Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

13/14" laptop met IPS scherm voor redelijke prijs

Pagina: 1
Acties:

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Achtergrond:
Ik heb nu een Acer netbookje van ondertussen ruim 3 jaar oud. Bij aankoop was de CPU al underpowered (AMD C-50 dualcore 1GHz), maar voor mijn doeleinden toen toereikend. Nu erger ik me er constant aan, dus tijd voor een upgrade. Ander punt waar ik me aan erger is het scherm. Het is een goedkope flutgeval met TN-paneel die zo'n slechte kijkhoek heeft dat ik niet eens fatsoenlijk op schoot in de trein kan gebruiken. Ook wil ik een groter scherm met hogere resolutie.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Primair browsen, textverwerken en spreadsheets. Zware CPU-eisen heb ik niet, GPU evenmin. Dualcore redelijk 'moderne' CPU is prima - dual core Celeron zou nog voldoen, integrated graphics ook, al zou ik iets meer naar AMD APU neigen dan Intel IGP.
Wel wil ik genoeg RAM, minimala 4GB, liefst meer - maar dat kan ik prima zelf upgraden. Opslag heb ik ook al niet nodig, ik heb al een 80GB SSD op overschot liggen die erin kan, en een grote externe 2.5" HDD. Er hoeft dus echt geen HDD of SSD in. Wel belangrijk is resolutie. Ik heb nu 1280x720 en daar kan ik niet genoeg in kwijt. Ik wil minimaal 1600x900, maar als het even kan 1920x1080. 16:9 is daarbij maximale aspect ratio - 16:10, 5:4 of 4:3 ik liever hebben, maar dat bestaat vrijwel niet meer. Qua formaat 12-14", zeker niet meer dan 14.4"
En IPS is een must - zowel omwille van beter contrast (kunnen werken bij daglicht) als omwille van kijkhoeken waarmee ik gewoon op schoot in de trein nog het scherm kan lezen.
Tenslotte moet ik Gb Ethernet hebben, wat echt ingebouwd moet zijn, geen USB 2.0 dongles

Wat mag je laptop gaan kosten?
Zo min mogelijk. Realistisch gezien is EUR 800 de absolute bovengrens.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Jazeker. Accuduur vind ik belangrijk, bij aanschaf minimaal 6 uur, liever >8u. Evt extra accu kopen (zoals bij HP bijv standaard kan) is geen bezwaar. Gewicht is van ondergeschikt belang en het hoeft ook niet ultradun te zijn. Formaat dus 12"-14.4", liefst 13.3"

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Voor de gehele laptop: nee, niet echt. Looks vind ik ook ondergeschikt. Mbt afweging Intel <> AMD ook geen sterke mening. Ik vermoed dat een A6 eigenlijk beste compromis zou moeten zijn tussen CPU, GPU en power usage, maar alle AMD Axx-series laptops die ik bekeken heb zijn voorzien van waardeloze schermen en te kleine accu's. Heeft AMD niets mee te maken, maar helpt niet.

Kortom:
- 12-14.4"
- IPS paneel
- minimaal 1600x900, aspect ratio minimaal 16:9
- max EUR 800
- HDD of SSD *niet* nodig (kan paar tientjes schelen dus)
- verder geen harde eisen

OK, zou toch makkelijk moeten zijn? Valt tegen. Het is vaak een irritante karwij om te achterhalen wat voor paneel er in een laptop zit, maar als je bijv op notebookcheck.com kijkt zie je plaatjes van kijkhoek en heb je snel genoeg door wat het is. En ik vind simpelweg geen enkel nieuwe notebook binnen budget met IPS scherm :X

Omgekeerd vind ik laptops die hopeloos overspecced zijn, maar met een lichtere CPU en geen discrete GPU prima binnen budget zouden moeten vallen. Voorbeeld:
http://www.bto.eu/html/de...PartnerID=1&ProductID=626
13.3". 1920x1080 IPS paneel. 8GB RAM. Maar ook gelijk een Core i7 en bovenal een lompe GTX765M 8)7 Nogal logisch dat het dan in de eenvoudigste uitvoering gelijk EUR 1050 kost 8)7 Als je ipv die i7 een i3 zou doen en de GTX765M weg zou laten cq vervangen door low end discrete GPU zou het binnen budget vallen en vrijwel ideaal zijn. Maar die optie heb je niet - niet bij BTO, ook niet bij vergelijkbare clubs met vergelijkbare laptops.

