'?
Geen apple care, lijkt me niet nodig toch?
VGA adapter, voor presentatie's
Rest standaard

Verder vroeg ik mij af of Parallels echt anders werkt dan Bootcamp of alleen maar handiger? Is er bijvoorbeeld een verschil in performance en/of hoe de partitie's werken?

Als ik trouwens vragen stel die beter thuishoren in het Apple topic, dan hoor ik het wel :) .

Als je dacht dat ik het vergeten was dat er nog een prima Acer was dan heb je het mis, ik durf alleen gewoon echt niet meer de kans te wagen...

Grillmeister

Verwijderd

Als je toch bereid bent €1900 uit te geven, waarom wacht je dan niet totdat de XPS 15 in nederland uit komt?

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
(jarig!)
Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2013 @ 17:09:
Als je toch bereid bent €1900 uit te geven, waarom wacht je dan niet totdat de XPS 15 in nederland uit komt?
Mede door de restwaarde, verwachte levensduur en meerwaarde van OSX ben ik bereid 1900 euro neer te leggen voor een laptop. Simpel gezegd heb ik datzelfde idee niet bij welke Windows laptop dan ook. Daarbij is de ervaring met Dell (en dit is dan nog als zakelijke klant, laat staan hoe erg het zou zijn als gewone consument) ook niet echt super als het gaat om klantenservice. Dit is ook één van de redenen waarom ik op zoek ben naar een tweede, voor stel dat die eerste het ineens niet meer doet.

Grillmeister

Pagina: 1