Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:25
We horen er regelmatig over: de vakbeweging. Ze gaan regelmatig op de barricaden op als er weer gedoe over loon en andere arbeidsvoorwaarden is. Maar wat me vooral opvalt: blijkbaar hebben ze een erg grote invloed op het kabinetsbeleid.

Ik begrijp dat niet. We hebben een gekozen volksvertegenwoordiging. Daaruit komt een regering die in die volksvertegenwoordiging een meerderheid heeft. En vervolgens wordt die regering in zijn doen en laten beknot door een vakbeweging die maar een fractie van de Nederlandse bevolking vertegenwoordigt.

Volgens mij is dit wat met "de polder" noemt, maar eigenlijk vind ik dat erg raar. Waarom zou de regering niet zich puur naar de Kamer hoeven verantwoorden waar hun mandaat vanuit de bevolking vandaan komt? Ik ben benieuwd welke ingevoerde in de materie daar een licht op kan werpen :) .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Daarbij komt nog dat de sociale partner is veel sectoren een nog smallere basis hebben dan de volksvertegenwoordigers.

Maar goed dit is een deel van het polderen, Nederland is er groot mee geworden maar is er ook soms door beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Vergelijk het eens met andere lobby's: Olieindustrie, Autoindustrie, Tabaksindustrie, BANKEN, Verzekeraars, Werkgeversorganisaties.

Allemaal oefenen ze invloed uit op de volksvertegenwoordiging buiten het democratische stelsel om. Is het dan gek dat werknemers ook een lobby hebben? Dat vind ik van niet, achter de werknemersorganisaties gaan tenminste nog redelijk veel fysieke personen schuil. Achter de lobby van bijvoorbeeld de OlieIndustrie vooral een handje vol grootaandeelhouders/'het grootkapitaal', of eigenlijk, gewoon de bedrijven zelf, die niet een persoon van vlees en bloed zijn maar een soort zelf bewust Frankensteinachtig monster zijn geworden welke met veel geld veel invloed kunnen uitoefenen.

De lobby van andere organisaties is echter minder zichtbaar/er is minder aandacht voor dan wanneer de vakbonden zich roeren. Slechts een enkel keer komt het naar boven als er echt iets ongelooflijks gebeurd, kennen jullie onze Minister ter bevordering van longkanker nog?