Voor de goede orde trouwens, enige laptop in Pricewatch die minder dan EUR 800 kost en minimaal 1600x900 heeft is:
pricewatch: HP ProBook 6475b (B6P76EA)
CPU/GPU prima, accu slecht, maar externe te kopen binnen budget. Helaas waardeloze rotscherm (TN) met verkleuringen zodra je een beetje hoger of lager kijkt, dus geen optie :(

Mis ik iets, of moet ik gewoon verder sparen voor toeters en bellen die ik niet nodig heb, danwel m'n IPS eis inslikken?

Evt ben ik bereid vrij ver buiten box te kijken - evt 2e hands duurdere modellen (al hebben die doorgaans geen hi-res schermen en accu blijft aandachtspunt) en/of laptop kopen met slecht scherm en zelf een betere hi-res IPS erin hangen.

Oslik blyat! Oslik!

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-11 13:02

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Mooi ding, maar ook al riant overspecced qua CPU en GPU en (mede) daardoor EUR 200 te duur. Ik zou trouwens voor dat geld eerder voor de modulariteit (en snellere CPU+GPU) van de BTO gaan dan voor het gelikte van de V7.

Oslik blyat! Oslik!

• ormagon
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-11 10:25

ormagon

Definitely Maybe

Het probleem is inderdaad de combinatie van zaken. Zowel de hogere resoluties alsook de ips schermen zijn ontwikkelingen van het laatste jaar. Waardoor er hier en daar nog gaten zijn in de markt als je extra eisen hebt (zoals in jouw geval het formaat en de maximale prijs). Als je bij Acer kijkt dan heb je bijvoorbeeld de te dure V7, of de V3 die netjes in de prijsklasse valt maar een 15,6" scherm heeft. Met jouw eisen wordt het of doorsparen of een half jaartje wachten, dan is het gat waarschijnlijk gevuld.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Wachten zal sowieso moeten gebeuren schat ik zo in ;)

Maar ik kan er gewoon niet bij dat een nieuw model chassis+scherm niet met een nieuwe minder high-end CPU en zonder GPU geleverd wordt. Neem nou die BTO. Vrijwel alle andere BTO dingen kun je met alles van een single core Celeron tot en met een Core i7 quadcore krijgen, en zonder GPU tot en met zo'n high-end ding. Ze zouden even goed hier ook de GPU kunnen weglaten en een i3 erin kunnen vrotten en mij iig blij maken...

Oslik blyat! Oslik!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02:22
Probleem is ook nog eens dat die BTO zoals hij nu zo uitgevoerd is oververhit raakt en de batterijduur ook maar wat jammer is. Dan is die Acer een stuk beter in dat opzicht, ook een stuk lichter.
De BTO heb ik zelf over zitten twijfelen maar in reviews komt hij niet echt best eruit, onder andere bij Hardware.info kwamen ze er in ieder geval achter dat hij sowieso luidruchtig is.

Zonde van zo'n laptop. De 14" die ze hebben komt met i7 en Iris Pro 5200, ook netjes, maar die heeft dan weer een minder goed scherm... Ziet er wel strakker uit en is dunner en lichter, maar toch.

Edit: Blijkbaar is het scherm toch best oke. Mooie laptop, dit: http://www.bto.eu/html/de...PartnerID=1&ProductID=622

En hier kan je je 13" BTO nu ook met i3 of Pentium krijgen:
http://www.xnotebooks.nl/...d4600-optimus-w230st.html

[ Voor 22% gewijzigd door Merethil op 07-10-2013 18:12 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Die tweede had ik al gevonden, maar schiet nog steeds niet op omdat die GPU niet te deselecteren valt, en dat tikt harder aan dan de EUR 85 die je bespaart door een i3 te nemen ipv i7. Het blijft bijna EUR 200 teveel kosten. Scheelt wel wat in de hitte...

Ben niet enorm blij met afwerking BTO notebooks, maar noch afwerking, nocht geluidsproductie is echt een factor voor m'n keuze. Enige reden dat ik deze zo pak is dat het verder aardig in de buurt komt.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 07-10-2013 18:24 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02:22
Probleem is dat er nog niet veel andere leveranciers een IPS paneel leveren of anders tast je diep in de buidel.
Ook wel logisch, welke doelgroep heeft nou zowel graag een IPS scherm als lage specs? Dan heb je een laptop met een IPS scherm van pakweg 500 of 600 euro waar ze verder weinig op zullen verdienen.

Heb je al eens aan een tablet met docking gedacht? Zoiets als de ASUS Transformer Book TX300 ofzo?
Zijn wel wat duurder maar dan heb je direct een goed IPS scherm en een mooie batterijduur met een stevige laptop en vrij goed toetsenbord.

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-11 15:23

Baggeraar

Wat een gebagger..

Misschien een Vaio Pro? kost wel wat meer, maar dan heb je ook wat..

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Merethil schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 18:32:
Probleem is dat er nog niet veel andere leveranciers een IPS paneel leveren of anders tast je diep in de buidel.
Ook wel logisch, welke doelgroep heeft nou zowel graag een IPS scherm als lage specs? Dan heb je een laptop met een IPS scherm van pakweg 500 of 600 euro waar ze verder weinig op zullen verdienen.
Zo gek is het toch niet? Slechts een minderheid van laptopkopers zal ook gamer zijn - maar genoeg hebben geld over voor beetje fatsoenlijk scherm (waar je etterlijke uren tegenaan moet kijken). Zie het andersom: ik heb rustig EUR 200 over voor beetje goed scherm tov exact zelfde low-end laptop zonder. Daar moet toch aan te verdienen zijn.
Heb je al eens aan een tablet met docking gedacht? Zoiets als de ASUS Transformer Book TX300 ofzo?
Zijn wel wat duurder maar dan heb je direct een goed IPS scherm en een mooie batterijduur met een stevige laptop en vrij goed toetsenbord.
Op zich sta ik open voor een tablet als dat goedkoper zou zijn of dichter bij m'n wensen, maar in dit geval kan ik voor minder ofwel de BTO nemen met uitbreidingsmogelijkheden en weinig elegantie danwel de Acer met elegantie, en beide met betere specs dan deze Transformer...

De tablets die wel redelijke prijs hebben zijn allmaal kleiner dan 12", al zie ik op zich aantrekkelijke dingen zoals:
pricewatch: Toshiba WT310-10U Zilver
- al mis ik hier wel m'n ethernetpoort.

Oslik blyat! Oslik!

• fiftyfive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:06
Sony Vaio Flip 14. 14 inch Full-HD IPS scherm. Startprijs van 800 euro.

http://www.sony.nl/customise/vn-fit-a

Verwijderd

Merethil schreef op maandag 07 oktober 2013 @ 18:06:
Probleem is ook nog eens dat die BTO zoals hij nu zo uitgevoerd is oververhit raakt en de batterijduur ook maar wat jammer is. Dan is die Acer een stuk beter in dat opzicht, ook een stuk lichter.
De BTO heb ik zelf over zitten twijfelen maar in reviews komt hij niet echt best eruit, onder andere bij Hardware.info kwamen ze er in ieder geval achter dat hij sowieso luidruchtig is.
Dat niet alleen. Laast meldde iemand 7(!) mensen te kennen die zo'n laptop hadden besteld en terug hadden gestuurd omdat het toetsenbord waardeloos is. De clevo dealers doen ook over het algemeen nogal lastig over koop op afstand..

In jouw budget is het vinden van iets met IPS lastig. Een tijd lang is de XPS 13 de goedkoopste geweest (€850, i7, 256GB SSD). Maar die is nu fors duurder. Doorgaans raad ik in dit segment aan om maar iets te nemen van €999, omdat ik gewoonweg niets anders kan vinden.

Als je bereid bent buiten de doos te kijken: zoek een leuk 13.3" model, zet er een IPS scherm in: http://forum.notebookrevi...-s13-ips-display-mod.html. Dan rest alleen wel de vraag waar je een 13.3" met 6-8 uur accu vind binnen jouw budget.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
fiftyfive schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 12:23:
Sony Vaio Flip 14. 14 inch Full-HD IPS scherm. Startprijs van 800 euro.

http://www.sony.nl/customise/vn-fit-a
Kijk, dat begint er meer op te lijken :D
Tevens raar dat het niet in Pricewatch staat...

Om die startprijs te halen moet je het wel uitkleden naar een Pentium 3556U - maar dat is nog altijd een prima moderne (Haswell) dualcore CPU, dus voldoet prima aan eisen. Formaat is goed, scherm is goed, GbE is goed, etc. etc.

Enige minpunten lees ik hier:
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2418648,00.asp

Slecht toetsenbord word ik niet vrolijk van (ben zo'n fanaat die op desktop mechanisch toetsenbord heeft) maar kan ik mee leven, maar opvallend korte accuduur is redelijke show-stopper, te meer omdat er geen mogelijkheid is om tweede accu hiervoor te kopen.

Kortom, ondanks goede specs voor acceptabele prijs weet ik niet zo 1-2-3 of ik dit ding zou kopen, maar het is enorm bemoedigend om te zien dat een (grote) fabrikant het eens is met het idee van een goed scherm met bescheiden inhoud :)

Oslik blyat! Oslik!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:04
Is het overigens wel zeker dat de Vaio Flip een IPS scherm heeft? Het is fullHD maar er wordt nergens iets over IPS of TN gezegd....

Ja dus

[ Voor 6% gewijzigd door Polster op 08-10-2013 16:53 ]

• Montsubai
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-10-2024
De Vaio Flip heeft een Triluminos IPS scherm, hetzelfde scherm als in de Vaio Pro dus.

• fiftyfive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:06
dion_b schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 16:06:
[...]

Kijk, dat begint er meer op te lijken :D
Tevens raar dat het niet in Pricewatch staat...

Enige minpunten lees ik hier:
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2418648,00.asp

Slecht toetsenbord word ik niet vrolijk van (ben zo'n fanaat die op desktop mechanisch toetsenbord heeft) maar kan ik mee leven, maar opvallend korte accuduur is redelijke show-stopper, te meer omdat er geen mogelijkheid is om tweede accu hiervoor te kopen.
Dat is een review van de Vaio Fit 14, die ook nog eens met Ivy Bridge wordt geleverd. Het model waar ik naar linkte is officieel de Vaio Fit multi-flip PC. Nieuwer model met een speciaal scharnier om het in tablet mode te gebruiken. Heeft dus een andere bouwkwaliteit, batterij, toetsenbord etc.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Even update over hoe het afgelopen is.

Heb nog tijdje doorgespaard. Begin december ben ik concreet in winkels gaan kijken naar wat er uitgestald was. Twee dingen werden direct duidelijk:
- 13.3" was te groot. Dus eis bijgesteld naar max 12.5".
- Sony's chicklets vind ik echt niets (ben hoe dan ook geen chicklet fan, maar Samsung en Asus vind ik nog redelijk te doen), zowel hoe ze (blind) typen als hoe ze eruit zien vind ik verwarrend en oncomfortabel. Streep.

Dat maakte m'n zoektocht niet makkelijker. Kwam uit op allemaal opties (ver) buiten budget zoals de Dell XPS 12 en Asus Zenbook Prime UX21A. Stuk voor stuk dik boven de EUR 1000, waarbij ze ook nog stuk voor stuk iets onhebbelijks hebben (geen GbE, irritante chicklets). Heb met doorsparen budget naar EUR 1200 opgerekt, maar dan nog hooguit marginaal tevreden met de opties, en voor dat geld wil ik meer dan marginaal tevreden zijn :o

Uiteindelijk ben ik toch naar oudere modellen gaan kijken en met beetje water bij de wijn op één vlak de ideale oplossing (zij het een wat 'creatieve' dat knutselwerk vereist) gevonden:

De Lenovo X220 is in uitermate beperkte mate met IPS schermen geleverd. Helaas maar 1366x768, maar op 12.5" is dat nog (net) te overzien. Die dingen zijn nergens nieuw of 2e hands te krijgen, maar op eBay kun je de schermen los voor EUR 110 vinden. En op andere vlakken perfect:

- echte toetsen, geroemd om kwaliteit
- accuduur waar zelfs de nieuwste Haswells niet tegenop kunnen (standaard 6-cel is maar iets van 6u, maar 9-cel houdt het IRL 8 a 9 uur uit, en een sheet-battery rekt dat tot meer dan 15u :9~ )
- GbE adapter
- meer 'echte' laptop dan ultrabook, zat ruimte om te tweaken en prutsen in de behuizing (incl getweakte BIOSsen om PCIe whitelisting uit te schakelen)
- Mil spec degelijkheid

Dus conclusie:
1) vind een betaalbare X220 in goede staat en koop die
2) stop daar SSD, nieuwe WiFi en 9-cels accu in
3) bestel IPS scherm en mod die erop
4) ga weekendje naar Roma met dochter met geld van budget wat ik alsnog bespaar

Ben nu tussen stap 1 en stap 2. Heb er eentje in prima staat voor EUR 400 (met Sandy Bridge i5, 4GB RAM, 320GB HDD en 6-cel accu) op de kop getikt. Had nog 4GB DDR3 SO-DIMM liggen, dus draait nu al met 8GB. Aangezien het zo goedkoop was heb ik maar een nieuwe 120GB SSD besteld (de 80GB kan in de HTPC) en een Intel AC 7260 WiFi module. Straks bestel ik 9-cels accu en scherm. Alles bij elkaar gaat het me EUR 400 (laptop) + EUR 105 (WiFi en SSD) + EUR 110 (accu) + EUR 110 (scherm) = EUR 725 kosten. Netjes binnen budget dus :)

Oh, en over anderhalve week vertrek ik idd daadwerkelijk richting Roma met m'n dochter ;)

Oslik blyat! Oslik!

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 23:35
Haha goede en creatieve oplossing inderdaad. Veel plezier met de laptop en in Rome ;)

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11 01:00
Haha, grappig dat je via een andere weg op een zeer vergelijkbaar idee bent uitgekomen, haswell en current gen ultrabook modellen zijn niks voor een tweaker blijkt maar weer. Ik wou een expresscard slot en een quadcore in een 12.5 inch laptop. Dat is uiteindelijk een HP EliteBook 2560p geworden waar je zelf een quadcore in kan modden en die had ik nog uit de laptop die deze vervangt. Ook via Ebay maar dan 300 euro met levering en importkosten :)

En inderdaad ook battery life waar haswell nog een puntje aan kan zuigen, met alle tweaks om alles in de juiste energy mode te krijgen draai ik nu <5 watt idle op een 9cell battery. 10uur dus :)

[ Voor 18% gewijzigd door Flaat op 30-12-2013 00:46 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Die Elitebook had ik uiteraard ook gezien, erg mooi ding. Helaas voor mij afgevallen ivm scherm- volgens mij exact zelfde 12.5" TN paneel als in 99% van de X220jes, maar dan zonder IPS optie. Allicht zou de X220 IPS optie er ook in werken, maar dat is beetje meer onzekerheid dan ik zin in heb.

Dat gezegd, weinig mensen zijn zo extreem mbt paneeltype als ik (anders zouden er alleen IPS schermen verkocht worden O-) ), dus als je je daar niet aan stoort heb je een erg robuuste, snelle en inderdaad moddable laptop :)

Oslik blyat! Oslik!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:54
Waarom geen Dell XPS13? Met kortingscodes/truukjes (zie dell kortingstopic) kom je rond de 800 euro uit.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 23:35
Rainesh schreef op maandag 30 december 2013 @ 02:06:
Waarom geen Dell XPS13? Met kortingscodes/truukjes (zie dell kortingstopic) kom je rond de 800 euro uit.
dion_b schreef op zondag 29 december 2013 @ 23:16:
...
- 13.3" was te groot. Dus eis bijgesteld naar max 12.5".
...

• Didyoumeetmax?
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-01 17:29
Mooie oplossing. Het tweaken van je laptop is ook onderdeel van 't plezier. Wat dat betreft had je ook een X230 kunnen aanschaffen en daar dan een X220 keyboard en palmrest in kunnen knutselen, of draaf ik nu door? :9

Maar ik vraag me wel af waarom 13,3" te groot is? Want de X220 inclusief battery sheet is in de dikte natuurlijk een pak groter dan een doorsnee 13,3" ultrabook van dit moment.

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-11 16:52
De XPS 12 is ongeveer even groot als de XPS 13, dat maakt dan ook niet zoveel uit.
Met de kerstkorting en vip korting kom je inderdaad rond de 850 voor de XPS 13 en 875 voor de XPS 12 uit.
Ik heb voor de XPS 12 met 3 bonnen iig 825 euro betaald. IPS scherm, 12,5", 1080p scherm, lange batterij (door haswell en grotere batterij tov oude versie), alleen wel een chicklet toetsenbord.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:56

franssie

Save the albatross

Die X220 is eigenlijk best een mooi ding voor dat geld, dus ook maar eentje besteld. SSD zit ook in de post, IPS scherm moet ik nog even over nadenken (ook afhankelijk van hoe het huidige scherm werkt).
Zou het leuk vinden als je updates plaatst over hoe je na stap 1 verder aan het gaan bent!

// en waarom ga je de WIFI module vervangen, omdat het kan of mis je 5 ghz?

// en natuurlijk laten weten hoe je trip naar Roma was ;)

[ Voor 19% gewijzigd door franssie op 30-12-2013 18:34 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Didyoumeetmax? schreef op maandag 30 december 2013 @ 11:49:
Mooie oplossing. Het tweaken van je laptop is ook onderdeel van 't plezier. Wat dat betreft had je ook een X230 kunnen aanschaffen en daar dan een X220 keyboard en palmrest in kunnen knutselen, of draaf ik nu door? :9
Aangezien de X230 gelijk met fastoenlijk scherm geleverd wordt (zij het alsnog lage reso :( ) was dat een optie geweest, maar dat ding is gewoon te duur voor iets waar ik na aanschaf nog aan moet modden - muv een enkele heler/oplichter die er eentje op V&A voor EUR 550 aanbiedt (en niet reageert op m'n mails) heb je het alleen nieuw en dan is het duurder dan pakweg een XPS12 met Haswell.
Maar ik vraag me wel af waarom 13,3" te groot is? Want de X220 inclusief battery sheet is in de dikte natuurlijk een pak groter dan een doorsnee 13,3" ultrabook van dit moment.
Dikte boeit me veel minder, daarom dat ik graag een wat dieper laptop wil waar nog wat te sleutelen valt ipv ultradun geval waar je niets mee kunt. Het gaat mij gewoon om breedte van het apparaat. Ik wil het met gemak overal mee kunnen nemen, en dan is 12.5" (net) te doen maar 13.3" niet meer. Tekenend wat dat betreft is dat ik qua vorm in de categorie 13.3" zo'n BTO/Clevo geval nog het meest practisch vind (maar die viel al lang qua accuduur af). Ik wil gewoon geen flinterdunne maar te grote wig-geval ;)
franssie schreef op maandag 30 december 2013 @ 18:32:
Die X220 is eigenlijk best een mooi ding voor dat geld, dus ook maar eentje besteld. SSD zit ook in de post, IPS scherm moet ik nog even over nadenken (ook afhankelijk van hoe het huidige scherm werkt).
Zou het leuk vinden als je updates plaatst over hoe je na stap 1 verder aan het gaan bent!
Gaat je niet tegenvallen denk ik zo - muv lage reso en TN-paneel is het bijna perfect. Update is dat ik zojuist twee BIOS-updates deed, eerst van m'n oude 1.2 versie naar 1.38 (op Lenovo support site), vervolgens een gemodde BIOS om de mPCIe whitelist eruit te slopen.

Link naar beide vind je hier:
http://forums.mydigitalli...064&viewfull=1#post754064
// en waarom ga je de WIFI module vervangen, omdat het kan of mis je 5 ghz?
De standaard geinstalleerde Intel 6205 doet al prima 5GHz, ik doe het omwille van ac-support, want a) ik heb al een router die dat kan en b) op het werk zijn we er ook mee bezig en net zoals GbE is het handig om met m'n eigen laptop eea te kunnen testen en c) omdat het (goedkoop) kan :P
// en natuurlijk laten weten hoe je trip naar Roma was ;)
Dat gaat sowieso succes zijn, ben er zelf al tig keer geweest, en m'n dochter is zich al goed aan het inlezen :)

[ Voor 32% gewijzigd door dion_b op 30-12-2013 19:52 ]

Oslik blyat! Oslik!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Volgende update: SSD en WiFi-NIC zijn binnen.

Bios-update om whitelist te verwijderen was een succes, de nieuwe Intel AC7260 wordt herkend en haalt 283Mbps over WiFi :P

Met SSD erin heb ik Linux geinstalleerd, moet nog kloten om eea aan de praat te krijgen (o.a. WiFi), maar dat moet maar tot morgen wachten.

Edit:
WiFi doet het nu, 277Mbps op zelfde plek als hierboven (verschil zit'm geheid in de lucht, niet in de laptop), nu werkt alles :)

Heb vanmiddag ook geluk gehad met accu. Na zoektochtje vond ik het voor EUR 85 in NL, maar op Amazon.de is er iemand die het voor EUR 58 ex verzend, 67 incl verzend aanbood. Beter, dus gelijk besteld. Nu nog zo'n IPS scherm op de kop zien te tikken...

[ Voor 38% gewijzigd door dion_b op 01-01-2014 16:22 ]

Oslik blyat! Oslik!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik heb de mijne nu ook binnen, zo eens kijken of ik de SSD erin ga schroeven of die voor de laptop van mijn vriendin ga gebruiken, is al redelijk rap met HDD.
Ik zal ook eens op zoek naar die acuur op amazon.de - thanks! (// kan 'm niet vinden, wellicht had je de laatste).
Valt me dus inderdaad reuze mee, nu al.
//en nu Win8 op de SSD, ik kom van Mac en dan is de intallatie van win wel weer een hel, was bijna ook voor Ubuntu gegaan maar bedacht me net op tijd dat ik 'm kocht om firmware's te kunnen flashen etc ,,, de enige reden dat ik win heb,

[ Voor 35% gewijzigd door franssie op 08-01-2014 00:20 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• maevian
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-11 22:31
franssie schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 19:37:
Ik heb de mijne nu ook binnen, zo eens kijken of ik de SSD erin ga schroeven of die voor de laptop van mijn vriendin ga gebruiken, is al redelijk rap met HDD.
Ik zal ook eens op zoek naar die acuur op amazon.de - thanks! (// kan 'm niet vinden, wellicht had je de laatste).
Valt me dus inderdaad reuze mee, nu al.
//en nu Win8 op de SSD, ik kom van Mac en dan is de intallatie van win wel weer een hel, was bijna ook voor Ubuntu gegaan maar bedacht me net op tijd dat ik 'm kocht om firmware's te kunnen flashen etc ,,, de enige reden dat ik win heb,
Kon je niet gewoon een windows 8 image downloaden (iso's gratis beschikbaar op de site van microsoft), de evaluatie versie tijdelijk gebruiken om je bios firmware te flashen (is niets illegaal aan heel dit proces), en nadien je windows instalatie overschrijven met ubuntu. Is mischien iets omslachtiger, maar je bespaart je wel 85 euro!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik had de DVD gewoon liggen, maar dat was een upgrade versie, dus moest ie er weer af en dan eerst win7 er op ... zo vermoeiend en onnodig, 'vroeger' kon je na de installatie gewoon de vorige versie even in de DVD speler doen en dan accepteerde die het ook.
Maar het draait nu uiteindelijk soepel win 8, en voor firmware upgrades etc is het toch handig om een windows bakje te hebben, en om de een of andere reden ging het flashen vanuit bootcamp (Apple) niet altijd even soepel, dus dat moet nu opgelost zijn.

• maevian
franssie schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 14:12:
Ik had de DVD gewoon liggen, maar dat was een upgrade versie, dus moest ie er weer af en dan eerst win7 er op ... zo vermoeiend en onnodig, 'vroeger' kon je na de installatie gewoon de vorige versie even in de DVD speler doen en dan accepteerde die het ook.
Maar het draait nu uiteindelijk soepel win 8, en voor firmware upgrades etc is het toch handig om een windows bakje te hebben, en om de een of andere reden ging het flashen vanuit bootcamp (Apple) niet altijd even soepel, dus dat moet nu opgelost zijn.
Was niet echt nodig, er zijn mogelijkheden om dit te vermijden
http://lifehacker.com/598...ws-8-with-an-upgrade-disc
over de legaliteit hiervan valt te discussiëren, ik heb dit allersinds geprobeerd en het lijkt dat Microsoft hier niets van merkt

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Updates hier:

WattOS Linux 7.5 werkt ondertussen bijna perfect. 7260 driver installeren was zo simpel als een officieel backport package downloaden en draaien. Power management was itt wat je zou verwachten bij een distro die erop gericht is out-of-the-box vrij bagger, maar 33% verbruik eraf geschaafd met wat prutswerk. Met de accu die ik bij aanschaf had kon ik ongeveer 5.5u licht werk (browsen) halen.

Sinds eergisteren heb ik de nieuwe 9-cel accu erin. Exact hoe lang hij mee kan gaat kan ik nog niet vertellen :P Naar eigen schatting laptop iets van 11u, maar ik denk dat 9u realistischer is. Dan nog: :9~

Enige wat nog moet gebeuren is IPS-scherm. Ben nog kat uit boom aan het kijken, bovendien ga ik wachten tot volgende salaris binnen is - feestdagen zijn beetje duurder dan begroot uitgevallen :z

Oslik blyat! Oslik!

• franssie

franssie

Save the albatross

@maevian: te laat maar goed om te weten voor een volgende HDD replacement op windows (waarschijnlijk de studie laptop van mijn vriendin).

@dion_b: IPS ben ik ook nog over aan het twijvelen, het huidige scherm is zo slecht nog niet. Maar ervaringen zijn welkom!

• maevian
Er is nog weinig informatie over te vinden, maar indien je geintreseerd bent ga ik het toch posten, er is iemand in geslaagd om een Full HD IPS scherm in de x220 te plaatsen:

http://forum.thinkpads.co...hp?f=43&t=106919&start=30

Aangezien je je aankoop toch al uitstelde is dit misschien interessant om te wachten op wat meer informatie? Zover ik al heb gezien vraagt het wel wat kabel rewiring en een BIOS mod.
Ik denk niet dat ik het zou kunnen, maar indien je hierin zou slagen heb je wel de ultieme tweaker laptop :p

BTW, misschien moet een mod dit topic verplaatsen aangezien aankoopadvies al lang niet meer van toepassing is :p

[ Voor 9% gewijzigd door maevian op 15-01-2014 06:26 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Net met succes mijn lcd scherm vervangen met ... een ebay lcd scherm. Op een rare streep links die niet stoort na prima. Reden is dat ik met mijn stomme ellenboog dacht wel even over de laptop te kunnen kruipen.
Dus nu durf ik ook wel een IPS aan als ik die kan vinden, zijn daar al ervaringen van?
[/kick]

Pagina: 1